מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת בא "חן העם" מי שחיטט במכת חושך היה לו פחות חן!

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

פרשת בא "חן העם" מי שחיטט במכת חושך היה לו פחות חן!

הודעהעל ידי שייף נפיק » ש' ינואר 20, 2018 6:57 pm

שמעתי וורט נפלא מאחד מרבני השכונות שליט"א, (אמר כן בפני ילדים במתיקות)הנה הקשו מה שכתוב (רש"י י' כ"ב) שבמכת חושך חפשו ישראל וראו את כליהם וכשיצאו והיו שואלין מהם והיו אומרים אין בידינו כלום, ואמרו להם שראו בביתם, ומשמע שהיה צריך להתווכח ולתבוע, וקשה, שהלא ה' נתן את חן העם בעיני מצריים, (י"ב לו) ''וישאילום'' וכ' רש"י "אף מה שלא היו שואלים מהם, היו נותנים להם, אתה אומר אחד טול שניים ולך". הרי שהיה חן ואדרבה נתנו להם יותר? אלא, הרי נגזר עליהם שיקבלו, וה' יתן את חינם בעיני המצרים, ולמה א"כ הלכו לבדוק במכת חושך? הרי לא נצטוו על זה? על כן, מי שהלך וחיפש בבתי המצרים לא היה לו חן כ"כ, והוצרך להתווכח ולתבוע, אבל מי שהלך לתומו ולא חיטט וחיפש, היה לו חן ונתנו לו יותר ובלי להתווכח. ולימד מזה מוסר השכל שמי שמחכה ולא חוטף זוכה. ודפח"ח.
ידעתי שיש שמפרשים להיפך. ושבעים פנים לתורה.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: פרשת בא "חן העם" מי שחיטט במכת חושך היה לו פחות חן!

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » א' ינואר 21, 2018 9:31 am

שייף נפיק כתב:שמעתי וורט נפלא מאחד מרבני השכונות שליט"א, (אמר כן בפני ילדים במתיקות)הנה הקשו מה שכתוב (רש"י י' כ"ב) שבמכת חושך חפשו ישראל וראו את כליהם וכשיצאו והיו שואלין מהם והיו אומרים אין בידינו כלום, ואמרו להם שראו בביתם, ומשמע שהיה צריך להתווכח ולתבוע, וקשה, שהלא ה' נתן את חן העם בעיני מצריים, (י"ב לו) ''וישאילום'' וכ' רש"י "אף מה שלא היו שואלים מהם, היו נותנים להם, אתה אומר אחד טול שניים ולך". הרי שהיה חן ואדרבה נתנו להם יותר? אלא, הרי נגזר עליהם שיקבלו, וה' יתן את חינם בעיני המצרים, ולמה א"כ הלכו לבדוק במכת חושך? הרי לא נצטוו על זה? על כן, מי שהלך וחיפש בבתי המצרים לא היה לו חן כ"כ, והוצרך להתווכח ולתבוע, אבל מי שהלך לתומו ולא חיטט וחיפש, היה לו חן ונתנו לו יותר ובלי להתווכח. ולימד מזה מוסר השכל שמי שמחכה ולא חוטף זוכה. ודפח"ח.
ידעתי שיש שמפרשים להיפך. ושבעים פנים לתורה.

בפשטות מלשון רוב המפרשים הוא ממש להיפך, וצריך לדעת מהיכן הרב לקח את הפשט הזה.

מענה איש
הודעות: 1023
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: פרשת בא "חן העם" מי שחיטט במכת חושך היה לו פחות חן!

הודעהעל ידי מענה איש » א' ינואר 21, 2018 11:32 am

לשון המדרש רבה
ובשלושת ימי אפלה נתן הקדוש ברוך הוא את חן העם בעיני מצרים והשאילום שהיה ישראל נכנס לתוך בתיהן של מצרים והיו רואין בהן כלי כסף וכלי זהב ושמלות אם היו אומרים אין לנו להשאיל לכם היו ישראל אומרים להן הרי הוא במקום פלוני באותה שעה היו המצריים אומרים אם היו אלו רוצים לשקר בנו היו נוטלין אותן בימי החשך ולא היינו מרגישין שהרי ראו אותן כבר אחר שלא נגעו חוץ מדעתנו כמו כן לא יחזיקו והיו משאילין להן לקיים מה שנאמר (בראשית טו, יד) ואחרי כן יצאו ברכוש גדול


מדבריו עולה שזה שישראל הלכו בחושך ולא לקחו זה מה שנתן את חן העם וכ''כ בשפתי חכמים בשם מהרש''ל


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים