מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 05, 2017 3:39 pm

זו לשון רבי יצחק עראמה בספרו עקי"צ:
ושמעתי מפי רבים שנמצא במדרש הנעלם (זוהר פרשת וישלח) מאמר זה לשונו על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה כו' את לרבות תשעה באב. ותמהו ממנו כי לא נודע להם טעמו ונשאלתי עליו והשתוממתי כשעה וקפץ לפני ענין נאות. אז אמרתי אם המאמר הזה ישנו במציאות. הנה הוא מפואר מאד וזהו פירושו. כי בכתוב הזה נרמזו ארבעה צומות השנה אשר נמשכו אלינו מצד קעקוע הכף הזה ומלת הנשה כמו הפוך השנה. כלומר על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד השנה ג' ג' בתשרי. י' עשרה בטבת. גי"ד כלו שבעה עשר בתמוז. את לרבות תשעה באב. והם עצמם. אשר אמר הנביא (זכריה ח') כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום הה' וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון כו'


רי"ע לא היה בטוח במאמר זה מהזוהר ומביאו בספקנות ('אם המאמר הזה ישנו במציאות'), אך עשה ממנו מטעמים.

האם ידוע על חכם נוסף שפירש כן בדברי הזוהר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 05, 2017 3:59 pm

יעויין במאמרו של רשז"ה על רבינו התומים זיע"א וביאור עניין גיה"נ (פורסם בהמעיין)

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 05, 2017 4:00 pm

בברכה המשולשת כתב:יעויין במאמרו של רשז"ה על רבינו התומים זיע"א וביאור עניין גיה"נ (פורסם בהמעיין)

ייש"כ.
יש קישור או קובץ לעיון במאמר?

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי שבע » ג' דצמבר 05, 2017 4:27 pm

בספר "אור הלבנה" לרבי אברהם אזולאי, על זוהר בראשית, דף קע, ב - הוא כותב על המאמר הזה:
כל זה מיותר, דלא איתיה בכל הספרים הישנים, ואינו מהזוהר.


וכמדומה לי, שי"א כי מקור הדברים אצל רבי יוסף אנג'לט מחבר ספר "לבנת הספיר".
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ו' דצמבר 29, 2017 6:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי שבע » ג' דצמבר 05, 2017 4:48 pm

עוד מצאתי בכתב יד לחכם קדמון (בן דורו של האר"י), בפירושו על הזוהר:
ואני כותב כל זה הלשון עד ר' חייא וכו', גם כי אינו מן הזוהר כי לא נמצא בס'פרים י'שנים, והלשון מורה שאינו מן הזוהר...
ע'ד כ'אן אינו מן הזוהר.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' דצמבר 05, 2017 4:48 pm

ארזי הלבנון כתב:זו לשון רבי יצחק עראמה בספרו עקי"צ:
ושמעתי מפי רבים שנמצא במדרש הנעלם (זוהר פרשת וישלח) מאמר זה לשונו על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה כו' את לרבות תשעה באב. ותמהו ממנו כי לא נודע להם טעמו ונשאלתי עליו והשתוממתי כשעה וקפץ לפני ענין נאות. אז אמרתי אם המאמר הזה ישנו במציאות. הנה הוא מפואר מאד וזהו פירושו. כי בכתוב הזה נרמזו ארבעה צומות השנה אשר נמשכו אלינו מצד קעקוע הכף הזה ומלת הנשה כמו הפוך השנה. כלומר על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד השנה ג' ג' בתשרי. י' עשרה בטבת. גי"ד כלו שבעה עשר בתמוז. את לרבות תשעה באב. והם עצמם. אשר אמר הנביא (זכריה ח') כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום הה' וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון כו'


רי"ע לא היה בטוח במאמר זה מהזוהר ומביאו בספקנות ('אם המאמר הזה ישנו במציאות'), אך עשה ממנו מטעמים.

האם ידוע על חכם נוסף שפירש כן בדברי הזוהר?

זכור לי שבש"ך יש פירוש אחר.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי שבע » ג' דצמבר 05, 2017 5:01 pm

גם הרא"ג (בספר אור החמה, בראשית, דף קסב:) העיר שמאמר זה 'אינו מן הזוהר... וכן נראה מתוך הלשון'.

וראה בשל"ה, מסכת תענית, פרק תורה אור.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 05, 2017 5:35 pm

ארזי הלבנון כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין במאמרו של רשז"ה על רבינו התומים זיע"א וביאור עניין גיה"נ (פורסם בהמעיין)

ייש"כ.
יש קישור או קובץ לעיון במאמר?


הוויכוח על מקום גיד הנשה : עוד על המעשה בגאון רבי יהונתן ובמנקר. ‬ ‫ המעין נו,א (תשעו) 86-94

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' דצמבר 05, 2017 7:05 pm

בברכה המשולשת כתב:
ארזי הלבנון כתב:
בברכה המשולשת כתב:יעויין במאמרו של רשז"ה על רבינו התומים זיע"א וביאור עניין גיה"נ (פורסם בהמעיין)

ייש"כ.
יש קישור או קובץ לעיון במאמר?


הוויכוח על מקום גיד הנשה : עוד על המעשה בגאון רבי יהונתן ובמנקר. ‬ ‫ המעין נו,א (תשעו) 86-94

תודה רבה

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' דצמבר 05, 2017 7:38 pm


ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' מרץ 06, 2018 3:37 pm

שו"ת עשה לך רב, חלק ז סימן ל:

הנני מאשר קבלת מכתבך מיום ט"ו אייר תשמ"ה (שהגיעני משום מה בימים אלה), בשאלתך על מה שראית מצוטט בספרי "מפתחות הזוהר", ש"שורש איסור גיד הנשה הוא כנגד יום ט' באב, כי שס"ה מצות לא - תעשה הן כנגד שס"ה ימות החמה, והאוכל בתשעה באב כאילו אוכל גיד הנשה". ורצונך להבין מה הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב.
והנה אין אנכי יודע ומבין כלל בענינים עמוקים אלה שכולם עפ"י תורת הסוד, אבל כדרכי משתדל אנכי להבין את פשט דברי רבותינו חכמי האמת, אף שברור לי שעיקרם סוד כמוס.
וגם בזה יש למצוא דרך פשט להבנת דבריהם, אך נעתיק תחלה מקצת לשון הזוהר במקורו (וישלח ע ב). בגין דאית בבר - נש רמ"ח שייפין לקבל רמ"ח פקודין דאורייתא... ואית בבר - נש שס"ה גידין ולקבליהון שס"ה פקודין דלאו אינון איתיהיבו למיעבד, ולקבל שס"ה יומי שתא, והא תשעה באב חד מנהון... ובין כך אמרה תורה לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה. א"ת לאסגאה תשעה באב דלא אכלין ביה ולא שתין ביה. ובין כך חזא קב"ה כלא ונרמז בהון רמז ליעקב, ויאבק איש עמו בכל יומי שתא ובכל שייפין דיעקב ולא אשכח בר ההוא גיד הנשה, מיד תשש חיליה דיעקב, וביומי שתא אשכח יום תשעה - באב דביה אתתקף ואתגזר דינא עלנא ואיתחרב בית מקדשא וכו'.
בראשונה נציין מ"ש הרב עקידת - יצחק (עראמה) פרשת וישלח (שער כ"ו ר"ד סע"ב, וציינו בעל ניצוצי - זוהר במקום): ושמעתי מפי רבים שנמצא במדרש הנעלם (זוהר פרשת וישלח) מאמר זה לשונו, על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה וכו' את לרבות תשעה באב, ותמהו ממנו וכו' אמרתי, אם המאמר הזה ישנו במציאות, הנה הוא מפואר מאד וזה פירושו, כי בכתוב הזה נרמזו ארבעה צומות השנה וכו', גיד הנשה, ג' תשרי, י' טבת, גי"ד כולו י"ז בתמוז, ואת לרבות ת'שעה א'ב, ומלת הנשה כמו הפוך השנה וכו', ודברי פי חכם חן.
אך כאמור לפי פשוטם של דברים נראה לי לפרש בדרך פשוטה. והנה בחיי האבות נסתמלו כל תולדות חיי עם ישראל לדורותיהם, בחינת "מעשה אבות סימן לבנים", והדברים ידועים ומפורסמים בדברי רבותינו במדרשים, והרמב"ן היטיב לפרשם בפירושו על התורה בספר בראשית, ועיין בדברינו בספרנו "עשה לך רב" חלק רביעי באורך רב. והנה הרמב"ן רמז את הפגיעה בכף ירך יעקב בגיד הנשה על דורו של שמד, עיין בדבריו (בראשית ל"ב כו), ואנו ביארנו בדרך אחרת (שם עמוד צ'). ומתוך דברי הזוהר - הקדוש ניתן ללמוד שהם הבינו שהפגיעה בגיד הנשה של יעקב באה לסמל חרבן הבית שאירע ביום תשעה באב כמבואר בדבריהם בפירוש: שהקב"ה ראה מראש, ונרמז ביעקב שנאבק עמו בכל ימות השנה (הכונה כמובן לבחינה) ובכל אבריו ולא מצא רק גיד הנשה, וכונתם ברורה ששם הורשה המלאך לפגוע בו, כדי לרמוז לו שפגיעה זאת מסמלת את החרבן שאז יוכלו האויבים לישראל, ולכן ברור שמצות לא - תעשה זאת מכוונת כנגד תשעה - באב. יתן ה' ונזכה במהרה לבנין בית מקדשנו ותפארתנו אמן.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יולי 21, 2019 2:25 pm

מעולפת ספירים (יום חמישי אות לו; הובא ב'נחמת ציון' עמ' יז):
מצות ארבע צומות, כתב בזוה"ק (וישלח קע, ב וראה בניצוצי אורות שם) רמז בתורה לארבע צומות: "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה", כל האוכל בתשעה באב כאילו אוכל גיד הנשה. ויש רמז: ג' - שלושה בתשרי, י' - עשרה בטבת,
ד' - צום הרביעי. א"ת בהיפך - נוטריקון תשעה אב. "הנשה" - למה נקרא כך? כלומר, גיד שהוא מנשה ומשכח את האדם מידי יראת שמים, ששם יצר הרע רבוץ

נחלי אפרסמון

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 21, 2019 4:41 pm

נהר שלום כתב:
ארזי הלבנון כתב:זו לשון רבי יצחק עראמה בספרו עקי"צ:
ושמעתי מפי רבים שנמצא במדרש הנעלם (זוהר פרשת וישלח) מאמר זה לשונו על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה כו' את לרבות תשעה באב. ותמהו ממנו כי לא נודע להם טעמו ונשאלתי עליו והשתוממתי כשעה וקפץ לפני ענין נאות. אז אמרתי אם המאמר הזה ישנו במציאות. הנה הוא מפואר מאד וזהו פירושו. כי בכתוב הזה נרמזו ארבעה צומות השנה אשר נמשכו אלינו מצד קעקוע הכף הזה ומלת הנשה כמו הפוך השנה. כלומר על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד השנה ג' ג' בתשרי. י' עשרה בטבת. גי"ד כלו שבעה עשר בתמוז. את לרבות תשעה באב. והם עצמם. אשר אמר הנביא (זכריה ח') כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום הה' וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון כו'


רי"ע לא היה בטוח במאמר זה מהזוהר ומביאו בספקנות ('אם המאמר הזה ישנו במציאות'), אך עשה ממנו מטעמים.

האם ידוע על חכם נוסף שפירש כן בדברי הזוהר?

זכור לי שבש"ך יש פירוש אחר.

שפתי כהן על בראשית (פרק ל"ב פסוק ל"ג)
"על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה. מצאתי כתוב כי שס"ה גידים יש באדם וכל אחד שולט יומו וגיד הנשה שולט יום תשעה באב לכך נחרב הבית בראשונה ובשניה בתשעה באב נגד שני גידים של ימין ושל שמאל שהלכה כחכמים שאמרו נוהג בשניהם, ולזה אנו מתענין בו בחמישה עינוים להתיש כוחו וכל האוכלו כאילו לא התענה תשעה באב, וכל האוכל בתשעה באב כאילו אכל גיד הנשה, ונותן לו כח לקטרג ולשלוט ביומו ולזה מתענין בעינוין שלא להניח לו שום כח עד כאן. ומה שנגע באותו מקום הוא מפני שאחזו בערלה ומצאו מהול לכך לא יכול לו ויגע בכף ירכו לפי שנשא שתי אחיות, כאומרם ז"ל (מגילה י"ג.) אין האשה מתקנאת אלא בירך חברתה, ולזה אמר ויגע בכף ירך יעקב, וחזר ואמר כי נגע בכף ירך יעקב לומר שנגעו בשתי אחיות."

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 31, 2020 3:48 pm

האם זה רק למ"ד שגיד הנשה אסור לב"נ?

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ש' אוגוסט 01, 2020 9:49 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:האם זה רק למ"ד שגיד הנשה אסור לב"נ?

תוכל להסביר את שאלתך?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' אוגוסט 01, 2020 10:50 pm

אם גיד הנשה אסור לב"נ אז אין יחודיות לעמ"י במצוה זו.

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הקשר בין גיד הנשה לתשעה באב

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' אוגוסט 02, 2020 2:28 am

מעניין לעניין:
בפסוק רב לכם סוב כו' פנו לכם צפונה. ובמד' הצפינו עצמיכם כו' כי כל זמן שזרע עשו ועמלק בעולם א"י להתגלות קדושת שמו ית' בפרהסי' כמ"ש ז"ל שנשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם עד שימחה זרעו של עמלק ולכן צריך להיות הכל בהעלם והסתר עד מדרך כף רגל הוא כשיהי' תיקון השלם כי עשו הכח שלו הולך עד סוף כל הדורות כמ"ש ז"ל שנק' חזיר שעתיד להחזיר המלוכה למלך מלכי המלכים. ועיקר הכח שלו הוא בסוף כדאיתא וידו אוחזת בעקב עשו. וזה הי' המלחמה עם השר ויגע בכף ירכו שהוא מקום המיוחד לכחו של עשו כדאיתא בזוה"ק האוכל בת"ב כאילו אכל גיד הנשה ע"ש. והיינו שיש לו בנפש מקום מיוחד. וכמו כן בזמן. וכמו כן במקום הר הזה של שעיר. וכשבנ"י יתקנו בחי' הברית קודש כראוי אז הוא מדרך כף רגל ויהי' בית עשו לקש. ולכן צריכין עתה לזכור שנאתו של אותו רשע שהוא הי' המתחיל לערבב את בנ"י והוא האחרון כדכתי' ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אובד. ועתה תלוי הכל בתיקון הברית. שפת אמת דברים פרשת דברים תר"נ
והנה ת' באב יום מיוחד פורעניות כמ"ש בזוה"ק וישלח ששס"ה ימים נגד שס"ה ל"ת ובכל יום שליט מלאך מיוחד. ובט"ב שולט שרו של עשו הוא שטן הוא מה"מ ואומר כי האוכל בט"ב כאלו אכל גיד הנשה ע"ש. דרמ"ח מ"ע הם אורות הנמשכים אל האדם ושס"ה ל"ת נגד הגידין להסיר המסך המבדיל שלא לעכב המשכות החיות מרמ"ח לכל הגוף. וזה הגיד קשה לנקות הפסולת ממנו ע"כ לא יאכלו בנ"י גיד הנשה שהמשכה נעשה ע"י מלאכים וזה המלאך מעכב. ולכן שבת דוחה ט"ב כי אין ההנהגה בשבת ע"י מלאכים. ולכן ברכת ה' כו' תעשיר דרשו על שבת ולא יוסף עצב זה האבל. פי' אבילות היא רק במדרגות תחתונות כנ"ל. והשבת שאין השפע בא ע"י מדרגות תחתונות ממילא אין אבילות. וכן בענין רמ"ח ושס"ה שהם ב' מדרגות אברים וגידים כמ"ש שם בזוהר. אבל בשבת זכור ושמור בדיבור א' נאמרו. כי בשבת מ"ע ומל"ת באחדות ושולט בו שם ישראל. והמלחמה של יעקב עם השר הי' רק בחי' ימי המעשה בשם יעקב. אבל בשם ישראל כתי' כי שרית כו' ובת"ב נתקיים בצלעי שמחו כמ"ש צולע על ירכו ולכן גברו הרשעים להכרית החיבור משורש שזה הגיד מעכב כמ"ש. הש"י ינחם עמו: שפת אמת דברים פרשת דברים תרנ"ג


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים