קו ירוק כתב:בחומש העמק דבר (החדש, ע"פ מהד' הגהמ"ח), בתביר.
לייטנר כתב:לגבי ייחוס דייקנות למהדורתו של הנצי"ב עצמו (תרל"ט-תר"מ), כבר כתבו כאן בפורום שהנצי"ב השתמש בדפוס שהיה בידו, ולפיכך אין ללמוד מחומשו על דיוק בכתובים.
לייטנר כתב:מה זה 'העמק דבר החדש'? בשנים האחרונות יצאו שתי מהדורות.
'ע"פ מהד' הגהמ"ח' - כבר העירו (גרשוני, 'על כתיבת העמק דבר ועל פירוש 'חסידיך', המעין, גל' 202) על שינויים בנוסח בין מהד' "ישיבת וולאזין, ירושלים' לבין מהדורת תרל"ט-תר"מ/תפרח"י=תרצ"ח.
כדכד כתב:אחרי שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך - איך זה שבהעמק דבר זה בתביר משנה את התמונה?
שומר הגחלת כתב:אולם במדוייקים זה במרכא תביר.
והיה קשה לי על המדוייקים שהרי לפי כללי הפיסוק יוצא ש: אותם, ואת פינחס בן אלעזר הכהן לצבא, וכלי הקודש וחצוצרות התרועה-בידו.
כלי הקודש היו בידו יחד עם החצוצרות? טכנית איך זה יכל להיות וגם נדמה לי שבמפרשים מסבירים לא כך.
קו ירוק כתב:רש"י על אתר מפרש ש'בידו' היינו ברשותו, כמו 'ויקח את כל ארצו מידו'. ולאו דוקא בידו ממש אפי' לא החצוצרות (אלא רק כשתקע בהן לפני יציאה למלחמה).
ושפיר כתבו המדויקים שגם כלי הקודש היינו הארון והציץ וגם החצוצרות היו ברשותו.
ובלא"ה אין להקשות על המסורה. והמדויקים זו המסורה, והאחרים טעות.
קו ירוק כתב:לא ידוע שיש כאן שינוי מסורה, אלא טעות (כת"י לנינגרד של הוצ' קורן, אינה מסורה, אלא טעות במהדורה הראשונה שכתבה גם היא שלמה בן בועייא סופר הכתר).
בעל קורא כתב:כדכד כתב:אחרי שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך - איך זה שבהעמק דבר זה בתביר משנה את התמונה?
למה אתה כותב שבחלק מהמדוייקים כתוב כך ובחלק כך?
במדוייקים מוטעם בתביר ולא בזקף (ראה ברשימה שהובאה לעיל שבכל כתבי היד הטברנים מוטעם כן, ואף ברוב הספרדיים ובכמחצית מהאשכנזיים).
כדכד כתב:אני לא מבין בזה מספיק אבל ברשימה שהובאה לעיל היו מקורות שנחשבים בעיני מדוייקים לכאן ומקורות לכאן וכך גם הבנתי מדברי ה"אם למקרא"
בעל קורא כתב:לגבי מה שכתבת שהמדוייקים זה המסורה והאחרים טעות, אכן יש פעמים רבות שיש חילוף נוסחאות ואחת ההטעמות מקורה מטעות ושיבוש, אך כאן נראה שהיו שתי מסורות חלוקות בהטעמת התיבות הללו, ומסורה אחת יותר מדוייקת ומקורה בגדולי המסרנים, ומסורה אחת מקורה בבעלי מסורה חשובים פחות ולכן פחות מדוייקת, ולא נראה שהטעמת וכלי הקודש בזקף מקורה משיבוש גרידא (יש אף רשימות שונות של חילופים בין בעלי מסורה, שהמפורסמת ביותר היא חילופי בן אשר ובן נפתלי, ויש ג"כ חילופי מוגה והללי, ויש גם מסורות שונות המוסרות על חילופים נקודתיים במקומות מסויימים במקרא בין מסרנים שונים).
כדכד כתב:כאן כתב כת"ר כך והאבעל קורא כתב:לגבי מה שכתבת שהמדוייקים זה המסורה והאחרים טעות, אכן יש פעמים רבות שיש חילוף נוסחאות ואחת ההטעמות מקורה מטעות ושיבוש, אך כאן נראה שהיו שתי מסורות חלוקות בהטעמת התיבות הללו, ומסורה אחת יותר מדוייקת ומקורה בגדולי המסרנים, ומסורה אחת מקורה בבעלי מסורה חשובים פחות ולכן פחות מדוייקת, ולא נראה שהטעמת וכלי הקודש בזקף מקורה משיבוש גרידא (יש אף רשימות שונות של חילופים בין בעלי מסורה, שהמפורסמת ביותר היא חילופי בן אשר ובן נפתלי, ויש ג"כ חילופי מוגה והללי, ויש גם מסורות שונות המוסרות על חילופים נקודתיים במקומות מסויימים במקרא בין מסרנים שונים).
?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים