מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בענין צבע הכתמים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' ספטמבר 17, 2017 11:45 am

שמעתי אומרים שהיות שצבע המאכולת אדום
אם הכתם שחור
טמא אפילו פחות מכגריס
ועז היה לי קשה
שהרי כל דין הכתמים היום צע
שהרי אין מאכולות מצויות
אלא מאי אין לנו כוח לאסור מה שהתירו חזל
אבל האם היום שאין מצוים מאכולת מסתכלים כבזמן חזל

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' ספטמבר 17, 2017 11:53 am

הלכות כאלו לא דנים על 'שמועות' - מהיכן חידושים אלו?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי צולניק » א' ספטמבר 17, 2017 12:16 pm

המקור הוא בראב"ד שהובא ברעק"א
[למעשה אין נ"מ, דם שחור אינו מצוי]

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' ספטמבר 17, 2017 12:19 pm

צולניק כתב:המקור הוא בראב"ד שהובא ברעק"א
[למעשה אין נ"מ, דם שחור אינו מצוי]

אם אפשר מראה מקום מדויק
ובכל אופן
רוב תודות על המקור

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' ספטמבר 17, 2017 12:26 pm

צולניק כתב:המקור הוא בראב"ד שהובא ברעק"א
[למעשה אין נ"מ, דם שחור אינו מצוי]

זה ראב"ד שלא הודפס?

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי צולניק » א' ספטמבר 17, 2017 1:31 pm

ז"ל רעק"א (יו"ד סי' קצ סעי' ה') 'במראה שחור טמאה אף פחות מגריס. בעל הנפש'.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' ספטמבר 17, 2017 1:33 pm

האם ידוע אם יש מפוסקי זמנינו החושש לזה

שמואל בארג
הודעות: 109
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 10:32 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי שמואל בארג » א' ספטמבר 17, 2017 5:24 pm

אליעזר בלוי כתב:שמעתי אומרים שהיות שצבע המאכולת אדום
אם הכתם שחור
טמא אפילו פחות מכגריס

ניתי ספר ונחזי.

יו"ד סימן ק"ץ רעק"א הג"ה על סעי' ה', פתחי תשובה ס"ק י"ב.

אוהב אוצר כתב:
צולניק כתב:המקור הוא בראב"ד שהובא ברעק"א
[למעשה אין נ"מ, דם שחור אינו מצוי]

זה ראב"ד שלא הודפס?

ראב"ד מפורשת "אע"פ שאין לה במה לתלות תולה כגריס במאכולת ואינה תולה בו אלא כתם אדום".

אליעזר בלוי כתב:האם ידוע אם יש מפוסקי זמנינו החושש לזה

חוט שני מהגר"נ קרליץ

1.png
1.png (17.63 KiB) נצפה 4983 פעמים

2.png
2.png (22.2 KiB) נצפה 4983 פעמים

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 17, 2017 5:34 pm

לגוף השאלה לגבי הקלה בכתמים במקום שלא מצויות מאכולות - י"ל שיסוד הקולא היא שראיה בלא הרגשה אינה אוסרת מדאוריתא אלא שחכמים חששו שהיתה הרגשה ולא שמה לב אבל הם אמרו שכל היכא דאיכא למיתלי תלינן ולכן תולים שהרגה מאכולת. גם אם כיום לא מצויות מאכולות יש מקום לומר שיש דברים אחרים שאפשר לתלות בהם אלא שהשעור נשאר כגריס בגלל מה שכתב שזה מה שהתירו חז"ל ולכן אין להחמיר יותר. אמנם אם ברור שהדם בא מגופה יש מקום לומר שא,א לתלות.
למי שכתב שדם שחור אינו מצוי - נכון אבל כשדם אדום מצטבר ושוהה זמן ארוך הוא עשוי להיות נוטה לגוון שחור ולכן יש נפק"מ

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

כתם שחור פחות מגריס

הודעהעל ידי פלוריש » א' ספטמבר 17, 2017 10:01 pm

הרב שמחה בונים וולדינברג (בינת שמחה עירובין עמ' שו) שאל את ר' חיים קנייבסקי האם החזו"א החמיר בכתם שחור פחות מגריס כמו רעק"א בשם הראב"ד, וכתב שלכאורה כיוון שכל הפוסקים לא הביאו דבר זה השכיח מאוד, משמע שלא סבירא להו כך (אמנם ציין לשאילת דוד מקרלין ולשולחן ערוך הרב שהחמירו).
והשיב הגרח"ק (שם עמ' שיב) שמעולם לא שמע שהחמירו בזה, אך דיבר אח"כ עם ר' גדליה נדל ודעתו להחמיר וצריך לומר שלא ראינו אינה ראיה ובפרט במילתא דלא שכיחא.
[בדברי הגרשב"ו משמע שזה שכיח ובדברי הגרח"ק משמע שזה נדיר, ואיני יודע המציאות]
נערך לאחרונה על ידי פלוריש ב ה' ספטמבר 20, 2018 4:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' ספטמבר 17, 2017 10:03 pm

פלוריש כתב:וכתב שלכאורה כיוון שכל הפוסקים לא הביאו דבר זה השכיח מאוד, משמע שלא סבירא להו כך (אמנם ציין לשאילת דוד מקרלין ולשולחן ערוך הרב שהחמירו).
הראב"ד מובא גם בסד"ט.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 17, 2017 10:19 pm

אליעזר בלוי כתב:שמעתי אומרים שהיות שצבע המאכולת אדום, אם הכתם שחור, טמא אפילו פחות מכגריס.
וע"ז היה לי קשה, שהרי כל דין הכתמים היום צ"ע, שהרי אין מאכולות מצויות.
אלא מאי, אין לנו כוח לאסור מה שהתירו חז"ל.
אבל האם היום שאין מצויים מאכולת מסתכלים כבזמן חז"ל.

הראב"ד אומר שחז"ל כבר בזמנם לא התירו כתם שחור פחות מכגריס. וממילא הדר דינא שיטמא בכל שהוא, בין בזמן חז"ל, ובין בזמננו (כמו שהיה הדין גם בכתם אדום אם לא היינו תולים במאכולת).

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 17, 2017 10:42 pm

ארחות רבינו ח''ד עמוד נה - כתם שחור.PNG
ארחות רבינו ח''ד עמוד נה - כתם שחור.PNG (56.05 KiB) נצפה 4934 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 17, 2017 10:43 pm

שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן קמב
ובכתם דמראה שחור שרעק"א בחדושיו סימן ק"צ סעי' ה' הביא מראב"ד בספר בעה"נ שהוא פחות מכגריס, וגם הסד"ט סק"י הביאו להקשות על המעיל צדקה שכתב שמעתי מן החברים דהיה מן הראוי לטמא כתם שחור שהוא פחות מכגריס מטעם שא"א לתלות במאכולת שהוא אדום וא"כ לא ימלט שיזכרוהו הפוסקים, שכוונתו דמזה חזינן שסובר להקל דגם בשחור צריך כגריס, ותמה עליו איך נעלם ממנו דברי הראב"ד בספר בעה"נ סוף שער הכתמים דין החמישי אף על פי שאין לה במה לתלות תולה כגריס במאכולת ואינה תולה בו אלא כתם אדום ונשאר בצ"ע על הפוסקים שהשמיטו דין זה ולא ביארו בהדיא. אבל לכאורה הא איכא תירוץ מוכרח מדברי הסד"ט עצמו דהא כתב אחר זה מיהו במקומות שמצוין פרעושין שלכלוך שלהם הוא שחור יש לתלות בהם והביא מסמ"ג דבכגריס תולה במאכולת היא פרעוש וכנה, וגם מש"ד הביא שגם בפרעוש תולה בכגריס אף שמאכולת פי' שהוא רק כנה לגירסתו, ולגירסת הס"א שהובא במוקף כתב במאכולת פי' פרעוש וגירסא זו ודאי מוטעת דכנה ודאי בכלל מאכולת וצריך לומר בגירסת ס"א, פי' פרעוש וכנה, עכ"פ גם לש"ד תולה בכגריס גם בפרעוש, וכן מפורש בפה"מ להרמב"ם בטעם ר' חנינא בן אנטיגנוס שעד כגריס תולה במאכולת אף על פי שלא הרגה דאמרינן דבעת שינתה או התהפכה מצד אל צד והרגה בפרעושים ובכנים וכיוצא בהם ומהם הוא זה הכתם הרי נמי מפרש ששיעור גריס הוא בשביל מאכולת שהוא פרעושים וכנים, והביא גם ממרדכי הלכות נדה שהוא בשבועות פ"ב שמאכולת הוא גם פרעוש ובגירסתנו במרדכי המאכולת שהוא פרעוש ופשוט שצריך לגרוס שהוא פרעוש וכנה, וכן קודם זה במוקף על תולה במאכולת איתא והוא פרעוש וטהור נמי פשוט שצריך לגרוס והוא פרעוש וכנה, דכנה הא ודאי בכלל מאכולת אבל לעניין מאכולת דכאן שהוזכר לענין שיעור כתמים הוא גם פרעוש בכלל, ולא קשה כלום ממה שבשבת דף י"ב ע"א דתניא רשבא"א אין הורגין את המאכולת דברי ב"ש וב"ה מתירין הוא דוקא בכנה דבהורג פרעוש גם לב"ה חייב כדמסיק ר' אשי בדף ק"ז לכו"ע דב"ש אמרו לשון מאכולת משום דאף במאכולת אוסרין וכיון שאיכא חדוש גם בפרעושין דהא שם רצו לומר ר' ירמיה וגם המקשה מפרעוש שר' יהושע דפוטר בצידה שה"ה שפוטר בהריגה אף שפו"ר =שפרה ורבה=, ועלייהו קיימי ב"ה שאיכא מאכולת דמותר ולא חששו ב"ה שיהיה מי שיטעה לומר דמתירין גם להרוג דבר שפרה ורבה, דתנאים לא מפרשי כל כך דבריהם, ובנדה שעד כגריס לא גזרו מטעם שלא שייך לגזור מטעם שאין לך מטה שאין בה טפי דם מאכולת הרי ודאי בכל מאכולת איירי דהא מצוי פרעושים כמו כנים במטה ואף אם כנים יותר מצוין לא יטעו לומר שאין פרעושין בכלל כיון שעכ"פ הם ג"כ מצוין במטות בהרבה מקומות, ואף אם נימא שאיכא איזה מקומות שלא מצוין לא גזרו בפחות מכגריס, כמו שבדם אדום שלא גזרו מצד דם כנים אף בנשי שודאי לא נמצא בהן כנים ואף במקומות שלא נמצא בהם כנים דהא בזמננו לא נמצא כנים כאלו שיהיה בהם דם כגריס ומ"מ טהור כתם שפחות משיעור זה דגריס כדאיתא בחת"ס יו"ד סימן ק"נ מחמת שתחלת הגזירה היתה בשביל טהרות שהיה בזמן התנאים וגזרו גם לבעלה, וכן פשוט שכל הראשונים סברי דגם בשביל פרעוש איכא שיעור שג"כ היה מצוי בכמה מקומות ובשביל זה לא גזרו אף בכל מקום אף שאיכא מקומות דלא מצוי פרעושים וחלוק הראב"ד הוא רק דעת יחיד וגם תמוה, שלכן תמוה על הסד"ט שאף שכתב שדם פרעוש הוא שחור ומ"מ הקשה להיפוך על כל הפוסקים ולא על הראב"ד. וגם חזינן שגם הראב"ד לא השיג על הרמב"ם פ"ט מאי"ב שלא חלק בין המראות לענין שיעור כתם דמשמע דבכל מראה אין טמא כתם בפחות מכגריס, שא"כ אפשר חזר בו הראב"ד שא"כ לא ברור לן שיטת הראב"ד עצמו. ולכן לע"ד אין לחוש לזה ואף כתם שחור אינו מטמא אלא ביותר מכגריס וכן ראיתי בעה"ש סעי' כ"ב בפשיטות דאין חלוק בין אדום לשחור משום דכל הראשונים לא חלקו, ומש"כ ואפשר דמי שכתב כן מיירי במקום שאינו מצוי פרעושים לפ"מ שכתבתי בכ"מ טהור בפחות מהשיעור דגריס ואין שום חלוק בין אדום לשחור, ואולי כוונתו לתרץ דמי שכתב כן היה במקום שאינו מצוי פרעושים שלא ידע שרוב מקומות מצוי בהם פרעושים.

ובטהרת ישראל כתב שאין חלוק משום שפרעוש דמה שחור וזה ברור ואינו כלום מש"כ והכל לפי ראות עיני המורה דאף באשה שאין במיטתה ובבגדיה לא כנים ולא פרעושים ואף שבכל המקום לא נמצא כנים ופרעושים נמי טהורה בפחות מכגריס ועוד כדכתבתי מחת"ס ולא שייך ראיית עיני המורה בזה.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי מאור עינים » ב' ספטמבר 18, 2017 1:41 pm

צולניק כתב:המקור הוא בראב"ד שהובא ברעק"א
[למעשה אין נ"מ, דם שחור אינו מצוי]

מש"כ שאינו נפק"מ אינו נכון, יסור נא אל מורה הוראה ויראה כי יש נשים מועטות שזה ראייתן,
וזה גם ההבדל בין הגר"ח שחשב זאת כאינו מצוי, להגרש"ו שהיה מורה הוראה לרבים ונפגש בזה,

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי שמש » ב' ספטמבר 18, 2017 2:21 pm

מאור עינים כתב:
צולניק כתב:המקור הוא בראב"ד שהובא ברעק"א
[למעשה אין נ"מ, דם שחור אינו מצוי]

מש"כ שאינו נפק"מ אינו נכון, יסור נא אל מורה הוראה ויראה כי יש נשים מועטות שזה ראייתן,
וזה גם ההבדל בין הגר"ח שחשב זאת כאינו מצוי, להגרש"ו שהיה מורה הוראה לרבים ונפגש בזה,

זה תלוי מה מגדירים כשחור (בד"כ אינו אלא חום עז ועמוק ובאנו למח' בעניין חום וכו').

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: בענין צבע הכתמים

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' ספטמבר 18, 2017 2:35 pm

שיעורי שבט הלוי קצ, ה ס''ק ו.PNG
שיעורי שבט הלוי קצ, ה ס''ק ו.PNG (44.08 KiB) נצפה 4878 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים