הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ספטמבר 13, 2017 7:09 pm
הנושא רחב ואתייחס בקצרה. וראשית לגבי ס' כתר שם טוב.
מה שכתבת שרובו מהמגיד אינו נכון. למעשה רוב הספר מקורו מספרי בעל התולדות, שלא היה תלמיד המגיד כלל. רק מיעוט (אמנם ניכר) מהדברים בספר נמצאים גם (או בנוסח דומה) בספרי המגיד, ויש עוד חלק שמקורו אינו ברור.
וכעת בפרטיות:
א. כמעט בכל מה שמובא מבעל התולדות נזכר "שמעתי ממורי" להדיא. נכון הוא שפעמים רבות מובאים הדברים בתוספת מלפניו ומלאחריו מדברי בעל התולדות. לפעמים אין ברירה, כי הווארט של הבעש"ט עצמו הוא כעין ניצוץ אש אשר זקוק לאיזו אחיזה לבל יפרח וייעלם, אם בסידורו באופן של קושיא ותירוץ או בהלבשתו באיזה פסוק או מאמר רז"ל, וכפי שעושה בעל התולדות.
ב. לגבי הדברים הנמצאים בספרי המגיד, אין אתנו יודע עד מה. קשה מאוד להכיר מה להבעש"ט ומה להמגיד, בשגם שבתוך דברי המגיד משוקעת תורת רבו הבעש"ט (לפעמים בשמו ולרוב שלא בשמו), ולהרבה מהדברים נמצאות מקבילות בצוואת הריב"ש. גם תוכן הדברים דומה מאוד במקרים רבים למה שמביא בעל התולדות בשם הבעש"ט. יתכן שהרה"ק המלקט, שהיה חברם של כמה מתלמידי המגיד, ברר את השמועות המתייחסות לבעש"ט.
ג. הדברים שמקורם אינו ברור - הנמצאים ברובם בחלק השני של הספר - מתחלקים לשנים. מהם דברי התעוררות, ומהם כמה דרושים ארוכים שבתוכם נזכר גם ענין מהבעש"ט. יש משערים שהם להמלקט, הרה"ק רבי אהרן מזעליחוב זי"ע, בעל אור הגנוז לצדיקים ועוד.
והנה, מאז צאתו לאור (לפני יותר מעשור) של הספר כתר שם טוב השלם, פרי עבודתו היסודית והמצוינת של המהדיר הרב יעקב עמנואל שוחט ע"ה, יכול כל לומד להבחין בבירור במקורו של כל פרט ופרט בספר: מה אמר הבעש"ט, מה הוסיף בעל התולדות, מה העתיק המלקט ומה הוסיף מדברי עצמו. מהדורה זו גם נפתחת במבוא ארוך ומפורט אודות הספר ומקורותיו (אם כי על כמה מהפרטים שם ניתן לחלוק). גם במהדורת כתר שם טוב המבואר שיצאה לאור לאחרונה התבססו על עבודתו של הרב שוחט ז"ל והכינו על פיה מדור "מקורות ושינויי נוסחאות", כך שניתן לעמוד על כל זאת בנקל.
והערה אחרונה: בדור האחרון הופיעו כמה ליקוטים מדוייקים רק של דברי הבעש"ט המובאים אצל בעל התולדות (בימינו זה לא כל כך קשה). מצאתי לאחרונה קובץ כזה והוא מצוי אצלי איפשהו, אם אתקל בו אעלה אותו בל"נ.