איתן כתב:באורחות שבת חלק א' פרק ז' סעיף י' עמ' רסא מתיר למלוח סלט שרובו עשוי מירקות שאין דרך לכובשם ולמולחם.
אש משמים כתב:בלומדי סוגיא זו היה נראה לי לומר דאין בטיבול סלט או אפי' ירקות חתוכים במלח בעיה של 'מליחת צנון'.
א. ישנה שיטת רש"י (לא נפסק בשו"ע) שאותה מליחה אסורה משום תיקון האוכל ובטיבול ודאי לא שייך זה אלא רק בכבישה ממש.
ב. גם לשיטת הרמב"ם שאסור משום 'נראה ככובש כבשים' לכאורה אין בעיה כל זמן שלא עושה פעולה שנראית ככבישה אלא כטיבול בעלמא וכמו שמבואר שמותר לקחת חתיכה אחת ולטבלה במלח.
ג. סלט ירקות הוא לכאורה דבר שאין דרכו לכבוש ואין בו בעיה כלל.
ד. בט"ז מבואר שאם לא מניחים אותם להזיע אין בעיה.
ה. במשנ"ב מבואר שאם מוסיף מעט שמן שרי.
בשש"כ בהערה שם כתב שאין סברא לאסור נתינת מלח על מלפפונים ועגבניות היום משום שדרך הכובשים לכבוש בשלמות ועם הקליפה דוקא.
חשבתי אני להוסיף שאין היום כמעט אנשים שכובשים בביתם ירקות וכשעושים זאת אין זה בצורה שאנו מולחים את הירקות או הסלט לא בכמויות המלח וודאי שלא ע"י 'מלחיה' וגם שמניחים כך את הירקות לזמן ארוך ועוד, לכן אין כ"כ סברא לומר שהיום יהיה בעיה למלוח ירקות לאכילה בבית.
הדברים כמובן לא 'הלכה למעשה'.
כדכד כתב:תודה רבה
א. אמנם בשו"ע לא הביא את טעם רש"י אלא את טעם הרמב"ם אולם מדברי הפוסקים שכן הביאו את שיטת רש"י משמע שהמחלוקת היא בטעמי הדין ולא אישתמיט שום פוסק לכתוב שנפק"מ כדברי מר.
כדכד כתב:ב. כנ"ל א גם את זה לא אישתמיט שום פוסק לכתוב ומה שכתב מר "כמו שמבואר" - אדרבה מה שמבואר מבואר ומה שלא מבואר כנראה אינו נכון להלכה.
כדכד כתב:ג. מסברה אני מסכים וע"ז בדיוק באתי לשאול אם מישהו כתב כן להדיא.
כדכד כתב:מה שכתבת בשם השש"כ בהערה אשמח אם תואיל לציין באיזו הערה מדובר כי אני מצאתי בשש"כ להתיר דווקא בעגבניות ולא במלפפונים ומה ששאלתי היה אם כשיש גם עגבניות עם המלפפונים מותר משום שכך באמת אין דרך לכבוש. גם מה שכבת שדרך הכובשים לכבוש בשלמות ועם הקליפה אינו נראה לי נכון במציאות.
כדכד כתב:מה שחשב מר להוסיף - איני יודע אם צודק מר במציאות
כדכד כתב: אבל גם אם כן - לא מצינו ששינויים במציאות ישנו את גזירות חז"ל. אם חז"ל גזרו שמליחת ירקות דומה למלאכה משום שזו פעולה שדומה למלאכה - הרי שעצם המליחה נאסרה אם לא באופנים שהתירו. ראה גם בשש"כ שם שמסברה היה נראה להתיר היום למלוח צנון שאין דרך לכבשו אך כיוון שזה נזכר בגמרא להדיא לאיסור הרי שאין בנו כח להתיר.
אש משמים כתב:בכמה מלח ממליח??
אם זה מעט מלח כנהוג היום לטבל את הסלט אז אין זה דרך כבישה ולכאורה אין לחוש.
אם מולח ע"מ לכבוש או כמות של כבישה פשוט שאסור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים