מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי חזן הכנסת » ש' מאי 05, 2018 8:51 pm

דרומי כתב:יישר כח גדול לרב אריך שדבריו מבטאים לב יהודי טהור ופשוט, בלי הרבה התפלספויות והתחכמויות שבדרך כלל אין מקורם טהור.

ואגב, כאחד שאינו ליטאי... לא אמנע מלהעיר על עצם הדיון בנושא, שנראה לי קצת מיותר לדון בדבר שבעצם כבר הוכרע אצל כלל ישראל לחיוב (מזכיר קצת את מי שרוצה לחדש בארץ ישראל את הנחת תפילין בחול המועד), וראה גם ברשימותיו של הרב נוטר הכרמים שליט"א.

[כמובן שעדיין לא כולם נוסעים למירון בל"ג בעומר, ומבחינה טכנית בוודאי שטוב כך... אבל לנסות להנציח בכח את ההתנגדות לתופעה זו זה פשוט לא ריאלי. גילוי נאות: גם אני לא נוסע בכל שנה למירון].


אני חושב שאפשר להמליץ כאן את מה שאתה בעצמך כתבת לגבי תפילין בחוה"מ
...ועכשיו קרבנו המקום לעבודתו

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' מאי 05, 2018 9:26 pm

נמשלו המצוות מדאורייתא ומדרבנן ליסודות וקירות הבית, והמנהגים - לקישוטים והציורים שעל הקירות. אך טבעי הדבר שרבים ירגישו חביבות כלפי העיטורים והציורים יותר מאשר כלפי היסודות והקירות.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי חיימשה » ש' מאי 05, 2018 9:42 pm

סגי נהור כתב:נמשלו המצוות מדאורייתא ומדרבנן ליסודות וקירות הבית, והמנהגים - לקישוטים והציורים שעל הקירות. אך טבעי הדבר שרבים ירגישו חביבות כלפי העיטורים והעמה, ציורים יותר מאשר כלפי היסודות והקירות.
ביתר הטעמה, הציורים נועדו כדי להרחיב דעתו של היושב בבית, ולחבב עליו את ביתו, מרחיבה דעתו של אדם.
למרות שאין ספק בערך החשיבות של הקירות, אין בכחם לגרום הרגשה טובה כ"כ כמו הציורים,
כ"כ הנסיעה למירון והמסתעף מביאה לקרבה וחביבות בין ישראל לאביהם שבשמים, וממילא לחיזוק במצוות ותורה, ועינינו הרואות שכך הוא ב''ה ולא להיפך, והמציאות מכחישה את כל החששות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 05, 2018 11:06 pm

יכול להיות שאני לא מצליח להעביר את התחושה בצורה מדויקת ויתכן גם שאחרים לא מתחברים לההרגשות אותם תיארתי. חשוב לי להבהיר שאני לא מגיע ממקום של התנגדות לנסיעה, כך שאני לא מחויב לתרץ את מנהג אבותי. אדרבה סבי שליט"א היה נוסע שנים הרבה למחרת ל"ג בעומר, (וטעמו ונימוקו ע"פ המבואר בזוה"ק שיש מעלה גם בזה) ולא נמנע מהנסיעה בל"ג, אלא משום עניניים חיצוניים...

אין לי שום בעיה עם כך שאנשים מתעוררים בתקיעות דרבנן יותר מקר"ש דאורייתא, או קבלת עומ"ש בנעילה יותר מברכת המזון דאורייתא. ובתוך עמי אנוכי יושבת. כאן יש תחושה של תעשייה שלימה של זיוף ודמיון שרק הולכת ומתפתחת. ההדלקה שבשום מקום אינה מתוארת יותר מסמל של שמחה וגילה, התקדשה לדרגות נשגבות ומטורפות, והיום עצמו מדברים בו בהפלגות שאין להם זכר אצל הקדמונים, ובשפה בלתי ידועה לחלוטין לגדולי המקובלים העוסקים כל ימיהם בתורתו של רשב"י. הנה למשל מגליון באר הפרשה של שבוע זה
יום כיפורים.jpg
יום כיפורים.jpg (63.08 KiB) נצפה 9066 פעמים
אם ר"ש לביא עצמו היה רואה טקסטים כאלה הוא היה בטוח שמישהו חמד לצון. ובכן יש מי שלא אכפת לו אם הקהל מתעורר מכל אמצעי שהוא, ויש כאלה שהטמעת הזיוף הזו, מרחיקה אותם מכל המקום והיום.

אני מודע לכך שאני לא מבטא כאן יותר מתחושה אישית, ולכן אני לא רואה טעם לחזור על הדברים עוד.

בן מיכאל
הודעות: 2263
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' מאי 05, 2018 11:19 pm

איש_ספר כתב:אטול רשות לכתוב גם אני את הרהורי ליבי מזווית אחרת קצת.

פלוני ממיודעי, כשהייתי משתף אותו באיזה מחשבה על מנהג מסוים שאינו נכון, או נוסח תפילה משובש, תמיד היה מבטל את הדברים ומפגין כלפם חוסר ענין מוחלט, אם אני הייתי אומר דרך משל, שהמנהג המוזכר אצל הראשונים או קדמונים הוא כך וכך ומנהג זה הוא מנהג של עשרים שנה, היה זה אומר, מה זה משנה חמש מאות שנה או חמישים שנה, אם אני הייתי מעיר שנוסח התפילה ליתא בכל סידורים ישנים ובכל כתבי היד ומקורו באיזה מדפיס לפני כך וכך, היה זה משיב, מה נפק"מ אלף שנה או עשר שנים?!

ובכן, יש אנשים שעבורם ההשוואה בין אלף שנה לעשור, מגמתה לקדש הכל, אבל רבים רבים המגמה היא הפוכה לגמרי, קרי כל היהדות אינה אלא פולקלור/תרבות/אוסף הנהגות/ ומה החרדה שאתה מחריד עלינו אם המנהג מוזכר במהרי"ל או בספר מנהג ישראל תורה? במנהגים של ר' אברהם קלויזנר או בלוח דבר בעתו?

פלוני (מחסידי בויאן) אמר לי: אצלי, ל"ג בעומר הוא ממש כמו יום כיפור (וזה כידוע מיוסד על הוורטל של בפנים ובחוץ וכו' וכו'), ויתרתי על הציניות ועל השאלה האם היוה"כ תלוי מי מדליק בראש, והגבתי בספקנות מנומסת, כשהלה זיהה את תחושתי אמר לי כך: מה תאמר? שכל התחושות שלי הם דמיון? אם כן אולי גם התחושות שלך ביוה"כ הם תעתוע דמיון?

והרי זה מסוג הטיעונים שמשאירים אותך פעור פה, בהעדר שפה משותפת.

כלומר, מה בעצם החסיד הזה מבקש לומר: אין שום הבדל בין יוה"כ שעליו נאמר לפני ה' תטהרו, כי ביום הזה יכפר עליכם, הקב"ה מטהר את ישראל, לבין ל"ג בעומר שעליו נאמר בבית אהרן, מה הקב"ה לכל אף רשב"י לכל וכו'.

יכול להיות שבשלב הזה של חייו הוא מעלה את קדושת הבית אהרן לדברי תורה ממש, אבל אני לפי חינוכי ראיתי בהשוואה הזו השפלה של כל הקדוש.

יש כאן עוד הרגשה שמתחברת לכל הנאמר.

לאחרונה אפשר לראות גם בבני תורה עומדים בברכת כהנים ופוכרים ידיהם לקבל את השפע. כידוע כל הפוזיציה הזו היא דבר חדש ממש. קצב ההתפשטות של ההנהגה הזו מעורר מחשבות נוגות, האם כך התפתחו מנהגים אצלינו? שמא עוד כמה מנהגים קדמונים נוסדו על מצע רעוע כזה? ולעניינו, מקומם לראות איך מנהגים תופחים למימדים מוגזמים כשמקורם עלום לחלוטין (ואני משתדל להישאר מנומס). מישהו יכול להסביר מה העבודה הגדולה בשפיכת השמן על הצמר גפן, עד שגם אומרים י"ג מדות באותה שעה ! מלבד שירי רגש וקריאת קוויטלאך. ומה המסירות נפש לעמוד ליד הלהבות ולהכניס ידים לתוכם, כאילו יש כאן איזה קדושה מסותרת בין הלהבות?

בקיצור יש כאלה שתוספות מלאכותיות וזרות, גורמות להם תחושה לא נוחה של הפיכת כל היהדות ללקט מנהגי צדיק פלוני.

הרב איש ספר, כמה טוב! ואכן כתבת עדין מדאי...

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' מאי 05, 2018 11:22 pm

וע"ע בחת"ס. אין לי עסק בנסתרות וכו'.

חתס דרשות ב רפ ע''א.PNG
חתס דרשות ב רפ ע''א.PNG (75.66 KiB) נצפה 9033 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 1134
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' מאי 06, 2018 12:29 am

א. זה לא יעזור עשרות שטיקלאך חתם סופר ושאר כל מיני ספרים ומקורות מכל הסוגים כלפי טענת הרב איש ספר, טענתו הוא נכון ובצדק ש'כאילו עובד עבו"ז' אינו חמור מעבו"ז ממש, ולג בעומר הוא 'כמו' יו"כ וזאת אומרת שאינו יו"כ, ואיך אפשר לעשות תורתינו פלסטר ו'אחת בשנה' הוא פשוטו כמשמעו.
אמנם לדברי הרב איש ספר אומר כי יכול להרגע, כשתשאל את חברך הבויאנער וכן כל חסיד שיהי' איזה יום הוא הכי קדוש בשנה יענה לך מיד בלי צל ספק 'יום הקדוש' ואין א' שטועה בזה, והראי' הכי גדולה הוא העסק שעושים מלג בעומר נגד מיעוט העסק מיו"כ כי דבר שהוא בעצם לא צריך עסק והשאר צריך להגדילו ולהבהירו, וכל מה שעושים עסק מה'כאילו' אין זה אומר שמפספסים על העיקר. (וה"ה לשאר טענותיך על מנהגים שונים)
ב. האם לא תמצא אנשים שבר"ה ויו"כ שספרי חיים ומתים פתוחים לפניו אינם כ"כ מבוהלים כמו על פספוס של השעה התשיעית של ועד הרבנים וכדו', והביאור הוא פשוט כי כל דבר שצריך עבודה עצמית קשה על האדם והתרבות של היום רוצה הכל מיידי כמו חימום במיקרוגל, וסגולות נשמעים יותר בטוחים, ומכיון שאצל הרשב"י יש הרבה ישועות הרבה מזדהים עם זה יותר מעם הדרך הפשוט של תשובה ומעש"ט.
ג. ולכן אמנם אמת הוא שיש בלג בעומר מעין בחינה של יו"כ, ואמת הוא שאפשר לפעול בלג בעומר ישועות גדולות, ואכן יש קדושה מוסתרת בהלהבות (ואין זה אומר שצריך להגזים וודאי שיש הגזמות גדולות אצל כמה אנשים ואפי' אנשים גדולים, ובדרך כלל מקובל מפי א' האדמורים על ענין אחר שאלו שאומרים אינם יודעים ואלו שיודעים אינם אומרים, ומ"מ אין דרכי לבטל את הנהגתיו של אחרים כי איך אדע אולי יש דברים בגו), והעיקר הוא השמחה הגדולה שיש לכל הבאים להשתתף ביום שמחת הרשבי ושואבים בו שמחה ורוה"ק 'מעין דמעין' ממה שהי' בביהמ"ק, והוא דבר הנרגש בחוש לכל המשתתפים בו ואין זה דבר שאפשר לזלזל בו. ואינו סתירה כלל לעבודת המועדים והזמנים העיקריים שיש בתורתינו הקדושה, ומי שהוא בענינים ועובד על עצמו ודאי מרגיש טעם וחיות גדול כשיגיענו למועדים ורגלים לא פחות ממה שמרגיש בלג בעומר וכל דבר וזמן והרגשותו, והעמך ירגישו בלג בעומר מה שאינם מרגישים בשאר זמנים אם מפאת הנ"ל ובצירוף קדושת המקום והציבור ועוד כמה סיבות.
ד. וכיון שנטלתי העט בידי אענה חלקי לכמה מההערות שנאמרו בכמה אשכולות בענין זה בקצרה: והוא כי אי אפשר להסביר בקוצר האומר ובהינף היד על המקלדת מה זה, ענין התקשרות לצדיקים, ומה זה ענין ההתקשרות שיש להצדיקים לרשבי, ומהו הענין של גילוי סודות התורה של הרשבי יותר משאר כל התנאים, ומהו שייכותו של הרשבי וגילויו לכל הדורות עד לדורינו דוקא, ולמה הוי כל הענין של הרשבי ענין השייך להגלות (ולכן אין לדמותו להענין של שמחת בית השואבה), ומהו הקשר בין הרשבי לדרך החסידות במיוחד (כשיבין מהו דרך החסידות ושיש בו משהו חוץ מחיצויניות), ועוד כמה דברים שלא עלו במוחי עכשיו, וברור שמי שאין לו חלק בדברים אלו הרי כזר נחשב לגבי נושא זה ולא יבין את זאת.
ה. אמנם כיון שהרב איש ספר הזכיר את דברי הבית אהרן של רשבי לכל אביא את ראשית דבריו 'מי שיש לו אמונה ברשבי יש לו חיזוק ברשבי', וכיון שכן זהו הסוד הראשון ובלעדיו כל מה שנאריך בענין זה לא יועיל כלום.

ונתנו ידידים
הודעות: 1134
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' מאי 06, 2018 12:34 am

אמנם כלפי דברי איש ספר בתגובתו השני' איןן לי מה להגיד אלא כי אמנם אם הוא לא מגיע ממקום של התנגדות לנסיעה הרי הוא כן מגיע ממקום של התנגדות לכל מיני ביטויים של צדיקי החסידות, ואין בזה מה להתוכח כי כל אחד ממקום שבא ואוכל לומר כי אשרי המאמין וגם על זה הוא יחלוק עלי ותל"מ.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 06, 2018 10:45 am

איש_ספר כתב:יכול להיות שאני לא מצליח להעביר את התחושה בצורה מדויקת ויתכן גם שאחרים לא מתחברים לההרגשות אותם תיארתי. חשוב לי להבהיר שאני לא מגיע ממקום של התנגדות לנסיעה, כך שאני לא מחויב לתרץ את מנהג אבותי. אדרבה סבי שליט"א היה נוסע שנים הרבה למחרת ל"ג בעומר, (וטעמו ונימוקו ע"פ המבואר בזוה"ק שיש מעלה גם בזה) ולא נמנע מהנסיעה בל"ג, אלא משום עניניים חיצוניים...

אין לי שום בעיה עם כך שאנשים מתעוררים בתקיעות דרבנן יותר מקר"ש דאורייתא, או קבלת עומ"ש בנעילה יותר מברכת המזון דאורייתא. ובתוך עמי אנוכי יושבת. כאן יש תחושה של תעשייה שלימה של זיוף ודמיון שרק הולכת ומתפתחת. ההדלקה שבשום מקום אינה מתוארת יותר מסמל של שמחה וגילה, התקדשה לדרגות נשגבות ומטורפות, והיום עצמו מדברים בו בהפלגות שאין להם זכר אצל הקדמונים, ובשפה בלתי ידועה לחלוטין לגדולי המקובלים העוסקים כל ימיהם בתורתו של רשב"י. הנה למשל מגליון באר הפרשה של שבוע זה
יום כיפורים.jpg
אם ר"ש לביא עצמו היה רואה טקסטים כאלה הוא היה בטוח שמישהו חמד לצון. ובכן יש מי שלא אכפת לו אם הקהל מתעורר מכל אמצעי שהוא, ויש כאלה שהטמעת הזיוף הזו, מרחיקה אותם מכל המקום והיום.

אני מודע לכך שאני לא מבטא כאן יותר מתחושה אישית, ולכן אני לא רואה טעם לחזור על הדברים עוד.

כמי שלא החסיר שנה אחת במירון כבר עשרות שנים, אני חושב שבהחלט רוב הציבור שנוהרים לשם לא עושה את זה כדי לקיים מנהג קדוש, לצאת ידי חובת היום, או בגלל הקדושה המסותרת בלהבות האש.
רבבות נסעו למירון, גם ע''ג חמורים משך ימים ארוכים, הרבה לפני ש האדמו"ר מתוא''י הנהיג שם מעמד מרגש כזה או אחר, לפני שבאר הפרשה הפך להיות תחליף לדרשה של בין קבלת שבת למעריב, וכדומה.
אדרבה, ההדלקה המרכזית בכל הדורות נערכה ע''י אדמור''י רוז'ין בצורה מאד מאופקת וממלכתית, וכך זה גם בימינו.

הציבור { עכ"פ ברי הדעת שביניהם} נוסע כדי לחוות חוויה רוחנית סוחפת של תפלה, שמחה ואחדות כלל ישראלית, אשר זכותו של רשבי היא הגרעין המאחד והמלכד שבה, והרבה פחות כדי לקיים מנהג.
ברור שתוספת הנופך של גדולי החסידות על גדולת היום והשעה מוסיפים להתלהבות ומשפיעים על כמות וההשקעה בעניין, אבל לא זהו לב העניין. מי שמפריע לו העניינים הגבוהים של האדמו"ר הנ"ל בהדלקה, מוזמן להתקצף על עוד כמה וכמה מהנהגותיו כל השנה, ולהבין שזו דרכו בעבודת ד' בכלליות, ולא מירון שונה אצלו אלא הנהגתו הכללית שונה ממה שהורגלת.
( ובדורינו שהגרח''ק נוהג כאדמו"ר בחסות קופת העיר, וביטאון הליטאים גדוש בסגולות שנמכרות במשקל ובכרטיס אשראי, אוטומטית החסידים מהזן הזה מעלים רף. )
ולכן תראה שם אלפי ליטאים רציניים מאד, שלא מתחברים לכל הדיבורים הגבוהים הנ''ל, אך נפשם כמהה לחוות חוויה רוחנית שאינה זמינה בקראוון שבשכונת מגוריהם.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 06, 2018 11:01 am

ישנם דברים שכדי להבין לא מספיק לשמוע אותם, אלא צריך לחיות אותם.
לכל חסידות יש את הקודים שלה שהשומע מבחוץ לא יכול להתחבר להבנה שלהם. (באידיש אומרים 'דערהער').
ולדוגמא מה שאמרו צדיקים על ג' חשוון יומ"ד של הסב"ק מרוז'ין 'עיצומו של יום מכפר' או כמו שכתב באוהב ישראל שכ' סיון קשור ליום כיפור 'כי יד על כס י-ה' כס = כ' סיון י-ה= יום כיפור, וכו' וכו' עוד הרבה דוגמאות של שפה שלא מובנת למי שאינה חי בה יום יום ומתנהג לפיה בכל פניה ופניה שלו בעבודת ה'.
נכון שלכל דבר שבקדושה נדבקים כוחות אחרים אבל אין בכך כדי להכחיש את הנקודה פנימית הקדושה שהתפשטותה תלוי בכל אחד לפי עבודתו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי משולש » א' מאי 06, 2018 11:08 am

מקדש מלך כתב:לכל חסידות יש את הקודים שלה שהשומע מבחוץ לא יכול להתחבר להבנה שלהם.

אבל העלון הנ"ל מופץ לכולם.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 11:52 am

טוב שיש כאן מי שמליצים טוב בעד רשב"י 'והחגיגות' [עפ"ל, משל היה מדובר להבדיל בחגיגות יום העצמאות ב"מ להבדיל בין הטמא לטהור]....
אוכל לומר שבני שיח' לומד באחת הישיבות הליטאיות הוותיקות בב"ב, וראש הישיבה אמר להם שהוא לא מונע מהם לנסוע לרשב"י מסיבה אחת: הוא מפחד מרשב"י שלא יבוא אליו בתלונה בשמיים אחרי אורך ימים ושנים. ומדובר בראש ישיבה ת"ח מח"ס רבים מבוגר ובעל שיעור קומה.
אז איך צריך לבוא 'ולעשות טובה' לסנגר על כל מה שקורה במירון???

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 06, 2018 12:36 pm

אחרי בקשת המחילה, יש לבטא את הצער.
על אותו בעל שיעור קומה ניתן לראות ולומר "ירידת הדורות"! והקומה היחסית מתקטנת בצעדי ענק. וכבר מזמן אמרתי מנסיון - שירידת הדורות היא מתחילה אצל הרמי"ם ולא אצל התלמידים.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 12:47 pm

עזות פנים, על כגון דא נאמר: ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים
יש דברים שגם אי מי מעיז לחשוב עליהם - לא אומרים אותם.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 12:53 pm

לצערי, במידת מה, אני קצת מבין מדוע 'נטפרי' חסמו את האתר הזה.
כנראה בעיקר בגלל דברים כאלו, בראשם בזיון ת"ח, שלא רוצים להיות שותפים לו.
אני עדיין המום כיצד מסוגל אדם להתבטא כך על ת"ח שבטוח אני שכב' רחוק מתורתו מרחק רב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 1:04 pm

אני משתומם עליך.
לו היה מישהו יודע במי המדובר היה מקום לשאלה מי יותר גדול אותו ת"ח או קו ירוק או אם לקו ירוק מותר לומר שיש ירידת הדורות.
אבל אתה סיפרת שהיה ת"ח אחד שאמר משהו לא נתת לא שם ולא רמז על מיהו באמת. (זה שכתבת אחת הישיבות הליטאיות הוותיקות לא באמת אומר משהו )האם לדעתך במקרה כזה לא יכול קו ירוק לומר לדעתי אינו ת"ח גדול?
זה דומה לכאלה שכותבים כאן רב אחד אמר לי. ומצפים שמישהו ישמע לפסק הזה
(אין לי מושג על מה בדיוק אתם מתווכחים אני מדבר ברמת העיקרון)
ועכשיו אתה משתלח בפורום עצמו שיש הצדקה לחסום אותו?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 1:10 pm

לא עלי התמיהה כי אם עליו.
אדרבא, מכיוון שהוא לא יודע על מי מדובר - כיצד הוא לוקח את הסיכון של בזיון ת"ח? רק אחרי שאכתוב מיהו אז הוא יגיד: אה, סליחה, לא התכוונתי..
זכותו לא לקבל את הדברים, וזכותו לומר את דעתו, אבל להתבטא אישית נגד יהודי? ועוד ת"ח?
לא ביקשתי מאף אחד שיקבל את דעתו של אותו ר"י, סיפרתי סיפור. אבל מכאן לבוא ולהגיד על ת"ח שהוא דוגמא לירידת הדורות? אתם לא חושבים שזה נקרא לבזות ת"ח?
נערך לאחרונה על ידי אוהב אוצר ב א' מאי 06, 2018 1:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 1:13 pm

יש כאן פורום מכובד ביותר [אם לא המכובד ביותר ברשת] אז מדוע לתת יד לדברים כאלו?
לא חוסמים כאן פיות וכל אחד יכול לכתוב את אשר יעלה על ליבו - אבל לבזות ת"ח???
אלא, קל לאדם להתחבא מאחורי שם ניק עלום ולתת למקלדת לכתוב ככל אשר יחפוץ.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 1:17 pm

עכשיו ראיתי את האמירה שאמרת בשמו ויש לי להעיר משהו אע"פ שוודאי אני רחוק ממנו מרחק לאין שיעור.

אני אף פעם לא הבנתי את סגנון הביטוי הזה שחושש מה שיאמר לו רשב"י. אע"פ שהוא שלא הראשון שנקט לשון כזאת.
וכי רשב"י אינו רוצה שייעשה רצון ה'?
אם הוא נוהג על פי תורה ועושה מה שלטובת התלמידים שלו נחוץ לעלייה בתורה והוא סובר שזה דין התורה ורצון ה' וכי רשב"י אינו רוצה בזה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 1:19 pm

אוהב אוצר כתב:לא עלי התמיהה כי אם עליו.
אדרבא, מכיוון שהוא לא יודע על מי מדובר - כיצד הוא לוקח את הסיכון של בזיון ת"ח? רק אחרי שאכתוב מיהו אז הוא יגיד: אה, סליחה, לא התכוונתי..
זכותו לא לקבל את הדברים, וזכותו לומר את דעתו, אבל להתבטא אישית נגד יהודי? ועוד ת"ח?



אני לא חושב שזה נקרא בזיון ת"ח. אם אני אגיד לך מישהו אמר לי דין ואתה תגיד אלו דברי הבל ואז אגיד לך אבל את זה אמר הב"י ייחשב שביזית את הבית יוסף?
אם אומר לך שהב"י אמר ותדבר שלא כראוי אז זה יהי בזיון ולא כל עוד שלא אמרת.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 1:24 pm

אמת, ויש טעם גדול בדבריך ויש הרבה ת"ח שסוברים שזה יכול להיות בחשש ביטול תורה וכמו שראיתי בשבת שכתב כך אחד מהת"ח הגדולים בדורנו. [ושוב, אני לא אכתוב כרגע במי מדובר כדי שלא ילעיזו...]
אלא מה, כמו בשאר דברי תורה, יש לכאן ולכאן - אבל לבוא ולהגיד שבגלל שהוא אישית חושש מרשב"י יותר מחשש ביטול תורה של התלמידים שיסעו למירון שזו ירידת הדורות,
מהיכן הכתפיים הרחבות להתבטא כך?

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 1:25 pm

אוצר החכמה כתב:
אוהב אוצר כתב:לא עלי התמיהה כי אם עליו.
אדרבא, מכיוון שהוא לא יודע על מי מדובר - כיצד הוא לוקח את הסיכון של בזיון ת"ח? רק אחרי שאכתוב מיהו אז הוא יגיד: אה, סליחה, לא התכוונתי..
זכותו לא לקבל את הדברים, וזכותו לומר את דעתו, אבל להתבטא אישית נגד יהודי? ועוד ת"ח?



אני לא חושב שזה נקרא בזיון ת"ח. אם אני אגיד לך מישהו אמר לי דין ואתה תגיד אלו דברי הבל ואז אגיד לך אבל את זה אמר הב"י ייחשב שביזית את הבית יוסף?
אם אומר לך שהב"י אמר ותדבר שלא כראוי אז זה יהי בזיון ולא כל עוד שלא אמרת.


בודאי. להגיד 'דברי הבל' על דברי הבית יוסף? אז במקרה הטוב ניתן לקרוא לזה בזיון ת"ח בשוגג.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 1:33 pm

ממש לא. אם אתה לא יודע מי אמר את הדברים זה לא בזיון ת"ח לא במזיד ולא בשוגג.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 1:46 pm

כנראה שאני הבעייתי. לכאורה אני סובל מאלרגיה קשה לבזיון תלמידי חכמים, גם שזה באחוזים קטנים מאד - מתחילה אצלי הפריחה.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי המעיין » א' מאי 06, 2018 1:53 pm

אבל איך כבודו יודע שקו ירוק הוא לא איזה ת"ח גדול שכותב כאן בפורום, או לפחות ששמע את מה שכתב מאחד מגדולי הת"ח שבדור ובהכרח שלהגיד על זה שזה בזיון ת"ח היא גופא חשש לבזיון ת"ח?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי משולש » א' מאי 06, 2018 1:58 pm

באמת לא מובן האלרגיה של הרב אוהב אוצר.

לגוף העניין ברור שהיו הרבה רבנים שהתנגדו מפורשות, וחלקם בוודאי היו יותר גדולים מהר"מ החשוב הנ"ל. ואין שום פסול ושום בזיון כשחכמים חולקים זה על זה בהלכה.

דנני
הודעות: 158
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי דנני » א' מאי 06, 2018 2:00 pm

אוהב אוצר כתב:כנראה שאני הבעייתי. לכאורה אני סובל מאלרגיה קשה לבזיון תלמידי חכמים, גם שזה באחוזים קטנים מאד - מתחילה אצלי הפריחה.

אלרגיה זו מומלצת לכולנו
הלואי שכולנו נהיה כאלו ונביא את משיח בב''א

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 06, 2018 2:00 pm

יפה כתב הרב המעיין! אכן פורום זה נועד להשמעת דיעות חופשית, ולא יתכן לכבול כל אחד לחשוב אלף פעם לפני כל מלה שיוצאת מקולמוסו. ובנידון דידן, כשניק עלום משמיע דברים בשם רב עלום אי אפשר להגביל ניק עלום אחר מלהגיב לפי דעתו (אין בכך הסכמה של הניק העלום המכונה 'דרומי' לכל מה שכתב אותו ניק עלום אלא רק בקשה לשמירת הדמוקרטיה במסגרת האפשר)

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 2:16 pm

המעיין כתב:אבל איך כבודו יודע שקו ירוק הוא לא איזה ת"ח גדול שכותב כאן בפורום, או לפחות ששמע את מה שכתב מאחד מגדולי הת"ח שבדור ובהכרח שלהגיד על זה שזה בזיון ת"ח היא גופא חשש לבזיון ת"ח?


אני לא רוצה להגיב ע"ז אע"פ שממש ידי היתה על המקלדת, ולו בכדי לא להכשל בהפחתת כב' הת"ח שכאן. וכל ערום יחשוב בדעת.

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' מאי 06, 2018 3:16 pm

אוהב אוצר כתב:טוב שיש כאן מי שמליצים טוב בעד רשב"י 'והחגיגות' [עפ"ל, משל היה מדובר להבדיל בחגיגות יום העצמאות ב"מ להבדיל בין הטמא לטהור]....
אוכל לומר שבני שיח' לומד באחת הישיבות הליטאיות הוותיקות בב"ב, וראש הישיבה אמר להם שהוא לא מונע מהם לנסוע לרשב"י מסיבה אחת: הוא מפחד מרשב"י שלא יבוא אליו בתלונה בשמיים אחרי אורך ימים ושנים. ומדובר בראש ישיבה ת"ח מח"ס רבים מבוגר ובעל שיעור קומה.
אז איך צריך לבוא 'ולעשות טובה' לסנגר על כל מה שקורה במירון???

במחילה, הסיפור הזה נשמע מוזר מאד.
(על מה רשב"י יבוא אליו בתלונות? על שהוא לא נתן לתלמידים ליסוע לציון שלו דווקא בל"ג בעומר אלא דרש מהם שיעסקו בתורה בביהמ"ד?..
לענ"ד, על כגון דא הוא שנאמר: "ויהיו מלעיבים במלאכי אלהים", כלומר- אמירה שכזאת היא גופא פגיעה ח"ו ברשב"י עצמו, ואינני מאמין שהיא יצאה בנוסח כזה ובמלוא הרצינות מפיו של ראש ישיבה ת"ח חשוב).

מותר בהחלט לפקפק טובא על מה שנהיה במירון בשנים האחרונות, שמעולם לא היה בעבר במימדים שכאלו. אין הכ"נ, מותר גם להשיב על הפקפוקים או להתווכח איתם.


נ"ב:
לגבי הנידון על ה"רגישות",
ג"א חושב שאם מאן דהוא כותב אמירה בשם ראש ישיבה ת"ח חשוב, אף שאין מפרש את שמו, ולאחמ"כ מגיע פלוני ומביע את דעתו ש"על אותו בעל שיעור קומה ניתן לראות ולומר 'ירידת הדורות'!", מבלי להסתייג ולומר שאיננו מאמין שאכן כך אמר ולכך כיוון ת"ח בעל שיעור קומה, אלא כמסכים על כך שהדברים נאמרו ע"י ת"ח בעל שיעור קומה, ואעפ"כ מביע את דעתו שאותו 'בעל שיעור קומה' הינו אות ומופת ל"ירידת הדורות".
אזי אמנם אין בכך משום איסור ביזוי ת"ח (שהרי אינו יודע במי המדובר), אבל יש כאן משום תפיסת בעלות על התורה ועל דעת תורה, עד כ"כ שאם ת"ח חשוב אומר אחרת, עכ"ח שהוא הוא "ירידת הדורות" בכבודו ובעצמו.
ואילו אני הק' סבור שהדעתנות הזאת של חלוקת ציונים לת"ח חשובים, "העמדתם על מקומם" והנפנוף באצבע של נו נו נו לעברם, היא היא "ירידת הדורות" האמיתית, ויהי בימי שפוט השופטים, דור ששופט את שופטיו.
ידידינו היקר הרב קו ירוק, האינני צודק?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 06, 2018 3:21 pm

אוצר החכמה כתב:עכשיו ראיתי את האמירה שאמרת בשמו ויש לי להעיר משהו אע"פ שוודאי אני רחוק ממנו מרחק לאין שיעור.

אני אף פעם לא הבנתי את סגנון הביטוי הזה שחושש מה שיאמר לו רשב"י. אע"פ שהוא שלא הראשון שנקט לשון כזאת.
וכי רשב"י אינו רוצה שייעשה רצון ה'?
אם הוא נוהג על פי תורה ועושה מה שלטובת התלמידים שלו נחוץ לעלייה בתורה והוא סובר שזה דין התורה ורצון ה' וכי רשב"י אינו רוצה בזה?

ועוד... שבכמה מקומות אמרו, אפילו יבוא אליהו לפנינו אין שומעין לו... הרי שכל שברורה לנו ההלכה אין מתפעלים אפילו מהופעת אליהו בהקיץ...

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 4:11 pm

אמת, כך היא דרך תורתנו הק', אולם זה לא אומר שבגלל ההסתכלות הנכונה הזאת, יש היתר להתבטא כך על ת"ח בן 70 שעומד בראש ישיבה שנוסדה בשעתו ע"י מרן הרב שך זצוק"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 4:13 pm

פרנקל תאומים כתב:
אוהב אוצר כתב:טוב שיש כאן מי שמליצים טוב בעד רשב"י 'והחגיגות' [עפ"ל, משל היה מדובר להבדיל בחגיגות יום העצמאות ב"מ להבדיל בין הטמא לטהור]....
אוכל לומר שבני שיח' לומד באחת הישיבות הליטאיות הוותיקות בב"ב, וראש הישיבה אמר להם שהוא לא מונע מהם לנסוע לרשב"י מסיבה אחת: הוא מפחד מרשב"י שלא יבוא אליו בתלונה בשמיים אחרי אורך ימים ושנים. ומדובר בראש ישיבה ת"ח מח"ס רבים מבוגר ובעל שיעור קומה.
אז איך צריך לבוא 'ולעשות טובה' לסנגר על כל מה שקורה במירון???

במחילה, הסיפור הזה נשמע מוזר מאד.
(על מה רשב"י יבוא אליו בתלונות? על שהוא לא נתן לתלמידים ליסוע לציון שלו דווקא בל"ג בעומר אלא דרש מהם שיעסקו בתורה בביהמ"ד?..
לענ"ד, על כגון דא הוא שנאמר: "ויהיו מלעיבים במלאכי אלהים", כלומר- אמירה שכזאת היא גופא פגיעה ח"ו ברשב"י עצמו, ואינני מאמין שהיא יצאה בנוסח כזה ובמלוא הרצינות מפיו של ראש ישיבה ת"ח חשוב).

מותר בהחלט לפקפק טובא על מה שנהיה במירון בשנים האחרונות, שמעולם לא היה בעבר במימדים שכאלו. אין הכ"נ, מותר גם להשיב על הפקפוקים או להתווכח איתם.


נ"ב:
לגבי הנידון על ה"רגישות",
ג"א חושב שאם מאן דהוא כותב אמירה בשם ראש ישיבה ת"ח חשוב, אף שאין מפרש את שמו, ולאחמ"כ מגיע פלוני ומביע את דעתו ש"על אותו בעל שיעור קומה ניתן לראות ולומר 'ירידת הדורות'!", מבלי להסתייג ולומר שאיננו מאמין שאכן כך אמר ולכך כיוון ת"ח בעל שיעור קומה, אלא כמסכים על כך שהדברים נאמרו ע"י ת"ח בעל שיעור קומה, ואעפ"כ מביע את דעתו שאותו 'בעל שיעור קומה' הינו אות ומופת ל"ירידת הדורות".
אזי אמנם אין בכך משום איסור ביזוי ת"ח (שהרי אינו יודע במי המדובר), אבל יש כאן משום תפיסת בעלות על התורה ועל דעת תורה, עד כ"כ שאם ת"ח חשוב אומר אחרת, עכ"ח שהוא הוא "ירידת הדורות" בכבודו ובעצמו.
ואילו אני הק' סבור שהדעתנות הזאת של חלוקת ציונים לת"ח חשובים, "העמדתם על מקומם" והנפנוף באצבע של נו נו נו לעברם, היא היא "ירידת הדורות" האמיתית, ויהי בימי שפוט השופטים, דור ששופט את שופטיו.
ידידינו היקר הרב קו ירוק, האינני צודק?


אני מבין שאתה "סוגר חשבון" ומתווכח עם קו ירוק על התבטאויות אחרות שלו. וזה חלק מהויכוחים בפורום שבסופו של דבר מפרים בהצגת עמדות שונות בעניינים כאלה ואחרים. אבל במקרה הספציפי הזה הויכוח נראה קצת קטן. אתה אומר חלילה שיאמר ראש ישיבה שהוא ת"ח חשוב דבר כזה ועל כרחך שאם הוא ת"ח חשוב שלא אמר את זה והאומר שאמר הרי דבריו בכלל ויהיו מלעיבים. וקו ירוק אומר חלילה שת"ח חשוב באמת יאמר דבר כזה ועל כרחך שאם יש כזה ראש ישיבה אינו ת"ח חשוב באמת ומה שהוא ראש ישיבה זה סימן לירידת הדורות כי ראשי הישיבה של הדור הקודם כגון הרב שך ר' שמואל רוזובסקי ר' דוד פוברסקי ור"י סרנא לא היו מעלים בדעתם לומר דבר כזה. ההבדל בין שתי העמדות די קטן.

במחשבה שנייה אולי אני לא צודק וזה כן עצם הויכוח שלכם??

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' מאי 06, 2018 4:29 pm

ח"ו! אני לא סוגר חשבון עם אף אחד, מי אני בכלל?
רק שבטוח אני שעם כל הת"ח שיש לנו כאן, איני מעלה בדעתי שיש כאן מישהו שגדול בחכמה ובמנין כמו אותו ר"י ולכן, עם גדולתו התורנית של קו ירוק, אינו יכול להתבטא כך.
וכאן אני מבקש מחילה מקו ירוק אם כתבתי מילה שאינה במקום, וזה נובע רק בעקבות האלרגיה שיש לי לענין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 4:32 pm

מה שכתבתי על סגירת חשבון התכוונתי לסוף דברי פרנקל תאומים. וכתבתי את זה במרכאות כי אני תומך בזה שיהיה כאן ויכוח בפרט שנעשה בחצי חיוך.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי חיימשה » א' מאי 06, 2018 4:37 pm

לגופו של ענין, החשש מקפידא של רשב''י,
בניד''ד שר''ח ויטאל כותב על א' הגדולים שאמר נחם בל''ג בעומר,ולא יצא חדש ימים, עד שמת לו בן א', וקבל עליו תנחומין הרי זה שונה מסתם ויכוח בהלכה כדרכה של תורה, ואפשר בהחלט להבין את החשש של אותו ראש ישיבה שאם ימנא בפועל אחרים מלנסוע, שיש חשש קפידא.
ודרך אגב, מפורש שם שהאר''י הק' עשה שם יום משתה ושמחה, לא כמי שהכחיש זאת לעיל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי משולש » א' מאי 06, 2018 5:23 pm

הרב אוהב אוצר:

הרי ברור שיש כאן שינוי בין עמדת ראש ישיבה פלוני לבין עמדת ראשי ישיבות גדולים מהדור הקודם. על זה אין ויכוח.
רק אתה וקו ירוק מתווכחים האם זה ירידת הדורות או עליית הדורות.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי משולש » א' מאי 06, 2018 5:36 pm

חיימשה כתב:ודרך אגב, מפורש שם שהאר''י הק' עשה שם יום משתה ושמחה, לא כמי שהכחיש זאת לעיל.

איני יודע מי הכחיש ולמי כוונתך.
אבל אם הכוונה למה שאני אמרתי לעיל:
משולש כתב:האריז"ל מסתמא לא נסע למירון בלג בעומר אלא פעם אחת, ולא ברור אם באותה פעם כבר השיג את החכמה הנפלאה שהיתה לו אחר כך.
אמנם המהרח"ו מביא את הסיפור הנ"ל כדי להראות ש"יש שורש במנהג הנזכר [שנהגו ישראל ללכת ביום ל"ג לעומר על קברי רשב"י ור"א בנו אשר קבורים בעיר מירון כנודע ואוכלים ושותי' ושמחים שם]".


אני ס"ה סיכמתי את מה שכתוב בשער הכוונות, ואעתיקו להלן: (ההדגשים שלי כמובן. והוספתי סוגריים עם חתימת שמי "מ.")
"ענין מנהג שנהגו ישראל ללכת ביום ל"ג לעומר על קברי רשב"י ור"א בנו אשר קבורים בעיר מירון כנודע ואוכלים ושותי' ושמחים שם. אני ראיתי למוז"ל שהלך לשם פעם אחת ביום ל"ג לעומר הוא וכל אנשי ביתו, וישב שם שלשה ימים ראשו' של השבוע ההו'. וזה היה פעם הא' שבא ממצרים. אבל אין אני יודע אם אז היה בקי ויודע בחכמה הזו הנפלאה שהשיג אח"כ. (בספר "טעמי המנהגים" הושמט משפט זה. כנראה כהטעיה מכוונת. מ.) והה"ר יונתן שאגי"ש העיד לי, שבשנה הא' קודם שהלכתי אני אצלו (אצל ר"י שאגיש. מ.). ללמוד עם מוז"ל, שהוליך (בפשטות הכוונה לר' יונתן הנזכר כאן. מ.). את בנו הקטן שם עם כל אנשי ביתו ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע ועשה שם יום משתה ושמחה. גם העיד הה"ר אברהם הלוי, כי בשנה הנז' (אם כן נזכרה כאן רק שנה אחת. מ.) הלך גם הוא שם. והיה נוהג לומר בכל יום בברכת תשכון 'נחם ה' אלקינו את אבלי ציון כו'...' וגם בהיותו שם אמר נחם כו' ואחר שגמר העמידה א"ל מוז"ל, כי ראה בהקיץ את רשב"י ע"ה עומד על קברו ואמר לו: 'אמור אל האיש הזה אברהם הלוי כי למה אומר נחם ביום שמחתינו? והנה לכן הוא יהיה בנחמה בקרוב.' ולא יצא חדש ימים עד שמת לו בן א' וקבל עליו תנחומין. וכתבתי כל זה להורות, כי יש שרש במנהג הזה הנז'. ובפרט כי רשב"י ע"ה הוא מחמשה תלמידיו הגדולים של ר"ע, ולכן זמן שמחתו ביום ל"ג לעומר כפי מה שביאר לעיל ביום ל"ג לעומר:"

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי חזן הכנסת » א' מאי 06, 2018 7:49 pm

אוהב אוצר כתב:כנראה שאני הבעייתי. לכאורה אני סובל מאלרגיה קשה לבזיון תלמידי חכמים, גם שזה באחוזים קטנים מאד - מתחילה אצלי הפריחה.

אני מתפלא עליך הרב אוהב אוצר, איך לא פרח בך מיד כששמעת את אותו ראש ישיבה שחושב שכל מרנן ראשי הישיבות הולכים להיתבע בעוה"ב ע"י רשב"י. בה בשעה שכולם אמרו שר"ש רוצה שאדרבה ילמדו במקום זה את תורתו (ויש לזכור שרשב"י לא הפסיק מתורתו אפילו לק"ש ולתפלה).
ברור לי שמי שאמר את הדברים הללו הוא רחוק מלהיות ת"ח, והוא עצמו עתיד ליתבע ע"י רשב"י שהוא פורץ גדרן של הישיבות ושל התמדת התורה (כמו שמעידים כל ראשי ישיבות החסידיות של"ג בעומר הוא סוף הזמן...
ירידת הדורות היא מציאות ואינה מבטאת בזיון לת"ח כמו שאמרו: פני משה כפני חמה פני יהושע כפני לבנה, מה היו זקני הדור אומרים אוי לאותה בושה וכלימה.
נערך לאחרונה על ידי חזן הכנסת ב א' מאי 06, 2018 10:35 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4445
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לעומת המקטרגים: מחשבות על חגיגות ל"ג בעומר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' מאי 06, 2018 8:50 pm

אוצר החכמה כתב:אני מבין שאתה "סוגר חשבון" ומתווכח עם.. על התבטאויות אחרות שלו. וזה חלק מהויכוחים בפורום שבסופו של דבר מפרים בהצגת עמדות שונות בעניינים כאלה ואחרים. אבל במקרה הספציפי הזה הויכוח נראה קצת קטן. אתה אומר חלילה שיאמר ראש ישיבה שהוא ת"ח חשוב דבר כזה ועל כרחך שאם הוא ת"ח חשוב שלא אמר את זה והאומר שאמר הרי דבריו בכלל ויהיו מלעיבים. וקו ירוק אומר חלילה שת"ח חשוב באמת יאמר דבר כזה ועל כרחך שאם יש כזה ראש ישיבה אינו ת"ח חשוב באמת ומה שהוא ראש ישיבה זה סימן לירידת הדורות כי ראשי הישיבה של הדור הקודם כגון הרב שך ר' שמואל רוזובסקי ר' דוד פוברסקי ור"י סרנא לא היו מעלים בדעתם לומר דבר כזה. ההבדל בין שתי העמדות די קטן.

במחשבה שנייה אולי אני לא צודק וזה כן עצם הויכוח שלכם??

אתה מבין לא נכון.

אם בכ"ז אדע שאותו ראש ישיבה ת"ח חשוב ומוכר אכן אמר את הדברים והתכווין למשמעותם כפי שהוצגה, הרי שאטען שאינני מבין את דבריו או אף אינני מקבל אותם, אבל בשום פנים לא אומר שבגלל שאותו ראש ישיבה גדול אומר משהו שלדעתי "המופלגת" לא תואם את "המסורה לנו מדור דור" אזי צ"ל שבאמת הוא אינו ת"ח חשוב ושאדרבה הוא אות ומופת על ירידת הדורות. אמירה מעין זו היא בעיניי שילוב מנצח של יומרנות ועזות והיא היא ביטוי מובהק של ירידת הדורות ועקבתא דמשיחא. יש ללמד זכות על ידידינו היקר שכנראה שגגה יצאה מתחת ידו בכותבו ש"על אותו בעל שיעור קומה ניתן לראות ולומר 'ירידת הדורות'!".
(מעבר ליומרנות ולעזות, אמירות כגון אלה גם חלולות מצד עצמן, שהרי מה"ת שדווקא אתה או אני מבינים ויודעים את "המסורה לנו" יותר מאותו ראש ישיבה זקן ורגיל? מאי חזית דאת עדיפא מיניה, הלא הסברא היא דהוא עדיף מינייכו).
אפשר לומר- אני לא מאמין שהדברים נאמרו. אפשר לומר- הדברים נאמרו אבל אני לא מבין אותם או אפי' לא מסכים איתם. אבל א"א לומר בשליפה כלאחר יד שפלוני ראש ישיבה גדול הוא ירידת הדורות כי מטעם כזה או אחר לא נראה לי מה שהוא אומר.


נ"ב:
לא כתבתי ש"האומר שראש ישיבה ת"ח חשוב אמר דבר כזה הרי דבריו בכלל ויהיו מלעיבים".
כתבתי שעצם האמירה הזאת ש"אני מפחד מרשב"י שיכעס עליי כי אמרתי לבחורים לשבת וללמוד ולא ליסוע למירון" היא אמירה הנראית בעיניי ככזו שיש בה ח"ו משום "ויהיו מלעיבים" כלפי רשב"י עצמו.
האי אם תוכיח לי שאכן ראש ישיבה גדול אמר כן, מה אעשה? אומר שאני לא מבין את דבריו.

נ"ב 2:
מעולם לא הייתי בל"ג בעומר במירון. גם את החלאקה של בניי עשיתי אצל הספר בלבד,בלי מירון/שמעון הצדיק ואפי' בלי טקס ראשית הגז אצל רבנים ישישים ובני משפחה עולצים.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים