דעת_האברך כתב:אף פעם לא הבנתי בדיוק את הנוסח בתפילת יוכ"ק של רב נסים גאון: "אך לא להכעיסך נתכוונתי ובעזות מצח באתי מלפניך לבקש סליחה, שמתי פני ככלב העזתי מצח כזונה, וגשתי לפניך בבושת פנים, וכן כתוב ומצח אשה זונה היה לך מאנת הכלם". האם באים לבקש סליחה בעזות מצח או בבושת פנים, המשפט סותר עצמו מרישא לסיפא?
ישראל אליהו כתב:לר"נ גאון אין נוסח וידוי לפי אלף בית.
מה שנכון נכון כתב:בטהרת הקדש (תצג ח"ב לח ע"ד) בהרחיבו את הוידוי של ר' אברהם הורביץ בברית אברהם כתב באות ס "סחרתי בדברים האסורים בתורה".
אולי באיזה קובץ תחינות מאוחר יותר שונה הלשון לכמו שצטט השארית יעקב (וכן נדפס שם בהתחלה הוידוי דר"נ, וע"כ סבר שגם ההמשך ממנו. ועע"ש בשא"י נו ע"ב).
הוד_והדר כתב:מה שנכון נכון כתב:בטהרת הקדש (תצג ח"ב לח ע"ד) בהרחיבו את הוידוי של ר' אברהם הורביץ בברית אברהם כתב באות ס "סחרתי בדברים האסורים בתורה".
אולי באיזה קובץ תחינות מאוחר יותר שונה הלשון לכמו שצטט השארית יעקב (וכן נדפס שם בהתחלה הוידוי דר"נ, וע"כ סבר שגם ההמשך ממנו. ועע"ש בשא"י נו ע"ב).
נוסח הוידוי של ר' אברהם הורוויץ נדפס על ידו בב' נוסחאות, ברית אברהם דפוס ראשון ודפוס שני, והנוסחאות שונות בב' הדפוסים, היום מפורסם בעיקר הנוסח השני.
וכמו שהארכתי בזה במקום אחר.
ישראל אליהו כתב:לא הכרתי את הנוסח הזה. מה שכתבתי, התכוונתי על הוידוי באלף בית הארוך הנמצא כיום בסידורים הספרדים. שעד כמה שידוע לי, כתבו רבי אלישע דנגור.
ישראל אליהו כתב:מה שכתבתי, התכוונתי על הוידוי באלף בית הארוך הנמצא כיום בסידורים הספרדים. שעד כמה שידוע לי, כתבו רבי אלישע דנגור.
עושה חדשות כתב:דעת_האברך כתב:אף פעם לא הבנתי בדיוק את הנוסח בתפילת יוכ"ק של רב נסים גאון: "אך לא להכעיסך נתכוונתי ובעזות מצח באתי מלפניך לבקש סליחה, שמתי פני ככלב העזתי מצח כזונה, וגשתי לפניך בבושת פנים, וכן כתוב ומצח אשה זונה היה לך מאנת הכלם". האם באים לבקש סליחה בעזות מצח או בבושת פנים, המשפט סותר עצמו מרישא לסיפא?
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... it#p404706
וונדרבר כתב:ישראל אליהו כתב:מה שכתבתי, התכוונתי על הוידוי באלף בית הארוך הנמצא כיום בסידורים הספרדים. שעד כמה שידוע לי, כתבו רבי אלישע דנגור.
הוידוי הארוך שבסידורים הספרדים של היום איננו חדש. ומקורו במחזור המפורסם "זכור לאברהם" שנדפס במשך דורות רבים בליוורנו.
אלא שהוידוי של המחזורים של היום כנראה עבר "שיפוץ" מסוים באיזשהו שלב. כי כמדומה שהוידוי הנדפס במחזורי ליוורנו היה מיועד לכל מיני דרגות של אנשים מן הקצה אל הקצה, (מחוטב עציך עד וכו'), דהיינו הוא כולל גם עבירות חמורות שבחמורות, וחומרות דקות ששייכות רק לצדיקים מופלגים. [ויש לבדוק מה מקורו, כי הוא מאוד דומה לוידוי הארוך שנדפס בס' עבודת הקודש להחיד"א כף אחת סי' י"ט].
ואילו הוידוי הנדפס במחזורים של היום ("נוסח בגדד") הושמטו ממנו כמה נוסחאות.
ויתכן שזה מה שהתכוונת שזה מעשי ידי הרב אלישע דנגור מבגדד.
דרופתקי דאורייתא כתב:היכן נדפס לראשונה?
ולאיזה זמן חיברו? (יוהכ"פ, יוכ"ק ?)
האם הייחוס שלו לרנ"ג ז"ל מבורר? [כמדומה שראיתי בזה וויכוח, אולי בעלון של הרב מאזוז שטען שהוא לא לרנ"ג].
על נוסחאותיו וגירסאותיו עמדו כבר?
כמדומני שהבחנתי בכמה הבדלים בין סידורי אשכנז לספרד, אבל לא בדקתי בצורה שיטתית, ושאלתי ובקשתי האם יש שעמדו בזה?
דרופתקי דאורייתא כתב:האם הייחוס שלו לרנ"ג ז"ל מבורר? [כמדומה שראיתי בזה וויכוח, אולי בעלון של הרב מאזוז שטען שהוא לא לרנ"ג].?
דעת_האברך כתב:אף פעם לא הבנתי בדיוק את הנוסח בתפילת יוכ"ק של רב נסים גאון: "אך לא להכעיסך נתכוונתי ובעזות מצח באתי מלפניך לבקש סליחה, שמתי פני ככלב העזתי מצח כזונה, וגשתי לפניך בבושת פנים, וכן כתוב ומצח אשה זונה היה לך מאנת הכלם". האם באים לבקש סליחה בעזות מצח או בבושת פנים, המשפט סותר עצמו מרישא לסיפא?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים