שייף נפיק כתב:מיהו מאיר בר אילן אילן הנ"ל?
ישראל אליהו כתב:הנאמ"ן בהערה 14.
העתקה מהערה 14הנ"ל(ההדגשה לא במקור) כתב:14 ֵׁ .ויצאו על זה עוררין לא בגלל הפסק אלא בגלל שנכנס שם שם מוזר מאד: "ישוע שר
הפנים". ולפני שנים רבות היה מגיע אלינו בחו"ל עתון "הצופה" כל ערב שבת, ובשנת תשט"ז
)כשהייתי בן 11 )ראיתי שם מאמר על זה, והוא כותב שם: "מי הכניס אותו האיש בין המלאכים
של התקיעות?", ולכן הוא אומר שזה טעות סופר וזה לא ישוע אלא "ישעיה". אבל איך קרתה
הטעות? בטור ובב"י )סי' תק"ץ( לא כתוב "תשר"ת תש"ת תר"ת" אלא כתוב "קשר"ק קש"ק
קר"ק", למה? כי כמו שאנחנו בתרועה לוקחים את האות השניה רי"ש אז הטור לקח גם בתקיעה
את האות השניה קו"ף, ולכן במקום תשר"ת הוא עשה קשר"ק, ובמקום תש"ת עשה קש"ק,
ובמקום תר"ת עשה קר"ק. והמדפיסים כנראה חיפשו שמות מלאכים שיעלו את התקיעות,
ואיך עשו אותם? למשל בקשר"ק יש להם שם מוזר "תרסטא"ל", מאיפה בא השם הזה? הרי הוא
לא כתוב בשום מקום. ויש עשרים ושנים שמות בספר הרוקח )והם מובאים בסידור בית מנוחה(
שמכוונים בהם בזמירות של שבת במזמור "הודו לה'", ויש שם עשרים ושש פעמים "כי לעולם
חסדו" אז על כל פסוק יש שם וכולם מסיימים ב"אל" כמו אדיריאל, ברכיאל, מיכאל וכדו', ואלו
שמות עם משמעות, אבל מאיפה בא השם הזה תרסטא"ל? יש מאמר )בחוברת "סיני" קובץ ל"ב(
שכתב אותו הרב יהודה זלוטניק )ואח"כ החליף את שמו ל"יהודה אבידע"(, והוא מסביר שלקחו
את הגימטריא של המלה "קשר"ק" שזה שבע מאות, הורידו שלשים ואחד בשביל שם א"ל,
ונשאר שש מאות ששים ותשע שזה גימטריא תרס"ט, וא"כ השם של קשר"ק זה תרסטא"ל,
אבל זה קריסטל... מאיפה הביאו את השם הזה? לא יודע.
ועכשיו לפי דבריו כשהגיעו לקר"ק שזה בגימטריא ארבע מאות, כתבו במקור את השם "ישעיה"
או "ישעיהו" )שזה עולה ארבע מאות ואחד וזה בסדר(, ובא הצנזור שהוא מומר ורשע רח"ל והכניס
שם "ישוע שר הפנים", אבל איך תכניס אותו באמצע התפלה והתקיעות, רח"ל?! ויש לנו בבית
סידור מחו"ל "נהורא השלם", ושם כתוב "ישוע" ומישהו מחק את זה, ועכשיו מתברר שהמקור
הוא "ישעיה". פעם מישהו גילה את זה והלך לרבנים של בני ברק, הלך לרב פלוני ואמר לו תלך
לרב פלוני, ככה מרב לרב עד שבסוף אמרו לו: "תלך למח של בני ברק", מי זה? רבי חיים גריינמן
ע"ה, והוא יגיד לך. הלך אליו והוא אמר לו: אנחנו לא משנים כלום, כתוב בסידור שלנו "ישוע"
אז שישאר ישוע! אבל בא תלמיד חכם רבי יעקב שאול הלוי ויינפלד והוא הוציא סידורים של
הוצאת "אשכול", והדפיס שם "ישעיה" בלי לשאול שום רב, וככה נגמר הסיפור, "עד שבא
אברהם אבינו וקיבל עליו שכר כולם" )אבות פ"ה מ"ב(, כי אם תגיד שצריך לתקן אז יתחילו
ויכוחים וכו', והרי זה ודאי טעות. והראיה שמצאו בדפוסים ישנים כתוב אחרת, ומה ענין אותו
האיש רח"ל לתקיעות של תר"ת או קר"ק?! ובודאי שצריך לומר: "ישעיהו" או "ישעיה" )ויש
כאלה כותבים "ישעיהה" עם שני ההי"ן בסוף, שאז זה עולה בדיוק ארבע מאות(, שזה כמנין "קר"ק".
בתבונה כתב:הקטע המודגש זהה לגורם שרוב הרבנים לא מורים ללכת עם התכלת
ישראל אליהו כתב:בתבונה כתב:הקטע המודגש זהה לגורם שרוב הרבנים לא מורים ללכת עם התכלת
לא מדוייק כלל. ראה בתשובת ר' אשר וייס (למשל).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים