ונתנו ידידים כתב:בעסקינו בדרכו של החזו"א (באשכול הסמוך) ברצוני לשאול משהו להבקיאים בספרו.
כשאני מעיין בספרו מתוך לימודי בסוגיית הש"ס נראה לי ספרו כספר עיון העוסק בליבון סוגיות בש"ס ובשו"ע בדרך התלמוד ואינו נכתב כספר של מי שבא לפסוק הלכה כלל, ולפעמים רואין איך שדן מה שנראה לו מסברא ומסיים שבאותו מקום מבואר אחרת (ופעם ראיתי קטע איך שאמר פלפול שלם באיזה סוגיא ומאד נהניתי ממנו כי הי' ממש ישר ונכון ומסיים אבל מה אעשה שבגמ' שם מפורש להיפך מדברי), וכמדומני שהרבה פעמים יש כאילו ב' מהדורות בביאור סוגיא אחת, וכל זה מחמת שכתב דבריו שעלו לו בהסוגיא בדרך לימודו. ולכן נפשי בשאלתו מנלן לפסוק מתוך דבריו וכי כתב כן להלכה, ואפי' אם כן האם זהו דעתו האחרון כל מה שמודפס שם הרי לא הדפיסו כפסק הלכה ומאי שנא מהא דאיתא בגמ' אין לפסוק מתוך דברי האמורא עד שיאמר כן הלכה למעשה.
ולא באתי לקנטר ח"ו אלא לשאול מאלו הבקיאים יותר בדבריו ובדרכיו (כי באמת רחוק אני מאד מלהכיר את דרכו בהלכה כלל וכלל) מהו פשר מנהג העולם ומנהג תלמידיו הגדולים לפסוק מתוך ספרו ולדקדק בדבריו לענין הלכה כ"כ עד שלפעמים בונים תילי תילים של הלכות כדי ליישב איזה שהו דבר הנראה כסותר בדבריו או לפסוק כנגד דעת כל הפוסקים מתוך דקדוק בספרו והרי דלמא לא כתב כן להלכה כנ"ל?
שש ושמח כתב:גם רב אשי כתב ספר העוסק בליבון סוגיות בדרך התלמוד והרבה פעמים יש כאילו ב' מהדורות בדבריו, ועד כמה שידוע לי פוסקים הלכה מתוך דבריו. [וכך גם כמעט כל הראשונים שכתבו ספריהם על סדר הש"ס].
קו ירוק כתב:כשהוא מציין שמבאר אחרת, או שיש מקום שהוא מבאר אחרת, הרי ניתן לראות מה כוונתו
אבל כשלא מציין אחרת הוא מתכוון להלכה. כל מהותו של הספר הוא מסקנת הלכה.
ונתנו ידידים כתב:הראשונים עפ"ר כתבו בתו"ד הלכה כך או כך ואפי' כשלא כתבו כן כתבו פירושיהם לפי מסקנתם הסופי והאמיתי [וגם כמדומני שלמשל רש"י שנכתב כפי' על התלמוד לא נתקבלו דבריו כפסק להלכה]
כמדומני שלא יבא מישהו ויפסוק מתוך ספר פני יהושע וספר חתם סופר על הש"ס.
ההוא גברא כתב:אמיר כרמי כתב:
לאחרונה נתקלתי בשתי סתירות משמעותיות בין דבריו בבפר למה שהעידו בשמו, חשבתי לתרץ ולומר שבספר הוא כתב את מה שמראה לו ללימוד אבל במציאות הוא החמיר משיקולים נוספים.
אין לסמוך על שמועות, (וכן כתוב באגרות חזון איש). (ואומרים כך גם בשמו, לא לסמוך על שמועות ואף זו בכלל...). ומפורש בשו"ת אז נדברו: החזו"א זכה שלא רוצים לעשות נגד דבריו, ולכן ממציאים דברים בשמו.
קראקובער כתב:ידוע שהחזו"א הקיל מאוד בספרו לגבי חלב עכו"ם וסמך על פיקוח ממשלתי ומוסיף והעיקר כהפרי חדש (שהוא דעת יחיד) והרבה מתלמידיו טענו שלא התכוון הלכה למעשה או שמדובר בפיקוח נפש. (פיקוח נפש דוחה גם קתלי דחזירי)
קראקובער כתב:ידוע שהחזו"א הקיל מאוד בספרו לגבי חלב עכו"ם וסמך על פיקוח ממשלתי ומוסיף והעיקר כהפרי חדש (שהוא דעת יחיד) והרבה מתלמידיו טענו שלא התכוון הלכה למעשה או שמדובר בפיקוח נפש. (פיקוח נפש דוחה גם קתלי דחזירי)
ספרים וועלט כתב:"שוב ראיתי גמרא מפורשת", "שוב ראיתי משנה מפורשת"...
בבקשה לציין מ"מ לקטעים הללו בחזון איש. (לא שאני מכחיש קיומם של קטעים אלו, ולא שזה אי אפשר - סתם אני סקרן לדעת איפה הוא זצ"ל כתב כן.)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים