הבטחתי כתב:http://dlib.rsl.ru/viewer/01006577965#?page=1
איש_ספר כתב:הבטחתי כתב:http://dlib.rsl.ru/viewer/01006577965#?page=1
יש שם אפשרות להוריד את כל הספר?
אריך כתב:
ועתה לקטע הנ"ל של הרב הבטחתי.
אין כאן משהו יוצא דופן, אלא תופעה מצויה מאד שבדפוסים ישנים נדפס דיבור מסויים של המרדכי, אך בכתבי יד רואים שנחסרו כמה משפטים (כנראה שכתב היד שבו השתמשו מדפיסי קושטא רס"ט היה חסר, או שמדובר בנוסח אחר). וכאן בא מהר"ם טיקטין והשלים את המשפטים הללו מתוך כתב יד שהיה ברשותו. אך מה שכן קצת יוצא דופן כאן הוא שבדר"כ אותם משפטים שהשלימו בדפוסים היותר מאוחרים ניכרים ע"י סוגריים מרובעות וכיו"ב, וכאן משום מה הדבר הוכנס לתוך המרדכי מבלי לציין שזו גירסת מהר"ם טיקטין.
בכתבי היד עמ"ס ברכות אשר היו לעינינו אכן מופיעים אותם משפטים בפשיטות בתוך דברי המרדכי, זאת נתברר במסגרת העבודה על "מרדכי השלם" עמ"ס ברכות [אשר מוכן לדפוס אך הוצאתו לאור עולם (באופן ציבורי) תצטרך להמתין עד לסיום המרדכי על כל הש"ס].
אשמח להידרש להערות ושאלות בענייני המרדכי - כתבי היד ודפוסיו.
הבטחתי כתב:שלש שאלות:
א. בדפוס המרדכי הנ"ל נוספו שני מילים בתחילת הדיבור שאינם במרדכי לפנינו 'שקורין טאלמא', האם גם הם בכתה"י של המרדכי?
ב. מה בדבר הסוגריים השניות בסוף הדיבור דהיינו עיין בפרק במה אשה וכו'?
ג. איזה 'מרדכי השלם' מדובר, של מכון י-ם או מהדיר אחר, ומה טעם להמתין עד שיצא כולו?
הבטחתי כתב:הרי עד עתה הוציאו חלקים חלקים, ומה טעם המתנה זו, האם מחכים שכל המרדכי יהיה מוכן?
איש_ספר כתב:אלו מהדורת של מרדכי הופיעו בנפרד?
ריווא,
קראקא,
האם יש עוד?
קושטא?
(אני כמובן לא שואל על מסכתות בודדות).
אריך כתב:אותן הגהות שבדפוס קרקא שנ"ח המה מעשה ידי מהר"ם טיקטין המגיה המפורסם של המרדכי (מעניין וחשוב לקרוא בהקדמת בנו בתחילת הכרך שם שכתב יד אביו לא היה ברור והבן השלים דברים ע"ש). בדפוס זה נתפרסמו לראשונה הגהותיו החשובות, ומשם יתד ופינה בדפוסים הבאים אחריו, עד דפוס וילנא, אשר העתיקו את ההגהות משם.
ההגהות שבתוך הטקסט של המרדכי בדפוס וילנא מתחלקות לשנים: א' הגהות בסוגרים מרובעות בלי ציון כוכבית, והן אותן הגהות מהר"ם טיקטין מתוך דפוס קרקא שנ"ח (שם ההגהות כולן בסוגריים עגולות, כי אז עוד לא חילקו בין עגולות למרובעות). ב' הגהות בסוגריים עם ציון כוכבית והם מה שנקרא "הגהות הרמ"א", אשר נדפסו לראשונה בדפוס זיטומיר תרכ"א. אין כאן המקום להכנס לנושא של זהות בעל הגהות הרמ"א הנ"ל, וראה בהקדמת מרדכי השלם עמ"ס שבת.
לצד הגהות של המהר"ם טיקטין אשר מצויות בתוך הטקסט בדפוס קרקא, יש שם גם הגהות בצד הגליון, הכוללות הוספות נרחבות שאין להן מקום בפנים, וכן קושיות והוספות. חלק מהגהות אלה נכנסו לתוך "חידושי אנשי שם" בדפוס וילנא, ובסופן חתום: מהר"ם. ואין לטעות עם מהר"מים אחרים, אלא הכוונה למהר"ם טיקטין הנ"ל.
וזאת למודעי שהגהות מהר"ם טיקטין הנ"ל לא הוגהו מסברא בלבד, שכן יש שם הוספות של משפטים שלמים. ועוד, שאנו מוצאים רבות מהגהותיו תואמות לכתבי יד. וגם פעמים שהגהותיו מסתיימות: ע"כ מצאתי במרדכי.
אריך כתב:ב' הגהות בסוגריים עם ציון כוכבית והם מה שנקרא "הגהות הרמ"א", אשר נדפסו לראשונה בדפוס זיטומיר תרכ"א. אין כאן המקום להכנס לנושא של זהות בעל הגהות הרמ"א הנ"ל, וראה בהקדמת מרדכי השלם עמ"ס שבת.
מנצפך כתב:אריך כתב:ב' הגהות בסוגריים עם ציון כוכבית והם מה שנקרא "הגהות הרמ"א", אשר נדפסו לראשונה בדפוס זיטומיר תרכ"א. אין כאן המקום להכנס לנושא של זהות בעל הגהות הרמ"א הנ"ל, וראה בהקדמת מרדכי השלם עמ"ס שבת.
אשמח אם מישהו יוכל להעלות לכאן את הדיון בנושא מ'הקדמת מרדכי השלם עמ"ס שבת'.
בקרו טלה כתב:מנצפך כתב:אריך כתב:ב' הגהות בסוגריים עם ציון כוכבית והם מה שנקרא "הגהות הרמ"א", אשר נדפסו לראשונה בדפוס זיטומיר תרכ"א. אין כאן המקום להכנס לנושא של זהות בעל הגהות הרמ"א הנ"ל, וראה בהקדמת מרדכי השלם עמ"ס שבת.
אשמח אם מישהו יוכל להעלות לכאן את הדיון בנושא מ'הקדמת מרדכי השלם עמ"ס שבת'.
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?183347& עמ' 8 הע' 22
ןמציין שם לבית אהרן וישראל לא http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 23&hilite= עמ' 123
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים