חד ברנש כתב:לא מדוייק לציין לשמו"ר ויל"ש ביחס לרש"י, כי הוא לא ראה את שני הספרים האלו. (אך כמובן ניתן לטעון שהוא ראה את המקורות ששני ספרים אלו התבססו עליהם)
לענין כתב:עד שאתם מקשים ממדרשים תקשו מהגמ' בתמורה ט''ז א' שהיה בן חצרון שהיה משבט יהודה
כרמל בצקלונו כתב:ייש"כ על כל המקורות, וכבר ידוע שבמקומות רבים רש"י כותב בענוותנותו שאינו יודע וכפי שהביא רע"א בגליון הש"ס ברכות כה ע"ב (ומובא במשנתו של הגאון רע"א בגליון הש"ס למסכתות ברכות... מאת רב חיים דוב שעוועל, ירושלים תשי"ט, עמ' ע"ב), ספר רש"י חייו ופירושיו מר' רפאל הלפרין, ח"ד עמ' 758, ספר רש"י (מה"ק) עמ' י', רבעון המעין ל"א א' עמ' 75, ב' עמ' 76, מעייני אגם מרב גלאנצר עמ' קמ"ט, ספר תפארת שלמה מרב שלמה שניידער על ברא' כח ה, ספר המעלות לשלמה,מ רב שלמה חזן, ערך רש"י, שדי חמד כללי הפוסקים ס"ח אות י"א, הדרום גליון ל קכ"א, לא קס"ז, מדי חודש בחודשו, רי"ל מימון, ירושלים תשכ"ג, מחזור ראשון - תמוז (בגליון הש"ס לשבת קיח ע"ב מציין רע"א למקומות בתוספות שכתוב בהם לא ידעתי).
אך התמיה לא שנעלם ממנו בעלמא, אלא שנעלם ממנו מה שכותב במפורש במקום אחר (האם יש רשימה כזו?)
מחולת המחנים כתב:אחר ההערה על כותרת האשכול הצורמת מעט, לכשנדקדק יתכן לומר שרש"י התכוון לענין אחר, ואלו דבריו במלואם:
"שלא העמיד שופט. מושיע את ישראל אותן שהיו משמת יהושע ועד שמואל שמשח שאול למלך יהושע מאפרים אהוד מבנימין גדעון ממנשה הרי מבני רחל שמשון מדן ברק מקדש מנפתלי הרי מבני בלהה אבצן זה בועז מיהודה עלי מלוי תולע מיששכר אלון הזבולני מזבולן אלו מפורשים, אבל עתניאל ויפתח ושמגר ויאיר ועבדון לא ידעתי שמות שבטיהן ומראובן ושמעון גד ואשר לא מצאתי מפורש".
עתניאל בן קנז כתב:ילקוט שמעוני שופטים רמז מב
מכל השבטים יצאו שופטים ומלכים ומשבט שמעון לא קם לא שופט ולא מלך.
עתניאל בן קנז כתב:מחולת המחנים כתב:אחר ההערה על כותרת האשכול הצורמת מעט, לכשנדקדק יתכן לומר שרש"י התכוון לענין אחר, ואלו דבריו במלואם:
"שלא העמיד שופט. מושיע את ישראל אותן שהיו משמת יהושע ועד שמואל שמשח שאול למלך יהושע מאפרים אהוד מבנימין גדעון ממנשה הרי מבני רחל שמשון מדן ברק מקדש מנפתלי הרי מבני בלהה אבצן זה בועז מיהודה עלי מלוי תולע מיששכר אלון הזבולני מזבולן אלו מפורשים, אבל עתניאל ויפתח ושמגר ויאיר ועבדון לא ידעתי שמות שבטיהן ומראובן ושמעון גד ואשר לא מצאתי מפורש".
לא נראה לי הוגן, להדגיש רק חלק מדברי רש"י המתאימים לדבריך.
אני מדגיש חלק אחר. ונא להתייחס לזה....
[ז"א ביחס לשבטי השופטים, הוא כותב של יודע. ואילו ביחס לשבטים - מי יצא מהם הוא כותב שלא מצא מפורש].
ואגב האם 'אבצן זה בועז' כן מפורש בפסוק?, או רק דרשת חז"ל (ויש גם מן המפרשים החולקים על כך)...
עתניאל בן קנז כתב:ואגב האם 'אבצן זה בועז' כן מפורש בפסוק?, או רק דרשת חז"ל (ויש גם מן המפרשים החולקים על כך)...
עתניאל בן קנז כתב:מחולת המחנים כתב:אחר ההערה על כותרת האשכול הצורמת מעט, לכשנדקדק יתכן לומר שרש"י התכוון לענין אחר, ואלו דבריו במלואם:
"שלא העמיד שופט. מושיע את ישראל אותן שהיו משמת יהושע ועד שמואל שמשח שאול למלך יהושע מאפרים אהוד מבנימין גדעון ממנשה הרי מבני רחל שמשון מדן ברק מקדש מנפתלי הרי מבני בלהה אבצן זה בועז מיהודה עלי מלוי תולע מיששכר אלון הזבולני מזבולן אלו מפורשים, אבל עתניאל ויפתח ושמגר ויאיר ועבדון לא ידעתי שמות שבטיהן ומראובן ושמעון גד ואשר לא מצאתי מפורש".
לא נראה לי הוגן, להדגיש רק חלק מדברי רש"י המתאימים לדבריך.
אני מדגיש חלק אחר. ונא להתייחס לזה....
[ז"א ביחס לשבטי השופטים, הוא כותב של יודע. ואילו ביחס לשבטים - מי יצא מהם הוא כותב שלא מצא מפורש].
ואגב האם 'אבצן זה בועז' כן מפורש בפסוק?, או רק דרשת חז"ל (ויש גם מן המפרשים החולקים על כך)...
מחולת המחנים כתב:עתניאל בן קנז כתב:ואגב האם 'אבצן זה בועז' כן מפורש בפסוק?, או רק דרשת חז"ל (ויש גם מן המפרשים החולקים על כך)...
בין כך ובין כך, ודאי בא מיהודה שהרי היה מבית לחם כמפורש בכתוב, (מבית לחם יהודה בפסוקים רבים אחרים).
איש גלילי כתב:מחולת המחנים כתב:עתניאל בן קנז כתב:ואגב האם 'אבצן זה בועז' כן מפורש בפסוק?, או רק דרשת חז"ל (ויש גם מן המפרשים החולקים על כך)...
בין כך ובין כך, ודאי בא מיהודה שהרי היה מבית לחם כמפורש בכתוב, (מבית לחם יהודה בפסוקים רבים אחרים).
יש גם בית לחם של זבולון (יהושע יט טו).
עתניאל בן קנז כתב:אכן. אבל אודותיו מובא בפירוש בית לחם יהודה.
איש ימיני כתב:אגב הדיון.
במהרש"א כתב על דברי רש"י אלו (אני כותב מזיכרון) יאיר, לא מצינו בו שהיה שופט, ובן מנשה היה.
והוא פלא עצום יעוין בספר שופטים פרק י'
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים