מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' מאי 13, 2018 4:01 pm

בזוהר מובא פעמים רבות "תנן" על מאמרי אמוראים. אני זוכר בערפול שהרמ"ק מתיחס לזה באיזה מקום, ומן הסתם גם היעב"ץ במטפחת.
כל ציון בנידון זה יתקבל בברכה.

דורון רונן
הודעות: 3
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 2:26 am

חיפוש מדרש

הודעהעל ידי דורון רונן » ב' מאי 14, 2018 1:05 pm

היעבץ בספרו עץ אבות על פרקי אבות פרק ו כותב שבמדרש רבה איתא על ריב"ל ור׳ חייא שהיו אוכלים הרבה ונמצא דבר גוזמא במאכלם, האם משהו יוכל לעזור לי לגלות היכן נמצא מדרש זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיפוש מדרש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 14, 2018 1:15 pm

דורון רונן כתב:היעבץ בספרו עץ אבות על פרקי אבות פרק ו כותב שבמדרש רבה איתא על ריב"ל ור׳ חייא שהיו אוכלים הרבה ונמצא דבר גוזמא במאכלם, האם משהו יוכל לעזור לי לגלות היכן נמצא מדרש זה?

איכה רבה ג, ו
ר' חייא רבא אזל לדרומא ואיתקבל גבי ריב"ל אייתו לקמיה עשרים וארבעה תבשילין, א"ל בשבתא מה אתון עבדין אמר ליה אנן כפלין להון, לבתר יומין אתא ריב"ל לטבריא ואיתקבל גבי ר' חייא רבא ויהב לתלמידוי דר' יהושע דרכמונין ואמר להון זילו ועבידו לרבכון כמנהגיה.
אמנם מבואר כאן רק על ריב"ל ולא על ר"ח.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ג' מאי 15, 2018 1:18 am

מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 15, 2018 1:28 am

לבנון כתב:מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

אולי כוונתו לערכין טז ע"ב כל שעברו עליו מ' יום בלא ייסורין קבל עולמו (ומובא מאמר זה בספר במקו"א), ו"בדבר מועט" הוא תוספת הסבר שלו.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ג' מאי 15, 2018 1:30 am

מה שנכון נכון כתב:
לבנון כתב:מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

אולי כוונתו לערכין טז ע"ב כל שעברו עליו מ' יום בלא ייסורין קבל עולמו (ומובא מאמר זה בספר במקו"א), ו"בדבר מועט" הוא תוספת הסבר שלו.

מסתבר
ישר כחך!!

המכון
הודעות: 66
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2016 6:58 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי המכון » ג' מאי 15, 2018 5:42 pm

היכן נכתב הסיפור הבא, והאם יש לכך מקור:
מסופר על המהר"ם שיק (מתלמידי החת"ס) ששמע יום אחד את תלמידיו מתדיינים האם אשה יכולה להיות נזירה, ומצאו כמה ראיות עקיפות שאין מניעה והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין ושאלו לחוות דעתו של רבם. וכך אמר הוא להם; יש לי בבית, ספר קטן הנקרא "תורת משה" ומצאתי שכבר נתפרש בו "איש או אשה כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'"...

תודה רבה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' מאי 15, 2018 6:41 pm

המכון כתב:היכן נכתב הסיפור הבא, והאם יש לכך מקור:
מסופר על המהר"ם שיק (מתלמידי החת"ס) ששמע יום אחד את תלמידיו מתדיינים האם אשה יכולה להיות נזירה, ומצאו כמה ראיות עקיפות שאין מניעה והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין ושאלו לחוות דעתו של רבם. וכך אמר הוא להם; יש לי בבית, ספר קטן הנקרא "תורת משה" ומצאתי שכבר נתפרש בו "איש או אשה כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'"...
תודה רבה.

viewtopic.php?f=7&t=3661&p=405816#p406753

מנקיי הדעת שבירושלים
הודעות: 102
הצטרף: ה' אפריל 20, 2017 7:56 pm
שם מלא: משה כהן

יושב בטל בחברון

הודעהעל ידי מנקיי הדעת שבירושלים » ג' מאי 15, 2018 7:56 pm

בספר שער החצר רמז שפ, הוא מצטט פרקי דרבי ישמעאל שיושב בטל בחברון כלומד דמי, האם ידוע מהו פרקי דרבי ישמעאל שהוא המקור לציטוט זה?
נערך לאחרונה על ידי מנקיי הדעת שבירושלים ב ב' מאי 21, 2018 5:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

היכן מקורן של הלכות מעניינות אלו?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' מאי 15, 2018 8:45 pm

בחיבור כת"י, שנתחבר כנראה בתחילת המאה ה-15, לכל המאוחר, המביא מלוא חופניו מחיבורי הראשונים באשכנז, צרפת, פרובאנס (וגם קצת מאיטליה) הביא כמה הלכות תחת כינוי מסויים, ומדובר בהלכות די מעניינות, שלא מצאתין -לפום ריהטא- במקורות.
אני מעלה כאן כמה הלכות, ואשמח אם מישהו יצליח למצוא את כולן באותו חיבור.
1. אם דוחף אדם חבירו כשהוא מתפלל י"ח ונענע רגליו, יחזור לתפלה למקום שהניח, באותה תיבה (לו.)

2. טעה בהבדלה בתפילה ועל הכוס, שאמר 'גפן' 'נר' ו'בשמים' ולא הבדיל, יחזור ויתפלל נמי בלא ברכ' גפן ובלא נר ובשמים (לו.)

3. בא"י הטוב שמך ולך. יש חותמים 'הטוב שמך ולך נאה', ויש אומרים: 'הטוב ולך נאה', וזה וזה טועים, כי בכל י"ח חותמים נוכח ונסתר, לכך יש לומר: 'הטוב לו להודות'. (לו:)

4. בין יחיד בין ש"צ ששכח לומר 'ענינו', אין חוזר אלא אומ' באלהי נצור, אצל יהי רצון כו' (לו. נ"י).

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ב' מאי 21, 2018 4:58 pm

כתב בספר זרע שמשון (סוף פרשת מסעי)
שכתב הרב אלגאזי על פסוק אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך, אף על פי שאין דן דינך למזור, דהיינו בסנהדרין שפתחה כולה לחובה שהדין נותן שיצא הדין לזכות, עם כל זה רפאות תעלה אין לך שיצאתה חייבת. עכ"ל.

האם מישהו יודע מי הוא הרב אלגאזי הנ"ל, ובאיזה ספר מדובר? הלא רבנים רבים לבית אלגאזי היו, וספרים רבים מהם נמצאים באוצרנו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 21, 2018 5:07 pm

לבנון כתב:כתב בספר זרע שמשון (סוף פרשת מסעי)
שכתב הרב אלגאזי על פסוק אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך, אף על פי שאין דן דינך למזור, דהיינו בסנהדרין שפתחה כולה לחובה שהדין נותן שיצא הדין לזכות, עם כל זה רפאות תעלה אין לך שיצאתה חייבת. עכ"ל.

האם מישהו יודע מי הוא הרב אלגאזי הנ"ל, ובאיזה ספר מדובר? הלא רבנים רבים לבית אלגאזי היו, וספרים רבים מהם נמצאים באוצרנו.

ר' שלמה בגופי הלכות.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ב' מאי 21, 2018 5:25 pm

מה שנכון נכון כתב:
לבנון כתב:כתב בספר זרע שמשון (סוף פרשת מסעי)
שכתב הרב אלגאזי על פסוק אין דן דינך למזור רפאות תעלה אין לך, אף על פי שאין דן דינך למזור, דהיינו בסנהדרין שפתחה כולה לחובה שהדין נותן שיצא הדין לזכות, עם כל זה רפאות תעלה אין לך שיצאתה חייבת. עכ"ל.

האם מישהו יודע מי הוא הרב אלגאזי הנ"ל, ובאיזה ספר מדובר? הלא רבנים רבים לבית אלגאזי היו, וספרים רבים מהם נמצאים באוצרנו.

ר' שלמה בגופי הלכות.

יישר כחך!!

פלפלת בחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

תגובת הנודע ביהודה למי ששאל אי אשה יכולה להיות נזיר

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ג' מאי 22, 2018 7:00 am

בגירסא דינקותא שמעתי כי מישהו שלח בירור ארוך להנודע ביהודה אי אשה יכולה לקבל על עצמה נזירות והנוב״י השיב בזה״ל: ספר קטן יש לי וחומש שמו, ושם כתוב איש אשה כי יפליא נדר נזיר להזיר לה׳...״

היכן מובא הסיפור?


סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תגובת הנודע ביהודה למי ששאל אי אשה יכולה להיות נזיר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 22, 2018 7:53 am

זה בדיחה שמישהו חשב עליה כשקרא את הפסוק השאלה היא רק על מי הוא הלביש אותה.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלתי » ג' מאי 22, 2018 7:56 am

המכון כתב:והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין

נזירה.jpg
נזירה.jpg (42.48 KiB) נצפה 13249 פעמים

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: יושב בטל בחברון

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' מאי 22, 2018 7:57 am

מנקיי הדעת שבירושלים כתב:בספר שער החצר רמז שפ, הוא מצטט פרקי דרבי ישמעאל שיושב בטל בחברון כלומד דמי, האם ידוע מהו פרקי דרבי ישמעאל שהוא המקור לציטוט זה?

רבים קראו לספר היכלות בשם פרקי רבי ישמעאל. אבל כמדומה לי ששם אין זכר להנ"ל.
יש גם פרקי רבי ישמעאל שנדפסו מכת"י בספר 'ילקוט מדרשים' של ר' עידן דשא (חלק ד עמ' פו-קח). וגם שם לא מצאתיו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 22, 2018 8:05 am

למען הדיוק אציין שקטע זה שבספר שער החצר הוא ממה "שמצא בכתבי אחד קדוש", והוא המצטט את "מה שאמרו בשם פרקי רי"ש".

יהודה בן יעקב
הודעות: 2893
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' מאי 23, 2018 12:20 am

שמעתי בשם הגר"ח מוואלז'ין זצ"ל, או מי מבאי ביתו של הגר"א זצ"ל, כי להתפלל מנחה גדולה הוא לכתחילה.
חיפשתי מעט בכתר ראש ולא מצאתיו. אשמח לדעת מקור לדין זה [שלכא' הוא נגד פסק השו"ע].

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ד' מאי 23, 2018 12:27 am

יהודה בן יעקב כתב:שמעתי בשם הגר"ח מוואלז'ין זצ"ל, או מי מבאי ביתו של הגר"א זצ"ל, כי להתפלל מנחה גדולה הוא לכתחילה.
חיפשתי מעט בכתר ראש ולא מצאתיו. אשמח לדעת מקור לדין זה [שלכא' הוא נגד פסק השו"ע].

סי' רלג מ"ב ס"ק א ושעה"צ ס"ק ג.

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1240
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ש' מאי 26, 2018 11:04 pm

היכן המקור הקדום ביותר למשפט "דרך ארץ קדמה לתורה"?
כלומר בלשון הנ"ל דייקא (מלבד לשונות המדרשים)

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מאי 26, 2018 11:05 pm

חבר פורום אוצר החכמה כתב:היכן המקור הקדום ביותר למשפט "דרך ארץ קדמה לתורה"?
כלומר בלשון הנ"ל דייקא (מלבד לשונות המדרשים)

כמדומה, תנא דבי אליהו.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

ירושלים עתידה להאיר כשמש והיא תנחה את ישראל

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 27, 2018 1:07 pm

בשיר שאני מהדיר (בתרגום משפה זרה) נאמר כך:
ירושלים שמחתי / היא שתדריך אותי / יותר משמש תזרח

ואני מתקשה למצוא לעניין מקור מוחלט.
כוונת הדברים, שאורה הגדול של ירושלים ינחה לישראל את הדרך להגיע אליה בגאולה העתידה. אך לא מצאתי לכך מקור מדרשי ברור. על אורה של ירושלים לעתיד לבוא, שיהיה כאור השמש, ראה שמו"ר, טו כא: "שהוא [=הקב"ה] בונה את ירושלים באבן ספיר... ואותן אבנים מאירות כשמש, ועובדי כוכבים באין ורואין בכבודן של ישראל, שנאמר (ישעיה ס ג): 'והלכו גוים לאורך'". וכעין זה במדרש ויושע (בית המדרש, א, עמ' 56): "ואחר כך יקבץ הקב"ה ישראל הנפזרים לכאן ולכאן... ויהיו תלוים בירושלם שבעים ושתים מרגליות שהן מבהיקות מסוף העולם ועד סופו, ואומות העולם ילכו לאותה אורה, שנאמר: 'והלכו גוים לאורך, ומלכים לנוגה זרחך'". אך שני המדרשים מדברים על אומות העולם שיילכו לאורה של ירושלים ולא על ישראל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ירושלים עתידה להאיר כשמש והיא תנחה את ישראל

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 27, 2018 9:49 pm

כשקראתי דבריך נזכרתי בפסוק בישעי' "ושמתי כדכד שמשותייך". לא התעמקתי לבדוק עד כמה זה באמת קשור.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ירושלים עתידה להאיר כשמש והיא תנחה את ישראל

הודעהעל ידי חד ברנש » א' מאי 27, 2018 9:59 pm

בשמו"ר שם מקשרים את העניין לפסוק שהזכרת, אך לא יותר מכך.

גרשיים
הודעות: 319
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:51 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי גרשיים » ב' מאי 28, 2018 9:45 pm

חיפוש מקורות בחזו"א:
א היכן מכנה החזו"א את התורה 'מדע עליון'.
ב. היכן כותב החזו"א על הפלא שמוח גשמי יכול להכיל תורה רוחנית.

מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

אינה דומה שמיעה מראיה - מקור

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ד' מאי 30, 2018 12:33 am

הנה מה שמצאתי מהר"ד לאו:

בחז''ל המקור שמופיע הוא על דרך השלילה, ''שלא תהא שמיעה גדולה מראיה'' הגמרא בראש השנה כה עמוד ב כותבת זאת כשאלה רטורית, ורש''י במקום מפרש שהמקור לזה הוא מעדות קידוש החדש שנאמר עליה כזה ראה וקדש, כלומר קדש את החדש על פי הראיה.
מקור נוסף שזכור לי הוא בתוספות בבבא קמא דף צ עמוד ב, ובחידושי הרמב''ן בבא בתרא דף קיג.
אלו המקורות שזכורים לי הרגע, אם תעיין במפרשים סביב סוגיות אלו תמצא ביאורם של הדברים


יש בזה מר"ש אשכנזי?

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 30, 2018 2:24 pm

שמו"ר מו, א
א [לד, א] ויאמר ה' אל משה פסל לך, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה, אתה מוצא בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא לך רד כי שחת עמך היה תופס בלוחות ולא היה מאמין שחטאו ישראל, אמר אם איני רואה איני מאמין שנא' (שמות לב) ויהי כאשר קרב משה אל המחנה, שלא שברן עד שראה בעיניו, אי להם לבני אדם שהם מעידים מה שאינם רואים, אפשר שלא היה משה מאמין בהקב"ה שאמר לו כי שחת עמך אלא הודיע משה דרך ארץ לישראל אפילו שיהא אדם שומע דבר מן יחידי נאמן אסור לקבל עדותו לעשות דבר על פיו אם אינו רואה.

ועיין ספר העיקרים (ד, טו) ומה שכתב עליו באג"מ (א, רכג).

מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ד' מאי 30, 2018 6:33 pm

מעט דבש כתב:שמו"ר מו, א
א [לד, א] ויאמר ה' אל משה פסל לך, הה"ד (איוב יא) ויגד לך תעלומות חכמה, אתה מוצא בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא לך רד כי שחת עמך היה תופס בלוחות ולא היה מאמין שחטאו ישראל, אמר אם איני רואה איני מאמין שנא' (שמות לב) ויהי כאשר קרב משה אל המחנה, שלא שברן עד שראה בעיניו, אי להם לבני אדם שהם מעידים מה שאינם רואים, אפשר שלא היה משה מאמין בהקב"ה שאמר לו כי שחת עמך אלא הודיע משה דרך ארץ לישראל אפילו שיהא אדם שומע דבר מן יחידי נאמן אסור לקבל עדותו לעשות דבר על פיו אם אינו רואה.

ועיין ספר העיקרים (ד, טו) ומה שכתב עליו באג"מ (א, רכג).

תודה. אך עדין, לא מצאתי כאן את הלשון 'אינה דומה שמיעה מראיה'.
וראיתי מציינים למכילתא יתרו יט, ט וללקח טוב שלח יג, יח

להודות ולהלל
הודעות: 304
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי להודות ולהלל » ה' מאי 31, 2018 7:12 pm

פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' מאי 31, 2018 7:36 pm

להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

עיין שו"ת להורות נתן יו"ד פ"א אות ו להיפך מזה

להודות ולהלל
הודעות: 304
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי להודות ולהלל » ה' מאי 31, 2018 9:40 pm

שברי לוחות כתב:
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

עיין שו"ת להורות נתן יו"ד פ"א אות ו להיפך מזה


יישר כח!
האם שייך להעלות כאן את שו"ת?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' מאי 31, 2018 9:42 pm

להודות ולהלל כתב:
שברי לוחות כתב:
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

עיין שו"ת להורות נתן יו"ד פ"א אות ו להיפך מזה


יישר כח!
האם שייך להעלות כאן את שו"ת?

זה ציטוט לשונו:

ו) ובשו"ת חיים שאל להגאון הרב חיד"א ז"ל (ח"א סי' ע"א אות ו') כתב, במי שציוה שלא ישימו לו מצבה, שלא ישמעו לו בכל רק יעשו איזו מצבה קטנה, שיש תקון לנפש בזה לפי דברי רבינו האריז"ל, וכמבואר בשער המצוות אשר סידר מהר"ש ויטאל (פ' ויחי), ומשנתינו היא זו (סופ"ב משקלים) בונין לו נפש על קברו עכ"ד. ובס' לקוטי תורה להאריז"ל (טעמי המצוות פ' ויחי) כתב, דהאדם יש לו נשמה פנימית ומקיף, וכשנפטר מתקשרים על הנפש בקבר, ובנין הציון הוא לתת כח אל המקיף לעמוד שם עיין שם. והנה לטעם זה נראה דלא שייך להקים מצבה אלא על מקום קבורת הגוף ממש, כי המקיף מתקשר אל הנפש בקבר וא"כ שורה במקום הסמוך להקבר, ואם יעמידו המצבה בריחוק מקום אפשר דאין בזה כדי ליתן כח להמקיף, כי המקיף מקומו ליד הקבר ממש. גם יתכן דהיכי שנשרף הגוף ולא נשאר אלא אפר אפשר דלא שייך בזה לומר שהמקיף שורה שם, דהא חזינן שהאפר אינו מטמא, וזה מוכח לכאורה שאינו בגדר שיירי המת, וא"כ אין למקיף שייכות אליו, כיון דפקע שם גופו של המת ממנו. וא"כ כיון דקדושים אלו נשרפו יתכן דלא שייך טעמו של האריז"ל להעמדת מצבה. והנה כל דברינו בזה הם בגדר מילי דסברא באין הכרח, כי אין אתנו יודע בענינים אלו עד מה והוא בכלל אמרם במופלא ממך אל תדרוש.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ו' יוני 01, 2018 3:50 pm

חסיד בא לפני רבו ושאלתו בפיו: מה הנפקא מינה שיש ביני לבין
הרב'ה? שנינו אוכלים תפוחים, ובכך אנו שוים. שנינו מברכים
ברכה לפני האכילה ואחריה, וגם בכך אנו שוים. אם כן מה ההבדל
הגדול שיש בינינו?
נענה רבו ואמר לו: "אני מחפש להודות לקב"ה ולברך לשמו,
ומכיון שאין לברך ברכה לבטלה, אני אוכל תפוח, כדי שאוכל
לברך. אתה מחפש לאכול תפוח, אלא שאין לאכול בלי ברכה,
לכן אתה מברך כדי שתוכל לאכול. נמצא, אפוא, שההבדל בינינו
הוא שאני אוכל תפוח כדי לברך, ואתה מברך כדי לאכול תפוח".
השאלה המרכזית היא, היכן מונח ראשו של האדם – בתפוח או
בברכה?

שמעתי פעם שסיפרו זאת על ר' אהרון הגדול מקרלין.
יש לזה מקור כתוב?
או לחילופין האם יש מקור דומה על יהודי שרק רוצה לברך - רק אין לו ברירה ובכדי שהברכה לא תהיה לבטלה הוא חייב לאכול.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' יוני 01, 2018 4:15 pm

חיימקה כתב:חסיד בא לפני רבו ושאלתו בפיו: מה הנפקא מינה שיש ביני לבין
הרב'ה? שנינו אוכלים תפוחים, ובכך אנו שוים. שנינו מברכים
ברכה לפני האכילה ואחריה, וגם בכך אנו שוים. אם כן מה ההבדל
הגדול שיש בינינו?
נענה רבו ואמר לו: "אני מחפש להודות לקב"ה ולברך לשמו,
ומכיון שאין לברך ברכה לבטלה, אני אוכל תפוח, כדי שאוכל
לברך. אתה מחפש לאכול תפוח, אלא שאין לאכול בלי ברכה,
לכן אתה מברך כדי שתוכל לאכול. נמצא, אפוא, שההבדל בינינו
הוא שאני אוכל תפוח כדי לברך, ואתה מברך כדי לאכול תפוח".
השאלה המרכזית היא, היכן מונח ראשו של האדם – בתפוח או
בברכה?

שמעתי פעם שסיפרו זאת על ר' אהרון הגדול מקרלין.
יש לזה מקור כתוב?
או לחילופין האם יש מקור דומה על יהודי שרק רוצה לברך - רק אין לו ברירה ובכדי שהברכה לא תהיה לבטלה הוא חייב לאכול.

עי' בקול חוצב
[אי' כעי"ז מהרה"ק ר' הירש מרימינאב [בארת המים לר"ח אלול] ובאמרות טהרות - קאברין. על מה שאומרים בכל מקדש ...סועדים בו לברך שלש פעמים
[בשם החוזה מלובלין - באבן ישראל (ברוין), ושם כתב ג"כ בשם הרה"ק [ר' מ"מ?] מרימינאב]
ועי' עוד בזמירות מתיבתא - עוז והדר על הפיסקא הנ"ל במעשיות בסוה"ס
קבצים מצורפים
קול חוצב.PDF
(218.61 KiB) הורד 232 פעמים

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' יוני 03, 2018 5:32 am

להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנשמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

לא ראיתי בענין הנשמה היורדת, אבל יש תשובה בחזון נחום אודות מצבה שספק אם הונחה במקומה.
חזון נחום.pdf
(242.76 KiB) הורד 219 פעמים

והנה קטע קצר מתוך התשובה (וראה בהמשך מה שכתב למסקנא):
חזון נחום.JPG
חזון נחום.JPG (45.97 KiB) נצפה 13132 פעמים

להודות ולהלל
הודעות: 304
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי להודות ולהלל » א' יוני 03, 2018 8:30 pm

קאצ'קלה כתב:
להודות ולהלל כתב:פעם שמעתי דאיתא בזוה"ק, שגם כשלא יודעים במדויק היכן קבור הנפטר,
ניתן להעמיד מצבה באזור של מקום קבורתו, והנשמה יורדת על אותו מקום.
האן מאן דהו יודע מקור לכך?

לא ראיתי בענין הנשמה היורדת, אבל יש תשובה בחזון נחום אודות מצבה שספק אם הונחה במקומה.
חזון נחום.pdf

והנה קטע קצר מתוך התשובה (וראה בהמשך מה שכתב למסקנא):
חזון נחום.JPG


שמעתי מאחד שזה מובא בספר גשר החיים מאת הרב יחיאל מיגל טוקצינסקי.
האם מאן דהו יכול לצרף לכאן פרק כ"ה (מצבה וציון) מאוצר החכמה?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יוני 03, 2018 9:05 pm

להודות ולהלל כתב:שמעתי מאחד שזה מובא בספר גשר החיים מאת הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי.
האם מאן דהו יכול לצרף לכאן פרק כ"ה (מצבה וציון) מאוצר החכמה?

viewtopic.php?f=7&t=7217&p=461521#p461521

להודות ולהלל
הודעות: 304
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ להעמיד מצבה כשלא יודעין במדויק היכן מקום קבורתו

הודעהעל ידי להודות ולהלל » א' יוני 03, 2018 10:30 pm

בקרו טלה כתב:
להודות ולהלל כתב:שמעתי מאחד שזה מובא בספר גשר החיים מאת הרב יחיאל מיכל טוקצינסקי.
האם מאן דהו יכול לצרף לכאן פרק כ"ה (מצבה וציון) מאוצר החכמה?

viewtopic.php?f=7&t=7217&p=461521#p461521


אני לא מוצא בפרק זה אודות הקמת מצבה לנפטר אף כשלא יודעים את המקום המדויק.
אולי בפרק אחר...


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים