איש גלילי כתב:ועל כן אני אומר שהאמת כדברי הרב שש ושמח, שבדורנו ברובא דרובא מהמקרים - (כמעט ש)אין בנמצא אדם שאמונתו תמימה באופן הנבער שמתאר הרב תוכן, ואין מקום לדון אם הוא במעלה נשגבה או לא, כי איננו שם. מי שאכן נולד נבער בכפר נידח בהרי הקרפטים, ומעולם לא שמע דעות ומחשבות סביבו, ואמונתו תמימה בלא טעם ודעת, אני מסכים שאמונתו היא למעלה מטעם ודעת, וכמו שביאר הבעש"ט. אבל מי שלא נולד כזה, כשהוא ינסה בכח להיות כזה - טיפש וכופר למחצה יהיה, ולא 'מאמין באמונה פשוטה'.
פלא קצת על הדברים. והרי הם ראויים למי שאינו מאמין בקיומה של נשמה. אבל היודע שנשמה שנתת בנו טהורה היא, יודע שהאמונה טבועה באופן טבעי אצל כל יהודי (כנ"ל מדברי הרמב"ם), וכל מעלתו של זה שנולד בהרי הקרפטים היא שאצלו האמונה הפשוטה של הנשמה מאירה באופן גלוי כי אין מה שיכסה ויסתיר עליה, לעומת זה שלא נולד כך ואמונתו מכוסה בשכבות שונות, ולכן היא לעתים חלשה ומעורפלת עד שיוכל להתבלבל (כולל ע"י שאלותיו של ישא ברכה). ועל זה אמרו רז"ל גנבא אפום מחתרתא רחמנא קריא, שגם אצל הגנב האמונה קיימת באיזשהו אופן, אבל לא במידה מספקת כדי למנוע ממנו לגנוב.
וזו גם התשובה לטענתו של צופר הנעמתי לעיל.
ויעויין במאמר "הנשמה מהי" בגליון אור וחיות החדש.