ליל צום אסתר תרנ"ה נסע דרך פה הרב ר' אברהם אהרן גאבד"ק קאפוליא וכו'* והראני הרב רא"א שי', בספר רקאנטי שנדמ"ח בשבושים רבים וכו':
- ג) סי' רט"ז מה שכתוב שם גבינות עכו"ם, צ"ל גניבת כמש"כ בס' יראים.
ואם כי כונתו לריקנאטי הנדמ"ח בפיעטרקוב עם הגהות מעשה בצלאל, הרי ששיבוש זה (כמו שאר השיבושים שנמנו שם), נדפס כבר בדפו"ר בולניא רצ"ח.
והנה צלום הפסק כפי שהוא בדפו"ר:
בנוסח זה חזר ונדפס הפסק, עד המהדורה האחרונה ע"פ מעשה בצלאל של הגאון רמ"ב לוריא והוא תמה וכתב ע"ז: .
אכן האמת שבגבינות לא עסקינן ודברי הרא"ם הם בדין גניבת עכו"ם ולא בגבינתו, ודבריו מפורשים ביראים סי' קכ"ד:
וגניבת גוי במקום שברור לו שאין יודע העכו"ם הוי כטעות ושריא ואפילו איסור דרבנן ליכא.
ובהגהות תועפות רא"ם שם כתב האדר"ת את הערתו של הגאון ר' אברהם אהרן הנזכרת:
מה שטעון בירור, הוא היכן ממוקם הפסק בכתבי היד של הספר? שהרי בדפוס נמצא הפסק בין שאר פסקים הנוגעים ליור"ד, והוא כפי השיבוש דאיירי בגבינה. ומעניין מאד היכן מופיע הפסק בכתבי היד. אכן גם אם נמצא שבכתבי היד הפסק מופיע באזור של יור"ד, עדין לא יהיה מזה ראיה שהטעות היא כבר במקור, אלא יתכן שהמעתיקים של כתבי היד הם ששיבשו את הסדר בעקבות השיבוש של הגבינה - גניבה. (וראיתי שמועה תמוהה בשם החזו"א)
יש עוד להוסיף, וכעת נלאיתי.
----------------------------
* הוא הגאון הנודע בעל אב בחכמה
** אע"פ שאין שם כוכב בתחילת ההערה, שהוא סימן להערותיו של האדר"ת, יש לדעת שרבים הם ההערות של האדר"ת בתוך התועפות רא"ם שבאו בלי כל סימן, ודבר זה נלמד גם מתוך השוואה לחיבורו של האדר"ת על היראים המצוי בכתובים.