מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ב' נובמבר 13, 2017 11:20 am

הגר"א כותב:
שעמדו חנניה מישאל ועזריה על כפות רגליהם כדי שידעו כולם שהם לא השתחוו לצלם

ידוע לאי מקור לכך?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 13, 2017 3:31 pm

היכן כותב זאת הגר"א?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 13, 2017 9:39 pm

הגר''א מפרש כך את התו''כ באחרי 'והם עומדים דומים לתמרים'.
וקושיית פותח האשכול תמוהה, כך מסביר הגר''א את התו''כ! יש לך פשט אחר?

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

הודעהעל ידי אשר ברא » ב' נובמבר 13, 2017 11:25 pm

לכאו' סבר שיש לפרש על פי הגמרא
אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן מאי דכתיב (שיר השירים ז, ט) אמרתי אעלה בתמר אוחזה בסנסניו אמרתי אעלה בתמר אלו ישראל ועכשיו לא עלה בידי אלא סנסן אחד של חנניה מישאל ועזריה (סנהדרין צג. וכעין זה במדרש שיר השירים רבה שם).

ועל דרך שאמרו
מה תמר זה אין לו אלא לב אחד אף ישראל אין להם אלא לב אחד לאביהם שבשמים (סוכה מה:)

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ג' נובמבר 14, 2017 8:52 am

שאלתי מה "המקור" של הגר"א לכך, ויש פירוש אחר בתו"כ - ראה קרבן אהרן.

ובינתיים איש לא הערה מקור...

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חנניה מישאל ועזריה - עמדו על כפות רגליהם??

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 14, 2017 9:24 am

הפירוש שחמו"ע עמדו זקופים כתמר הוא הפשטות, וכ"כ רש"י בשה"ש שם.

אם התכוין הגר"א לפירוש אחר, אולי הוא כעין מ"ש התרגום בשה"ש לפרש 'דמתה לתמר' על פריסת ידי הכהנים בברכם את ישראל ע"ש, וה"נ לענין כפות הרגלים שהאצבעות דומות לעלי התמר. (חלוקת האצבעות בבר"כ לה' אוירין אינה מעיקר הדין, ואינה מהתלמוד אלא ע"פ המדרש, ואין הכרח שהתרגום התכוין שדוקא על ידה הידים דומות לתמר).
גם אין כוונת הגר"א לעמידה על קצות האצבעות, כמובן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים