תלמוד בבלי מסכת מגילה דף טו עמוד א
ומרדכי ידע את כל אשר נעשה, מאי אמר? רב אמר: גבה המן מאחשורוש. ושמואל אמר: גבר מלכא עילאה ממלכא תתאה
רש"י מסכת מגילה דף טו עמוד א
גבר מלכא עילאה - כינוי הוא להיפוך, בלשון נקיה.
מהרש"א חידושי אגדות מסכת מגילה דף טו עמוד א
פרש"י כינוי הוא להיפוך כו' עכ"ל אבל א"כ הטיח מרדכי דברים כלפי מעלה וע"כ יש לפרש כפשטיה דהכי קאמר גם שגדל מלכא תתאה את המן גבר מלכא עלאה להשפילו ואמר כן דרך תפלה או בנבואה:
נראה שהיה פשוט למהרש"א שלהטיח דברים כלפי מעלה זהו מעשה שלילי בהחלט, ולכן נטה מפירוש רש"י.
אני מבקש לדעת אם הבנת המהרש"א זהו הפשטות, והאם יש מקורות והוכחות לכך.
לי היה נראה שהטחת דברים כלפי מעלה זה לא בהכרח דבר שלילי. כלומר, בהחלט זה מסוכן, וזה יכולה להיות עבירה חמורה (ולכן באופן כללי, לא יטיח אדם דבריו כלפי מעלה - תענית כה.), אבל מאידך, לפעמים זה יכול להיות במקום.
בברכות לא:-לב. מפורטים כמה צדיקים שהטיחו דברים כלפי מעלה (חנה, אליהו, משהו). וכמדומה אין שם זכר לכך שחז"ל מתייחסים לזה כמשהו שלילי.
כן מבואר גם לגבי יהושע ופינחס (סנהדרין מד.).
וכן, בעצם, לגבי אברהם (בראשית יח, כג-כה).