מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יוצר לר"ה: ולשיבה כהה מאורו להשע, עבור שאתו פני הרשע

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

יוצר לר"ה: ולשיבה כהה מאורו להשע, עבור שאתו פני הרשע

הודעהעל ידי מיללער » ה' מאי 17, 2018 3:07 am

ביוצר ליום ב' דר"ה בקטע המתחלת שבתי וראה תחת השמש וכו' ולששים נחנט במציק ומשעשע, ולשיבה כהה מאורו להשע, עבור שאתו פני הרשע.

פשטות כוונת הפייטן כמו שפירשו המפרשים דקאי על יצחק אבינו שכהו מאור עיניו בזקנותו, על שהסתכל בפני עשו הרשע (עפ"י דברי הגמרא מגילה כח.).

והנה מצאתי בסוף ספר מנחה חריבה (בהשמטות מנחת זכרון בסוף הספר דף ו) שהביא מה שהראה לו ידידו ר' חיים הירשבערג שו"ב (מי זה?) את דברי הפייטן, לפרש שזה קאי על יעקב אבינו שנענש על שהחניף לעשו באומרו ראות פניך כראות פני אלהים עפ"י המדרש.

והוא הפלא ופלא, שזה טעות דמוכח, שהרי כל הקטע מיירי מיצחק אבינו והיא גמרא מפורשת, ולפלא שהגר"פ לא שם לבו לזה.
קבצים מצורפים
IMG_20180516_200143706.jpg
IMG_20180516_200143706.jpg (307.93 KiB) נצפה 1745 פעמים

אראל
הודעות: 3341
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: יוצר לר"ה: ולשיבה כהה מאורו להשע, עבור שאתו פני הרשע

הודעהעל ידי אראל » ה' מאי 17, 2018 4:29 am

איך אתה רואה כאן שהבין שקאי על יעקב?
כפי שאני רואה כאן יש כאן שני הערות נפרדים, תחילה על יעקב ואח"כ מעיר על יצחק, ולראי' שהרי מציין את הפיוט של יום א', דודאי קאי על יצחק כמו שמעתיק 'זך המשלים בעקד נפש'

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יוצר לר"ה: ולשיבה כהה מאורו להשע, עבור שאתו פני הרשע

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 17, 2018 2:30 pm

מיללער כתב:פשטות כוונת הפייטן כמו שפירשו המפרשים דקאי על יצחק אבינו שכהו מאור עיניו בזקנותו, על שהסתכל בפני עשו הרשע (עפ"י דברי הגמרא מגילה כח.).
מש"כ "ע"פ המדרש יצר זה" ולא ציין לתלמוד במגלה הוא מפני שאין לשון שאתו פני רשע מתפרש כ"כ על ראיה, אלא על שכבדו ואהבו. וע"כ כתב שבודאי יש איזה מדרש כזה. ובאמת הוא בב"ר סה, ה "ויהי כי זקן יצחק, ר' יצחק פתח (ישעיה ה) מצדיקי רשע עקב שחד, כל מי שנוטל שוחד ומצדיק את הרשע... זה יצחק ע"י שהצדיק את הרשע כהו עיניו". וכבר ציינו לזה בספרים. ואין כוונתו למדרש שהוזכר למעלה גבי יעקב, וכדברי הרב אראל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יוצר לר"ה: ולשיבה כהה מאורו להשע, עבור שאתו פני הרשע

הודעהעל ידי מיללער » ו' מאי 18, 2018 4:48 am

מה שנכון נכון כתב:
מיללער כתב:פשטות כוונת הפייטן כמו שפירשו המפרשים דקאי על יצחק אבינו שכהו מאור עיניו בזקנותו, על שהסתכל בפני עשו הרשע (עפ"י דברי הגמרא מגילה כח.).
מש"כ "ע"פ המדרש יצר זה" ולא ציין לתלמוד במגלה הוא מפני שאין לשון שאתו פני רשע מתפרש כ"כ על ראיה, אלא על שכבדו ואהבו. וע"כ כתב שבודאי יש איזה מדרש כזה. ובאמת הוא בב"ר סה, ה "ויהי כי זקן יצחק, ר' יצחק פתח (ישעיה ה) מצדיקי רשע עקב שחד, כל מי שנוטל שוחד ומצדיק את הרשע... זה יצחק ע"י שהצדיק את הרשע כהו עיניו". וכבר ציינו לזה בספרים. ואין כוונתו למדרש שהוזכר למעלה גבי יעקב, וכדברי הרב אראל.

תודה רבה

עכשיו ראיתי שבהשמטות אחר כך (מנחת זכרון אות נ) כותב המחבר בזה"ל: נ"ב שוב אחרי סמוך ונראה להדפסה מצאתי מדרש זה הובא בילקוט ישעי' רמז ת"ד, בפסוק צדקת צדיקים יסורו ממנו, צדקת צדיקים זה משה, יסורו ממנו זה יצחק, ע"י שהצדיק את עשו הרשע כהה עיניו עכ"ל הילקוט שמעוני וכן בילקוט שם פ' תולדות. עכ"ל


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים