בברכה המשולשת כתב:מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)
עובדיה חן כתב:אם הוא יודע שזה זמני וקרב קץ הגלות זה נחמה.
בברכה המשולשת כתב:מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)
צבי שץ כתב:בברכה המשולשת כתב:מעין דברי מרנא הגר"ח מוואלז'ין על כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
(מה גם שצריך להכיר הרבה הרבה טובה לקב"ה על מצבינו היום, וההשוואה לשואה חסרת כל טעם, עם כל הכבוד)
ביחס להערה בסוגריים.
גם בשואה קראו נחמו נחמו עמי, וחז"ל כשתקנו תקנה זו, תקנו זאת לכל הדורות בכל המצבים,
וכבדרך אגב, דורינו, במצבו, הוא החריג בהסטוריה, כמובן, בסייעתא דשמיא, וכמו שהגדירו זאת (כמדומה, הגרש"ד פינקוס זצ"ל) בגדר "סוכריה" שאחרי המכה, אולם דורינו לא משקף את ההיסטוריה היהודית בכללותה, ותקנת נחמו נחמו עמי לא נתקנה רק לדורינו.
בכל אופן אין צורך לזה כמו שכבר כתבו כאן, גם היום אנו בגלות ואין לנו ביהמ"ק וצריכים נחמה.
יונת אלם כתב:תשעה באב תש"ז ישיבת פוניב'ז. זה עתה הסתיימו אמירת הקינות ולפני קבוצת בחורים אמר מרן הרב זצוק"ל: אמרנו כעת את הקינה: "אלי ציון ועריה" ואנחנו מקוננים על מה שאבד לנו, בעוד המשל שהפייטן מביא הוא על אשה בציריה שבוכה אמנם מרוב כאבים אבל זוהי הקדמה לשמחה הצפויה לה עם הלידה?
אלא, גם הקינות אינם יאוש. אנחנו מאמינים שהחורבן הוא הכנה לגאולה. גם בה בשעה שאנו מתאבלים על ציון ועריה, זוהי אנקת כאב כאשה בצירי לידה שבעקבותיהם תגיע שמחה גדולה
לא נורא כתב:ייש"כ על כל הדברים הנפלאים.
בענין זה חשבתי, שכן אפשר לשאול מה שייך לנחם אבלים, מה כל ענין הנחמה אצלם, הרי המת עדיין מת?
וביתר עומק, כל ענין 'נחמה' צריך רק כשעדיין צריך 'להתנחם' על מה שאין, משא"כ כשיש כבר הדבר לא שייך נחמה, כי יש את זה.
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?
יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?
החתן סופר כתב:יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?
באמת בשואה רח"ל אני מניח שהיה קשה לחגוג פורים, פסח, לומר נחמו וכן על זה הדרך, אבל ב"ה יצאנו משאול תחתיות, הגענו לארץ הקודש לשלטון יהודי שלאט לאט מתקרב לגאולה השלימה, שהרי אנו עמוק בתהליך של גאולה אלא שהיא לא שלימה בלי הבניין הקדוש שייבנה במהרה בימנו (וידוע כבר שיטת רש"י בראש השנה יח: דסגי בשלטון ישראל ודלא כהר"ח ושאר ראשונים דבעינן בית, בכדי לבטל צומות הקלים) וכבר אמרו חזל בירושלמי ריש ברכות כך היא גאולתם של ישראל קימעא קימעא, וכבר הזכרנו פעם שהגר"א ניסה להנחיל לתלמידיו שהגאולה העתידית והשלימה לא תהיה ניסית אלא טבעית ויש בזה עוד אריכות, ואפשר לשאול להיפוך איך אפשר שלא לומר נחמו אחרי שחוזרים אחורה 80 שנה שיהודים הלכו כצאן לטבח והיום ישתבח שמו נוחלים ומנחילין בארץ קדשנו
שים-שלום כתב:החתן סופר כתב:יזל מדליו כתב:צ"ע מה שייך נחמה הרי עדיין אנו בגלות והנבואות של אחרית הימים עדיין לא התקיימו,
ויכול לצאת מצב שאדם נמצא במחנה השמדה גרמני, וקורא "נחמו נחמו עמי" וכו'. האם זה הגיוני?
באמת בשואה רח"ל אני מניח שהיה קשה לחגוג פורים, פסח, לומר נחמו וכן על זה הדרך, אבל ב"ה יצאנו משאול תחתיות, הגענו לארץ הקודש לשלטון יהודי שלאט לאט מתקרב לגאולה השלימה, שהרי אנו עמוק בתהליך של גאולה אלא שהיא לא שלימה בלי הבניין הקדוש שייבנה במהרה בימנו (וידוע כבר שיטת רש"י בראש השנה יח: דסגי בשלטון ישראל ודלא כהר"ח ושאר ראשונים דבעינן בית, בכדי לבטל צומות הקלים) וכבר אמרו חזל בירושלמי ריש ברכות כך היא גאולתם של ישראל קימעא קימעא, וכבר הזכרנו פעם שהגר"א ניסה להנחיל לתלמידיו שהגאולה העתידית והשלימה לא תהיה ניסית אלא טבעית ויש בזה עוד אריכות, ואפשר לשאול להיפוך איך אפשר שלא לומר נחמו אחרי שחוזרים אחורה 80 שנה שיהודים הלכו כצאן לטבח והיום ישתבח שמו נוחלים ומנחילין בארץ קדשנו
גדול המחטיאו יותר מן ההורגו....
החתן סופר כתב:לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.
שים-שלום כתב:החתן סופר כתב:לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.
כבודו לא השיב על דברי, אני טענתי על המחטיאו, והתשובה היא על החוטאים...
שלטון יהודי לא צריך להתנהג כמו גוי כדי להיות גרוע, מספיק שהוא לא יהודי, ומתנכל ליהדות ולדת. הדרישה מהיהודי גדולה בהרבה מהדרישה מגוי וזה פשוט. אמנם ישנו שיפור גדול מהגלות, אך לא מספיק כדי להתנחם [ואולי סיבה לבכות יותר... כשהיו אבותינו בגלות והתנכלו להם גוים התפללו לעלות לארה"ק ולחיות תחת שלטון יהודי, ומה נען אנחנו שנמצאים תחת שלטון יהודי שמחלל את כבוד השבת, שולח יהודים כצאן לטבח, מגרש יהודים מבתיהם, מחריב אותם ומוסר אותם לאויבינו בצירוף כלי נשק, כספים, ועוד? סוטים צועדים בגאווה בעיר הקודש ומחללים את כבודה?, על אלה אני בוכייה...]
החתן סופר כתב:שים-שלום כתב:החתן סופר כתב:לא נראה לי שהמצב הרוחני באירופה היה כל כך טוב ובעלייה רבה בכל זאת לא כולם למדו בוואלוזין מיר פוניבז ועוד, לא נראה לי שהבניין ציון החדשות כג דיבר באוויר עוד הרבה הרבה לפני השואה וכן על זה הדרך, לא נראה לי שההתבוללות בגלות שווה להתבוללות בארה"ק וכו’
לא נראה ששלטון הכופרים כל כך רוצה בהחטאת הרבים והשמדה רוחנית, יש אמנם שרצו ורוצים אבל לא רוב היהודים הקדושים שמתנוצצת בהם נשמת ישראל רוח קדישין.
כבודו לא השיב על דברי, אני טענתי על המחטיאו, והתשובה היא על החוטאים...
שלטון יהודי לא צריך להתנהג כמו גוי כדי להיות גרוע, מספיק שהוא לא יהודי, ומתנכל ליהדות ולדת. הדרישה מהיהודי גדולה בהרבה מהדרישה מגוי וזה פשוט. אמנם ישנו שיפור גדול מהגלות, אך לא מספיק כדי להתנחם [ואולי סיבה לבכות יותר... כשהיו אבותינו בגלות והתנכלו להם גוים התפללו לעלות לארה"ק ולחיות תחת שלטון יהודי, ומה נען אנחנו שנמצאים תחת שלטון יהודי שמחלל את כבוד השבת, שולח יהודים כצאן לטבח, מגרש יהודים מבתיהם, מחריב אותם ומוסר אותם לאויבינו בצירוף כלי נשק, כספים, ועוד? סוטים צועדים בגאווה בעיר הקודש ומחללים את כבודה?, על אלה אני בוכייה...]
עדיין לא ראיתי מישהו שהוציאו אותו מהכולל או ישיבה בכוח בלי שום היגיון, ודאי לא ראיתי ולא נראה ששלטון הכופרים ישמיד בגזרות שמד עוסקים בתורה, ודאי לא ידרוש להירג על ג עבירות, אמנם יש פעמים שהדברים נראים קשים ושחורים אבל בהסתכלות כללית אנחנו בתחילתה של גאולה ב"ה, והכל תלוי איך מסתכלים.
כנראה שכבודו הושפע מתורת רבו שחווה על בשרו את הגירוש הנורא
החתן סופר כתב:לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.
וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)
בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.
שים-שלום כתב:החתן סופר כתב:לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.
וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)
בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.
ה'חתן' סופר, אם אינני טועה בזיהוי, כבודו היה חד יותר בעבר
הרי בני ישראל שחוו על בשרם את את ידו הגדולה וכו' הם הם שעבדו לעגל, ודרשו הדרשנים שעדיף אמונה מתוך הבנה לימוד ועבודה, מ'חוויות' רוחניות שאינן מחזיקות מעמד. לא הבנתי את ההקשר לקידושין יג. כי עיקר דרשת רב אסי היא על חוסר האמת ולעומתו הכחש והכזב.
לסיפא, אמנם יש לראות את הטובה, ומי שאינו רואה את הטובה ואינו מודה לה הוי ככופר בטובתו של מקום, אך כעי"ז הוא שאינו רואה את הרעה ומתעלם ממנה, ואולי אף גרוע יותר.
(הגע בעצמך... מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך... כיצד יגיב שלטון הערב רב? אם אתה לא מפחד בוא תצטרף אלינו)
החתן סופר כתב:שים-שלום כתב:החתן סופר כתב:לפסוק מתוך רגש יהיה בעייתי כשעומדת מולך עגונה בוכייה ותהפך בחררה כדי למצוא היתר לעגינותה, עליו נאמר מה שנאמר בקידושין יג. ועוד. לנקוט דעה ומחשבה והשקפה מתוך מה שאדם מרגיש זה ממש מזכיר את מה שכתבו בספרים שבני ישראל חוו על בשרם כשהלכו ביבשה בתוך הים את יד ה‘ הגדולה וממילא ויאמינו בה‘ ובמשה עבדו.
וכבר נקטו הרצי"ה הגר"א שפירא והגר"ש גורן זצ"ל דהקורע היום על ירושלים הוי מעין כפיות טובה חס ושלום, ובמקום לראות הדברים הפחות טובים יש לראות עין בעין יפה את גאולת ה‘ אשר הוציאנו מכור הגלות ואיפשר ליהודים (הרוצים להיגאל, הגע בעצמך מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך...ובפן הפרטי והמצומצם יותר, מי הוא שירצה לקיים מצוות רק בתורת הציבי לך ציונים ממש בפרשתנו האחרונה ברש"י וברמב"ן, ובכתובות קיא ועוד..)
בע"ה עוד נגיע לגאולה שלימה, אבל לבטל בהנף יד את התהליך הגדול שקורה כאן, זה מעין מה שאמרנו בדעת הגדולים הנ"ל, ע"כ.
ה'חתן' סופר, אם אינני טועה בזיהוי, כבודו היה חד יותר בעבר
הרי בני ישראל שחוו על בשרם את את ידו הגדולה וכו' הם הם שעבדו לעגל, ודרשו הדרשנים שעדיף אמונה מתוך הבנה לימוד ועבודה, מ'חוויות' רוחניות שאינן מחזיקות מעמד. לא הבנתי את ההקשר לקידושין יג. כי עיקר דרשת רב אסי היא על חוסר האמת ולעומתו הכחש והכזב.
לסיפא, אמנם יש לראות את הטובה, ומי שאינו רואה את הטובה ואינו מודה לה הוי ככופר בטובתו של מקום, אך כעי"ז הוא שאינו רואה את הרעה ומתעלם ממנה, ואולי אף גרוע יותר.
(הגע בעצמך... מה היה אם כל היהודים שומרי התורה היו עולים וביחד היינו בונים ממלכת כהנים וגוי קדוש ממשלה המתנהלת על פי תורת ה‘ יתברך... כיצד יגיב שלטון הערב רב? אם אתה לא מפחד בוא תצטרף אלינו)
לא יודע במי אתה חושדני, אבל הייתי שמח להכיר (הבנתי מה מקורך אחרי שהזכרת רבות בקונטרס את הרב צוריאל, כבר ראיתיו כאן..)
זאת מחלוקת שמהותה לחדד עמדות ולא לשכנע כמו רוב מחלוקות הנוגעות להשקפה, ולכן משכתי ידי.
רק לגבי קידושין התכוונתי מתירים אשת איש שם בלי ידע מספיק וכמו שתרגם שם בשם רב יוסף וכו ודרשת רב אסי קאי עלה ולא מדבריו גופם
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים