הודעהעל ידי טברייני » ד' פברואר 14, 2018 10:35 pm
ראה תנחומא (תשא סוף סי' ג')
וְכֵן מֹשֶׁה לִמֵּד תּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל וְהִדְרִיכָן לַמִּצְוֹת, וְנָתַן לָהֶם סִדְרֵי תּוֹרָה וּפָרָשִׁיּוֹת שֶׁקּוֹרְאִים בָּהֶן בְּכָל שַׁבָּת וּבְכָל חֹדֶשׁ וָחֹדֶשׁ וּבְכָל מוֹעֵד, וְהֵם מַזְכִּירִים אוֹתוֹ בְּכָל פָּרָשָׁה וּפָרָשָׁה. וּבְפָרָשַׁת שְׁקָלִים. אָמַר מֹשֶׁה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, מִשֶּׁאֲנִי מֵת אֵין אֲנִי נִזְכָּר. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: חַיֶּיךָ, כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה עוֹמֵד עַכְשָׁו וְנוֹתֵן לָהֶם פָּרָשַׁת שְׁקָלִים וְאַתָּה זוֹקֵף אֶת רֹאשָׁן, כָּךְ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה שֶׁקּוֹרְאִין אוֹתָהּ לְפָנַי, כְּאִלּוּ אַתְּ עוֹמֵד שָׁם בְּאוֹתָהּ שָׁעָה וְזוֹקֵף אֶת רֹאשָׁן. מִנַּיִן? מִמַּה שֶּׁקָּרְאוּ בְּעִנְיַן וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר, כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ. שָׂא אֶת רֹאשׁ לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא כִּי תִשָּׂא.
שמא יש בזה ארוכה לשאלת הגאון ארזי ביתר מאי מעליותא דשקלים, אבל בכל אופן נראה שמשה תיקן קריאה לכל שבת חודש ומועד ואחת מהם היא פרשת שקלים וא"כ קושיתו אזדא ממילא.
ועוד במעלת מחצית השקל ראה בתרא יב:
א"ר אבהו אמר משה לפני הקב"ה רבש"ע במה תרום קרן ישראל אמר לו בכי תשא.
ומעניין להוסיף בענין זה מה שכתב בספר ויחי יוסף לבאר דברי הגמ' שראה משה את בנ"י בגלותם שטרדות הפרנסה לא יתנו להם לעסוק בתורה כדבעי, ונמצאו שוכחים את התורה, וניחמו הקב"ה במצות וקריא מחצית השקל, שבזה יפנימו את היותו של כ"א רק חצי, ויסכמו ביניהם הסכם יששכר וזבולון. ואז תתקיים התורה בגלות.