מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר על התורה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יונת אלם
הודעות: 385
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

ספר על התורה

הודעהעל ידי יונת אלם » ג' נובמבר 14, 2017 12:08 am

בקשה לי לחברי כותבי הפורום
ישנה תופעה בשוק הספרים הרווי מאד להוציא עוד ועוד ספרים על אותו נושא דהיינו לפי סדר הפרשיות. הקונה שמגיע כיום לחנות ספרים ורוצה לקנות ספר 'קל' על בראשית ברמה הטובה לילדי ת"ת ואף לבחורים בישי"ק, ראשית כמעט אין ספר כזה ללא ניקוד וחבל. ואם יש זה הסדרה של צורן משיעורי הגר"י זילברשטיין. כל הספרים בתווך הזה הם סיפורים
מתוק האור
והגדת
דרשות המגיד
להגיד
לב שלום
אוצרותיהם אמלא
תספר
שבת טיש ד' כרכים

וסליחה אם שכחתי משהו, האם יש עוד מה לחדש בתחום? האם זה נהיה ה'רמה' של הספרים המשווקים רק מנוקדים ומעשיות, והאם יש מעשיות שעוד לא נכתבו או שהכל עובר לסוחר מספר לספר...
אם יצא היום ספר הגותי על הפרשה עם מאמרי מוסר קליטים מראשי הישיבות, האם ילך בשוק כזה ספר?
מה דעתכם?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי פלגינן » ג' נובמבר 14, 2017 12:15 am

יונת אלם כתב:אם יצא היום ספר הגותי על הפרשה עם מאמרי מוסר קליטים מראשי הישיבות, האם ילך בשוק כזה ספר?

לקח טוב
לתתך עליון
דרש מרדכי

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 12:19 am

יש גם ספר עניני על התורה, מומלץ לכל בית עם ילדים ובוגרים. רעיונות קליטים בביאורי הפרשה, ערוכים בשפה ברורה ונעימה:
ספר "וקראת לשבת עונג" - שלשה חלקים, כאשר כל חלק בנפרד מתחיל מבראשית ומסיים בוזאת הברכה.
כמדומני שהספר מצוי בחנויות (המחבר הוא ברונשטיין מירושלים).

האמת היא שהיה רצוי לערוך מחדש את הספר הנפלא "מעיינה של תורה" ולעדכנו לשפת הציבור בני דורנו. (כל המהדורה בעברית היא רק תרגום שנעשה לאחר פטירת המחבר, עפ"י המהדורה המקורית ביידיש של הספר "דער תורה קוואל").

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' נובמבר 14, 2017 3:55 am

ניחא אם הבעיה היחידה בספרים אלו היתה שהם מנוקדים , אך יש להטיל ספק על אמינות הרבה מהסיפורים המובאים שם, וכבר הראה ר' יהושע מונדשיין בסדרת סיפור שהיה את אפסיותם של הרבה מהסיפורים המובאים בספרים ושהם ברובם פרי הדמיון. ספרים אלו על התורה נכתבים באותה צורה שבלונית לכאורה וברובם נועדו להלהיב את הקוראים שתפקיד כל אדם בישראל להקדיש כל ימיו רק ללימוד התורה עם כל התפאורה מסביב למשימה זאת. בקיצור פרופגנדה חרדית לשמה. אם יצא לשוק ספר שיחרוג מהמרשם הזה מן הסתם יכשל כשלון חרוץ מבחינה מסחרית ואיש אינו מעונין לשים את כספו על קרן הצבי.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי שיף » ג' נובמבר 14, 2017 9:57 am

כרמל בצקלונו כתב:ניחא אם הבעיה היחידה בספרים אלו היתה שהם מנוקדים , אך יש להטיל ספק על אמינות הרבה מהסיפורים המובאים שם, וכבר הראה ר' יהושע מונדשיין בסדרת סיפור שהיה את אפסיותם של הרבה מהסיפורים המובאים בספרים ושהם ברובם פרי הדמיון. ספרים אלו על התורה נכתבים באותה צורה שבלונית לכאורה וברובם נועדו להלהיב את הקוראים שתפקיד כל אדם בישראל להקדיש כל ימיו רק ללימוד התורה עם כל התפאורה מסביב למשימה זאת. בקיצור פרופגנדה חרדית לשמה. אם יצא לשוק ספר שיחרוג מהמרשם הזה מן הסתם יכשל כשלון חרוץ מבחינה מסחרית ואיש אינו מעונין לשים את כספו על קרן הצבי.

ערבך ערבא צריך...
אמינות הסיפור כמובן תלויה באמינות המספר מחבר הספר

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 10:14 am

גלשתם לענין צדדי.
הרב "יונת אלם" עורר על חסרון ספר של ליקוטים טובים של רעיונות על התורה, הראוי להקריאו בשולחן שבת כרעיון על הפרשה. רוב הספרים שהוא הזכיר בהודעתו ודומיהם, סודרו כל סדר התורה, תוך הבאת ציטוט פסוק לפני כל סיפור או רעיון, כאשר בדרך כלל אין קשר אמיתי וביאור מהרעיון לאותו פסוק שצוטט.
ישנם ספרים רבים של ליקוטי ביאורים ורעיונות העולים מהפסוקים עצמם, אבל רובם אינם מתאימים לילדים ולנוער.
וכפי שהבנתי מהודעתו, יש בתכניתו לעבוד על כזה חיבור, והוא מברר עד כמה נראה שזה ילך.
לענ"ד הדבר מבוקש, ואם הוא יצא כראוי יש לו סיכוי רב. אבל כבר אנו יודעים את הכלל "הכל תלוי במזל וכו'".
יברך ד' חילו ופועל ידיו ירצה.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי גביר » ג' נובמבר 14, 2017 10:25 am

טללי אורות :מבחר ביאורים חידושים ופנינים על פרשיות התורה /ליקט וסידר יששכר דוב רובין - איני יודע מיהו אותו ר' יששכר דוב רובין, אבל מתכני הספר נראה ששייך לחוגי הישיבות הקדושות. ספר חביב, ערוך בטוב טעם ודעת, בשפה ברורה, נעימה ובדרך כלל תקינה. אינו מנוקד ויחסית לספרים אחרים אינו נוטף שומן. לענ"ד מתאים הן לצעירים והן למבוגרים.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 14, 2017 12:39 pm

ברמן כתב:האמת היא שהיה רצוי לערוך מחדש את הספר הנפלא "מעיינה של תורה" ולעדכנו לשפת הציבור בני דורנו. (כל המהדורה בעברית היא רק תרגום שנעשה לאחר פטירת המחבר, עפ"י המהדורה המקורית ביידיש של הספר "דער תורה קוואל").

נו, תציע זאת ל'עוז והדר', שכבר מומחים לכאלו דברים...
אך לא הבנתי במה בדיוק יש לעדכנו "לשפת הציבור בני דורנו"? העד כדי כך הציבור הפך להיות מטומטם עד שקשה לו להבין את הווארטים שב'מעינה של תורה'? להיכן הגענו? אה, אולי צריך לנקד את הטקסט?...

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 2:14 pm

חד ברנש כתב:
ברמן כתב:האמת היא שהיה רצוי לערוך מחדש את הספר הנפלא "מעיינה של תורה" ולעדכנו לשפת הציבור בני דורנו. (כל המהדורה בעברית היא רק תרגום שנעשה לאחר פטירת המחבר, עפ"י המהדורה המקורית ביידיש של הספר "דער תורה קוואל").

נו, תציע זאת ל'עוז והדר', שכבר מומחים לכאלו דברים...
אך לא הבנתי במה בדיוק יש לעדכנו "לשפת הציבור בני דורנו"? העד כדי כך הציבור הפך להיות מטומטם עד שקשה לו להבין את הווארטים שב'מעינה של תורה'? להיכן הגענו? אה, אולי צריך לנקד את הטקסט?...


הנושא הוא לא "הציבור" אלא ילדי ישראל היקרים (וגם בע"ת שאינם מורגלים בקריאת ר"ת וכיו"ב).

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' נובמבר 14, 2017 2:20 pm

מדוע הילדים היקרים שלי, בני שמונה ומעלה, יודעים לקרוא את הספר ולהתמודד בהצלחה עם הר"תים המסובכים שיש שם (ואם הם לא יודעים, הם שואלים).
הרי צריך ללמד את הילדים, פעם אחת ולתמיד, את אותם ראשי תיבות. כי אם לא תלמד אותם הם גם לא יידעו לפענח את הר"ת הקשים המצויים בתוספותים על הש"ס (הי, מה הפתרון של הראשי תיבות הזה?!), כמו: "וא"ת", "וי"ל".
וכך יצמח דור שאינו יודע לפענח ראשי תיבות, עד שילדיהם של אותם ילדים לא יהיה להם את מי לשאול, כי אבותיהם כבר קראו בספרים 'מפוענחים' ומנוקדים.
לא צריך להתדרדר מדי.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' נובמבר 14, 2017 4:35 pm

צודקים הדברים לגבי פענוח ופתיחת הר"ת שנהיה מגמתי מאוד לסלק את הר"ת.
וכבר אמר אחד מגדולי התלמידי חכמים בדרך צחות, שבאם יפתחו את כל הר"ת שיש בחזו"א, הרי בזאת הם לקחו את הגישמאק שבספר.
ודו"ק.

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' נובמבר 14, 2017 4:56 pm

יונת אלם כתב:אם יצא היום ספר הגותי על הפרשה עם מאמרי מוסר קליטים מראשי הישיבות, האם ילך בשוק כזה ספר?

"ספר הגותי" עם "מאמרי מוסר קליטים" זה סתרי הדדי, וכפי שכתב חד ברנש, ר"ת אינם יודעים לפענח ומצפים שיבינו דברי הגות? ומה הכוונה בדברי מוסר קלילים? מה ההבדל בין מוסר קליל למוסר כבד? האם יש היום בעלי מוסר מקוריים כדוגמת הרב שלמה וולבה? (שאגב כנראה סיבה משמעותית שהיה מקורי נובעת מכך שהיתה לו השקפת עולם רחבה שבאה מנסיון מעשי ומידע על הוייות העולם וחכמתו, וזאת בניגוד לאברך "הממוצע" היום שמומלץ לו שידע כמה שפחות על מה שנעשה מחוץ לכתלי הישיבה).
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ג' נובמבר 14, 2017 6:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 6:04 pm

חד ברנש כתב:מדוע הילדים היקרים שלי, בני שמונה ומעלה, יודעים לקרוא את הספר ולהתמודד בהצלחה עם הר"תים המסובכים שיש שם (ואם הם לא יודעים, הם שואלים).
הרי צריך ללמד את הילדים, פעם אחת ולתמיד, את אותם ראשי תיבות. כי אם לא תלמד אותם הם גם לא יידעו לפענח את הר"ת הקשים המצויים בתוספותים על הש"ס (הי, מה הפתרון של הראשי תיבות הזה?!), כמו: "וא"ת", "וי"ל".
וכך יצמח דור שאינו יודע לפענח ראשי תיבות, עד שילדיהם של אותם ילדים לא יהיה להם את מי לשאול, כי אבותיהם כבר קראו בספרים 'מפוענחים' ומנוקדים.
לא צריך להתדרדר מדי.


לא מדובר על ספרי לימוד רגילים (ובזה אתה צודק שראוי שלא לדרדר את הדור הבא בפענוח-יתר), מדובר על ספר "קליט", בו כל ילד יוכל להבין את הרעיון המודפס על פרשת השבוע, ולהעבירו כראוי לאחרים, בשולחן השבת או ביום שישי לחבריו בת"ת. בזה פשוט שצריך משהו "קליט" ולא זה המקום לחנכו ב"עמל" התורה.
(הדברים נוגעים גם למבוגרים בע"ת שאינם רגילים כלל בקריאת ר"ת, ורמתם התורנית לעתים קטנה, עקב חזרתם בתשובה בגיל מאוחר, וגם הם רוצים להשפיע על בני ביתם מאוצרות הפרשנות והגות על פרשת השבוע).

פענוח ראשי התיבות בההדרת ספרים תורניים, הוא נושא בפני עצמו, יש המרבים לרתר"ת, ויש המרבים לפענח. ומן הראוי לדון בדבר ברבים ובכובד ראש לקבוע דרך ישרה בזה.
(אנקדוטה מעניינת על הפתיחה המרובה של ראשי התיבות: הגיע פעם לשולחני חומר "מוגה" לדפוס, בו נכתב "וכן כתב בספר ג' פעמים"...).

כט"ס
ברדמו"ך

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' נובמבר 14, 2017 6:24 pm

ת"ח יקר בשם הרב שטרנפלד שגר ברמות בירושלים, הראה לי פעם ספר שהוציא על פרשת השבוע ובו שיחות ורעיונות שמסר לתלמידיו תלמידי ת"ת בכתות הגבוהות. על פניו היה נראה מוצלח מאד מבוסס כמובן על חז"ל והמפרשים, אבל מותאם לעולמם של תלמידים. לצערי נשכח ממני שמו של הספר.

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' נובמבר 14, 2017 6:36 pm

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ד' ינואר 10, 2018 7:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 6:46 pm

כרמל בצקלונו כתב:למעשה השימוש בר"ת צריך לעבור מן העולם, ראשית כיון שבהרבה מקרים כידוע גורם לפענוח מוטעה ובנוסף השימוש בר"ת היה טוב בשעתו, לפני המצאת הדפוס בכדי לחסוך בנייר ודיו שהיו יקרים ביותר, ולאחר המצאת הדפוס לחסוך בסידור האותיות שנעשה כידוע בצורה ידנית ע"י הבחור הזעצאר. אך היום כאשר נעשה שימוש מוחלט במחשבים בהכנת החומר לדפוס אין סיבה מוצדקת להשתמש בהם.


השימוש בראשי תיבות משלים חסר גדול של מושגים ומטבעות לשון שלפעמים מסרבלים ומאריכים את המשפט הכתוב - כדוגמת "בית-הכנסת", "על-כל-פנים", "על-פי-זה" "רבינו-שלמה-יצחקי", "רבי-שלמה-בן-אדרת", "רבי-משה-בן-מיימון", "עיין-שם", וכיו"ב.

ברוב המקרים הפתרון האמיתי לכתיבת "מושגים" ו"שמות" מרובי מילים (מילים-נסמכות) הוא בחיבורם על-ידי מקף-מחבר (מקף-עליון), בו היו משתמשים הרבה לפני תוכנות הכתיבה והסְדָר הממוחשבות. כיום זה לא רלוונטי, ובדיעבד משתמשים ב"מרכאות" או בראשי-תיבות.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי פלגינן » ג' נובמבר 14, 2017 6:54 pm

וראה גם ח' גפני, 'השימוש בראשי תיבות בספרות חז"ל: פרשייה נשכחת בתולדות המחקר', עלי ספר, תשע; י"ש שפיגל, 'כוחם של ראשי תיבות וגימטריות', ירושתנו, ו (תשעב).

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' נובמבר 14, 2017 9:48 pm

ברמן כתב:
כרמל בצקלונו כתב:למעשה השימוש בר"ת צריך לעבור מן העולם, ראשית כיון שבהרבה מקרים כידוע גורם לפענוח מוטעה ובנוסף השימוש בר"ת היה טוב בשעתו, לפני המצאת הדפוס בכדי לחסוך בנייר ודיו שהיו יקרים ביותר, ולאחר המצאת הדפוס לחסוך בסידור האותיות שנעשה כידוע בצורה ידנית ע"י הבחור הזעצאר. אך היום כאשר נעשה שימוש מוחלט במחשבים בהכנת החומר לדפוס אין סיבה מוצדקת להשתמש בהם.


השימוש בראשי תיבות משלים חסר גדול של מושגים ומטבעות לשון שלפעמים מסרבלים ומאריכים את המשפט הכתוב - כדוגמת "בית-הכנסת", "על-כל-פנים", "על-פי-זה" "רבינו-שלמה-יצחקי", "רבי-שלמה-בן-אדרת", "רבי-משה-בן-מיימון", "עיין-שם", וכיו"ב.

ברוב המקרים הפתרון האמיתי לכתיבת "מושגים" ו"שמות" מרובי מילים (מילים-נסמכות) הוא בחיבורם על-ידי מקף-מחבר (מקף-עליון), בו היו משתמשים הרבה לפני תוכנות הכתיבה והסְדָר הממוחשבות. כיום זה לא רלוונטי, ובדיעבד משתמשים ב"מרכאות" או בראשי-תיבות.

ומה תעשה עם הדוגמאות הבאות: ביה"כ - בית הכנסת או להבדיל בית הכסא? רמב"ן - רבי משה בן נחמן או רבי מאיר בעל נס? ויש עוד הרבה דוגמאות ובפרט כפי שציינתי הפענוח המוטעה של רבים מהם ואכהמ"ל...
אך אם כבר אתה מוטרד מסרבול ואריכות המשפט עקב פישוט הר"ת, ומה נעשה שבהרבה ספרים המתיחסים לאשיות תורנית אחת כותבים לדוגמא "רבינו שליט"א" מאות פעמים כאשר יודעים במי המדובר ואפשר לקצר ר' או דוגמא נוספת (מני רבות) ספר שיצא לאחרונה פותח את ידך ובו בין השאר תשובות מהגרח"ק ובכל פעם כותב "נשאל מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א" והדבר חוזר על עצמו שוב ושוב כאשר ניתן לכתוב בקצרה נשאל הגרח"ק... או שמא זה מפחית מכבודו, ואם אכן כך, אז נחזור לדבריך מדוע מקצרים את שמות הראשונים, האם כבודם פחות מזה של גדולי זמנינו?

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

על התארים בספר "ברכת שמואל"

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 11:00 pm

כרמל בצקלונו כתב:ומה נעשה שבהרבה ספרים המתיחסים לאשיות תורנית אחת כותבים לדוגמא "רבינו שליט"א" מאות פעמים כאשר יודעים במי המדובר ואפשר לקצר ר' או דוגמא נוספת (מני רבות) ספר שיצא לאחרונה פותח את ידך ובו בין השאר תשובות מהגרח"ק ובכל פעם כותב "נשאל מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א" והדבר חוזר על עצמו שוב ושוב כאשר ניתן לכתוב בקצרה נשאל הגרח"ק... או שמא זה מפחית מכבודו, ואם אכן כך, אז נחזור לדבריך מדוע מקצרים את שמות הראשונים, האם כבודם פחות מזה של גדולי זמנינו?


הזכרת לי סיפור מעניין שסיפר רבי זאב (ר' ועוועל) וילנסקי מפתח תקוה [אביהם של שלשת ראשי הישיבות לבית וילנסקי - רבי יחזקאל מבני ברק ראש ישיבת "יונת אלם", רבי אריאל וילנסקי מראשי ישיבת עטרת ישראל בבית וגן, ורבי יונתן וילנסקי מראשי ישיבת "דרך חכמה"], שלמד בישיבת קמניץ יחד עם אחיו רבי יונה קרפילוב בעל ה"יונת אלם", שהיה מאד מקורב לראש הישיבה רבי ברוך בער ליבוביץ.

וכך הוא סיפר:
רבי ברוך בער היה כותב בכתב מאד קשה לקריאה, ובהכנת הספר "ברכת שמואל" הוא נתן לתלמידיו אלו להעתיק את כתביו מחדש, ור' זאב וילנסקי העתיק בכתב ידו הנאה את כתב היד של הספר.
באחד הסימנים שבהם הביא רב"ב את דברי הגרי"ז מבריסק, היה כתוב בהם בערך כך: "ואמר בזה הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ובהמשך הדברים חזר רב"ב ושנה: "ולפי דברי הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ושוב חזר ושילש: "ולפי הסברא הנ"ל של הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...".
כאשר העתיק ר' זאב את הסימן הנ"ל, אז בפעם הראשונה הוא העתיק את כל שורת התוארים הנ"ל, אבל בפעם השניה והשלישית הוא קיצר וכתב "ולפי דברי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "ולפי הסברא הנ"ל של הגאב"ד דבריסק שליט"א".
כאשר קרא הגרב"ב את ההעתקה, הוא הקפיד עליו מאד ואמר לו: "אתה הרי יודע כמה קשה עלי מלאכת הכתיבה, ובכל זאת טרחתי עוד הפעם ועוד הפעם לכתוב כך, כדי שכולם ידעו שר' וועלוועל הוא "גדול הדור", ואתה מקלקל לי את הכל..."
נערך לאחרונה על ידי ברמן ב ד' נובמבר 15, 2017 1:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 15, 2017 12:23 am

ברמן כתב:
כרמל בצקלונו כתב:ומה נעשה שבהרבה ספרים המתיחסים לאשיות תורנית אחת כותבים לדוגמא "רבינו שליט"א" מאות פעמים כאשר יודעים במי המדובר ואפשר לקצר ר' או דוגמא נוספת (מני רבות) ספר שיצא לאחרונה פותח את ידך ובו בין השאר תשובות מהגרח"ק ובכל פעם כותב "נשאל מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א" והדבר חוזר על עצמו שוב ושוב כאשר ניתן לכתוב בקצרה נשאל הגרח"ק... או שמא זה מפחית מכבודו, ואם אכן כך, אז נחזור לדבריך מדוע מקצרים את שמות הראשונים, האם כבודם פחות מזה של גדולי זמנינו?


הזכרת לי סיפור מעניין שסיפר רבי זאב (ר' ועוועל) וילנסקי מפתח תקוה [אביהם של שלשת ראשי הישיבות לבית וילנסקי - רבי יחזקאל מבני ברק ראש ישיבת "יונת אלם", רבי אריאל וילנסקי מראשי ישיבת עטרת ישראל בבית וגן, ורבי יונתן וילנסקי מראשי ישיבת "דרך חכמה"], שלמד בישיבת קמניץ יחד עם אחיו רבי יונה קרפילוב בעל ה"יונת אלם", שהיה מאד מקורב לראש הישיבה רבי ברוך בער ליבוביץ.

וכך הוא סיפר:
רבי ברוך בער היה כותב בכתב מאד קשה לקריאה, ובהכנת הספר "ברכת שמואל" הוא נתן לתלמידיו אלו להעתיק את כתביו מחדש, ור' זאב וילנסקי העתיק בכתב ידו הנאה את כתב היד של הספר.
באחד הסימנים שבהם הביא רב"ב את דברי הגרי"ז מבריסק, היה כתוב בהם בערך כך: "ואמר בזה הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ובהמשך הדברים חזר רב"ב ושנה: "ולפי דברי הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ושוב חזר ושילש: "ולפי הסברא הנ"ל של הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...".
כאשר העתיק ר' זאב את הסימן הנ"ל, אז בפעם הראשונה הוא העתיק את כל שורת התוארים הנ"ל, אבל בפעם השניה והשלישית הוא קיצר וכתב "ולפי דברי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "ולפי הסברא הנ"ל של הגאב"ד דבריסק שליט"א".
כאשר קרא הגרב"ב את ההעתקה, הוא הקפיד עליו מאד ואמר לו: "אתה הרי יודע כמה קשה עלי מלאכת הכתיבה, ובכל זאת טרחתי עוד הפעם ועוד הפעם לכתוב כך, כדי שכולם ידעו שר' וועלוועל הוא "גדול הדור", ואתה מקלקל לי את הכל..."


דא עקא שבספרו מוזכר הגרי"ז בתור 'ר' וועלוועלע מבריסק' או הגאב"ד מבריסק'...

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ד' נובמבר 15, 2017 1:35 am

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ג' נובמבר 21, 2017 1:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

על התארים בספר "ברכת שמואל"

הודעהעל ידי ברמן » ד' נובמבר 15, 2017 2:06 am

לייטנר כתב:
ברמן כתב:הזכרת לי סיפור מעניין שסיפר רבי זאב (ר' ועוועל) וילנסקי מפתח תקוה [אביהם של שלשת ראשי הישיבות לבית וילנסקי - רבי יחזקאל מבני ברק ראש ישיבת "יונת אלם", רבי אריאל וילנסקי מראשי ישיבת עטרת ישראל בבית וגן, ורבי יונתן וילנסקי מראשי ישיבת "דרך חכמה"], שלמד בישיבת קמניץ יחד עם אחיו רבי יונה קרפילוב בעל ה"יונת אלם", שהיה מאד מקורב לראש הישיבה רבי ברוך בער ליבוביץ.

וכך הוא סיפר:
רבי ברוך בער היה כותב בכתב מאד קשה לקריאה, ובהכנת הספר "ברכת שמואל" הוא נתן לתלמידיו אלו להעתיק את כתביו מחדש, ור' זאב וילנסקי העתיק בכתב ידו הנאה את כתב היד של הספר.
באחד הסימנים שבהם הביא רב"ב את דברי הגרי"ז מבריסק, היה כתוב בהם בערך כך: "ואמר בזה הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ובהמשך הדברים חזר רב"ב ושנה: "ולפי דברי הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ושוב חזר ושילש: "ולפי הסברא הנ"ל של הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...".
כאשר העתיק ר' זאב את הסימן הנ"ל, אז בפעם הראשונה הוא העתיק את כל שורת התוארים הנ"ל, אבל בפעם השניה והשלישית הוא קיצר וכתב "ולפי דברי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "ולפי הסברא הנ"ל של הגאב"ד דבריסק שליט"א".
כאשר קרא הגרב"ב את ההעתקה, הוא הקפיד עליו מאד ואמר לו: "אתה הרי יודע כמה קשה עלי מלאכת הכתיבה, ובכל זאת טרחתי עוד הפעם ועוד הפעם לכתוב כך, כדי שכולם ידעו שר' וועלוועל הוא "גדול הדור", ואתה מקלקל לי את הכל..."


דא עקא שבספרו מוזכר הגרי"ז בתור 'ר' וועלוועלע מבריסק' או הגאב"ד מבריסק'...


היכן ראית זאת? האם ב"ברכת שמואל" שבאוצר החכמה....??.
כנראה שבימינו יש אנשים שלא עליהם אמרו חז"ל "מילתא דעבידא לאיגלויי...".

אני כתבתי את הסיפור כפי ששמעתיו ממי ששמע מר' זאב וילנסקי זצ"ל (והדגשתי בפירוש שהציטוטים הם "בערך כך" ולא בדקדוק הלשון).
עלעלתי עכשיו בברכת שמואל הנדפס. וראיתי באיזה תארים נזכר שם הרב מבריסק:
קידושין סימן ז' ("אמר לי הגאון האמיתי האב"ד דבריסק שליט"א... כן הוא ביאור דברי הגאון האמיתי שיחי' לאויוש"ט, ושפתים ישק"), בבא קמא סימן א' ("הצעתי דברי להגאון האמיתי הצדיק האב"ד דבריסק שליט"א"), בבא קמא סימן י"א ("כתי' הגאון האמיתי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "הגאון האמיתי הצדיק רבן ומאורן של ישראל מרן ר' יצחק זאב נ"י שליט"א"), בבא קמא סימן י"ב ("וכן שמעתי סברא זו מהגאון האמיתי האב"ד דבריסק שליט"א", "והסביר לי הגאון האמיתי דבריסק").

דא עקא. כנראה שרק על אינשי נאמר "מילתא דעבידא לאיגלויי...".
נערך לאחרונה על ידי ברמן ב ד' נובמבר 15, 2017 1:18 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' נובמבר 15, 2017 2:14 am

ברמן כתב:גלשתם לענין צדדי.
הרב "יונת אלם" עורר על חסרון ספר של ליקוטים טובים של רעיונות על התורה, הראוי להקריאו בשולחן שבת כרעיון על הפרשה. רוב הספרים שהוא הזכיר בהודעתו ודומיהם, סודרו כל סדר התורה, תוך הבאת ציטוט פסוק לפני כל סיפור או רעיון, כאשר בדרך כלל אין קשר אמיתי וביאור מהרעיון לאותו פסוק שצוטט.
ישנם ספרים רבים של ליקוטי ביאורים ורעיונות העולים מהפסוקים עצמם, אבל רובם אינם מתאימים לילדים ולנוער.
וכפי שהבנתי מהודעתו, יש בתכניתו לעבוד על כזה חיבור, והוא מברר עד כמה נראה שזה ילך.
לענ"ד הדבר מבוקש, ואם הוא יצא כראוי יש לו סיכוי רב. אבל כבר אנו יודעים את הכלל "הכל תלוי במזל וכו'".
יברך ד' חילו ופועל ידיו ירצה.

יש ספרים נחמדים של של הרב שלום מאיר וולך, "מעין השבוע", וכמדומני גם על המועדים.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' נובמבר 15, 2017 2:20 am

ברמן כתב:אני כתבתי את הסיפור כפי ששמעתיו ממי ששמע מר' זאב וילנסקי זצ"ל (והדגשתי בפירוש שהציטוטים הם "בערך כך" ולא בדקדוק הלשון).
עלעלתי עכשיו בברכת שמואל הנדפס. וראיתי באיזה תארים נזכר שם הרב מבריסק:
קידושין סימן ז' ("אמר לי הגאון האמיתי האב"ד דבריסק שליט"א... כן הוא ביאור דברי הגאון האמיתי שיחי' לאויוש"ט, ושפתים ישק"), בבא קמא סימן א' ("הצעתי דברי להגאון האמיתי הצדיק האב"ד דבריסק שליט"א"), בבא קמא סימן י"א ("כתי' הגאון האמיתי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "הגאון האמיתי הצדיק רבן ומאורן של ישראל מרן ר' יצחק זאב נ"י שליט"א"), בבא קמא סימן י"ב ("וכן שמעתי סברא זו מהגאון האמיתי האב"ד דבריסק שליט"א", "והסביר לי הגאון האמיתי דבריסק").

באחד מספרי חזון יחזקאל על התוספתא, (איני זוכר באיזה חלק), מזכיר הג"ר יחזקאל אברמסקי את רבו הג"ר חיים סולובייצ'יק, ובסוף הספר בתיקונים והשמטות, הוא מתקן (בערך): צריך להוסיף "גאב"ד בריסק".
כמדומה שהגרמ"מ שולזינגר אהב לספר את זה.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 15, 2017 11:26 am

ברמן, בהקשה פשוטה באוצר החכמה אפשר לגלות את הנ"ל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' נובמבר 15, 2017 11:42 am

פרנצויז כתב:באחד מספרי חזון יחזקאל על התוספתא, (איני זוכר באיזה חלק), מזכיר הג"ר יחזקאל אברמסקי את רבו הג"ר חיים סולובייצ'יק, ובסוף הספר בתיקונים והשמטות, הוא מתקן (בערך): צריך להוסיף "גאב"ד בריסק".
כמדומה שהגרמ"מ שולזינגר אהב לספר את זה.
קבצים מצורפים
חזון יחזקאל - מועד א.pdf
(242.84 KiB) הורד 285 פעמים

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ד' נובמבר 15, 2017 12:49 pm

לייטנר כתב:ברמן, בהקשה פשוטה באוצר החכמה אפשר לגלות את הנ"ל.

את מי אתה רוצה לרמות???
הרי אין "ברכת שמואל" ב"אוצר החכמה", ואני גם לא מאמין שיסכימו פעם להכניס את זה.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ברמן » ד' נובמבר 15, 2017 1:02 pm

...
נערך לאחרונה על ידי ברמן ב ד' נובמבר 15, 2017 1:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 15, 2017 1:03 pm

אהה, ז"א שרק כשכתב את הברכת שמואל הוא סבר שהגרי"ז הוא הגאון האמיתי?

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

על התארים בספר "ברכת שמואל"

הודעהעל ידי ברמן » ד' נובמבר 15, 2017 1:10 pm

ברמן כתב:
לייטנר כתב:
ברמן כתב:רבי ברוך בער היה כותב בכתב מאד קשה לקריאה, ובהכנת הספר "ברכת שמואל" הוא נתן לתלמידיו אלו להעתיק את כתביו מחדש, ור' זאב וילנסקי העתיק בכתב ידו הנאה את כתב היד של הספר.
באחד הסימנים שבהם הביא רב"ב את דברי הגרי"ז מבריסק, היה כתוב בהם בערך כך: "ואמר בזה הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ובהמשך הדברים חזר רב"ב ושנה: "ולפי דברי הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...", ושוב חזר ושילש: "ולפי הסברא הנ"ל של הגאון האמיתי רשכבה"ג רבי זאב שליט"א הגאב"ד דבריסק...".
כאשר העתיק ר' זאב את הסימן הנ"ל, אז בפעם הראשונה הוא העתיק את כל שורת התוארים הנ"ל, אבל בפעם השניה והשלישית הוא קיצר וכתב "ולפי דברי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "ולפי הסברא הנ"ל של הגאב"ד דבריסק שליט"א".
כאשר קרא הגרב"ב את ההעתקה, הוא הקפיד עליו מאד ואמר לו: "אתה הרי יודע כמה קשה עלי מלאכת הכתיבה, ובכל זאת טרחתי עוד הפעם ועוד הפעם לכתוב כך, כדי שכולם ידעו שר' וועלוועל הוא "גדול הדור", ואתה מקלקל לי את הכל..."


דא עקא שבספרו מוזכר הגרי"ז בתור 'ר' וועלוועלע מבריסק' או הגאב"ד מבריסק'...


היכן ראית זאת? האם ב"ברכת שמואל" שבאוצר החכמה....??.
כנראה שבימינו יש אנשים שלא עליהם אמרו חז"ל "מילתא דעבידא לאיגלויי...".

אני כתבתי את הסיפור כפי ששמעתיו ממי ששמע מר' זאב וילנסקי זצ"ל (והדגשתי בפירוש שהציטוטים הם "בערך כך" ולא בדקדוק הלשון).
עלעלתי עכשיו בברכת שמואל הנדפס. וראיתי באיזה תארים נזכר שם הרב מבריסק:
קידושין סימן ז' ("אמר לי הגאון האמיתי האב"ד דבריסק שליט"א... כן הוא ביאור דברי הגאון האמיתי שיחי' לאויוש"ט, ושפתים ישק"), בבא קמא סימן א' ("הצעתי דברי להגאון האמיתי הצדיק האב"ד דבריסק שליט"א"), בבא קמא סימן י"א ("כתי' הגאון האמיתי הגאב"ד דבריסק שליט"א", "הגאון האמיתי הצדיק רבן ומאורן של ישראל מרן ר' יצחק זאב נ"י שליט"א"), בבא קמא סימן י"ב ("וכן שמעתי סברא זו מהגאון האמיתי האב"ד דבריסק שליט"א", "והסביר לי הגאון האמיתי דבריסק").


לייטנר כתב:ברמן, בהקשה פשוטה באוצר החכמה אפשר לגלות את הנ"ל.


לייטנר כתב:אהה, ז"א שרק כשכתב את הברכת שמואל הוא סבר שהגרי"ז הוא הגאון האמיתי?


את מי אתה רוצה לרמות???
הרי אין "ברכת שמואל" ב"אוצר החכמה", ואני גם לא מאמין שהם יסכימו פעם להכניס את זה.

חוץ מ"ברכת שמואל" לא חיבר ר' ברוך בער שום ספר.
ישנם שיעורים שנדפסו ממחברות תלמידים צעירים, ולאו מר בר רב ברוך בער חתים עלייהו...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 15, 2017 1:30 pm

דוק, שכתבתי 'בספרו'.

מתישהוא

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי מתישהוא » ד' נובמבר 15, 2017 8:04 pm

לייטנר כתב:דוק, שכתבתי 'בספרו'.


תעשה טובה בבקשה ותתן לנו כאן מנוחת הנפש לקרוא דברי טעם וחכמה, ואל תבלבל אותנו עם וויכוחי סרק והמצאות שווא. אני מבין שהאגו שלך נפגע קצת מחמת הבושה שהתבררה בדבריך, אבל זה לא אמור לעניין אותי ולא את שאר המשתתפים בפורום, ומהנכון שתשתוק ואל תחפש להגיב אחרון - לא משנה מה העיקר להגיב. אתה רק מבייש את עצמך יותר.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 15, 2017 8:55 pm

ואת זה כותב מישהו שמתוך 74 הודעותיו (נכון לעכשו), הוא פתח אשכול שכותרתו 'קשקושים' ואשכול על קבלת מלגה...

מתישהוא

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי מתישהוא » ד' נובמבר 15, 2017 11:41 pm

לייטנר כתב:ואת זה כותב מישהו שמתוך 74 הודעותיו (נכון לעכשו), הוא פתח אשכול שכותרתו 'קשקושים' ואשכול על קבלת מלגה...


אני מזמין את כל מי שיש לו זמן פנוי להתייחס לסילופים שכותב כאן לייטנר, שייכנס לרשימת ההודעות שלי ויבדוק האם אכן כותרות האשכול הם כמו שהוא ציטט או ששוב יש כאן מילתא דעבידא לאגלויי ויש כאן מי שבכל זאת משקר.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' נובמבר 16, 2017 7:23 pm

ואני קורא למערכת פשוט לחסום את לייטנר אחת ולתמיד...

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' נובמבר 16, 2017 9:23 pm

[בתקווה שימחקו מכאן את כל הדיון לגופם של אנשים כולל הודעה זו]
אני לא מסכים עם רוב דעותיו של הר' לייטנר, ודווקא משום כך אני רוצה להביע את תודתי אליו. אם יהיו כאן רק אנשים שחושבים אותו דבר לא יהיה שום טעם בדיונים כאן. אחד מהדברים שלמדתי ממנו זה לא להגרר אחרי הרמה של כמה מהכותבים כאן.

מכון חכמי ספרד
הודעות: 980
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ג' נובמבר 21, 2017 12:19 am

גביר כתב:טללי אורות :מבחר ביאורים חידושים ופנינים על פרשיות התורה /ליקט וסידר יששכר דוב רובין - איני יודע מיהו אותו ר' יששכר דוב רובין, אבל מתכני הספר נראה ששייך לחוגי הישיבות הקדושות. ספר חביב, ערוך בטוב טעם ודעת, בשפה ברורה, נעימה ובדרך כלל תקינה. אינו מנוקד ויחסית לספרים אחרים אינו נוטף שומן. לענ"ד מתאים הן לצעירים והן למבוגרים.


המחבר נפטר לפני כמה שנים כבן חמישים שנה כמדומני.

אכן ספר מושלם ומוקפד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 21, 2017 2:39 am

מכון חכמי ספרד כתב:
גביר כתב:טללי אורות :מבחר ביאורים חידושים ופנינים על פרשיות התורה /ליקט וסידר יששכר דוב רובין - איני יודע מיהו אותו ר' יששכר דוב רובין, אבל מתכני הספר נראה ששייך לחוגי הישיבות הקדושות. ספר חביב, ערוך בטוב טעם ודעת, בשפה ברורה, נעימה ובדרך כלל תקינה. אינו מנוקד ויחסית לספרים אחרים אינו נוטף שומן. לענ"ד מתאים הן לצעירים והן למבוגרים.


המחבר נפטר לפני כמה שנים כבן חמישים שנה כמדומני.

אכן ספר מושלם ומוקפד.


הופיעה סדרת המשך, שניים מקרא.

חלק ממנה באוצר, השלמתה בעדכון הקרוב בס"ד.

לגבי ההודעות הלא נעימות כאן, הלקח שלי ולא בפעם הראשונה, שריבוי דעות הוא דבר חשוב ומפרה את הדיונים. מאידך, יש משהו מביך, בזחיחות של איזה כותבים המבקשים להיות "איש האשכולות" ולהגיב בכל דבר וענין, גם בדברים שאין להם שום היכרות ושום זיקה. והתוצאות לפנינו.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ג' נובמבר 21, 2017 11:02 pm

גביר כתב:טללי אורות :מבחר ביאורים חידושים ופנינים על פרשיות התורה /ליקט וסידר יששכר דוב רובין - איני יודע מיהו אותו ר' יששכר דוב רובין, אבל מתכני הספר נראה ששייך לחוגי הישיבות הקדושות. ספר חביב, ערוך בטוב טעם ודעת, בשפה ברורה, נעימה ובדרך כלל תקינה. אינו מנוקד ויחסית לספרים אחרים אינו נוטף שומן. לענ"ד מתאים הן לצעירים והן למבוגרים.
כמדומני שהוא הוציא את נפה"ח במהדורה טובה ונפוצה.

ברמן כתב:כאשר קרא הגרב"ב את ההעתקה, הוא הקפיד עליו מאד ואמר לו: "אתה הרי יודע כמה קשה עלי מלאכת הכתיבה, ובכל זאת טרחתי עוד הפעם ועוד הפעם לכתוב כך, כדי שכולם ידעו שר' וועלוועל הוא "גדול הדור", ואתה מקלקל לי את הכל..."
שמעתי שאמר בנוסח אחר, שכל שורת התארים היא חלק מהשם של הגרי"ז...

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ספר על התורה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 01, 2018 1:44 pm

אין דרכי ליצור השוואות בין תארים בדברי גדולים, אדאתינן להכי, אציין שהטענה שהובאה לעיל שר' ברוך בער הקפיד על תואר אחיד לגרי"ז לאורך כל ספריו, זוקקת עיון גדול בלשון המעטה: בסי' לח בב"מ (הסימן היחיד בברכת שמואל (ב"מ, בב"ב, בנדרים, בגיטין ובכתובות) שהגרי"ז מוזכר בו יותר מפעם אחת) מוזכר הגרי"ז בתחילה 'כ'הגאון האמיתי הצדיק אב"ד דבריסק נ"י שליט"א', ואילו בהמשך 'הגאון האמיתי', ואח"כ רק 'הגאון'.
לאורך ספרי ברכת שמואל אין אחידות בתארו את הגרי"ז או כל גדול אחר.
יחד עם זאת, א"א להתעלם מצורת התייחסותו לגרי"ז, הן בכמות התארים והן בהתחשב בכך שמדובר באדם שחי באותה תקופה.

אגב, התואר 'הגאון האמיתי' לא ניתן ב'ברכת שמואל' רק לגרי"ז, אלא לעוד תשעה גדולים אחרים, כולל ר' איסר זלמן.

להתייחסות לתארים שחילק ר' ברוך בר (עם ההסתייגות המתבקשת בהבדל בין מכתבים לספר), ראו עוד כאן:
viewtopic.php?p=426918#p426918


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים