איש גלילי כתב:קולודצקי (תשוה לדל"ת ולזי"ן).
איש גלילי כתב:ראש ישיבת היישוב.
ע"כ אמרתי פ"ה יכתבון מלי ליתן בספר ויוחקו למען יעלו על זכרוני כל הימים לבל אכנס ח"ו בגדר לא יסור רק יהיה תלמודי שגור בפי למען אמצאנו אצלי [...1] והוא כמוס עמדי ואבקשנו ולו נמצא, ירויון מדשן ביתי כל אדם ונחל עדני אשקם ממים חיים אשר אספתי, וע"כ קראתי לספר הזה טוב שם משמן טוב מקוה המים יען כי בו יקוו המים, אין מים אלא תורה, במקום אחד בילקוט אשר לי ותראה היבש"ה והרטיבה באר"ש טובה ורחבה ובלב כל חכם לב ואיש דעת יאמץ כח הוא יבחר ולא אני לברור סולת מתוך פסולת וכ"ע צריכין למרי חטייא, וכיצד מרקדין לפני הכלה רקוד וניפוי וכיבור בכברה, כי אין בר בלא תבן עם היות כולם נתנו מרועה אחד אל אחד אמרן גבר חכם בעוז לו יש מוכיח שאדם [...2] יום יום בשנה כוסס רק הכל צריך תיקון ותקנתו זו היא כלכלתו יכלכל דבריו [3...עתו] ומ[3...] אדם לכף זכות ומהשמים ידינוהו לכף זכות כי לטובה [נתכוונתי], לא לפניה אחרת מהפניות, ובכן אחלי [יכונו4] לפני שוכן רומה המלמד לאדם [דעת י]חונני בינה והשכל בתורתו התמימה ונדעה נרדפה לדעת את ה' להבין ולהורות ליראה את שמו הנכבד והנורא אכי"ר, הלא כה דברי אנכי אנכי איש צעיר בעבדי ה' עושה דברו, לאהבה אותו ולדבקה במאמרו, חוסה תחת כנפי הודו זיוו והדרו, הוא יפרוש עליו סוכת שלומו ויקרו, להבין ולהשכיל את כל תוקף טוב דברו, ועומק תורתו יגלהו ונסתרו שלמה טאפיירו שליט"א ס"ט
התנצלות אל עין הקורא
אחי מעי"ן אתם גם אתם לרבות שלוחכם, עיניכם תחזינה מישרים ציון יופי מכלל הספר הלזה אשר נקבצו באו בו מפי סופרים וספרים חדשים גם ישנים וקדמונים אחזו שער נודע בשערים המצויינים בהלכה, כל אלה ראתה עיני ותבן לה, ומיום שעמדתי על דעתי להבין ולהורות הכתב והמכתב ועט סופר מהיר באהולו של שם בבית מורי ורבותי, נכספה גם כלתה נפשי לאסוף ולחבר וללקט ליקוטי בתר ליקוטי את [אשר] תמצא ידי יד כהה, ואמרתי אני אל לבי עת לעשות לה' לו לשמו בית קדושה מבונה מכל [4*..ב] טוב האר"ש מאשר ראתה עיני ומפי השמועה למדתי ואפריין נמטייה להאהוב טהור גבר [4*..ב] נאמן בברית אהבתינו כה"ר אלעזר בהלול אשר החזיק בידי עשרת מונים, ראיתי את כל בית נכאתה מספרים וקובצים רבים ונאבדים ובדקתי עד מקום שידי מגעת חדרי משכיתו ובכל הקונטריסים אשר אתו עמו כלו' אליו, ויפק רצוני וירוה צמאוני וימלא חשקי ומאוויי וכל אשר ראו עיני וגרסה נפשי לתאב"ה להעתיק ממנו לא מנע ממני, בעל הגמול יגמלהו כעל כל גמולו חסד של אמת שאינו מצפה לתשלום גמול בהני תלת ברכאן לעילא בני סמיכי וחיי אריכי ומזוני רויחי, ועליו אמר שלמה בחיך מתוק, עושה צדקה בכל עת - זה המשאיל ספריו לאחרים, ומה גם כי האי גוונא מעשה אצבעותיו ויגיע כפיו [5...] את להעתיק מהם ללמוד וללמד ולא חייש ליה להיזיקא דאתי ממילא ואמרי לה [6...] ממילא, ומחמת הוצאה מרשות לרשות בדיו נטופה על נייר לבן, ישלם ה' משכורתו שלימה ברה חתומה תמימה מאת שוכן רומה אכי"ר, על כן אמרתי א' המרבה וא' הממעיט למען יהיו נמצאים מזומנים אתי עמי על ספר לעת מצא ימצא כל שואל די מחסורו ומבוקשו ולכן גמרתי אומר לייחס שם הקובץ הזה מקוה המים יען וביען כי מעודי עד היום הזה משתוקק הייתי מחריש לאסוף הבינה ולרוות צמאוני ממים חיים הלא למשמע אזן תאב"ה נפשינו 7.... לך יום היום יום בשורה ששון ושמחה ימצא בה, כשמחת השואבה, אשר 8... ... יגעתי ומצאתי את שאהבה, עין יפה א' משישים ורוח נדיבה.
וזרזתי מתני 9... ... וקמתי קימה שיש בה הידור להביא אסופותי, זאת הל..10 נמצא אתי בעטי למלאת חשקי ותאותי, ועל כן אשימה שומע בראותו וחזותו, כי נד[מיתי] להדיוט קופץ בראש מדלג מענין לענין שלא על הסדר דוגמת תלמיד שואל שלא כהוגן שאין נזקקין לו, יען כי האהבה מקלקלת השורה ומאן דתני מכלכלת לא משתבש, ומאהבת המהירות והחריצות לגמר המלאכה, באה ונהייתה כבר, ודילוגו עלי אהבה וגלגולו עלי אהבה כולהו איתנהו ביה, ובלב כל חכם לב אשר כל היום התאוה תאוה ובאהבתה ישגה תמיד ומתאוה ומשתוקק למצוא דבר חפץ לשתות מים חיים ישים לדרך פעמיו ועיניו תחזינה מישרים ודפ"ק בגשת"ו אל הפת"ח הוא המפתח להורות לו את הדרך ילך בה איזה דרך ישכון אור, ובו יבא ברנה נושא אלומותיו ואכל וחי לעולם.
תוכן כתב:תרסמוך = תר"ס
נ"י ויהל
מענה איש כתב:עיין בקובץ המצורף
הצעות לר''ת מו''כ
פלגינן כתב:תוכן כתב:תרסמוך = תר"ס
נ"י ויהל
אכן מדובר בתר"ס, כפי שנתברר לי. השאלה מה זה ה'מוך'.
יישר כח.
ליבא לתיובתא כתב:לפניכם הקדמה מליצית של ספר המתעתד לצאת לאור, הנקרא "מקוה המים"
...
וזרזתי מתני 9... ... וקמתי קימה שיש בה הידור להביא אסופותי, זאת הל..10 נמצא אתי בעטי למלאת חשקי ותאותי, ועל כן אשימה שומע בראותו וחזותו, כי נד[מיתי] להדיוט קופץ בראש מדלג מענין לענין שלא על הסדר דוגמת תלמיד שואל שלא כהוגן שאין נזקקין לו, יען כי האהבה מקלקלת השורה ומאן דתני מכלכלת לא משתבש, ומאהבת המהירות והחריצות לגמר המלאכה, באה ונהייתה כבר, ודילוגו עלי אהבה וגלגולו עלי אהבה כולהו איתנהו ביה, ובלב כל חכם לב אשר כל היום התאוה תאוה ובאהבתה ישגה תמיד ומתאוה ומשתוקק למצוא דבר חפץ לשתות מים חיים ישים לדרך פעמיו ועיניו תחזינה מישרים ודפ"ק בגשת"ו אל הפת"ח הוא המפתח להורות לו את הדרך ילך בה איזה דרך ישכון אור, ובו יבא ברנה נושא אלומותיו ואכל וחי לעולם.
תוכן כתב:פלגינן כתב:תוכן כתב:תרסמוך = תר"ס
נ"י ויהל
אכן מדובר בתר"ס, כפי שנתברר לי. השאלה מה זה ה'מוך'.
יישר כח.
נון
סמוך (אולי יש כאן משחק מילים)
עין
פא
קאצ'קלה כתב:לפי פשוטו כמשמעו, כדברי הרב תוכן: "שנת תרסמ"ך". והרב הכותב הוסיף ו', כדרך האשכנזים להוסיף אותיות שלא במקומן.
קאצ'קלה כתב:נוהג זה - להשלים ולמלאות את האות האחרונה של פרט השנה - היה נפוץ מאוד לפני מאה-מאתיים שנה. דוגמאות לכך תמצא בשאילת יעב"ץ חלק ב סי' קנה: "עש"ק פ' בראשית תקלמ"ד לפ"ק"; תשובה מאהבה חלק א סוס"י קפא: "ה' אייר תקסמ"ך"; שו"ת בית אפרים אה"ע סי' עט: "כ"ט סיון תקסמ"ך"; צמח צדק או"ח סי' עב: "יום ד' ג' אלול תקפחי"ת לפ"ק". וכהנה למאות במכתבי רבותינו האחרונים.
ואם רב אחד כתב 'סמו"ך' במקום 'סמ"ך' - אין אחריותו עלי.
מענה איש כתב:האיר ה' עיני
ע"פ הכתוב בוויקפדיה
שנת תרס הייתה שנה מעוברת וגם כסדרה (חודש מלא חודש חסר לאורך כל השנה)
א"כ ר"ת מו"כ
מעוברת וכסדרה
מענה איש כתב:שמא תזכה אותנו במעט פרטים אודות המכתב?
שבע כתב:9 - ונערתי חצני.
10 - הלא
ליבא לתיובתא כתב:לפניכם הקדמה מליצית של ספר המתעתד לצאת לאור, הנקרא "מקוה המים"
גם אם אינכם קוראים כתב חצי קולמוס, אולי תוכלו לשער את ההמשך לפי סגנון המליצה או סתם כך מסברא
מצ"ב תוכן ההקדמה בצירוף המילים החסרות ממוספרות, וכמו"כ תמונה ממוספרת במיקום המילים הנ"לע"כ אמרתי פ"ה יכתבון מלי ליתן בספר ויוחקו למען יעלו על זכרוני כל הימים לבל אכנס ח"ו בגדר לא יסור רק יהיה תלמודי שגור בפי למען אמצאנו אצלי [...1] והוא כמוס עמדי ואבקשנו ולו נמצא, ירויון מדשן ביתי כל אדם ונחל עדני אשקם ממים חיים אשר אספתי, וע"כ קראתי לספר הזה טוב שם משמן טוב מקוה המים יען כי בו יקוו המים, אין מים אלא תורה, במקום אחד בילקוט אשר לי ותראה היבש"ה והרטיבה באר"ש טובה ורחבה ובלב כל חכם לב ואיש דעת יאמץ כח הוא יבחר ולא אני לברור סולת מתוך פסולת וכ"ע צריכין למרי חטייא, וכיצד מרקדין לפני הכלה רקוד וניפוי וכיבור בכברה, כי אין בר בלא תבן עם היות כולם נתנו מרועה אחד אל אחד אמרן גבר חכם בעוז לו יש מוכיח שאדם [...2] יום יום בשנה כוסס רק הכל צריך תיקון ותקנתו זו היא כלכלתו יכלכל דבריו [3...עתו] ומ[3...] אדם לכף זכות ומהשמים ידינוהו לכף זכות כי לטובה [נתכוונתי], לא לפניה אחרת מהפניות, ובכן אחלי [יכונו4] לפני שוכן רומה המלמד לאדם [דעת י]חונני בינה והשכל בתורתו התמימה ונדעה נרדפה לדעת את ה' להבין ולהורות ליראה את שמו הנכבד והנורא אכי"ר, הלא כה דברי אנכי אנכי איש צעיר בעבדי ה' עושה דברו, לאהבה אותו ולדבקה במאמרו, חוסה תחת כנפי הודו זיוו והדרו, הוא יפרוש עליו סוכת שלומו ויקרו, להבין ולהשכיל את כל תוקף טוב דברו, ועומק תורתו יגלהו ונסתרו שלמה טאפיירו שליט"א ס"ט
התנצלות אל עין הקורא
אחי מעי"ן אתם גם אתם לרבות שלוחכם, עיניכם תחזינה מישרים ציון יופי מכלל הספר הלזה אשר נקבצו באו בו מפי סופרים וספרים חדשים גם ישנים וקדמונים אחזו שער נודע בשערים המצויינים בהלכה, כל אלה ראתה עיני ותבן לה, ומיום שעמדתי על דעתי להבין ולהורות הכתב והמכתב ועט סופר מהיר באהולו של שם בבית מורי ורבותי, נכספה גם כלתה נפשי לאסוף ולחבר וללקט ליקוטי בתר ליקוטי את [אשר] תמצא ידי יד כהה, ואמרתי אני אל לבי עת לעשות לה' לו לשמו בית קדושה מבונה מכל [4*..ב] טוב האר"ש מאשר ראתה עיני ומפי השמועה למדתי ואפריין נמטייה להאהוב טהור גבר [4*..ב] נאמן בברית אהבתינו כה"ר אלעזר בהלול אשר החזיק בידי עשרת מונים, ראיתי את כל בית נכאתה מספרים וקובצים רבים ונאבדים ובדקתי עד מקום שידי מגעת חדרי משכיתו ובכל הקונטריסים אשר אתו עמו כלו' אליו, ויפק רצוני וירוה צמאוני וימלא חשקי ומאוויי וכל אשר ראו עיני וגרסה נפשי לתאב"ה להעתיק ממנו לא מנע ממני, בעל הגמול יגמלהו כעל כל גמולו חסד של אמת שאינו מצפה לתשלום גמול בהני תלת ברכאן לעילא בני סמיכי וחיי אריכי ומזוני רויחי, ועליו אמר שלמה בחיך מתוק, עושה צדקה בכל עת - זה המשאיל ספריו לאחרים, ומה גם כי האי גוונא מעשה אצבעותיו ויגיע כפיו [5...] את להעתיק מהם ללמוד וללמד ולא חייש ליה להיזיקא דאתי ממילא ואמרי לה [6...] ממילא, ומחמת הוצאה מרשות לרשות בדיו נטופה על נייר לבן, ישלם ה' משכורתו שלימה ברה חתומה תמימה מאת שוכן רומה אכי"ר, על כן אמרתי א' המרבה וא' הממעיט למען יהיו נמצאים מזומנים אתי עמי על ספר לעת מצא ימצא כל שואל די מחסורו ומבוקשו ולכן גמרתי אומר לייחס שם הקובץ הזה מקוה המים יען וביען כי מעודי עד היום הזה משתוקק הייתי מחריש לאסוף הבינה ולרוות צמאוני ממים חיים הלא למשמע אזן תאב"ה נפשינו 7.... לך יום היום יום בשורה ששון ושמחה ימצא בה, כשמחת השואבה, אשר 8... ... יגעתי ומצאתי את שאהבה, עין יפה א' משישים ורוח נדיבה.
וזרזתי מתני 9... ... וקמתי קימה שיש בה הידור להביא אסופותי, זאת הל..10 נמצא אתי בעטי למלאת חשקי ותאותי, ועל כן אשימה שומע בראותו וחזותו, כי נד[מיתי] להדיוט קופץ בראש מדלג מענין לענין שלא על הסדר דוגמת תלמיד שואל שלא כהוגן שאין נזקקין לו, יען כי האהבה מקלקלת השורה ומאן דתני מכלכלת לא משתבש, ומאהבת המהירות והחריצות לגמר המלאכה, באה ונהייתה כבר, ודילוגו עלי אהבה וגלגולו עלי אהבה כולהו איתנהו ביה, ובלב כל חכם לב אשר כל היום התאוה תאוה ובאהבתה ישגה תמיד ומתאוה ומשתוקק למצוא דבר חפץ לשתות מים חיים ישים לדרך פעמיו ועיניו תחזינה מישרים ודפ"ק בגשת"ו אל הפת"ח הוא המפתח להורות לו את הדרך ילך בה איזה דרך ישכון אור, ובו יבא ברנה נושא אלומותיו ואכל וחי לעולם.
שבע כתב:שים לב במיקום הסמוך לציונים 2 3; 7 8
יש קרע בדף הראשון כך שכמה מהמלים, כגון: יום יום (בשנה) [בשורה], הם בעצם מהדף השני, ואינם שייכים לדף הראשון!
עם הידיעה הזו חשוב לבדוק שוב את הטקסטים במקומות המקבילים.
מעט תיקונים והצעות:
בסמוך להערות 1 2 3:
''הלא הוא כמוס עמדי... כי אין בר בלא תבן עם היות כולם נתנו מרועה אחד אל אחד אמרן גבר חכם בעוז לו יש מוכיח האדם... [שמא חטים] כוסס רק הכל צריך תיקון ותקנתו זו היא כלכלתו יכלכל דבריו במ[שפט. ידינני] אדם לכף זכות ומהשמים ידינוהו לכף זכות...''
בסמוך להערות 4*:
[טו]ב, טוב האר''ש
ובשורה מתחת:
טהור לב, גבר ענוותנו?
בסמוך לציון 6:
דאתי ממינא, ואמרי לה [להיזיקא דא]תי ממילא...
ישלם ה' [פעלו ות]הי משכורתו שלימה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים