מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"יושב תהילות ישראל" - כוונה פשטית

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
ברמן
הודעות: 600
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

"יושב תהילות ישראל" - כוונה פשטית

הודעהעל ידי ברמן » ב' ספטמבר 25, 2017 9:30 pm

האם מישהו יודע את הפירוש הפשוט לתואר "יושב תהילות ישראל", שבפסוק ואתה קדוש. פעם ראיתי פירוש בסידור ווילנא, אבל אין הסידור עתה לפני.

בחיפוש באוצר מצאתי ביאור נפלא בשם רבינו המהרש"ך (בעל שו"ת מהרש"ך), בספרו של תלמידו בעל "מלכי יהודה" (עמ' סז-סח, במהדורה החדשה - הנמצאת באוצר החכמה), וזה לשונו:
על פסוק (תהלים כ"ב ל') "ואתה קדוש יושב תהלות ישראל", שמעתי ממורי הרב הגדול מהר"ר שלמה הכהן, שהיה אומר: הקב"ה נקרא קדוש מפני שהוא נבדל בתכלית ההבדל מן התחתונים והעליונים ולכן אנו אומרים קדוש קדוש קדוש בכל יום, ועם כל זה הוא יושב בתוך התהילות של ישראל. שהמלאכים אומרים איה מקום כבודו להעריצו אבל ישראל אינם צריכים לבקש איה מקום כבודו אלא הוא יושב בתוכם ויש להם יותר מעלה מהמלאכים. וזהו ואתה קדוש ונבדל כאשר אמרנו, ועם כל זה יושב בתוך תהלות ישראל. עכ"ל.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: "יושב תהילות ישראל" - כוונה פשטית

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 03, 2020 5:22 am

לפי' פשש"מ - יעויין במפרשים על-אתר (רש"י, ראב"ע, רד"ק, מצו"ד ועוד).

ולפי' המהרש"ך הנ"ל, יש לציין שכעין זה נתפרש ע"ד החסידות - ראה כש"ט בהוספות סי' ס, ובהנסמן שם [ונת' בארוכה בד"ה ובשנה החמישית גו' ה'תשכ"ה].

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: "יושב תהילות ישראל" - כוונה פשטית

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ה' מאי 21, 2020 3:43 pm

ברמן כתב:האם מישהו יודע את הפירוש הפשוט לתואר "יושב תהילות ישראל", שבפסוק ואתה קדוש. פעם ראיתי פירוש בסידור ווילנא, אבל אין הסידור עתה לפני.

בחיפוש באוצר מצאתי ביאור נפלא בשם רבינו המהרש"ך (בעל שו"ת מהרש"ך), בספרו של תלמידו בעל "מלכי יהודה" (עמ' סז-סח, במהדורה החדשה - הנמצאת באוצר החכמה), וזה לשונו:
על פסוק (תהלים כ"ב ל') "ואתה קדוש יושב תהלות ישראל", שמעתי ממורי הרב הגדול מהר"ר שלמה הכהן, שהיה אומר: הקב"ה נקרא קדוש מפני שהוא נבדל בתכלית ההבדל מן התחתונים והעליונים ולכן אנו אומרים קדוש קדוש קדוש בכל יום, ועם כל זה הוא יושב בתוך התהילות של ישראל. שהמלאכים אומרים איה מקום כבודו להעריצו אבל ישראל אינם צריכים לבקש איה מקום כבודו אלא הוא יושב בתוכם ויש להם יותר מעלה מהמלאכים. וזהו ואתה קדוש ונבדל כאשר אמרנו, ועם כל זה יושב בתוך תהלות ישראל. עכ"ל.


ראיתי ביאור נפלא בשם רבי יוסף אלבו, שביאר ש 'יושב' הכוונה למשהו קבוע, לאפוקי מעומד, כלומר שהקב"ה יושב באופן קבוע על תואר אחד קיים כגון 'קדוש' וכן 'תהילות ישראל'.
וביאור 'תהילות ישראל' - שישראל מתהללים בך תמיד שאתה מושיעם מצרתם.
וביאור זה גם הגיוני מצד הקשר הפסוקים, שכן הפסוקים לפני ואחרי מדברים על להושיע מצרות וכו'.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים