מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

במודה בחיובו לתובעו בערכאות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ה' יולי 20, 2017 12:46 pm

בכסף הקדשים על חושן משפט מחדש שמותר לתבוע את חבירו בערכאות של עכום אם חבירו מודה שחייב רק אינו רוצה לשלם שזה לא נקרא מתדיין רק משתמש בערכאות לכפייה ולא לדון אם חייב או לא.
לפי זה יש להסתפק מה הדין אם חברו מודה שלווה רק שטוען שפטור מלשלם משום איזה טענה טיפשית שפשוט שאינו טענה כלל האם זה נחשב כמודה בחיובו ומותר לתובעו בערכאות.

קו ירוק
הודעות: 5818
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יולי 20, 2017 12:51 pm

איסור הליכה לערכאות הוא אף שיודע שדנים דין אמת. וכנפסק בשו"ע.
ומסתמא כוונת הספר לחדש רק את דין הכפיה לקיים את ההלכה, וזה מה שעושים כיום כל בתי דין צדק.
אבל במקום שערכאות צריך לשמוע דעת שני הצדדים, גם אם האחד בודאי טוען טענות אויליות בבירור, זה בכלל האיסור, ופשוט
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ו' יולי 21, 2017 12:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוה אמינא
הודעות: 1519
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' יולי 20, 2017 7:25 pm

לפי השאלה הנתבע ש"מודה" בעצם כן טוען שהוא פטור ואינו חייב, רק שברור לתובע שזה מכח טענה טיפשית. לא מובן מדוע זה נחשב שהוא מודה בחיוב כי למעשה הוא כופר, ומה שהתובע מבין ברוחב דעתו שזה מכח טענה טיפשית, הרי עביד איניש דלא מגלי טענתיה אלא בבי דינא, והוא יכול לומר לו מחוץ לבית דין שהוא לא מוכן לשלם כי התנבא שהוא פטור. וזה לא נקרא מודה בחיובו.
ומכיון שכופר למעשה, גם הכסה"ק לא התיר בכהאי גוונא לתבוע בערכאות.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ה' יולי 20, 2017 7:54 pm

הוה אמינא כתב:לפי השאלה הנתבע ש"מודה" בעצם כן טוען שהוא פטור ואינו חייב, רק שברור לתובע שזה מכח טענה טיפשית. לא מובן מדוע זה נחשב שהוא מודה בחיוב כי למעשה הוא כופר, ומה שהתובע מבין ברוחב דעתו שזה מכח טענה טיפשית, הרי עביד איניש דלא מגלי טענתיה אלא בבי דינא, והוא יכול לומר לו מחוץ לבית דין שהוא לא מוכן לשלם כי התנבא שהוא פטור. וזה לא נקרא מודה בחיובו.
ומכיון שכופר למעשה, גם הכסה"ק לא התיר בכהאי גוונא לתבוע בערכאות.

אם הנתבע יודה שלווה ועדיין לא פרע מסתבר שלפי הכסף הקדשים מותר לתבועו שזה כהוגה בפה מלא שחייב , ואם אחכ יוסיף איזה סברא טפשית למה בכל זאת פטור מלשלם עכשיו יהיה אסור לתבעו?

הוה אמינא
הודעות: 1519
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' יולי 20, 2017 8:44 pm

בבית דין ודאי שאפשר לתבוע. בערכאות מי התיר? ומ"ש הכסה"ק לענ"ד לא מדבר בכהאי גוונא, אלא באופן שכבר היה בירור בבית דין וכדומה.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ו' יולי 21, 2017 10:41 am

הוה אמינא כתב:בבית דין ודאי שאפשר לתבוע. בערכאות מי התיר? ומ"ש הכסה"ק לענ"ד לא מדבר בכהאי גוונא, אלא באופן שכבר היה בירור בבית דין וכדומה.

הכסף החדשים לא מדבר כשהיה בירור בבית דין רק שהודה לו תסתכל שם ותראה

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 21, 2017 11:40 am

יהושעבנמי כתב:
הוה אמינא כתב:בבית דין ודאי שאפשר לתבוע. בערכאות מי התיר? ומ"ש הכסה"ק לענ"ד לא מדבר בכהאי גוונא, אלא באופן שכבר היה בירור בבית דין וכדומה.

הכסף החדשים לא מדבר כשהיה בירור בבית דין רק שהודה לו תסתכל שם ותראה


אבל לא כשכפר (וללא שהתובע החליט אם זה טפשי)

מעט דבש
הודעות: 4052
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: במודה בחיובו לתובעו בערכאות

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יולי 21, 2017 1:02 pm

שו"ת שבט הלוי חלק י סימן רסג
ב. ואשר שאל, בענין נדון שכבר נפסק הדין בבי"ד והנדון אינו רוצה לקיים את הפסק אם צריך ג"כ רשות בי"ד לאשר בבית המשפט פסק הבוררות ולהפעיל נגדו את בית המשפט, או אפשר בלי רשות אשור בי"ד, והביא מתומים סי' כ"ו ס"ק ה' כתב מתחלה דרשאי בלא רשות אבל לבסוף מסיק בצ"ע.

לענ"ד דדברי התומים קצת ענין אחר ממש"כ כבודו, דהתומים מסופק אם כ"פ שיש פסק דין בידו אם יכול לאשר את הפס"ד בערכאות לפי דעתו שעי"ז יבא לצדקת טענותי' ופסקו, אבל מודה התומים דאם בעל דינו גבר אלים שיכול לעשות כן, וכיון שכ' כבודו שכנגדו אינו רוצה לקיים הפס"ד ואין בבי"ד כנראה כח לכופו לכך אין לך גבר אלים גדול מזה ומתירים לו.

אבל עלינו לדעת דזה רק באופן דלא איכפת לזה מה שפסקו לו בי"ד ואין מחשיב פסקיהם לקיים דבריהם דאז באמת פשיטא דל"צ רשות בי"ד, אבל הרבה פעמים קרה דהלה אינו רוצה לקיים בטענו שהבי"ד לא ירדו לסוף טענותיו, ומבקש מהבי"ד להתחשב ברצונו לעיין עו"פ בטענותיו ומה שנתחדש עוד, בזה פשיטא דצריכים באמת רשות בי"ד ללכת לערכאות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 462 אורחים