קו ירוק כתב:לא אובה להתפלמס, ולו מהסיבה שזה לא המקום לדעתי, כי זה דורש הסבר מקיף ולא תגובות פה ושם. ומ"מ הוזכרו לעיל נקודות יסוד בענין ע"י חו"ר האשכול.
א) הרבנים המוכרים שוללים חוגים יעודיים ממוסדים לכלל הילדים (ולא דוקא של משרד החינוך). והובהר שזה פרצה. הורה שחושב שלא, עושה זאת על דעת עצמו.
ב) לעיל ניסיתי להסביר את דעתם, שהערובה של הציבור היא דוקא הנקיות מלימוד חכמות מיותרות שאינן נצרכות לפרנסה, ובודאי לא בגיל הילדות.
ג) (חוגי משחק למי שזה חשוב, זה לא לימודים).
ד) לגבי הלימודים בתתי"ם עצמם מאן דכר שמיה. כי בחיידר באים ללמוד תורה הק' ותו לא. (וחשבון ודקדוק מעט, כרוקחות לתורה).
הויכוח עם מציאות זו בתתי"ם נכונה או לא, כנראה תלויה במבט שונה.
לא נספור כאן ברשימה שמית את ה'חיידרים' הפרומער'ס בערים החרדיות הגדולות, שלא מלמדים מלבד חשבון ודקדוק. אציין בנגיעה קלה בב"ב; תשב"ר, תורת אמת, באר יהושע, קרלין (אני מקווה שגם היום, ומסתבר שכן), תפארת יעקב, והנילוים עליהם. במודיעין עילית; להערכתי כל התתי"ם כולל חינוך עצמאי. את ירושלים אינני מכיר מקרוב, אך אין ספק שגם שם כל התתי"ם המסורתיים שהם עמוד השדרה של הציבור החרדי התורני (אישית, אני פחות מכיר ציבורים אחרים) הולכים על אותו קו. כנראה שגם באלעד הציבור התורני שולח את ילדיו לתתי"ם מסוג זה. אך אולי תרי ירושלים הוו, תרי בני ברק הוו, תרי מודיעין עילית הוו, וכו'
ה) לא באתי לדבר מהשקפת עולמי. אין נ"מ מה אני סבור.
א) מה שמכעיס בדבריך הוא שאתה מנסה להסית את הנושא לכיוונים אחרים מוקצנים יותר שעליהם כלל לא דיברתי, אולי מחוסר יכולת להתייחס לדברים שעליהם כן דיברתי.
לא דיברתי על "חוגים ייעודיים ממוסדים לכלל הילדים". דיברתי על חוגים ככלל, לא ממוסדים ולא לכלל הילדים. מי שרוצה שולח ומי שלא רוצה לא שולח. חוגים שנעשים ע"י אנשים או גופים פרטיים חרדיים. לא ממוסדים ולא נעליים. לא פירצה ולא גרביים. אם אתה חושב אחרת אתה עושה זאת על דעת עצמך.
הטענה היחידה שכתבת לעיל שאליה התייחסתי היתה ביטול תורה של תשב"ר, ועל כך כתבתיך שאם מותר לשלוח לחוג שחייה או אלקטרוניקה אזי מותר גם לשלוח לחוג אנגלית, וההורה האחראי והנבון יעדיף לשלוח לחוג אנגלית ולא לחוג נגרות או רכיבה על סוסים.
ב) "הנקיות מלימוד חכמות מיותרות שאינן נצרכות לפרנסה"??? מסתמא נפלה ט"ס בדבריך. אין דבר שהוא צורך לפרנסה מסודרת היום יותר מאנגלית. מי שאומר אחרת לא חי על כדור הארץ. בשביל לומר שאנגלית היום היא 'חכמה מיותרת' צריך להיות תלוש מהמציאות באופן מעורר השתהות.
כמובן שבגיל הילדות אין צורך בפרנסה, הנקודה היא שבגיל מאוחר קשה להשלים אנגלית וכפי שכבר כתבו כאן כמה מהחו"ר.
ג) הטענה שיש חילוק בין חוגי למידה מועילים כמו שחייה או אנגלית ובין חוגי שטויות של אומנות נגרות סוסים אלקטרוניקה שאין תכליתם למידה כ"א תעסוקת פנאי, היא טענה שאכן הוזכרה. לענ"ד היא הנותנת, שאין ספק שעדיף להעסיק את הילד (בזמן שאינו עוסק בתורה) עם לימוד שיש בו תועלת ולא עם לימוד שכל כולו ביטול הזמן. אפשר להמציא בזה חששות שונים, אבל לענ"ד הם רחוקים וגם אינם נכונים.
ד) לגבי הלימוד בת"תים, לא רלוונטי. אני לא דיברתי על כך בכלל. מה שכתבתיך ש"אינך יודע מה אתה סח" היה לגבי הליכה לחוגים אחה"צ ערב, ועל זה כתבתיך שגם בחיידרים הפרומערים והאברכיים ביותר (שם גם לומדים ילדיי נ"י וגם ילדיהם של אחיי וגיסיי), יש בהם לא מעט הורים ששולחים את צפיעיהם לחוגים. ולא כל מה שבעיניך הוא מוקצה, גם בעיני אחרים הוא מוקצה, לרבות אחרים הנמנים על חוגי בני התורה החסונים ביותר.
ה) אתה בהחלט מדבר מהשקפת עולמך, אלא שאתה קובע שהשקפת עולמך היא השקפתם של הרבנים.
כמובן, ילד צריך להרגיש שהאווירה בביתו היא שהתורה היא החיים, ושכל השאר הוא רק היכי תמצי. וזה תלוי בראש ובראשונה בהתנהגות של ההורים. ילד שרואה אבא אפי' עובד לפרנסתו, אבל בכל הזמנים הפנויים שלו הוא רץ ללמוד ועוסק בה תמיד ומתפלל ביר"ש כנה ומשתדל ללכת בדרכי ה' במידות טובות וכו', הרי שהוא יספוג את תובנת "התורה היא חיינו" הרבה יותר מילד שאביו הוא אפי' אברך אבל בזמנים הפנויים שלו הוא קורא עיתונים או מתעסק בפוליטיקה (אפי' תורנית) או בעניינים שונים לאו דווקא הכרחיים. וזה גם אם אביו מקפיד לא לשלוח אותו חלילה לשום חוג, ונזהר שהוא חלילה לא ידע יותר מארבע פעולות הבסיס של חשבון.
ילד צריך לראות בעיניו שעבור אביו התורה היא סם החיים והוא עוסק בה בכל הזדמנות. גם אם אביו ידבר על ערך התורה יומם ולילה אבל לא יישם זאת בפועל בעצמו באופן אמיתי, אזי הנפש של הילד תקלוט את ההונאה העצמית, ואז או שהיא תתקומם נגדה או (במקרה הגרוע יותר) שהיא פשוט תהיה תלמידה טובה ותשכפל את הנהגת ההונאה העצמית לעצמה...
וזהו הנושא העיקרי. שהרי כולנו עושים בעצמנו וגם מלמדים את ילדינו כל מיני דברים שהם רק "היכי תמצי" לחיי היום יום שלנו בכדור הארץ, אלא שהילד מזהה ומרגיש אם אצל ההורים שלו התורה היא באמת החיים וההיכי תמצ'ס הם באמת רק היכי תמצ'ס, או שלא..