מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי זאנגאלאך » ב' ינואר 01, 2018 8:23 pm

האם ישנה חובת מחאה באופן שברור שהרשעים התועים לא ישנו דעתם בכי - הוא - זה?
הרי כ"כ התוס' בשבת נ"ה ע"א ובשאר מקומות דכאשר ברור לן שלא יקבלו אין למחות דמוטב שיהיו שוגגין ולא מזידין, וי"ל באופן שהם מזידין ודאי ואין שייך הטעם מה הדין, נראה פשוט שבאופן זה היה פשוט להו שאין טעם כלל למחות, ולכן לא דיברו כלל מזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 01, 2018 9:17 pm

יש בזה בשו"ע ונו"כ בהלכות עיו"כ.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 02, 2018 1:15 am

כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: איסור מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 02, 2018 11:48 am

מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 02, 2018 1:57 pm

פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.


הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי סעדיה » ג' ינואר 02, 2018 4:37 pm

בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.


הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

קובץ תשובות ח"ד סי' כ"ה

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי אש משמים » ג' ינואר 02, 2018 9:47 pm

חשוב לציין שזו סוגיה גדולה מאוד ומורכבת מהרבה מאוד חלקים כשכל חלק בנוי על הרבה פרטים, יש ללמוד סוגיה זו ברצינות ולראות את כל מכלול הפרטים.
עוד ראיתי בעניין זה, שיש מקום מאוד גדול לשיקול הדעת וכיצד לפעול בכל מקרה לגופו וקשה מאוד להכריע בזה לבד כי צריך הבחנה דקה וגדלות אשר ישנה בגדולי הדור בלבד.

צירפתי אסופת קטעים מתוך כמה ספרים בעניין מהזמן שעסקתי בסוגיה זו.
קבצים מצורפים
תוכחה ומחאה.docx
(1.22 MiB) הורד 239 פעמים

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי פלוריש » ה' ינואר 04, 2018 1:20 pm

בברכה המשולשת כתב:
פלוריש כתב:כמדומני זה קשור לויכוח בין הרב משה מלכה לרב יצחק זילברשטיין בקשר להפגנות השבת בפתח תקוה, תחומין ז-ח.

הובאה שם גם תשובת הגרי"ש אלישיב בזה, הלא כן?

אכן, הובאו שם תשובות נוספות, של הגריש"א ושל הרב שמחה קוק [ובספרו נדפס עם הוספות] ועוד.
בהפנייתי התכוונתי בעיקר לנקודה אחת, שהרב מלכה במאמרו דן בגדרי מצוות תוכחה, ובתגובה טענו הרב אלישיב והרב זילברשטיין שבמקרה הזה זו לא הסוגיה הנכונה.
זו לשון הגריש"א:
אנא לא ידענא מה ענין מצות תוכחה לכאן... המטרה של ההפגנות היא לעצור את מגיפת התפשטות הרס השבת, וזה מה שנשאר ביד יראי ה' החרדים על דברו, למחות ולהפגין בעד קדושת השבת.

וזו לשון הרב זילברשטיין:
ההפגנה אינה מדין אפרושי מאיסורא של החוטאים, או מדין מצות תוכחה, אלא מטעם שלא יהא הדבר למכשול לדורות, ולא יגררו אחריהם ותהי' השבת נרמסת חלילה ברבים כפי שיתבאר להלן. יש בזה משום העמדת הדת על תילה, וכל מצוה שמסרו ישראל נפשם עליה נתקיימה בידם (שבת קל,א). כשאנו מפגינים אנו מבקשים איפוא למעננו עצמנו "לא תבערו אש בכל מושבותיכם", שלא תהיה השבת שלנו נרמסת. ואין זה רק למען החוטאים, להפריש אותם מאיסור. מותר ואף חייבים להפגין כדי לא לאבד את רשות הרבים ואת השבת, שחלולה בפרהסיא היא גדולה מנשוא ביום ד'. וזאת למרות שיש בזה מכשול לשוטרים וכל הנלוים עליהם.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי הרואה » א' ינואר 07, 2018 2:13 am

כמדומני שבספר חרדים מחמיר בכך, ואחרים חולקים עליו

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ג' ינואר 09, 2018 10:57 pm

מעניין למה כלל ישראל הפסידו את מעלתם בחטא העגל, כשלא השתתפו, אלא רק לא מחו.
אל תיכנסו לסימטאות צרות, תחשבו ישר. ועיינו במקורות שם. כן, ממש בתורה הקדושה.
חובת המחאה הרבה יותר רחבה מחובת התוכחה, והיא נוגעת לאיסור לאשר זדים, ובזה ברור ששתיקה כהודאה.
תמהני למה כל הת"ח דהכא לא חיפשו במקורות שם.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: חובת מחאה באופן שברור שלא יועיל

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' ספטמבר 18, 2019 4:09 pm

שאלתי את הרב: כשרואים יהודי נוסע בשבת, האם יש למחות? תשובת הרב היתה: "לא ייתכן שתראה מצב של חילול שבת ולא יכאב לך". שאלתי: זאת אומרת שצריך למחות? השיב הרב: כן. שאלתי: אבל תצא מזה הרחקה גדולה ביחס אל התורה, וזאת אומרת שצריך לצעוק "שאבעס" (צעקתי בקול). אמר לי הרב: מה אתה צועק? המשיך הרב: אמרתי שצריך למחות, לא אמרתי כלפי מי. אתה צריך למחות לעצמך, כלומר תגיד לעצמך: שבת.

בהקשר לכך סיפר הרב על אשה שהיתה נוסעת בשבת בשכונת שערי חסד. האנשים שראו את מכוניתה נוסעת היו מביטים הצידה. עם הזמן האשה הבחינה שהיא פוגעת ברגשות האנשים. לכן היא החליטה לנסוע מסביב ולהחנות את מכוניתה מחוץ לשכונה. כשהיו רואים אותה הולכת ברגל, אמרו לה באופן מנומס: "שבת שלום". בזמן הזמן האשה למדה להכיר את מידת דרך הארץ של שומרי המצוות והחליטה שלא לנסוע בשבת. סיים הרב: "כך היינו מפסיקים את האנשים מלנסוע בשבת". מפי ר' מיכאל ויסבורד (ועלהו לא יבול א, עמ' ריד).

במוצאי שבת "חזון" י' באב היתה השקיעה בשעה 19:33. התפללו ערבית ב"שערי חסד" בערך בשעה 20:15 וסיימו ערבית, איכה וקינות בשעה 21:30. הרב רוזינטל יצא ראשון (מבין הרבנים) והלך לביתו, אחריו יצא הרב מלווה בבנו ר' ברוך, וראו ביציאתם מבית הכנסת מכונית/טנדר שפורקים ממנו שקים לחנות הירקות שהיתה מול בית בית הכנסת. נעמד הרב והתבונן בתמיהה, החליף כמה מילים עם בנו ר' ברוך...

התחילו אנשים להתאסף ולדבר על כך שיש פה "מעשה שבת" וכו', ובינתיים נפנה הרבב להמשיך ולילך לדרכו. הגיע למקום תלמיד חכם ידוע והתחיל לצעוק בקול רם: "אמחלל שבת, אמחלל שבת", ואחר כך צעק: "אנחנו לא רוצים בשכונה שלנו מחללי שבת" וכו' - ולאחר כמה צעקות נפנה לדרכו הביתה תוך שהוא ממשיך לצעוק לא הרחק מהרב. אך הרב עשה עצמו כלא משים לב ולא התייחס אליו (שם, עמ' רטו)

התפרסמו מודעות בשכונת הרב נוף שהרב אלישיב והרב אמרו שצריך לצעוק "שאבעס" על מחללי שבת שנוסעים בשכונה ביום השבת.
שאלתי את הרב: האם הדברים שהתפרסמו בשמו נכונים?
וענה: כן. צריך למחות.
אמרתי: אבל זה גורם להרבה שנאה?!
וענה: לא אמרתי שצריך לצעוק. צריך למחות. מהרב שמואל גרינפלד ז"ל (שם)

זכורני שהתקיימה הפגנה בשבת בצומת הרחובות אוסישקין וקרן קיימת, שמטרתה היתה לחזק את שמירת השבת. בהפגנה היו אנשים שצעקו "שאבעס" כלפי מכוניות שעברו. הרב הגיע למקום כדי להצטרף להפגנה. כאשר הוא הגיע להפגנה, הוא ביקש מהעומדים סביבו שיעמדו בשקט ולא יצעקו. מר' אבי לוי (שם).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים