עושה חדשות כתב:מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.
אבל הבלעך ותיק יותר, חסכוני בממון, ואם לא מחוברים לגנרטור - אז בו אין חשש מעשה שבת.
קו ירוק כתב:על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).
הוה אמינא כתב:אשר לכת"ר מפחיד אותו בלעך "באופן אישי" כאמור, זו אינה הנחה מספיקה בשביל לשאול על אחרים.
יתכן שאותם "באופן אישי" זה לא מפחיד, או מפחיד אותם פלטה חשמלית.
וכי חסרות סיבות? מהיכי תיתי שהסיבה היא הלכתית ושייכת לבית המדרש? אצלי בבית וכן אצל כל קרובי שאני מכיר משתמשים בבלעך ולא בפלטה חשמלית, ולא משום טעם הלכתי, אלא זו ברירת המחדל הראשונה עוד מלפני שהמציאו את הפלטה החשמלית.
קו ירוק כתב:עושה חדשות כתב:מצד הלכות שהייה וחזרה ודאי הפלטה החשמלית עדיפה, שאין בה חשש חיתוי, ולא מיחזי כמבשל.
אבל הבלעך ותיק יותר, חסכוני בממון, ואם לא מחוברים לגנרטור - אז בו אין חשש מעשה שבת.
פלטה שיש בה כפתור מצבים יכולה לבשל,
וגם זוהי האש בעצמה.
פרנקל תאומים כתב:הוה אמינא כתב:אשר לכת"ר מפחיד אותו בלעך "באופן אישי" כאמור, זו אינה הנחה מספיקה בשביל לשאול על אחרים.
יתכן שאותם "באופן אישי" זה לא מפחיד, או מפחיד אותם פלטה חשמלית.
וכי חסרות סיבות? מהיכי תיתי שהסיבה היא הלכתית ושייכת לבית המדרש? אצלי בבית וכן אצל כל קרובי שאני מכיר משתמשים בבלעך ולא בפלטה חשמלית, ולא משום טעם הלכתי, אלא זו ברירת המחדל הראשונה עוד מלפני שהמציאו את הפלטה החשמלית.
ראשית כל, נא לא יקפיד עליי במטותא, אני רק שאלה.
שנית, לא הבנתי: וכי יש מה להתווכח עם העובדה הברורה שפלטה חשמלית הינה בטיחותית לאין ערוך משימוש בבלעך?
אני יודע שזו ברירת מחדל.. בגלל שכך ראו גם אצל הסבא.. נו אז מה? אפשר להשתמש גם במקרר עם בלוקים של קרח כמו הסבא זצוקלללה"ה או לכבס בנהר כמו הסבתא רבא נ"ע...
יש אנשים שגם לא מפחיד אותם לתת לילדים שלהם ליסוע באופניים במורד המדרכה ברחובות ראשיים סואנים, או לשלוח את בת השש שתיקח את בן השלוש לחיידר, או לתת לילדים שלהם להסתובב ברחובות עם חבריהם שעות ע"ג שעות באין משגיח וכו' וכו'.. נו אז מה?
קו ירוק כתב:על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).
פרנקל תאומים כתב:קו ירוק כתב:על הפלטה (כשמחוברת לגנרטור - וזו גם סיבה..) צריך להניח עוד כלי לכיסוי כי זה לא נקרא גרוף וקטום (הרב עובדיה יוסף אמר שזה גרף וקטום).
ככה? חד וחלק!....
(רק הגרע"י התיר? אתה בטוח? מה עם רבותינו הגרש"ז אויערבאך [שש"כ פ"א הערה ע"א], הגר"מ פיינשטיין [אג"מ אור"ח ח"ד סי' ע"ד דיני בישול אות ל"ה], הגר"ש הלוי וואזנר [שבה"ל ח"ה סוס"י ל'] ועוד, או שמא רק הגרי"ש אלישיב החמיר?...
ובכלל, לדעת רבינו החזו"א גם כיסוי מתכת או פח מעל גבי אש דלוקה אינו יכול להחשיב את האש כגרופה וקטומה [חזו"א סי' ל"ז ס"ק י"א] ).
דרומי כתב:שאלת חכם חצי תשובה - הרי זה גם כן סיבה להעדיף בלעך, למקרה של הפסקת חשמל או קצר. וגם במקרה שמתירים לקרוא לגוי, הרי כל זה לצורך אור חיוני (שהרי בחושך מוחלט הילדים נכנסים לבהלה) או לצורך חימום או מיזוג (הכל חולים הם כו'), ולא לצורך התבשיל החם שבימינו בוודאי אינו צורך חיוני כלל וכלל. [ולכאורה אם קורא לגוי בכזה מצב צריך להסיר את התבשיל מהפלטה. ואם היתה הפסקת חשמל ותוקנה לאחר זמן, יש מקום לאסור אכילת התבשיל].
דרומי כתב:סתימת מלקטי דורנו שראיתי שכנראה לא חששו להחומרא שכתב הרב עושה חדשות.
ומה שכן מצאתי הוא בספר בשם 'הלכה של שבת' (המחבר הוא ר' א"מ פלדמן - בנו של הגרמ"ז פלדמן ז"ל ר"י אמרי אמת (התפרסם כשהיה בשעתו ח"כ)), ע' תתמא הערה מח:
מותר להעביר ללא כל חשש. ואפילו שלדעת הגר"ע יוסף מותר להניח לכתחילה מעל גבי פלטה חשמלית בשבת מאחר ואין בה דרך בישול כלל כמבואר במקום אחר, וא"כ לדעתו יוצא שאין להתיר העברת תבשיל העומד על פלטה חשמלית ולהעמידו על כירה מכוסה שיש בה להבה, שהרי יש בזה משום הנחת תבשיל בשבת;
אמנם כיון שנקטינן כדעת רוב ככל הפוסקים שיש איסור להעמיד לכתחילה תבשיל על פלטה חשמלית בשבת, כיון דינה ככירה מכוסה, ממילא אין כל איסור להעביר ממנה לכירה מכוסה ששניהם דין אחד להם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 308 אורחים