מותר לשנות מפני השלום ונלמד מהפס' "ואני זקנתי" ומדייקים שכל מה שמותר הוא דוקא לשנות וכמו שה' שינה והזכיר את ענין הזקנה, אך לא על שרה אלא על אברהם, אבל לשקר ממש אסור. כך שמעתי ואיני יודע מקורו כעת.
ולכאורה קשה דהא מצינו עוגד לימוד בענין זה על אהרן שהיה אוהב שלום ורודף שלום ומשלים בין שני חברים שהקפידו זע"ז ושם אהרן יותר משינה כדי להשכין שלום בינהם ולכאורה יוצא שמותר אפילו לשקר לגמרי-ממש מפני השלום.
ועוד בב"מ כג: "עבידי רבנן דמשנו במילייהו בג' דברים וכו' אך אח"כ מפרטת הגמ' את ג' המקרים ולכאורה גם שם הם שקר ממש ולא רק שינוי. viewtopic.php?f=17&t=2693&start=40#p29414
(ובפרט במסכתא. באושפיזא לא כ"כ קשה).
האם נפל הדיוק מהגמ' על הפס' "ואני זקנתי" ואין לדייק שמותר רק לשנות אלא מותר יותר מזה?
אשמח לשמוע דעת חכמים.