מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ו' אוקטובר 13, 2017 12:54 pm

ארזי ביתר כתב:
משולש כתב:בלי להשוות.

אבל כן השווית. וזו השוואה סרת טעם. המבחן בד"כ הוא דעת תורה, ע"פ דברי גדולי חכמיה.


הדיון כאן הוא לא מהי דעת גדולי ישראל אלא לגופו של עניין. ועל כן אתה צריך להסכים שגם אם תמצא חילוק בין זה לריב"ז, עדיין לא תוכל לחייב אותם לקבל את החילוקים שלך.

ולגבי גדולי ישראל, כמו שקישרו פה לאשכול סמוך, הגרי"ח זוננפלד תמך בפגישות שלום עם מנהיגי הערבים מאחורי גבם של הציונים למרות שזה היה מסכן את הציונים במרחץ הדמים שלהם מול הערבים.

בלי להכנס לנושא הלעוס בעשרות אשכולות אחרים: אני אישית חושב שעד כמה שהירש וחבריו מסכנים אותנו, השלטון הציוני החילוני מסכן אותנו פי עשר בכל המובנים. רוחנית בוודאי, וגשמית גם כן.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי בינוני » ו' אוקטובר 13, 2017 1:46 pm

אני לא מצליח להבין איזה סוג השוואה אתה עושה. ר"י לא תמך והילל אותם על מעשיהם, משאי"כ משפחת הירש שתומכים ומהללים.
זה לא עניין של למצוא חילוק. אין כאן שום השוואה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ו' אוקטובר 13, 2017 5:19 pm

בינוני כתב:אני לא מצליח להבין איזה סוג השוואה אתה עושה. ר"י לא תמך והילל אותם על מעשיהם, משאי"כ משפחת הירש שתומכים ומהללים.
זה לא עניין של למצוא חילוק. אין כאן שום השוואה.

אשמח לשמוע דוגמא למה אתה מתכוין שהם מהללים אותם. האם שמעת את הירש משבח מישהו על זה שרצח יהודים?
ואם סתם שבח, גם ריב"ז שיבח את אספסינוס "שלום עלך מלכא" (וגם בישר לו בשורה טובה שהוא יוכתר למלך על האימפריה, וגם נתן לו עצה עם הנעליים).

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי בינוני » ו' אוקטובר 13, 2017 5:23 pm

אתה לא רואה הבדל בין אמירת שלום והתחננות על הצלה לבין אמירת אללה הוא אכבר, התנשקות מחויכת וצילומי ראווה?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ו' אוקטובר 13, 2017 5:26 pm

בינוני כתב:אתה לא רואה הבדל בין אמירת שלום והתחננות על הצלה לבין אמירת אללה הוא אכבר, התנשקות מחויכת וצילומי ראווה?

אללה הוא אכבר זה "אלקים גדול" וזה לא שבח לשום רוצח.
התנשקות וצילומי ראווה בימינו מקבילים ל"שלום עלך מלכא" ונתינת עצות בימיהם, (וכן דניאל עם עצותיו לנבוכדנצר, ובבא בן בוטא עם עצותיו להורדוס, ועוד רבים).

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי בינוני » ו' אוקטובר 13, 2017 5:27 pm

משולש כתב:האם שמעת את הירש משבח מישהו על זה שרצח יהודים?

אני מעדיף לא לכתוב כאן את מה שראו עיני ולא זר איך הגיבו חלק מקבוצה זאת (שיש מהם קרובי ממש) בעת קבלת הבשורות על נפילת חיילים במלחמת לבנון השנייה.
רמז: זה רחוק בתכלית מהצורה שהגה"ק ר' יואליש הגיב.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ו' אוקטובר 13, 2017 5:32 pm

בינוני כתב:
משולש כתב:האם שמעת את הירש משבח מישהו על זה שרצח יהודים?

אני מעדיף לא לכתוב כאן את מה שראו עיני ולא זר איך הגיבו חלק מקבוצה זאת (שיש מהם קרובי ממש) בעת קבלת הבשורות על נפילת חיילים במלחמת לבנון השנייה.
רמז: זה רחוק בתכלית מהצורה שהגה"ק ר' יואליש הגיב.

הדיון כרגע על משפחת הירש בלבד

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי בינוני » ו' אוקטובר 13, 2017 5:34 pm

משולש כתב:
בינוני כתב:אתה לא רואה הבדל בין אמירת שלום והתחננות על הצלה לבין אמירת אללה הוא אכבר, התנשקות מחויכת וצילומי ראווה?

אללה הוא אכבר זה "אלקים גדול" וזה לא שבח לשום רוצח.
התנשקות וצילומי ראווה בימינו מקבילים ל"שלום עלך מלכא" ונתינת עצות בימיהם, (וכן דניאל עם עצותיו לנבוכדנצר, ובבא בן בוטא עם עצותיו להורדוס, ועוד רבים).

אני לא יודע לענות לך, מהסיבה הפשוטה, שאין לי [ולאף אחד כיום] את הכלים לבדוק מה הרושם שהתקבל מהנהגת קדושי העליון שהזכרת.
רק זאת אומר, אין לי צל צלו של ספק שאם הנהגת הקדושים הייתה מתפרשת ע"י רובא דעלמא כמתן לגיטימציה לרוצחים השפלים, הם בוודאי לא היו נוהגים כך.
משאי"כ הקבוצה הקיצונית של זמנינו, שהם מודעים מאוד שמעשיהם נתפסים בעיני רובא דעלמא כמתן לגיטימציה לרוצחים השפלים, ועכ"ז הם ממשיכים במעשיהם.
ומכאן הניכור העצום שרוב עם ישראל - על גדוליו וקטניו - חשים כלפי קבוצה זאת.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ו' אוקטובר 13, 2017 5:35 pm

שבת שלום המשך יבוא בלי נדר

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי בינוני » ו' אוקטובר 13, 2017 5:37 pm

משולש כתב:
בינוני כתב:
משולש כתב:האם שמעת את הירש משבח מישהו על זה שרצח יהודים?

אני מעדיף לא לכתוב כאן את מה שראו עיני ולא זר איך הגיבו חלק מקבוצה זאת (שיש מהם קרובי ממש) בעת קבלת הבשורות על נפילת חיילים במלחמת לבנון השנייה.
רמז: זה רחוק בתכלית מהצורה שהגה"ק ר' יואליש הגיב.

הדיון כרגע על משפחת הירש בלבד

א"א לנתק את ראשי ומנהיגי הקבוצה מהקבוצה שהם מנהיגים [אידיאולוגית]. כמו"כ פשוט בתכלית שהקרבה הלבבית לרוצחים השפלים היא היא הגורמת לתוצאות המחפירות האלו.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי בינוני » ו' אוקטובר 13, 2017 5:47 pm

בינוני כתב:
משולש כתב:
בינוני כתב:אתה לא רואה הבדל בין אמירת שלום והתחננות על הצלה לבין אמירת אללה הוא אכבר, התנשקות מחויכת וצילומי ראווה?

אללה הוא אכבר זה "אלקים גדול" וזה לא שבח לשום רוצח.
התנשקות וצילומי ראווה בימינו מקבילים ל"שלום עלך מלכא" ונתינת עצות בימיהם, (וכן דניאל עם עצותיו לנבוכדנצר, ובבא בן בוטא עם עצותיו להורדוס, ועוד רבים).

אני לא יודע לענות לך, מהסיבה הפשוטה, שאין לי [ולאף אחד כיום] את הכלים לבדוק מה הרושם שהתקבל מהנהגת קדושי העליון שהזכרת.
רק זאת אומר, אין לי צל צלו של ספק שאם הנהגת הקדושים הייתה מתפרשת ע"י רובא דעלמא כמתן לגיטימציה לרוצחים השפלים, הם בוודאי לא היו נוהגים כך.
משאי"כ הקבוצה הקיצונית של זמנינו, שהם מודעים מאוד שמעשיהם נתפסים בעיני רובא דעלמא כמתן לגיטימציה לרוצחים השפלים, ועכ"ז הם ממשיכים במעשיהם.
ומכאן הניכור העצום שרוב עם ישראל - על גדוליו וקטניו - חשים כלפי קבוצה זאת.

זאת ועוד.
אין ספק שההנהגה הזאת היא מורכבת ומסוכנת ביותר, וצריך כתפיים רחבות מאוד ודעת תורה טהורה וברורה ביותר בכדי להבחין בזה בין סיכוי הצלה ובין סיכון רציחה.
קשה לדעת אם יש בדורנו הדל והשפל אדם כלשהוא שיש לו את הכוח להיכנס למבואות הצרים האלו (בעיני צריך מישהו כדוגמת החת"ס בשביל להחליט בדברים כאלו).
האנשים הקיצוניים שבדורנו, אולי הם תלמידי חכמים, ואולי אפילו ת"ח נכבדים, אך חוץ מהם עצמם אין בעם ישראל - על גדוליו וקטניו - מישהו שחושב שהם בדרגה להחליט לנהוג כך על דעת עצמם.
עכ"פ, להשוות את הקיצונים האלו לדניאל, לבבא בן בוטא או לריב"ז, שאם 'הם' יכלו להחליט כך גם 'הם' יכולים להחליט כך, זו השוואה קיצונית לא פחות מהמעשים עצמם.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ש' אוקטובר 14, 2017 8:07 pm

בינוני כתב:א"א לנתק את ראשי ומנהיגי הקבוצה מהקבוצה שהם מנהיגים [אידיאולוגית]. כמו"כ פשוט בתכלית שהקרבה הלבבית לרוצחים השפלים היא היא הגורמת לתוצאות המחפירות האלו.

באמת, אי אפשר לנתק את השוליים מהציבור?? האם גם השוליים של הציבור החרדי מראים שהדרך החרדית היא טעות?

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי עמקן » ש' אוקטובר 14, 2017 8:09 pm

פתחתי אשכול מיוחד להמשך הדיון במה שאינו קשור להדיא לסידור וילנא. אני ממליץ להמנהלים להעביר שם גם כל תגובות הקודמות שאינן שייכות כלל לסידור וילנא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי משולש » ש' אוקטובר 14, 2017 8:14 pm

בינוני כתב:זאת ועוד....

בהמלצת הרב עמקן עניתי כאן

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' נובמבר 17, 2020 3:39 pm

מצאתי בסידור זה עוד 'מנהג' נפוץ של רוב הקהלות, שלא ראיתי מעודי.

אוצר החכמה_194566.jpg
אוצר החכמה_194566.jpg (71.4 KiB) נצפה 4374 פעמים

אולי יש קהלות הנוהגים כן, אבל להגיד שזה מנהג 'רוב הקהלות' הוא שקר.

אני רוצה להדגיש שאין לי בעיא שיביא מנהגים שונים, גם אלו שאני לא נוהג בהם. אבל כאשר כותב 'מנהג רוב הקהלות' בשעה שצריכים לחפש קהלה כזה באבוקה, הוא שקר ולכאורה יש בזה אג'נדה לשחק עם האנושיות ולנסות לשנות מנהגים כרוחו.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 17, 2020 4:58 pm

וילנא נקרא ע"ש הגופן.

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' נובמבר 17, 2020 4:59 pm

גימפעל כתב:וילנא נקרא ע"ש הגופן.


וכמבואר לעיל

פולסברג
הודעות: 1752
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 01, 2021 7:59 pm

הנה מאמרים מכת''ע דאצ'ה ז(צ)''ל אודות הסידור:
קבצים מצורפים
א.JPG
א.JPG (195.93 KiB) נצפה 4009 פעמים
ב.JPG
ב.JPG (111.13 KiB) נצפה 4009 פעמים

פולסברג
הודעות: 1752
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 01, 2021 8:01 pm

המשך
קבצים מצורפים
ג.JPG
ג.JPG (149.18 KiB) נצפה 4009 פעמים
ד.JPG
ד.JPG (170.57 KiB) נצפה 4009 פעמים

פולסברג
הודעות: 1752
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 01, 2021 8:02 pm

המשך
קבצים מצורפים
ה.JPG
ה.JPG (110.06 KiB) נצפה 4024 פעמים

פולסברג
הודעות: 1752
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 01, 2021 8:05 pm

המשך
קבצים מצורפים
פ82-page-001.jpg
פ82-page-001.jpg (513.46 KiB) נצפה 4021 פעמים

פולסברג
הודעות: 1752
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אפריל 02, 2021 12:26 am

בענייני דיומא: כמדומני שהם היחידים שאין להם אחרי ספירת היום המושג הקבלי - תפארת שבמלכות וכו'. אפי' ארטסקרול הניחו אותו שם...

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אפריל 04, 2021 9:41 am

ובאמת אם לא אצל יחידים ממש, הרי זה כצפצוף הזרזיר. ולשם מה.
ומסתמא זו הסיבה שלא הביאוהו. כמו"כ בסדור 'אזור אליהו' לא נדפס.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי קרית מלך » א' אפריל 04, 2021 11:37 am

קו ירוק כתב:ובאמת אם לא אצל יחידים ממש, הרי זה כצפצוף הזרזיר. ולשם מה.
ומסתמא זו הסיבה שלא הביאוהו. כמו"כ בסדור 'אזור אליהו' לא נדפס.


כצפצוף הזרזיר? מלבד אצל יחידים ממש? חבל מאד שהזכרת תיבות בודדות שיש להם שייכות לעניני קבלה משבשים את החשיבה [ההפסד כולו של הנמנעים מלומר].
רבבות אלפי ישראל מתעוררים בתפילה ובתחינה לתיקון מדותיהם באמירת התפילה שלאחר ספירת העומר בכל שנה ושנה, ומה בכך שלבסוף מזכירים גם מונח קבלי, זה כל כך נורא עד כדי כך שכל התפילה נהפכת ל"צפצוף זרזיר"?

במחילה, סיבת אי הבאת תפילה זו בסידור וילנא קשורה יותר ל"אלרגיה" לכל מה שנוגע לסתרי תורה, מאשר לסברה החריגה שהזכרת ואכמ"ל

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי עמקן » א' אפריל 04, 2021 12:38 pm

מסתמא סיבת אי הבאת המושג הקבלי - תפארת שבמלכות וכו', משום שאין זה בסידורי אשכנז המקוריים, ובד"כ אין מתפללי אשכנז נוהגים לומר אותו. בשביל מה להביא?
בדקתי בסידור מה"ר שבתי סופר [‎http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?188993&pageid=P0291.LST&rect=971,1282,971,1282&pagewidth=1477],
רדלהיים [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?153947&pageid=P0314.LST],
עבודת ישראל [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?174107&pageid=P0366.LST], קול יעקב [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?12981&pageid=P0210L.LST],
דרך ישרה [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?174356&pageid=P0160B.LST],
עולת ראיה [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?10617&pageid=P0224L.LST], ולא הביאו, גם לא אלו שהביאו ה'לשם יחוד'.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אפריל 04, 2021 2:00 pm

אנא סדר את הקישורים

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 04, 2021 2:25 pm

בבקשה:
בחלקם הוא בעמ' שלאח"ז.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי עמקן » א' אפריל 04, 2021 7:04 pm

לבי במערב כתב:בחלקם הוא בעמ' שלאח"ז.

איזה ובאיזה עמוד?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 05, 2021 4:06 am

בתיקון האוטומטי של הקישור מתחלף הוא ונפתח בעמ' הקודם לו, ויש לגלול לזה שאחריו.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי עמקן » ב' אפריל 05, 2021 8:39 am

לבי במערב כתב:בתיקון האוטומטי של הקישור מתחלף הוא ונפתח בעמ' הקודם לו, ויש לגלול לזה שאחריו.

גלגלתי לעמוד שאחריו עוד לפני לכתבתי הודעה הראשונה שלי, ולא ראיתי שם.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אפריל 05, 2021 8:50 am

עמקן כתב:מסתמא סיבת אי הבאת המושג הקבלי - תפארת שבמלכות וכו', משום שאין זה בסידורי אשכנז המקוריים, ובד"כ אין מתפללי אשכנז נוהגים לומר אותו. בשביל מה להביא?
בדקתי בסידור מה"ר שבתי סופר [‎http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?188993&pageid=P0291.LST&rect=971,1282,971,1282&pagewidth=1477],
רדלהיים [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?153947&pageid=P0314.LST],
עבודת ישראל [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?174107&pageid=P0366.LST], קול יעקב [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?12981&pageid=P0210L.LST],
דרך ישרה [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?174356&pageid=P0160B.LST],
עולת ראיה [http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?10617&pageid=P0224L.LST], ולא הביאו, גם לא אלו שהביאו ה'לשם יחוד'.


אני מניח שכוונתך שבסידורים הנ"ל לא מופיעות הספירות (אינני מנוי על אוצה"ח דיגיטלי והקישורים לא רלונטיים עבורי), ובאוצר שבידי בדקתי בסידור רש"ס שלא הזכיר ענין זה אף שהיה בעל קבלה, ואינו ראיה כ"כ.
אבל כ"ה הפשוט שלא הוזכר הענין בסידורי נוסח אשכנז. וההמון (ולא רק), לא מבין מזה כלום בלאו הכי כנ"ל.
(רק מעניין שבסידור ווילנא כן הביאו ציור המנורה בעמוד לר"ט. ואולי כי ענין זה נזכר בפוסקים).

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 05, 2021 8:59 am

עמקן כתב:ולא ראיתי שם.
לא זכיתי להבין. אשמח אם יבאר נא.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי עמקן » ב' אפריל 05, 2021 9:10 am

לבי במערב כתב:
עמקן כתב:ולא ראיתי שם.
לא זכיתי להבין. אשמח אם יבאר נא.

כתבתי שמסתמת סיבת אי הבאת המושג הקבלי - תפארת שבמלכות וכו' בסידור וילנא, משום שאין זה בסידורי אשכנז המקוריים, וציינתי כמה סידורים ישנים שבדקתי. כתבת שבחלקם הוא בעמ' שלאח"ז. חזרתי ובקדתי עוד פעם ועדיין לא מצאתי. לזאת בקשתי שתפרט באיזה מהסידורים שציינתי נמצא בעמוד שלאח"ז.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 05, 2021 11:31 am

לא זו היתה כוונתי... תיקנתי את הקישורים, כך שיִפָּתְחו בהקשה לבד, וציינתי שעקב ההחלפה האוטומטית מהאתר החדש לישן - המקום אליו ציין כת"ר הוא בעמ' שלאחר זה הנפתח.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' אפריל 05, 2021 6:02 pm

קרית מלך כתב:במחילה, סיבת אי הבאת תפילה זו בסידור וילנא קשורה יותר ל"אלרגיה" לכל מה שנוגע לסתרי תורה, מאשר לסברה החריגה שהזכרת ואכמ"ל

לא נראה נכון. בתפלת רבש"ע של ברכת כהנים, מביאים השם הנדפס ומביאים הרמזים בהבלטה, דבר שאינו נכון ברוב הסידורים. הם מדגישים את הראשי תיבות שבתפלת 'תתברך צורינו' שהם שמות המובאים במג"א מהאריז"ל.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' אפריל 06, 2021 2:23 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
קרית מלך כתב:במחילה, סיבת אי הבאת תפילה זו בסידור וילנא קשורה יותר ל"אלרגיה" לכל מה שנוגע לסתרי תורה, מאשר לסברה החריגה שהזכרת ואכמ"ל

לא נראה נכון. בתפלת רבש"ע של ברכת כהנים, מביאים השם הנדפס ומביאים הרמזים בהבלטה, דבר שאינו נכון ברוב הסידורים. הם מדגישים את הראשי תיבות שבתפלת 'תתברך צורינו' שהם שמות המובאים במג"א מהאריז"ל.


כתבתי בעדינות והמ"י
עדיף להשאיר זאת כך, הרי לא תהיה כל תועלת בזה.

מעט דבש
הודעות: 3989
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אפריל 06, 2021 8:42 am

הכותבים כאן כנראה לא שמו לב, אבל בסידור וילנא עצמו בין הליקוטים המובאים לספירת העומר, מצוטט גם ה'חק יעקב' (תפט, יא):
וחדשים מקרוב באו והדפיסו נוסח הספירה על פי הסוד וכוונת הספירות, וכהאי גוונא בהקפה שבלולב אומרין פסוקים על סדר כוונת האר"י ז"ל, וכן נדפס סדר התפלה עם עבודת הבורא, וכהאי גוונא הרבה ליקוטים מקובלים, ונתפשט דבר זה בעיני המון כאלו כל הרוצה ליטול את השם יבא ויטול, ובאמת לא נאה לכסיל כבוד, כי כבוד אלקים הסתר דבר, ואעתיק מה שכתב מהרש"ל בתשובה סימן צ"ח וז"ל, שראיתי הרבה מן המדקדקים בדקדוק עניות להניח תפילין של יד בישיבה, דע אהובי חדשים מקרוב באו ורוצים להיות מכת המקובלים וממדרשי הנעלמים ומחלשי הראות, לא יביטו באור הזוהר ולא ידעו מוצאו ומובאו וכוונתו, אלא שכך מצאו בספרי רשב"י, ודע שכל רבותי ואבותי הקדושים ששמשו גאוני עולם לא נהגו כך אלא כדברי התלמוד והפוסקים, ועתה פקח עיניך וראה אם היה בזה ממש אי אפשר שלא הזכירו שום מחבר אחד, גם לא השתמיט רמז בתלמוד בבלי וירושלמי ספרא ופסיקתא ושאלתות [כו'], ומי שלא ידע להשיג סודה על נכון יבא לקצץ בנטיעות [כו'], לכן אהובי אל תלך בדרך אתם, ואין לך עסק בנסתרות המתיהרים בחידושים כאלו הן יודעים ומבינים רזי התורה וצפוניה, והלואי שידעו הגלוים, מה יפה כחו של רבי שמשון מקינון אחר שלמד סתרי הקבלה אמר שהוא מתפלל כתנוק בן יומו וכו', על כן נהוג כדרכך ויהיה להם מה שלהם, אבל דע שכל המשנה ידו על התחתונה, וידינו על עליונה, עכ"ל מהרש"ל. הרי מדבריו דאין לשנות המנהג אף בכת המקובלים, וכל שכן שאר שינוי המנהגים שהוזכרו בספרים חדשים. ואף אי נימא דמותר לשנות איזה דבר לאיזה יחידי סגולה מי שמפורסם ומוחזק בחסידות ליודעי חן אם רוצה לכוון איזה דבר או לשנות כפי מה שמצא חידוש בדברי אחרונים, גם זו בהצנע לכת, ולא לפרסם הדבר לשנות המנהג, וצווחין ככרוכיא על מי שעושה כמנהג ישנים כאלו חידושי תורה מאתם תצא, והשם יודע אם לעקל, ועיין לעיל בסימן ס"ח שכתב המ"א [ריש הסימן] בשם הכוונת [ספר הכונות ו, א; שער הכונות ריש ענין נוסח התפלה] וז"ל, המנהגים שנהגו בשרשי תפלות אין לשנות ממנהג מקומו, כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים, וכל שבט יש לו שער ומנהג, לבד מה שנזכר בגמרא שוה לכל. וז"ל הירושלמי [עירובין פ"ג הלכה ט], אף על פי ששלחנו לכם סדר תפלות אל תשנו ממנהג אבותיכם, עכ"ל:

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' אפריל 06, 2021 11:19 am

מעט דבש כתב:הכותבים כאן כנראה לא שמו לב, אבל בסידור וילנא עצמו בין הליקוטים המובאים לספירת העומר, מצוטט גם ה'חק יעקב' (תפט, יא):
וחדשים מקרוב באו והדפיסו נוסח הספירה על פי הסוד וכוונת הספירות.... אף על פי ששלחנו לכם סדר תפלות אל תשנו ממנהג אבותיכם, עכ"ל:


הוא אשר כתבתי לעיל.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי תורת המן » ג' אפריל 06, 2021 7:24 pm

בענין הפיסוק, אני, כמי שמפריע מאד פיסוק מופרזת,
(כמו בהיש"ש האדומים, אשר הפסיקים לא מפסיקים, ובהגמרות עוז והדר החדשים אשר שלח יד ברש"י, באופן שכמעט א"א ללומדו),
מעולם לא הפריע לי הפיסוק בהסידור.

אני אכלתי על שולחן העורך שליט"א כמה פעמים, כשלמדתי בישיבת מיר ירושלים, ומצאתי אותו מלא חן וטוב לב,
ולמרות דעותיו הקיצוניות, רגוע למדי, בשפה רכה ובחיוך.

נראה כי אין כוונתו לפסוק לכ"א איך ומה לעשות, רק כתב ספר לפי רוחו ודרכו, ומעולם לא אמר קבלו דעתי,
אינו פוסק הלכות ואינו קובע מנהגים, רק מביא מה שנראה לו, ודברים מענינים, והבוחר יבחר לעצמו.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: סידור ווילנא – איך פוסקים שם הלכות וקובעים מנהגים?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' אוקטובר 14, 2021 6:23 pm

בחג הסוכות העעל"ט ראיתי דברים זרים אחרים. לפני תפלת הושענות מצטט רשימת הראשונים ולשונם בענין ההושענות, ומבליט שצריכים לומר הושענות אחרי מוסף, כמנהג אשכנז. (איני יודע איך נוהגים בא"י, אמנם באנגליה היו הרבה מקומות מתפללי נוסח אשכנז אומרים הושענות אחרי הלל. שמעתי שהסבה היא שכאשר ייסדו את קהלת גייטסהד יצ"ו התפשרות עם החסידים על שלשה מנהגים, הושענות, הלל ליל פסח והקפות ליל שמ"ע. והרבה בתי כנסיות חיקו את מנהג גייטסהד בזה). ואחרי הושענות של הו"ר מביא כדבר פשוט שממשיכים בקדיש, קריאת התורה ומוסף.
אחרי ההושענות.jpg
אחרי ההושענות.jpg (92.66 KiB) נצפה 3537 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב ה' אוקטובר 14, 2021 8:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 338 אורחים