מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 04, 2015 11:43 pm

טריד בגירסיה כתב:בירושלמי כת"י ליידן תמיד מופיע קודם פרק שלם של משניות ואחריו "סליק פירקא", ורק אחריו הגמ' (אבל יש חלוקה למשניות ע"י אותיות).

כמדומני שכ"ה גם בחלק מכתה"י של הבבלי.

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי אשר ברא » ה' אוגוסט 10, 2017 10:58 pm

ברבינו בחיי (שמות לא, יח) כותב ש
מצינו שחיבר רב אשי במסכת שבת כ"ד פרקים

והרה"ק ר' שלום משאץ מדייק בהגהותיו שלדעת רבינו רב אשי הוא שחילק את המשניות לפרקים, והוא פלאי.

ולהעיר שלמבוא לנוסח המשנה (עמוד 994-995) מראה שפרק ח' וט' של מסכת שבת אחד הי' במשנה שלפני התוספתא.

אבןטובה

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' אוגוסט 11, 2017 7:33 pm

אלישע היה עוסק בפרק שמונה שרצים עי' סנהדרין קז:

האמת והשלום
הודעות: 143
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי האמת והשלום » ש' אוגוסט 12, 2017 10:08 pm

חיים כתב:התיחסות מעניינת לחלוקת המשניות מצאתי בקרבן נתנאל על הרא"ש עירובין (פרק ד, יג אות צ).

התוספות (מט, ב ד"ה ואמר שביתתי) כתבו על דברי המשנה "ואמר שביתתי במקומי", שאין צריך אמירה. והמלה "אמר" נאמרה אגב הרישא או אגב הסיפא (עיי"ש).
הרא"ש מביא את הדברים אך מציין שהמלה "אמר" נאמרה אגב הסיפא, ואינו מזכיר את האפשרות שהיא נאמרה אגב הרישא.

הקרבן נתנאל מפרש שהדבר תלוי בהבדלי גרסאות הקשורות לחלוקת המשניות ז"ל: "... ובתוס' דהא דקתני "ואמר" איידי רישא... משום דאינהו הוי גרסי מתני' בחדא, אבל הרי"ף ורבינו (הרא"ש) חלקו מתני' בתרתי , לכך תי' משום דבעי למיתנא בסיפא" עכ"ל.

לא ברור לי אם הקרבן נתנאל אכן סובר שלא מתרצים תירוץ של "איידי" בשתי משניות המחולקות זו מזו, יתכן שגם לדעתו אפשר לומר איידי דרישא אפילו ממשנה קודמת, אלא שהרא"ש העדיף להביא "איידי" רישא אגב סיפא מאותה משנה, על פי סדר חלוקת המשניות שהיתה לפניו, אבל זה נראה דוחק.

תמצא כעין זה גירסת הרא"ש והרי"ף סוף פרק ד' דמסכת קידושין וכן התוס' שם בד' פ,ב שחילקו את המשנה באמצע לשתים נפק"מ בפירושים כמדומני עם רש"י שם.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ש' אוגוסט 12, 2017 11:30 pm

פלתי כתב:פרק בתרא דזבחים בגמרא כל הפרק במשנה אחת.

תוספות מסכת זבחים דף קיז עמוד ב
ד"ה ורבנן וכו', ותימה דבסוף פירקין (קיג.) תנן ר' יהודה אומר אין מנחה בבמה וכו', ובגליון איתא ותימה דבמתני' תנן (צ"ק).
וסברתי שלפני התוס' היתה חלוקת משניות גם בפרק זה, ולכן כתבו 'בסוף פירקין', ואילו הגהת הצ"ק היא לפי הנדפס לפנינו.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי דמשק » ג' אוגוסט 15, 2017 2:07 pm

אשר ברא כתב:ברבינו בחיי (שמות לא, יח) כותב ש
מצינו שחיבר רב אשי במסכת שבת כ"ד פרקים

והרה"ק ר' שלום משאץ מדייק בהגהותיו שלדעת רבינו רב אשי הוא שחילק את המשניות לפרקים, והוא פלאי.

מספר יסוד המשנה ועריכתה להג"ר ראובן מרגליות
הגר''ר מרגליות.png
הגר''ר מרגליות.png (38.86 KiB) נצפה 6522 פעמים

וע"ע ע"ז יד: גמירי דעבודת כוכבים דאברהם אבינו ד' מאה פירקי הויין ואנן חמשה תנן וכו'.
ובמדרש (ויק"ר יט ב, שהש"ר ה ח) מי שטפש אומר מי יכול ללמוד את התורה נזיקין שלשים פרקים כלים שלשים פרקים וכו'

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוגוסט 15, 2017 11:10 pm

בפרקים מסויימים בש"ס השאירו האחים והאלמנה את צורת הדפוס המקורית בה כל המשניות נדפסו ברצף בתחילת כל פרק.
הוכחה לזה היא מדברי המאירי שבכל מקום מפרש קודם את כל המשניות בפרק ואח"כ את דברי הגמ' וכן מהיד רמה שדרכו הייתה לציין את חידושיו באותיות וסדר האותיות מוכיח שלפניו היה ש"ס בו נדפסו המשניות בתחילת הפרק ואח"כ דברי הגמ' ברצף.

סופר-סתם
הודעות: 462
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי סופר-סתם » ג' ינואר 28, 2020 12:40 am

האם יתכן שהיתה חלוקה שונה במשניות עצמם בתוך הפרק?

ושאלתי הספציפית עוסקת בכלים פרק יז משניות ד-ה.
תוספות בשבת (קיב: ד"ה עד) כתבו: 'רימונים שאמרו שלשה אחוזים זה בזה, לא שהשיעור בשלשה רימונים, אלא מפרש מה שאמר למעלה הרימון לא גדול ולא קטן אלא בינוני.
והרש"ש שם תמה עליו, שהרי היא משנה אחר משנה זו, ולא לפניה. והביא שהר"ש (כלים פי"ז מ"ד) הקשה, לא יתכן כלל לפרש כן דהא קתני בה באידך בבא לא גדול ולא קטן אלא בינוני. וכן הקשה התוספות הרא"ש (סוכה ו. ד"ה שיעורן) ונקט בפירוש: דהא קתני באידך בבא דבתר הך.

ואולי אם ניתן לומר, שבמשניות שהיו לפני התוספות, הופיעה משנת 'רימון בינוני' לפני 'שלשה רימונים', אזי נבאר: שקודם שנה התנא שרימון היינו רימון בינוני, ואחר כך ביאר מהו שיעור בינוני, רימון אחד משלשה רימונים הגדלים יחדיו.

בדקתי בכתבי היד שיש בספריה הלאומית, ובארבעתם מופיע כנדפס לפנינו.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ה' ינואר 30, 2020 7:06 am


עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי חילק את המשניות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 09, 2021 3:26 pm

איש רגיל כתב:כבר נידון בעבר: http://www.otzar.org/forums/viewtopic.p ... 7%95%D7%AA

איש רגיל כתב:אשכול נוסף בעניין: http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=15742

אוחדו שני האשכולות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים