מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדוה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

חדוה

הודעהעל ידי דרומי » ד' דצמבר 20, 2017 7:24 pm

ברש"י פ ויגש מה, כח:

"רב עוד - רב לי עוד שמחה וחדוה, הואיל ועוד יוסף בני חי".

ואשאל שאלת תם: האם יש הבדל בין 'שמחה' ל'חדוה'? ובפשטות, מה מוסיפה המלה 'חדוה' על המלה 'שמחה' שלפניה?

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: חדוה

הודעהעל ידי מנצפך » ד' דצמבר 20, 2017 7:55 pm

מלבי"ם שמות פרק יח פסוק ט

[כפי הנראה הבדילו בין חדוה ליתר לשונות המורים על השמחה שחדוה מורה שמחה פנימית רוחנית המתגברת על עצב החיצוני כמ"ש ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם (נחמיה ה), ועמ"ש עוז וחדוה במקומו אמרו חז"ל כאן בבתי גואי, כי בבתי בראי בכי ועצב שמורה המעטת השפע, אבל בבתי גואי תגבר החדוה הפנימית על העצב החיצון, כי המקור הפנימי ישפיע תמיד, ועז"א תחדהו בשמחה את פניך, שהגם שיהיה בחיצוניותו דרך עוצב, תחדהו בשמחה פנימית הנמצא את פניך בבתי גואי וע"ז הוכיחו ממלת ויחד שהיה ג"כ עצב ויגון]

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: חדוה

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' דצמבר 20, 2017 9:51 pm

חדוה הוא מילה נרדפת לשמחה (ראה תהילים כא, ז 'תחדהו בשמחה את פניך', וברש"י ד"ה תחדהו: 'לשון שמחה'. וע"ע רש"י בראשית יז, יז, ד"ה ויפל; שמות יח, ט ד"ה ויחד; ישעיה ט, ב ד"ה כשמחת; איוב ג, ו ד"ה אל יחד). הלשון 'שמחה וחדוה' ישנה גם ברש"י על תהילים צח, ח ד"ה נהרות.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדוה

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 21, 2017 12:57 am

ייש"כ על המראי מקומות החשובים, אם כי עדיין לא הושלם ההסבר בנידון דידן.

אגב, הצירוף של "שמחה וחדוה" (או "חדוה ושמחה") נפוץ למדי בספרים, כפי שאפשר לראות בחיפוש באוצר החכמה, ובמבט ראשון נראה שהוא משומש במיוחד על ידי המקובלים והחסידים, ואציין לדוגמא את לשון התניא (פרק כח): "אלא אדרבה יתחזק יותר ויוסיף אומץ .. בחדוה ושמחה יתירה".

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חדוה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 21, 2017 2:38 am

מנצפך כתב:מלבי"ם שמות פרק יח פסוק ט

[כפי הנראה הבדילו בין חדוה ליתר לשונות המורים על השמחה שחדוה מורה שמחה פנימית רוחנית המתגברת על עצב החיצוני כמ"ש ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם (נחמיה ה), ועמ"ש עוז וחדוה במקומו אמרו חז"ל כאן בבתי גואי, כי בבתי בראי בכי ועצב שמורה המעטת השפע, אבל בבתי גואי תגבר החדוה הפנימית על העצב החיצון, כי המקור הפנימי ישפיע תמיד, ועז"א תחדהו בשמחה את פניך, שהגם שיהיה בחיצוניותו דרך עוצב, תחדהו בשמחה פנימית הנמצא את פניך בבתי גואי וע"ז הוכיחו ממלת ויחד שהיה ג"כ עצב ויגון]


לכאורה קשה על כך מ"ויחד יתרו", שם אין עצבות, הלא כן?

באשר לשאלה עצמה - לפעמים כפילות באה להדגיש או ליפות את הלשון, גם אם אינה מוסיפה משמעות אחרת. ושמא זה ההסבר לתופעה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חדוה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' דצמבר 21, 2017 3:40 am

עדיאל ברויאר כתב:
מנצפך כתב:מלבי"ם שמות פרק יח פסוק ט

[כפי הנראה הבדילו בין חדוה ליתר לשונות המורים על השמחה שחדוה מורה שמחה פנימית רוחנית המתגברת על עצב החיצוני כמ"ש ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעוזכם (נחמיה ה), ועמ"ש עוז וחדוה במקומו אמרו חז"ל כאן בבתי גואי, כי בבתי בראי בכי ועצב שמורה המעטת השפע, אבל בבתי גואי תגבר החדוה הפנימית על העצב החיצון, כי המקור הפנימי ישפיע תמיד, ועז"א תחדהו בשמחה את פניך, שהגם שיהיה בחיצוניותו דרך עוצב, תחדהו בשמחה פנימית הנמצא את פניך בבתי גואי וע"ז הוכיחו ממלת ויחד שהיה ג"כ עצב ויגון]


לכאורה קשה על כך מ"ויחד יתרו", שם אין עצבות, הלא כן?

אדרבה, הרי אמרו חז"ל שנעשה בשרו חידודין חידודין, כי גיורא עד עשרה דרי לא תבזי ארמאה באפיה.
עדיאל ברויאר כתב:באשר לשאלה עצמה - לפעמים כפילות באה להדגיש או ליפות את הלשון, גם אם אינה מוסיפה משמעות אחרת. ושמא זה ההסבר לתופעה.

זה לכאורה ההסבר על פי הפשט, ועל פי דעת רוב הראשונים, אבל כידוע המלבי"ם דרך אחרת לו בכל כגון דא.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חדוה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' דצמבר 22, 2017 8:36 am

דרומי כתב:ברש"י פ ויגש מה, כח:

"רב עוד - רב לי עוד שמחה וחדוה, הואיל ועוד יוסף בני חי".

ואשאל שאלת תם: האם יש הבדל בין 'שמחה' ל'חדוה'? ובפשטות, מה מוסיפה המלה 'חדוה' על המלה 'שמחה' שלפניה?

כעין זה רש"י כתובות ח.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חדוה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' דצמבר 22, 2017 8:48 am


לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חדוה

הודעהעל ידי לייטנר » ש' דצמבר 23, 2017 9:16 pm

סמיכות נרדפים

סלקא דעתך
הודעות: 119
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: חדוה

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ש' דצמבר 23, 2017 9:54 pm

הנה ודאי הדרך של רש"י בסגנון של כפל הדבר במילים שונות ולא כדרך המלבי"ם שלכל מילה משמעות אחרת
אבל כאן אפשר לפרש שבא לבאר כדרך התרגום "סגי לי חדוא" ולכך הוסיף ביאור "שמחה וחדוה"

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדוה

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 10, 2020 9:28 am

מצאתי ב'ספר המאמרים עטר"ת' עמ' תיז:

"חדוה הוא בבחינת העצם והפנימיות.

דשמחה היא בבחינת התפשטות ובבחינת חיצוניות, וחדוה היא בבחינת פנימיות, וכמו 'עוז וחדוה במקומו' וכמו 'חדות ה' היא מעוזם', וזה היה במתן תורה"...


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים