מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 14, 2017 9:03 am

שש ושמח כתב:
אוצר החכמה כתב:לעומת זאת הרמב"ם היתה לו תפיסה אחרת שכן היה אריסטוטלי וראה בחכמות הטבע סוג של השגת השכל העליון על פיו מתנהל העולם והרי זה סוג של ידיעה מהותית, לכן היה יכול לראות בזה מעשה בראשית, ובדיוק מאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד הזה ולראות בלימוד בעייה מהותית.

א. מה הגדר בדעת הרמב"ם לפי דבריך? כמו שכתבת, האם חכמת החקלאות היא חלק מהפרד"ס?
ב. מה כוונתך שמאותה סיבה יכלו אחרים להתנגד ללימוד זה? משום שסברו שדברי הרמב"ם הם טעות או משום שסברו שאין להתעסק בזה?


א. לענ"ד לפי תפיסת הרמב"ם חקלאות היא מדע שימושי (הרמב"ם לא היה קורא לו מדע) שעוסק באיך לעשות מה כתוצאה מן הדברים הנצפים. לעומת זאת המדע האמיתי מקור הידע שלו הוא השכל המופשט ולכן הוא חשוב ויכול להקרא בשם פרדס.
ב. אלה שהתנגדו ללימוד הפילוסופיה (שכללה באותו זמן את מדעי הטבע האריסטוטליים) התנגדו לה בדיוק מאותה סיבה, משום שראו בה חכמה רוחנית ולא מסקנות מהעולם הנצפה, ולחכמה הרוחנית הזאת התנגדו. או משום שחשבו שהיא שקר מצד עצמה (כי מביאה לכפירה באופן מהותי) או משום שסברו שאינה נכונה כי הקבלה היא החכמה הרוחנית האמיתית.

בעינינו היום המדע כולו הוא מסקנות על העולם הנצפה. והמחשבה שיש שכל מופשט שאפשר ממנו להסיק דברים על התנהלות העולם היא זרה לכל תפיסת העולם המודרנית. כך שהדרך היחידה להבין את הנהגות הבורא היא בשיטה "דתית" כלומר ע"י דברים הבאים בנבואה ובגילוי אלוקי, כמו חכמת הקבלה והתורה בכלל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' יולי 14, 2017 9:29 am

תודה רבה.

הרב בברכה המשולשת, למה אתה חושב שהידיעה מה גודל השמש או מה החוזק של מתכת מסויימת חשובה יותר מהידיעה איזה חומרים יש באדמה או איך עץ תפוזים מגיב לקור למשל?

הרב אוצה"ח, א. אני מבין שאתה טוען שלפי הרמב"ם אין שום דבר מחכמות הטבע של היום בכלל הפרד"ס, האם הבנתי טוב?
ב. הרמב"ם פ"ג הל"ו כותב "וממהלך הכוכבים וידיעת שיעור סביבתן בכל יום ובכל שעה ומנטייתן מרוח דרום לרוח צפון ומרוח צפון לרוח דרום ומגבהן מעל הארץ וקריבתן יודע מספר כל אלו הגלגלים וצורת הליכתן ודרך הקפתן, וזו היא חכמת חשבון תקופות ומזלות, וספרים רבים חיברו בהן חכמי יון", ז"א שהוא טוען שמספר הגלגלים מוכח ע"י תצפיות, ולמה לדבריך זהו חלק מהפרד"ס? והאם לדעת הרמב"ם חכמת חשבון תקופות ומזלות היא חלק מהפרד"ס?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 14, 2017 9:46 am

בתפיסה האריסטוטלית גם השתמשו בתצפיות אבל סברו שהעקרונות שמאחורי הדברים נובעים מהשכל המופשט. כלומר אנחנו רואים את תנועת המזלות אבל ברור לנו שתנועה חייבת להיות בעיגול כי זו תנועה מושלמת. כך שלהבנתי מי שיאמר השמש תופיע בשנה הבאה ביום אמצע החורף בנקודה מסויימת כי ראיתי חמש שנים שזה מה שקורה ואפילו אם יוכל להסיק מזה היכן תהיה השמש באמצע הקיץ, בעיני הרמב"ם אין זה פרדס כי כל מה שעשה הוא לזהות את החזרה. אבל אם הוא ישכיל שיש תכונה מהותית לגשם החמישי לנוע באופן מושלם וזה הסיבה לתופעה אז הוא חכם מסוגו של אריסטו וזו חכמה עמוקה. כך שבסופו של דבר האסטרונומיה היא חכמה עמוקה.
חכמות הטבע של היום גישתן הבסיסית שונה ולכן לענ"ד הרמב"ם לא היה חושב שהם חלק מהפרדס.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 14, 2017 10:15 am

כמה הערות בקצרה:
א. הרמב״ם עצמו (פרק א משמונה פרקים) עושה את ההבחנה בין מדע עיוני (חכמות) ללימוד פרקטי (ואחת הדוגמאות שלו שם היא חקלאות). הקריטריון המבחין שהוא מציג שם הוא כי החכמות מתארות את הכללים שאינם משתנים. ולפי זה, דווקא בזמננו כאשר המדעים הפרקטיים הופכים להיות שיטתיים, גם הם חכמה ייקראו.
ב. הכללת תצפיות לכדי עקרונות עיוניים מופשטים הוא בדיוק מה שעושה המדע המודרני.
ג. גם לו חשבנו שהרמב״ם מחשיב רק רק מדע עיוני לא תצפיתי (וכאמור, זה לא המצב), מתמטיקה עדיין בכלל זה.
ד. כחלק מן הדיון, ראוי לשאול מה באמת הטעם (בעיני הרמב״ם) ללמוד פיזיקה אריסטוטלית. אם הוא משום שיש בזה הכרות עם חכמת הבריאה המביאה לאהבה וליראה, כפי שכתב ביסדה״ת, או שיש בזה הכשרה לחכמות האלוקיות, או טעם אחר. ולפי כל אחד מן הטעמים אפשר לדון אם שינוי המציאות ישנה את דעתו.
ה. לעצם הענין, ראו מה כתב דרור פיקסלר ומה ענה אותו מיכאל אברהם (צהר, גליונות ד, ו. המאמרים זמינים ברשת כמדומני), ובאחד מגיליונות המעיין חזר פיקסלר ובאר דעתו בתשובה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 14, 2017 10:33 am

ההכללה של המדע המודרנית היא פעולה הפוכה בדיוק מן הפעולה האריסטוטלית ודומה לכל הכללה שעושה כל אחד מאיתנו בכל תחום. כאמור היא הרבה יותר מוצלחת וחכמה אבל אינה שונה מהותית.

לפי התפיסה המודרנית אין המתמטיקה נובעת מהשכל הפועל או משהו כזה אלא הוא סוג של הפשטות של שכל בני האדם. אכן אחד הקשיים המתעוררים מזה הוא איך יש התאמה מופלאה בין המתמטיקה לבין המציאות. אפשר לענות על זה תשובות שונות ויש הרואים בזה את אחת ההוכחות מהבריאה לבורא, אבל עדיין אין מדובר בתפיסה אריסטוטלית.


קשה לי לצפות שהרמב"ם יבחין את ההבחנה עליה אנו מדברים שכן השינוי המהותי ביחס לתפיסה המדעית וודאי לא היה מוכר לו ובדרך הטבע לא היה יכול אפילו לדמיינו.

האפשרות של התפעלות מחכמת הטבע שתביא ליראה ואהבה היא נושא אחר לגמרי, ודומה לדברי דהמע"ה בברכי נפשי ובהרבה מקומות. השאלה היתה לגבי החשבתם כפרד"ס.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 14, 2017 11:09 am

אוצר החכמה כתב:ההכללה של המדע המודרנית היא פעולה הפוכה בדיוק מן הפעולה האריסטוטלית ודומה לכל הכללה שעושה כל אחד מאיתנו בכל תחום. כאמור היא הרבה יותר מוצלחת וחכמה אבל אינה שונה מהותית.

לפי התפיסה המודרנית אין המתמטיקה נובעת מהשכל הפועל או משהו כזה אלא הוא סוג של הפשטות של שכל בני האדם. אכן אחד הקשיים המתעוררים מזה הוא איך יש התאמה מופלאה בין המתמטיקה לבין המציאות. אפשר לענות על זה תשובות שונות ויש הרואים בזה את אחת ההוכחות מהבריאה לבורא, אבל עדיין אין מדובר בתפיסה אריסטוטלית.

קשה לי לצפות שהרמב"ם יבחין את ההבחנה עליה אנו מדברים שכן השינוי המהותי ביחס לתפיסה המדעית וודאי לא היה מוכר לו ובדרך הטבע לא היה יכול אפילו לדמיינו.

האפשרות של התפעלות מחכמת הטבע שתביא ליראה ואהבה היא נושא אחר לגמרי, ודומה לדברי דהמע"ה בברכי נפשי ובהרבה מקומות. השאלה היתה לגבי החשבתם כפרד"ס.
כאמור, גם הפיזיקה האריסטוטלית על הרוב התחילה בתצפיות, ומשם הגיעה לכללים. אף אחד לא חצב את ענין הגלגלים משכלו, אלא שראו כי מסלולי הכוכבים הם בערך מעגלים ולכן שיערו שניתן למדל אותם כמעגל, ועל בסיס זה בנו את ההנחות על שלמותו של המעגל וכן הלאה. בדיוק באופן הזה הפיזיקה המודרנית משתיתה עקרונות יסוד מופשטים (כמו סימטריות יסודיות) על תצפיות.

ההבדל בינם לבינינו הוא בעיקר במידת הזהירות בהסקת המסקנות ובאמונה בכוחם של הכללים מצד אחד, ובמתן משקל משמעותי יותר לנסיון מבוקר מצד שני.

אינני יודע מה פירוש "המתמטיקה נובעת מהשכל הפועל". היוונים, וגם רוב ככל בני דורנו, רואים באמיתות המתמטיות אמת מוחלטת, שמגיעים אליה בכח השכל האנושי.

השאלה שהעליתי היא בדיוק זו - מדוע לימוד חכמת הטבע (כפי שנתפסה בזמנו) הוא חלק מן הפרדס לפי הרמב"ם? האם מדובר בכלי (לאהבת ד', או לחידוד השכל לשם ההשתלמות באלהות, או למטרה אחרת) או שזה חלק מן התורה בדיוק כמו שור שנגח את הפרה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 14, 2017 11:30 am

ברזילי כתב: השאלה שהעליתי היא בדיוק זו - מדוע לימוד חכמת הטבע (כפי שנתפסה בזמנו) הוא חלק מן הפרדס לפי הרמב"ם? האם מדובר בכלי (לאהבת ד', או לחידוד השכל לשם ההשתלמות באלהות, או למטרה אחרת) או שזה חלק מן התורה בדיוק כמו שור שנגח את הפרה?


לא פשוט שלדעת הרמב"ם האופן השני הוא הנכון?
(אלא שלא נפסק בזה כהרמב"ם כלל ועיקר)

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ו' יולי 14, 2017 11:34 am

הרב ברזילי
הפיזיקה של היוונים ושלנו שונה במהותה כפי שהאריכו בזה רבים.
הפיזיקה של היום עוסקת בתיאור המציאות עפ"י התצפיות, כלומר אבן נופלת זה פשוט אבן שנופלת והפיזיקה לא מוסיפה דבר על התצפיות עצמן, אלא שהיא נותנת כללים למה הכל עובד תחת חוק אחד, וזה לא אוסף של מקרים, אבל אין לה שום עקרונות שעל פיהם הטבע 'צריך' לעבוד.
הפיזיקה היוונית הייתה יותר פילוסופיה מאשר פיזיקה (כפי שהגדיר זאת ליבוביץ' שהיוונים עסקו בפילוסופיה של הטבע), כלומר אחרי שראו אבן נופלת הבינו שיש כאן עיקרון מהותי שדבר נמשך לטבעו, ובצורה זו 'הסבירו' את ההתנהגות של הטבע. (אם יום אחד אבנים יתחילו לעלות למעלה במקום ליפול, הפיזיקה המודרנית פשוט תנסח כלל חדש איך זה עובד, אריסטו היה רואה בזה קושיא עצומה).

נראה שהחכמה לדעת הרמב"ם היא לא לדעת לתאר את הכללים ואת המתמטיקה של הטבע, אלא להבין את הטבע, שזה חכמה אלוקית גדולה מבחינתו, ואילו הפיזיקה היום אינה עוסקת בלהבין את הטבע אלא לתאר אותו, ומבחינת הרמב"ם זה בס"ה עיסוק משעמם (שצריך לעסוק בו בשביל התועלת, אבל אין בו עניין מהותי).

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 14, 2017 11:54 am

בברכה המשולשת כתב:
ברזילי כתב: השאלה שהעליתי היא בדיוק זו - מדוע לימוד חכמת הטבע (כפי שנתפסה בזמנו) הוא חלק מן הפרדס לפי הרמב"ם? האם מדובר בכלי (לאהבת ד', או לחידוד השכל לשם ההשתלמות באלהות, או למטרה אחרת) או שזה חלק מן התורה בדיוק כמו שור שנגח את הפרה?


לא פשוט שלדעת הרמב"ם האופן השני הוא הנכון? (אלא שלא נפסק בזה כהרמב"ם כלל ועיקר)
לא ברור כל כך. במקורות שונים הרמב"ם מדגיש מטרות שונות, לפעמים הוא מדבר על מדעי הטבע כ"מדעים הכשרתיים" (דוגמת שור שנגח שנקטתי אינה מוצלחת, כי אמנם הרמב"ם אומר מפורשות שהפרדס בכלל תלמוד, ולדעתו באמת אפשר שאין הבדל בין עיסוק בפרטי דיני נזיקין לפרטי חכמת הטבע, אבל שניהם רק בגדר אמצעי; בשאלתי התכוונתי ל"שור שנגח" כפי שהוא נתפס אצל הנפש-החיים למשל).

עפר לרגלם כתב:הפיזיקה של היוונים ושלנו שונה במהותה כפי שהאריכו בזה רבים.
הפיזיקה של היום עוסקת בתיאור המציאות עפ"י התצפיות, כלומר אבן נופלת זה פשוט אבן שנופלת והפיזיקה לא מוסיפה דבר על התצפיות עצמן, אלא שהיא נותנת כללים למה הכל עובד תחת חוק אחד, וזה לא אוסף של מקרים, אבל אין לה שום עקרונות שעל פיהם הטבע 'צריך' לעבוד.
הפיזיקה היוונית הייתה יותר פילוסופיה מאשר פיזיקה (כפי שהגדיר זאת ליבוביץ' שהיוונים עסקו בפילוסופיה של הטבע), כלומר אחרי שראו אבן נופלת הבינו שיש כאן עיקרון מהותי שדבר נמשך לטבעו, ובצורה זו 'הסבירו' את ההתנהגות של הטבע. (אם יום אחד אבנים יתחילו לעלות למעלה במקום ליפול, הפיזיקה המודרנית פשוט תנסח כלל חדש איך זה עובד, אריסטו היה רואה בזה קושיא עצומה).

נראה שהחכמה לדעת הרמב"ם היא לא לדעת לתאר את הכללים ואת המתמטיקה של הטבע, אלא להבין את הטבע, שזה חכמה אלוקית גדולה מבחינתו, ואילו הפיזיקה היום אינה עוסקת בלהבין את הטבע אלא לתאר אותו, ומבחינת הרמב"ם זה בס"ה עיסוק משעמם (שצריך לעסוק בו בשביל התועלת, אבל אין בו עניין מהותי).
אני מכיר את התיאור הזה, אבל לדעתי הוא פשטני ואפילו שגוי. גם הפיזיקה היוונית התחילה מתצפיות, וגם הפיזיקה המודרנית מנסחת עקרונות יסוד שאם תמצא סתירה במציאות לאחד מהם תהיה זו קושיה עצומה. ההבדל הוא בזה שהיום אנחנו יותר מנוסים. הן בכלים המתמטיים שפותחו במהלך השנים, הן בשיטות הסקת מסקנות מתצפיות, והן בידיעה שגם כללים שנחשבים חקוקים בסלע עשויים להתגלות כבלתי נכונים (אלא שמתוך עבודה זהירה הגענו למצב שאם זה יקרה תהיה באמת הפתעה רבתי).

ההבדל בין "להבין" ובין "לתאר" הוא מלאכותי - אינני רואה שום הבדל עקרוני בין האמירה "יסוד העפר נמשך את הארץ" לבין כוח המשיכה של ניוטון, הראשונה לא יותר מהותית מן השניה. כל הסבר שנותן "הבנה", כביכול, תמיד תולה ענין אחד בענין אחר שגם עליו אפשר לשאול לטעמו. תיאור במונחי עקרונות יסוד הוא הוא ההבנה, ואין מעבר לזה כלום (אלא שככל שעקרונות היסוד יסודיים יותר וכוללניים יותר, ההבנה מעמיקה עוד ועוד. ובזה התקדמנו היום הרבה הרבה מעבר ליוונים). כפי שהזכרתי משמונה פרקים, הבנת עקרונות היסוד, הכללים, היא הענין הנרצה לדעת הרמב"ם (לאפוקי נגרות, חקלאות וספנות, שהם הדוגמאות שהוא נותן למקצועות שאמנם היה בהם הרבה ידע מעשי נרכש, אבל לא עקרונות יסוד, בזמנו עכ"פ). פילוסופיה אצל היוונים היא פשוט אהבת החכמה, ואין מקום לדייק במינוח הזה מעבר למה שהתכוונו לו אותם שהשתמשו בו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 14, 2017 12:25 pm

הרב ברזילי
טיעוניך הם דוגמה להסתכלות המודרנית ואולי לטענתו של תומס קון על הקושי שיש בהסתכלות מפרדיגמה לפרדיגמה.

אינני רואה שום הבדל עקרוני בין האמירה "יסוד העפר נמשך את הארץ" לבין כוח המשיכה של ניוטון, הראשונה לא יותר מהותית מן השניה.


ההבדל אינו בין החוקים אלא בסיבה לחוקים. וההבדל אינו בין חוקי הפיסיקה האריסטוטלית לחוקים המודרניים אלא בנימוק הניתן להם. לגבינו החוקים הם אלה כי זו המציאות וטיעון שאומר בורא חכם יפעל דווקא באופן מסויים ולא באופן אחר לא מתקבל כטיעון ולכן אין בחוקי הטבע יותר מאשר בראיית הטבע אלא הכללה. לעומת זאת החשיבה היוונית טענה בדיוק את הטענה הזאת וממילא להבנתם הבנת חוקי הטבע היתה בעצם הבנת האופנים בהם הבורא פועל באופן מהותי ובהרבה מקרים גם באופן הכרחי היינו שאין דרך אחרת שהיה יכול לפעול בה, ועל נושא זה כבר הארכנו בפורום. כך שהקירבה בין זה לבין מה שנקרא החכמות האלוהיות גדולה מאד.
למה שהערת שגם הם בעצם הגיעו לזה מן התצפיות הייתי קורא על דרכו של אריסטו מה שאחר החכמה. אתה כאדם מודרני מנתח את החכמה שלהם ואומר הרי לא היו טוענים את טענת שלמות המעגל אילו לא ראו שהמסלולים קרובים למעגל. אני משער שאתה צודק. אבל הם בוודאי לא חשבו כך אלא בעיניהם זה היה רק טריגר למחשבה שהיא אמיתית מצד עצמה.
והדבר דומה לניתוח פסיכולוגי של מניעים שהאדם עצמו אינו ער לו.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 14, 2017 12:41 pm

אינני מסכים. גם בפיזיקה המודרנית יש טיעונים על איך העולם "חייב" להיות (כמובן, מכירים בכך שאולי יתגלה בעתיד שזו טעות, אבל בהחלט יש קונצנזוס על מה צריך להיות נכון). מי שאינו מאמין לא ימשיך מכאן הלאה, אבל בעיני האדם המאמין יש כאן בהחלט אמירה, "מהותית" בטרמינולוגיה שלך, על הדרך שבה הקב"ה ברא את העולם או פועל בעולם, בדיוק כפי שהיה אצל היוונים. כפי שרמזת, היוונים (או חלקם) חשבו שהחוקים שלהם מוכרחים לוגית, ולכן אפילו ההבדל הזה מטושטש מאד.

לאידך גיסא, היוונים לא עסקו רק בגלגלים וכדומה. אריסטו עשה הרבה תצפיות על צמחים וחיות, שעם כל ההבדלים הכמותיים העצומים, אינם שונים בעקרון מגישת הביולוגיה מודרנית.

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ו' יולי 14, 2017 12:43 pm

זה כמו ההבדל בין לתאר שכשמישהו מעצבן אותי המוח הפריש הורמון X וזה השפיע על מערכת Y ולכן המוח נתן פקודה והיד שלי זזה לכיוון הפנים שלו.
לבין להסביר מה קרה כאן.
אלו שני תיאורים שבאו לענות על שאלות שונות.

(למדע לא יהיה קושיא עצומה מסברא אם אבן תזוז למעלה, כל הקושיא היא רק בדרך רמי דידיה אדידיה, דהיינו החוקים המוכרים לנו לא אמורים לעבוד ככה, ולכן צריך לעדכן את החוקים, לאריסטו לעומת זאת הייתה קושיא מסברא על כזה אירוע).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 14, 2017 1:02 pm

ברזילי כתב:אינני מסכים. גם בפיזיקה המודרנית יש טיעונים על איך העולם "חייב" להיות (כמובן, מכירים בכך שאולי יתגלה בעתיד שזו טעות, אבל בהחלט יש קונצנזוס על מה צריך להיות נכון). מי שאינו מאמין לא ימשיך מכאן הלאה, אבל בעיני האדם המאמין יש כאן בהחלט אמירה, "מהותית" בטרמינולוגיה שלך, על הדרך שבה הקב"ה ברא את העולם או פועל בעולם, בדיוק כפי שהיה אצל היוונים. כפי שרמזת, היוונים (או חלקם) חשבו שהחוקים שלהם מוכרחים לוגית, ולכן אפילו ההבדל הזה מטושטש מאד.

לאידך גיסא, היוונים לא עסקו רק בגלגלים וכדומה. אריסטו עשה הרבה תצפיות על צמחים וחיות, שעם כל ההבדלים הכמותיים העצומים, אינם שונים בעקרון מגישת הביולוגיה מודרנית.


זה מעניין. איזה נימוקים ניתנים לכך שכך חייב להיות?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ברזילי » ו' יולי 14, 2017 1:20 pm

יש עקרונות סימטריה שנתפסים כהכרחיים (דוגמא פשוטה יחסית - המרחב הוא איזוטרופי, אין כוון מועדף. רוב הסימטריות המדוברות היום הן יותר מופשטות). כמו כן, יש הנחה שגדלים פיזיקליים כמו מסה של חלקיקים וכדומה אינם במקרה, וכולם, או לפחות כולם פרט למספר קטן מאד, אמורים להיקבע מתוך התיאוריה. כשיש תיאוריה שמסתדרת רק ״במקרה״ - התאמה של מספרים בלי שיש עקרון יסודי שמסביר אותה - מקובל להניח שיש עקרון יסוד שטרם נמצא שיסביר את ה״מקריות״ הזו וכן הלאה וכן הלאה. אפילו ההנחה היסודית שהעולם הוא דטרמיניסטי (או, בפיזיקה קוונטית, אקראי בצורה שניתנת לתיאור מתמטי מדוייק עכ״פ) היא הנחה פילוסופית משמעותית (אגב, היוונים לא חשבו כך).

עקרונות היסוד הללו הן הנחות על העולם, אין להם נימוקים של ממש חוץ מזה שככה ״צריך להיות״ מסיבות אסתטיות או פילוסופיות, ומכך שלעת עתה זה מה שמראה המציאות. לפיכך, אין בינן לבין ההנחות של היוונים ולא כלום (חוץ מזה שהן יותר מבוססות במובן זה שנבדקו בקפידה רבה יותר). בניגוד לסיפורים שקוראים בספרי ההיסטוריונים של המדע, מדענים לא משנים את התיאוריה השכם והערב לפי התצפיות, והמדע לא מתקדם בדרך כלל לפי המודל הפופריאני. אם מישהו ימצא נסיונית סתירה לעקרונות יסוד דוגמת אלה שתארתי זו תהיה תדהמה רבתי (בשלב ראשון פשוט יפטרו את התצפית בכך שיש טעות בניסוי, שהרי לא ייתכן שכך ראו; רק אם תהיה תוצאה עקבית ומשכנעת ייראו בזה קושיה בכלל) וייקח הרבה הרבה מאד זמן עד שתשתנה התיאוריה (כמובן, בדרך כלל זה לא יקרה והתירוץ לקושיה העצומה יהיה אחר - העקרון במקומו עומד, אבל יש טעות או פרט שלא לקחנו בחשבון בניסוי, וכן הלאה).

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי הרואה » ו' יולי 14, 2017 4:01 pm

הסיבה שמניחים שהיקום איזוטרופי היא כי טרם נמצאה סיבה מדוע לחשוב אחרת, אז מניחים שבינתיים היא לא קיימת. זו לא הנחה שיש כלל כזה. והסיבה לכך שאם יצוץ מחקר חדש שמערער על כך לא יקבלו אותו בקלות היא לא מפני שהוא מערער את ההנחות האסתטיות, אלא מפני קיבעון מחשבתי פשוט.
הסיבה לכך שכל דבר יש לו סיבה מדעית או כלל מתמטי לגבולות האקראיות שלו, זה כי מניחים השערה שלכל דבר יש סיבה, וזה לא מפני שחושבים שיש כאן איזה רעיון עמוק שליקום חייב להיות סיבה (איינשטיין אולי הלך בדרך זו), אלא מפני שא. אם אין לכל דבר כלל או סיבה לא שייך מדע ואם כן זה כמו לדון אולי לכל הדיון שלנו אין משמעות שאם כך לא שייך לדון, ב. כי ראו כבר בכ"כ הרבה דברים שזה כך, והנסיון מלמד שסיכוי סביר שבסוף נמצא כלל או סיבה.
גם לא תיתכן אצל המדע המודרני סיבה מהותית לטבעים, כי לכל מדען יש השקפת עולם שונה ולפתוח נושאים כאלו בסופו של דבר צריך להיות חייבים להכריע בהרבה שאלות השנויות במחלוקת שלא שייך מחקר כדי להוכיח אותם, ועל כן המדע כלל לא מתעסק עם נושאים כאלו, והמדעים המדוייקים מתיימרים להיות דבר שלא תלוי כלל בפרשנות (לענ"ד אליבא דאמת זה לא שייך).
היונים לא כולם הלכו בדרך שונה מזו, אריסטו הוא זה שראה בכל דבר חומר צורה פועל ותכלית, וראה תכלית מהותית בכל טבע, ועל זה הרמב"ם מדבר.

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ג' יולי 18, 2017 10:21 am

לדעת הרמב"ם הסיבה שיש מצוה ללמוד את מדעי הטבע הם משום שעל ידם האדם מגיע לאהבת ה' וליראת ה', ועל כן דוקא המדעים שמגלים את פעולות ה' בעולם הם אלו שמצוה ללומדם, ומדע החקלאות כיון שאינו עוסק בראיית מעשי ה' בעולם אלא כיצד האדם יכול לפתח את האדמה, ואין לזה שייכות לאהבת ה' וליראת ה', אין זה בכלל מצות תלמוד תורה.
ולדעתי אדרבה, אם בזמן הרמב"ם שהחשיבה היתה אריסטוטלית וגרסה שכל הטבע מחויב להיות כפי שהוא, שהאדמה באמצע ויסוד העפר והמים נמשכים אליה, והשמים והאש מבחוץ ויסוד האויר והאש נמשכים אליהם, אעפ"כ סבר הרמב"ם שהמתבונן בזה יקבל אהבת ה' ויראת ה', כל שכן בזמננו שאין אנו יודעים סיבות לחוקי הטבע, והסיבה היחידה היא משום שרק כך העולם יתקיים ובלאו הכי לא יוכל להתקיים, כל שכן שיש במדעים מצות תלמוד תורה [ולא שייך לפסוק בזה הלכה כלל ועיקר].
הרמב"ם לא מדבר על מדעי הטבע כמדעים הכשרתיים, אלא על המתמטיקה וההנדסה כמדעים הכשרתיים, משום שאף על פי שאין בהם גילוי מעשי ה' בעולם, שהרי אין הם אלא חישובים לוגיים שנעשים במוח האדם ולא מחוצה לו, מכל מקום על ידם האדם מוכשר ללמוד את הפיזיקה והמטפיזיקה.
ולא ברור מה הפירוש שמדעי הטבע הם 'חלק מהתורה כשור שנגח את הפרה', ודאי שמדעי הטבע לא נמסרו למשה מסיני על מנת שילמדם בעולם, ומאידך אף שור שנגח את הפרה הוא נידון של חז"ל כיצד רצון ה' שנתנהל בעולם, ושני הנושאים הם דברים שעל האדם ללמוד ולדעתם, כדי שיגיע למטרתו שהיא השארות הנפש בעולם הבא, אף ששור שנגח את הפרה היא מטרה משנית [שהאדם לא יוזק בנזקים ויוכל להיות פנוי לעסוק במושכלות], וידיעת דרכי ה' היא מטרה ראשונית.
ואלו שהתנגדו לפילוסופיה כתבו בפירוש שאין ידיעת הטבע בכלל, אלא האיסור הוא רק על העיסוק במטאפיזיקה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יולי 18, 2017 3:05 pm

ידידיי, האשכול הזה התפתח לכיוונים מרתקים.
אפשר לבקש מכם להסביר את עמדותיכם ביתר פירוט וביתר בהירות באופן שגם מי שאינו מכיר בכלל את מושגי היסוד יוכל להבין אתכם לגמרי?
(סליחה שאני מטריח. רוצה להחכים).

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יולי 18, 2017 4:15 pm

בעניין האשכול ממש:
זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה יצא הרב אהרן וואלקין לארצות הברית, עם ד"ר מאיר הילדסהיימר מברלין, במשלחת של אגודת ישראל. הוא הבין שליהודים במזרח אירופה אין עתיד, ומכיוון שראה את ארצות הברית כארץ מקלט ליהודים, הציע ללמד אנגלית בישיבות,כדי להכינם לכך.

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' יולי 20, 2017 10:11 am

לייטנר כתב:בעניין האשכול ממש:
זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה יצא הרב אהרן וואלקין לארצות הברית, עם ד"ר מאיר הילדסהיימר מברלין, במשלחת של אגודת ישראל. הוא הבין שליהודים במזרח אירופה אין עתיד, ומכיוון שראה את ארצות הברית כארץ מקלט ליהודים, הציע ללמד אנגלית בישיבות,כדי להכינם לכך.

יש לתמוה על כך, אם ברוסיה הסתדרו היהודים מאות שנים בלי לדעת את שפת המדינה, וכפי שראינו בחפץ חיים אף יש מניעה מללמוד את שפת המדינה, למה באמריקה יהיה הדבר שונה?

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי גביר » ה' יולי 20, 2017 10:23 am

לייטנר כתב:בעניין האשכול ממש:
זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה יצא הרב אהרן וואלקין לארצות הברית, עם ד"ר מאיר הילדסהיימר מברלין, במשלחת של אגודת ישראל. הוא הבין שליהודים במזרח אירופה אין עתיד, ומכיוון שראה את ארצות הברית כארץ מקלט ליהודים, הציע ללמד אנגלית בישיבות,כדי להכינם לכך.

סיפר לי הישיש ר' שלום וייס ז"ל [בשנותיו האחרונות התגורר במתחם ישיבת איתרי בירושלים והיה שם אחראי על התחזוקה] שבסביבתו בהונגריה בשנים הסמוכות לשואה רווח לימוד השפה האנגלית מתוך אותה נקודת הנחה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 20, 2017 10:33 am

יעקב_ב. כתב:
לייטנר כתב:בעניין האשכול ממש:
זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה יצא הרב אהרן וואלקין לארצות הברית, עם ד"ר מאיר הילדסהיימר מברלין, במשלחת של אגודת ישראל. הוא הבין שליהודים במזרח אירופה אין עתיד, ומכיוון שראה את ארצות הברית כארץ מקלט ליהודים, הציע ללמד אנגלית בישיבות,כדי להכינם לכך.

יש לתמוה על כך, אם ברוסיה הסתדרו היהודים מאות שנים בלי לדעת את שפת המדינה, וכפי שראינו בחפץ חיים אף יש מניעה מללמוד את שפת המדינה, למה באמריקה יהיה הדבר שונה?



עובדה שהם צדקו שהיראים היום באמריקה יודעים אנגלית.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יולי 24, 2017 5:49 pm

יעקב_ב. כתב:
לייטנר כתב:בעניין האשכול ממש:
זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה יצא הרב אהרן וואלקין לארצות הברית, עם ד"ר מאיר הילדסהיימר מברלין, במשלחת של אגודת ישראל. הוא הבין שליהודים במזרח אירופה אין עתיד, ומכיוון שראה את ארצות הברית כארץ מקלט ליהודים, הציע ללמד אנגלית בישיבות,כדי להכינם לכך.

יש לתמוה על כך, אם ברוסיה הסתדרו היהודים מאות שנים בלי לדעת את שפת המדינה, וכפי שראינו בחפץ חיים אף יש מניעה מללמוד את שפת המדינה, למה באמריקה יהיה הדבר שונה?

לכל סטטיסטיקה יש רקע. מה שהסתדרו ברוסיה ללא ידיעת השפה היתה משום הנסיבות המיוחדות ששררו שם. האיכרים שעבדו בשדות לא ידעו כלום ולא הבינו כלום ולא הוצרכו לדבר אתם הרבה מילים. הפריץ היה לו את היהודים שהכיר, והם ידעו רוסית. לא הוצרכו לעבוד עם הגוים ולהתעסק אתם, ע"כ לא דיברו השפה. כהיום אין אפשרות כזה, ואין להביא ראיות מנסיבות אחרות.

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ג' יולי 25, 2017 9:50 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לכל סטטיסטיקה יש רקע. מה שהסתדרו ברוסיה ללא ידיעת השפה היתה משום הנסיבות המיוחדות ששררו שם. האיכרים שעבדו בשדות לא ידעו כלום ולא הבינו כלום ולא הוצרכו לדבר אתם הרבה מילים. הפריץ היה לו את היהודים שהכיר, והם ידעו רוסית. לא הוצרכו לעבוד עם הגוים ולהתעסק אתם, ע"כ לא דיברו השפה. כהיום אין אפשרות כזה, ואין להביא ראיות מנסיבות אחרות.

בזמן החפץ חיים כבר האיכרים השתחררו מתחת יד הפריצים, והפריצים לאחר המרד הפולני בקושי שלטו על עצמם, ולא היה כמעט שום הבדל בין רוסיה לבין כל ארץ אחרת.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שמש » ג' יולי 25, 2017 9:55 am

ע"ש בהערת בנו של הח"ח שדיבור יומיומי כן צריך לדעת.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יולי 25, 2017 3:24 pm

דיברו על ׳מאות שנים׳, ושחרור האיכרים היתה בשנת תרכ"א אאל"ט. אחרי שהקימו היהודים תרבות לעצמם במשך מאות שנים, לא שינו אותו כאשר שוחררו האיכרים והשתנו סדרי הפרנסה, ובפרט כאשר בעצם לא השתנה הרבה מיד, שבמקום להיות עבדים היו האיכרים לשכירי יום בדמות עבדים. היהודים ניהלו את המסחר כמאז ומקדם.

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' יולי 27, 2017 10:06 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דיברו על ׳מאות שנים׳, ושחרור האיכרים היתה בשנת תרכ"א אאל"ט. אחרי שהקימו היהודים תרבות לעצמם במשך מאות שנים, לא שינו אותו כאשר שוחררו האיכרים והשתנו סדרי הפרנסה, ובפרט כאשר בעצם לא השתנה הרבה מיד, שבמקום להיות עבדים היו האיכרים לשכירי יום בדמות עבדים. היהודים ניהלו את המסחר כמאז ומקדם.

לא דיברתי על מה שהיהודים שינו או לא שינו, אלא על כך שכשהתנאים היו בשלים לשנות את התרבות, והתחילו אכן לשנות אותה, אסרו עליהם את הדבר.

מוישה
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 11:26 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי מוישה » ה' נובמבר 30, 2017 10:25 pm


עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' נובמבר 30, 2017 10:43 pm

דווקא רעיון נחמד למי שרבותיו מתירים לו ללמוד זאת הלימוד חשבון שייך להרבה סוגיות בשס. כמ"וכ אנגלית ניתן ללמוד תוך כדי תכנים תורניים.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » א' דצמבר 17, 2017 11:21 pm


מסתמא שכשגגה היוצא מפי השליט, קרתה לך הטעות והבאת הפניה לאתר חרדש"י, או חילוני למחצה לשליש ולרביע, לתוך הפורום המכובד דפה.
מה לנו ולהם. הרי 'עלינו לשבח' אנו מתפללים בכוונה גם על ההבדלות מהם ושכמותם. על הציבור הזה הצועד לעבר גשר חד-סטרי.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 18, 2017 5:07 pm

קו ירוק כתב:

מסתמא שכשגגה היוצא מפי השליט, קרתה לך הטעות והבאת הפניה לאתר חרדש"י, או חילוני למחצה לשליש ולרביע, לתוך הפורום המכובד דפה.
מה לנו ולהם. הרי 'עלינו לשבח' אנו מתפללים בכוונה גם על ההבדלות מהם ושכמותם. על הציבור הזה הצועד לעבר גשר חד-סטרי.

עקרונית אתה צודק, אבל ח"ו לא בהקשר של עלינו לשבח, אין מה להשוות בין יהודי שאינו יר"ש לבין גוי, הקב"ה בחר בעם ישראל ולא שמנו כמשפחות האדמה.
הקב"ה לא בחר בבני התיירה, אלא הוא בחר בך ובנהג מונית חילוני באותה מידה בדיוק. אם אתה זכית להתחנך על התורה והוא לא, זה לא שהוא פחות אהוב כלפי הקב"ה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 21, 2017 6:58 pm

שמעתי באופן דומה בשם הגרשז"א מרב אחד שהיה אצלו והגרשז"א ביקשו שיברך אותו. אותו רב (שהיה תלמיד הגרש"ז וצעיר ממנו) אמר: "מסתמא הרב מתכוון מצד אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך" וענה לו הגרשז"א שהנצי"ב כותב שהדיוט זה גוי וזה כערך ר' ישמעאל כה"ג לעומת הקב"ה שזה הבדלי מדרגות וכך ההבדל בין יהודי לגוי אבל ברכה של יהודי ליהודי אחר שווה הרבה יותר

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי קראקובער » ד' ינואר 17, 2018 12:07 pm

החלטה מ'וועד הרבנים לביצור חומת הגנים'
g8en3os7.jpeg
g8en3os7.jpeg (99.18 KiB) נצפה 7154 פעמים

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

תקנת שו"ם תשע"ח (נגד לימוד צחצוחי שיניים ומלבוש בגנים)

הודעהעל ידי קראקובער » ב' ינואר 29, 2018 12:28 pm

צחצוח שיניים או לימוד תורה בגן ילדים? הגר"ח: "מבלבלים במוח, שילמדו תורה"


צחצוח שיניים או לימוד תורה בגן ילדים? מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי נשאל על מספר נושאים חינוכיים לקראת כנס גננות בביתר עילית. ומה לגבי "עקידת יצחק"? צפו בתשובות (חרדים)
ישראל כהן | י"ב בשבט תשע"ח 28.01.18 19:40


בביתר עילית מתקיים הערב (ראשון) כינוס מיוחד לגננות, זאת על רקע נסיון "התערבות של גורמים שונים בתכני החינוך של ילדים וילדות".

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", הכנס שמתקיים בראשות גדולי ראשי הישיבות, נערך על רקע חשש של רבנים מפני עירוב נושאים מדעיים, בין השאר בענייני בריאת העולם וסיפורי התנ"ך, כמו גם "חשיבות העמידה על משמר החינוך הטהור המסור במשך הדורות".

לקראת הכינוס, נכנס חבר וועדת הרבנים של דגל התורה אל גדולי ישראל, ובראשם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, בכדי לקבל את הוראתם כיצד לנהוג ומה לומר בשמם לגננות המשתתפות בכינוס. "כיכר השבת" מביא בפרסום ראשון את הכרעתו של מרן שר התורה בעניני החינוך ולימודי בריאת העולם.

הגר"מ קסלר: "יש עכשיו מאבק של כל מיני גורמים שאומרים שילדים קטנים לא מבינים ממילא דברים עמוקים, בריאת העולם. מספרים על מכירת יוסף והם נבהלים, אח לוקח אח וזורק לבור. הם אומרים שזה לא מתאים לילדים קטנים ואחרים אומרים שזה כל היסודות של האמונה ושל מסירות הנפש דווקא בגיל הרך. מה דעת הרב בעניין הזה? מאיזה גיל צריך להתחיל לחנך?"

מרן הגר"ח קנייבסקי: מאז שיודע לדבר.

הגר"מ קסלר: הנושא של עקידת יצחק מאיזה גיל להתחיל לספר?

מרן הגר"ח קנייבסקי: כשלומדים חומש מספרים להם.

הגר"מ קסלר: יכול לצאת נזק מזה שגננת מספרת לילדים על עקידת יצחק?

מרן הגר"ח קנייבסקי: לא. שום נזק, רק תועלת. התורה לא מזיקה.

הגר"מ קסלר: הם אומרים שילד קטן צריך ללמד אותו כל מיני עניינים של העולם הזה, שיידע איך להתנהג, איך להתלבש, איך לצחצח שיניים.

מרן הגר"ח קנייבסקי: דרעין א קאפ, מבלבלים במוח שילמד תורה.

הגר"מ קסלר: יש הרבה גננות שבשביל פרנסה הם הולכות לעשות השתלמויות וללמוד במקומות שלא בסדר. הם אומרים שבלי זה לא תהיה להם פרנסה.

מרן הגר"ח קנייבסקי: שגעונות. מה שנגזר מהשמיים יהיה להם.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תקנת שו"ם תשע"ח (נגד לימוד צחצוחי שיניים ומלבוש בגנים)

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 29, 2018 6:32 pm

קראקובער כתב:הגר"מ קסלר: הם אומרים שילד קטן צריך ללמד אותו כל מיני עניינים של העולם הזה, שיידע איך להתנהג, איך להתלבש, איך לצחצח שיניים.

מרן הגר"ח קנייבסקי: דרעין א קאפ, מבלבלים במוח שילמד תורה.

עד מתי יהיו לנו למוקש אלה שמצטטים כל אמירה שנאמרה כלאחר יד רק בגלל שבמקרה האומר הוא אדם גדול?
(אני לא יודע מי אשם במקרה זה, אבל משהו כאן לא תקין).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי משולש » ב' ינואר 29, 2018 9:28 pm

שיחת חולין של ת"ח צריכה תלמוד.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תקנת שו"ם תשע"ח (נגד לימוד צחצוחי שיניים ומלבוש בגנים)

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 06, 2018 8:33 pm

עקביה כתב:
קראקובער כתב:הגר"מ קסלר: הם אומרים שילד קטן צריך ללמד אותו כל מיני עניינים של העולם הזה, שיידע איך להתנהג, איך להתלבש, איך לצחצח שיניים.

מרן הגר"ח קנייבסקי: דרעין א קאפ, מבלבלים במוח שילמד תורה.

עד מתי יהיו לנו למוקש אלה שמצטטים כל אמירה שנאמרה כלאחר יד רק בגלל שבמקרה האומר הוא אדם גדול?
(אני לא יודע מי אשם במקרה זה, אבל משהו כאן לא תקין).

היום התברר לי משהו.

הריאיון הנ"ל התפרסם בעיתון (לא חשוב מה שם העיתון), והבוקר ראיתי באותו עיתון משהו מעניין.

בעמ' השער הופיעה מודעה עליה חתומים רבנים חשובים תחת הכותרת "חיזוק קביעות לימוד המוסר".

לכאורה קריאה לבית ישראל לקבוע עתים ללימוד מוסר. מה טוב ומה נעים.

אבל באמצע מושחלים משפטים שאין להם כל קשר לתוכן המודעה, ההופכים את העסק למגעיל: "ומה טוב עשו בארגון ארחות יושר שמחזקים ומקיימים הלכה זו, וזכו להרבות מוסר בישראל, וכעת מתחילים ללמוד בספר הקדוש חובות הלבבות על הסדר" וכו'.

זה שקול למקרה בו היו כותבים שם - ומה טוב לקנות את ספרי המוסר אך ורק אצל ספרי אור החיים, שע"י כך מפרנסים אנשים משלנו וכו'...

הביזיון והקצף עולים עד לשמים.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' פברואר 06, 2018 8:35 pm

כמובן שיש לזה קשר לתוכן המודעה, ולא בכדי פתאום התעוררו כל הרבנים כאחד לקרוא לחיזוק לימוד המוסר...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי משולש » ה' פברואר 08, 2018 11:09 pm

חפץ חיים:
ויותר מזה, שמוציאין לעז עליו ואומרים, שכל הדרשה שהוא דורש אין כונתו, רק בשביל הנאת עצמו ובאמת לא כן הדבר, כי אפילו אם נאמר, שאם לא דחקהו הכרח ביתו, לא היה נוסע מביתו כדי להוכיח, אבל מכל מקום מנין להמלעיג לומר שאין כונתו רק בשביל עצמו? דלמא, בשעה שהוא דורש, מכון העקר שהעולם ישמעו דברי מוסר ויראת ה', רק שרצונו גם כן שהעולם יספיקו אותו, כמו שמצינו במאמרי חז''ל, שמחיבין אנו להחזיק תופשי התורה בכל יכלתנו, ובמחשבה כזו הוא נחשב לצדיק גמור, כמו שאמרו חז''ל בבבא בתרא (דף י':): האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיה בני הרי זה צדיק גמור, וכעין זה בבבא מציעא (דף פ''ב) במלוה צריך למשכון, מר סבר מצוה קעביד (עשה) שהלוה, ומר סבר שלהנאתו מתכון, ואין כאן מצוה, וידוע דהלכה כר' עקיבא מחברו.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » א' פברואר 18, 2018 6:30 pm

שומע ומשמיע כתב:כמובן שיש לזה קשר לתוכן המודעה, ולא בכדי פתאום התעוררו כל הרבנים כאחד לקרוא לחיזוק לימוד המוסר...

אפשר להחליט שארגון כזה או אחר לא מוצא חן בעיניך, אבל ברור שהארגון יזם משהו, והרבנים משבחים שלימוד מוסר הינו דבר חשוב, ומציינים בשבחו של בעל האכסניה שיזם את הדבר.
וכי מה רע בכך?
(נניח שהיתה יוצאת מודעה שלימוד התורה הוא עיקר חיינו, ולכן טוב עשה הגרמ"ש מלובלין שיזם לימוד דף יומי לכל בית ישראל... יש בכך פסול ? ונניח שיש הסבורים שהארגון הזה אינו לשם שמים, אבל המודעה והענין כשלעצמו אינו פסול).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אנגלית וגאוגרפיה בת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' פברואר 18, 2018 8:28 pm

הערתי הערה צינית, לא יותר מזה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים