לענין כתב:תרחמו על הילדים, נראה אותך אוכל מצות ערמונים...
א' מגדולי תלמידי מרן הגריש"א הורה לי שאין שמץ של ענין להחמיר בזה לתינוקים. (אם כי לכשעצמי איני צריך את המטרנה לעצם אכילתו של התינוק, אלא בכדי שיקל להרדימו, ואת זה שפיר אפשר לעשות גם עם תה או להחזיקו ביד וכיו"ב)
בעל קורא כתב:לענין כתב:תרחמו על הילדים, נראה אותך אוכל מצות ערמונים...
א' מגדולי תלמידי מרן הגריש"א הורה לי שאין שמץ של ענין להחמיר בזה לתינוקים. (אם כי לכשעצמי איני צריך את המטרנה לעצם אכילתו של התינוק, אלא בכדי שיקל להרדימו, ואת זה שפיר אפשר לעשות גם עם תה או להחזיקו ביד וכיו"ב)
כנראה התכוונת לתינוקות.
לגופו של ענין, אם אכילת קטניות הוא איסור משום אל תטוש, מדוע שלא ייחשב כספיה?
ישראל אליהו כתב:מעיקרא לא קיבלו עבור קטנים וחולים ובדחק.
עבד הזמן כתב:מעניין לעניין באותו עניין, עד איזה גיל אפשר להקל לתת במבה לילדים?
ילד בגיל שנתיים שלוש יכול לשרוד שבוע בלי במבה ואעפ"כ כמדומה שעמא דבר להקל בזה
עבד הזמן כתב:מעניין לעניין באותו עניין, עד איזה גיל אפשר להקל לתת במבה לילדים?
ילד בגיל שנתיים שלוש יכול לשרוד שבוע בלי במבה ואעפ"כ כמדומה שעמא דבר להקל בזה
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה בשלמא הבטנים אין אנו מחמירים? חב"ד?
אוצר החכמה כתב:לי היה זכור שהרב לנדא היקל בבטנים (בתחילה אח"כ אני חושב שהפסיק) וחשבתי שזה בגלל שכן המנהג בחב"ד.
דרומי כתב:גם אני לא הבנתי מה הקשר בין בוטנים לחבד. אולי הכוונה לזה שהרב לנדא זצ"ל אמר משהו להקל בענין הבוטנים, אך בפועל לא ידוע לי על מי שמיקל בזה.
גביר כתב:השבת דיברתי עם אחד מחשובי התלמידי חכמים פה עיר האבות ת"ו, שני הוריו וכנראה גם שני הורי אשתו אשכנזים, ואמר לי שאצלו אוכלים במבה בפסח [גם הגדולים], ושאלתי אותו בשלמא הבוטנים אין אנו נוהגים להחמיר בהם כקטניות, אבל בבמבה הרי ישנו גם תירס, שהוא קטניות אליבא דכו"ע, וטען שהרוב בוטנים והתירס בטל ברוב [לא שאלתי אותו אם כך המציאות גם בבמבות הזולות או רק בזו של אסם, לשם הגילוי הנאות - בביתנו אין אוכלים במבה בפסח].
.מין הנקרא בל"א טירקשי"ן וויי"ץ אינו מין חטים רק למיני קטניות יחשב
גביר כתב:גביר כתב:השבת דיברתי עם אחד מחשובי התלמידי חכמים פה עיר האבות ת"ו, שני הוריו וכנראה גם שני הורי אשתו אשכנזים, ואמר לי שאצלו אוכלים במבה בפסח [גם הגדולים], ושאלתי אותו בשלמא הבוטנים אין אנו נוהגים להחמיר בהם כקטניות, אבל בבמבה הרי ישנו גם תירס, שהוא קטניות אליבא דכו"ע, וטען שהרוב בוטנים והתירס בטל ברוב [לא שאלתי אותו אם כך המציאות גם בבמבות הזולות או רק בזו של אסם, לשם הגילוי הנאות - בביתנו אין אוכלים במבה בפסח].
עכשיו שמעתי שיעור מהרב דוד יוסף שליט"א כאן https://www.youtube.com/watch?v=AWeo3la_HLU בערך בדקה 19.20
לדבריו התירס אינו כלל קטניות אלא שהתקבל אצל אשכנזים המנהג שלא לאכול אותו ואינו שונה מבוטנים שגם הם אינם באמת קטניות אלא צורפו אליהן, ומתייחס גם לעניין הבמבה.
עזריאל ברגר כתב:בשו"ע הרב (תנג, ג) כותב:.מין הנקרא בל"א טירקשי"ן וויי"ץ אינו מין חטים רק למיני קטניות יחשב
טירקשי"ן וויי"ץ בעברית מדוברת זה תירס.
ומקורותיו שם (כפי הנסמן במהדורה החדשה): חק-יעקב ס"ק א. אליה רבה ס"ק ב.
ואמנם כמה מרבני דורנו החליטו שהתירס איננו קטניות, אך פוק חזי מאי עמא דבר, שהולכים בשיטת הפוסקים הקדמונים שהכריעו בזה באופן ברור ביותר לאיסור.
תוכן כתב:האם יש כזה דבר כשר לפסח? ואיפה משיגים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים