לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
בן אדם כתב:לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].
בן אדם כתב:לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].
בברכה המשולשת כתב:בן אדם כתב:לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].
השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.
בברכה המשולשת כתב:בן אדם כתב:לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].
השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.
ארזי ביתר כתב:בן אדם כתב:לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].
יפה מאוד. אודה ולא אבוש, הרעיון חדש לי. ומוצא חן בעיני!
אגב, לגבי מוסף ר"ח לא ביארת.
בן אדם כתב:אכן, לגבי מוסף ר"ח עוד לא הצלחתי לפענח במה שונה תפילה זו משאר כל התפילות, אדרבא, אשמח אם יש לך ביאור בזה.
בן אדם כתב:הכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.
פלגינן כתב:בברכה המשולשת כתב:השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.
ראה נ' וידר, '"ישמח משה" – התנגדות וסנגוריה', התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב, א, עמ' 295–322.
אעתיק משם קטע אחד של פיוט שעיטר את 'ישמח משה' ופתח בתיבת 'אתה'. אך ככלל ראוי לעיין שם היטב בכל המאמר:
עזריאל ברגר כתב:בן אדם כתב:הכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.
זהו כלל שנוי במחלוקת בבבלי, ולא קיי"ל כוותיה, ואכן זכור לי שיש כמה ברכות שאין אנו מקפידים בהם על כלל זה, ואינני זוכר אותן כעת.
כח עליון כתב:הערה, לכאו' הפתיחה ב'אתה' הוא כהמשך לפתיחה של 'אתה קדוש'.
(ל'בן אדם'. הפיוט הנ"ל נתחבר לפני כ900 שנה, אחרי שחובר נוסח התפילה)
עזריאל ברגר כתב:בן אדם כתב:הכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.
זהו כלל שנוי במחלוקת בבבלי, ולא קיי"ל כוותיה, ואכן זכור לי שיש כמה ברכות שאין אנו מקפידים בהם על כלל זה, ואינני זוכר אותן כעת.
בן אדם כתב:כח עליון כתב:הערה, לכאו' הפתיחה ב'אתה' הוא כהמשך לפתיחה של 'אתה קדוש'.
(ל'בן אדם'. הפיוט הנ"ל נתחבר לפני כ900 שנה, אחרי שחובר נוסח התפילה)
והפיוט שלנו 'ישמח משה' מתי התחבר? לפני זה?
בברכה המשולשת כתב:השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.
כח עליון כתב:אומרים (בשם אדם גדול, לא זוכר מי)
שבכל הצרכים של האדם - הוא מרגיש תלוי, גאולה פרנסה רפואה ישועה - הכל מה'
אבל חכמה, האדם לפעמים חושב 'אני מסתדר', יש לי אפי' עודף
לכן צריך להכריז קודם 'אתה חונן'
.
בן אדם כתב:בברכה המשולשת כתב:השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.
עברתי כעת על דבריו, לא מצאתי שדן בענין הדגשת תיבת 'אתה' בתחילת ברכות האמצעיות. הוא רק טוען דבר אחד, שנוסח 'ישמח משה' היא הוספה מאוחרת, ובאה במקום 'אתה בחרתנו'.
לגופו של הנידון שישמח משה היא חלק מפיוט, הוא מביא שם בהערות:
בברכה המשולשת כתב:
ייש"כ
וכעת הזכירו לי דברי כתר"ה שיש לעיין עוד בדברי לוגר בספרו ביחס לאתה חונן (ללא הסכמה בהכרח עם כל דבריו)
בברכה המשולשת כתב:ועוד נזכרתי שלוידר יש מאמר מיוחד על אתה חונן
בן אדם כתב:לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?
אם אפשר בבקשה להעלות את כל הנוסח.ר_חיים_הקטן כתב:מן הראוי לציין כאן מה שראיתי היום בסידור ארץ ישראל (בעריכת הרב שאקי, שנת תשע"ח) עמ' 103 שכתב שבנוסח א"י הקדום בכל התפילות של שבת התחילו הברכה הרביעי עם המלים: "הנח לעמך בשבת בריתך מנוחה ושלום השקט ובטח וכו'..." ומה שאנחנו אומרים דבר אחר לכל תפילה הם פיוטים שנתוספו אח"כ.
עושה חדשות כתב:אם אפשר בבקשה להעלות את כל הנוסח.ר_חיים_הקטן כתב:מן הראוי לציין כאן מה שראיתי היום בסידור ארץ ישראל (בעריכת הרב שאקי, שנת תשע"ח) עמ' 103 שכתב שבנוסח א"י הקדום בכל התפילות של שבת התחילו הברכה הרביעי עם המלים: "הנח לעמך בשבת בריתך מנוחה ושלום השקט ובטח וכו'..." ומה שאנחנו אומרים דבר אחר לכל תפילה הם פיוטים שנתוספו אח"כ.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים