מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי דמשק » א' מאי 27, 2018 3:03 am

אוצר החכמה כתב:אבל לגבי איסור לפני עיוור אפשר לדמות ולומר שמבחינה הלכתית בחשבון המכשול אפשר לומר שאם תחסוך מאדם הרבה מכשולות מותר להכשיל הכשלה אחת. כמו שבפירוש פשט הפסוק (בלי להכנס לשאלה אם האיסור כולל גם את זה) מסתמא מותר לגרום לעיוור ליפול לבור אם כוונתו שעל ידי זה ילמד ללכת יותר בזהירות וינצל ממכשולות יותר גדולים. כמובן שאפשר לחלק ולטעון נגד זה אבל אני חושב שיש מקום להסביר כך.

כעי"ז בתשובות והנהגות ח"א שנ"ח
קבצים מצורפים
תשובות והנהגות.png
תשובות והנהגות.png (15.92 KiB) נצפה 9086 פעמים
תשובות והנהגות.png2.png
תשובות והנהגות.png2.png (56.86 KiB) נצפה 9086 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 27, 2018 3:40 am

כאן הענין הרבה יותר מחודש, שהרי כלל לא בבטוח שההורים יתקרבו מחמת הנהגתו איתם.
ובהקשר להוראתו של הרב שך, מאן יימר שיחטאו בחדרם, ואולי ידונו על עניני האמונה שבהם דנים בימי העיון, ואולי בכה"ג קל יותר?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי קראקובער » א' מאי 27, 2018 5:32 am

עושה חדשות כתב:ודאי שיש חילוק טובא בין עשין ללאוין, ובודאי שהמגיעים לסמינר אינם בכלל המקרה הזה בהכרח.
אבל תקרא שוב את אשר כתב רסג"נ עמש"כ רשעה"כ,
ובהקשר לכך ביקשתי ממנו התייחסות מפורשת עקרונית על הערך האבסולוטי של מצות תפילין אצל יהודי שאינו מאמין בציווי ובמי שציווה.
והרב דרומי יצטרך להוכיח שדברי הרמב"ם מתאימים גם בכה"ג, ולענ"ד אין כל הכרח ואין בזה טעם.

לפי דבריך לא רק שאין מצווה להניח תפילין בכה"ג איסורא נמי איכא שמכשילו בברכה לבטלה ועל לאו של לא תשא הוא כן בפרשה וזה ממש לא מסתבר.

אוצר החכמה כתב:אני הייתי אומר שהגרח"ג (לא הכרתי אותו אבל אני חושב ששיקוליו היו הלכתיים) דימה את זה לחלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה. וודאי שאי אפשר להוציא מזה מסקנה שמותר לחלל שבת כדי לקרב מישהו, אבל לגבי איסור לפני עיוור אפשר לדמות ולומר שמבחינה הלכתית בחשבון המכשול אפשר לומר שאם תחסוך מאדם הרבה מכשולות מותר להכשיל הכשלה אחת. כמו שבפירוש פשט הפסוק (בלי להכנס לשאלה אם האיסור כולל גם את זה) מסתמא מותר לגרום לעיוור ליפול לבור אם כוונתו שעל ידי זה ילמד ללכת יותר בזהירות וינצל ממכשולות יותר גדולים. כמובן שאפשר לחלק ולטעון נגד זה אבל אני חושב שיש מקום להסביר כך.

כמה פשוט ונכון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 27, 2018 8:29 am

עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

"בהנחה שעשה אותה". על ההנחה הזו נסוב הדיון. מעולם לא דיברו כאן על קיום מצוות של רשעים חוטאים ופושעים, אלא של כופרים. וע"ז נטען שאין שום משמעות למצוה (שבאדל"מ דוג' מצה או תפילין) בלי אלוקים. מה יש להתווכח על דברים כ"כ פשוטים? מי הזכיר כאן שאלה מה הוא עשה לפני כן או אחרי כן?

ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

(ואם חשוב לך להגן על מבצע תפילין, הרי בלא"ה הערת שזאת לא המציאות, וקיבלתי דבריך. גם י"ל דמ"מ קדושת התפילין תעורר את המניח לשוב אל עמו ואל אלוקיו, ואפי' שכריכתם על בשרו היתה מעשה קוף בעלמא).


יש על זה תשובה באגר"מ, לגבי ברכה של כופר (ביחס לכיבוד ראבייס שעשיית קידוש)
ויעויין מקראי קדש (לרה"ג משה הררי שליט"א), הלכות פורים, בנספח לגבי צירוף בכה"ג למניין והמסתעף.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי יקים » א' מאי 27, 2018 8:40 am

עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

"בהנחה שעשה אותה". על ההנחה הזו נסוב הדיון. מעולם לא דיברו כאן על קיום מצוות של רשעים חוטאים ופושעים, אלא של כופרים. וע"ז נטען שאין שום משמעות למצוה (שבאדל"מ דוג' מצה או תפילין) בלי אלוקים. מה יש להתווכח על דברים כ"כ פשוטים? מי הזכיר כאן שאלה מה הוא עשה לפני כן או אחרי כן?

ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

(ואם חשוב לך להגן על מבצע תפילין, הרי בלא"ה הערת שזאת לא המציאות, וקיבלתי דבריך. גם י"ל דמ"מ קדושת התפילין תעורר את המניח לשוב אל עמו ואל אלוקיו, ואפי' שכריכתם על בשרו היתה מעשה קוף בעלמא).

אם תעסוק קצת עם אנשים אלו, תגלה כמה הם מבולבלים, ואין להם שום בעיה גם להאמין שהעולם נברא מעצמו ושהאדם מגיע מקוף וכו', ולהאמין במקביל שיש אלוקים, ושיש ייחודיות בעם סגולה. הם פשוט לא טורחים לחשוב איך הסתירה מסתדרת. ואני אומר זאת מהנסיון.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 27, 2018 10:05 am

הדברים נכונים. אחד הדברים המפתיעים, שכמדומה הוא ממאפייני תקופתנו והולך ומחריף, הוא הבלבול העצום שקיים במוחם של אנשים מן השוק, לא שמים לב לכך שדברים ומעשים סותרים זה את זה ואין להם בעיה עם זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 27, 2018 10:20 am

אתה חושב שפעם זה לא היה כך? מנין?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 27, 2018 10:24 am

אני חושב שפעם זה היה פחות. יתכן ואני טועה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי קראקובער » א' מאי 27, 2018 11:31 am

יקים כתב:אם תעסוק קצת עם אנשים אלו, תגלה כמה הם מבולבלים, ואין להם שום בעיה גם להאמין שהעולם נברא מעצמו ושהאדם מגיע מקוף וכו', ולהאמין במקביל שיש אלוקים, ושיש ייחודיות בעם סגולה. הם פשוט לא טורחים לחשוב איך הסתירה מסתדרת. ואני אומר זאת מהנסיון.

זה נכון לאנשים עם רקע מסורתי כל דהו/מצביעי ליכוד גם אם מגדירים עצמם חילונים (הם בדרך אלו שמסכימים להניח תפילין בדוכנים) לצערינו רוב בוגרי אוניברסיטאות/אנשי תל אביב לא מרגישים שום מחוייבות למצוות כלל וכלל ולא רואים בעם ישראל עם סגולה (לפעמים אפילו ההיפך) ובפרט בזמנינו (לדוגמא,אביו של הרב שטיינזלץ היה קומוניסט אבל היה חשוב לו שבנו ילמד גמרא, איפה יש את זה היום?) שהם כבר כמה דורות מנותקים מיהדות.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 27, 2018 11:35 am

מי אמר לך שהיו הרבה כמו אביו של הרב שטיינזלץ? אולי הוא היה יחיד בדורו?

ומי אמר לך שהיום אין כאלו? (קומניסטים אולי אין, אבל מי אמר לך שאין אנשים שמרגישים כופרים ובכל זאת ירצו שבניהם ילמדו גמרא?)

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי קראקובער » א' מאי 27, 2018 12:26 pm

מן הסתם יש בודדים אבל הרבה פחות מפעם, כלום אתה מכחיש שאדם שלמד בחיידר ופרק עול תורה אין זכרונות מבית אבא ורגש יותר חזק לדת?!

לאחרונה התפרסם סקר ש90%! מהיורדים מתחתנים עם בנות נכר דבר שלא היה עולה על הדעת לפני כמה דורות.

אם אתה מסתכל על זה כמו משהו מאטופיזי דע לך שאחוזים לא מבוטלים של גויים היום בספרד הם יהודים על פי הלכה בגלל האינקוויזיציה למרות שהם לא מודעים לכך האם עליהם גם תגיד שבתוך תוכם הם רוצים לקיים מצוות?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 27, 2018 12:32 pm

קראקובער כתב:
יקים כתב:אם תעסוק קצת עם אנשים אלו, תגלה כמה הם מבולבלים, ואין להם שום בעיה גם להאמין שהעולם נברא מעצמו ושהאדם מגיע מקוף וכו', ולהאמין במקביל שיש אלוקים, ושיש ייחודיות בעם סגולה. הם פשוט לא טורחים לחשוב איך הסתירה מסתדרת. ואני אומר זאת מהנסיון.

זה נכון לאנשים עם רקע מסורתי כל דהו/מצביעי ליכוד גם אם מגדירים עצמם חילונים (הם בדרך אלו שמסכימים להניח תפילין בדוכנים) לצערינו רוב בוגרי אוניברסיטאות/אנשי תל אביב לא מרגישים שום מחוייבות למצוות כלל וכלל ולא רואים בעם ישראל עם סגולה (לפעמים אפילו ההיפך) ובפרט בזמנינו (לדוגמא,אביו של הרב שטיינזלץ היה קומוניסט אבל היה חשוב לו שבנו ילמד גמרא, איפה יש את זה היום?) שהם כבר כמה דורות מנותקים מיהדות.


חלק גדול מבוגרי האוניברסיטאות הם גם מסורתיים.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מאי 27, 2018 12:39 pm

עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

להבנתי לא מבקשים את דעתו ו'הסכמתו' על המצוות, אלא השאלה היא אם הוא מבין את פשר המעשה (אף שהלשון "שהוא חייב באכילת מצה" משמע קצת לא כן. אבל להלן שם: אבל אם היה סבור שהוא חול או שאין זה מצה (ולא כתב: אבל אם היה סבור שאינו חייב במצה). ובשוע"ר כתב כן גם בצד החיוב: וכל זה כשהוא יודע שלילה זו פסח ושזו היא מצה. לא עיינתי ואולי דנים בדיוק הלשון בזה).

עושה חדשות כתב:ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

לענ"ד דברים אלו אינם מכירים במורכבות של בני אדם. מה פירוש "תלוי באמת"? האם ה"אמת" היא מה שהוא מצהיר באוניברסיטה כדי למצוא חן בעיני חבריו, או מה שהוא צועק בשעה שהוא נתון בסכנת חיים? ומהי ה"אמת" - הזלזול שלו ביומיום או כובד הראש שלו בשעה שהוא אומר קדיש ליד קבר אביו? צריך קצת היכרות עם התחום כדי להבין את המציאות המורכבת בעניין.

וכיון שכך, אין שום קושי עם ההנחה שכבן לעם ישראל שעמדו רגליו על הר סיני ודאי שבפנימיותו מאמין הוא, שהרי ישראל הם מאמינים בני מאמינים. ומבואר זה היטב בארוכה בתניא פרקים יח-יט ושוב דברים נפלאים בפרק כט בסופו. וכבר העתקתי כאן בעבר דברי הרמב"ם באיגרת תימן: "וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחברו, ודי לנו בערבותו. והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני, שהם מאמינים בנבואות משה רבנו בכל מה שבא על ידו, הם ובניהם ובני בניהם עד עולם. שכן אמר הקב"ה יתברך "הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם".

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מאי 27, 2018 12:47 pm

דמשק כתב:כעי"ז בתשובות והנהגות ח"א שנ"ח

http://olamot.net/shiur/%D7%94%D7%96%D7 ... 7%91%D7%AA

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 28, 2018 12:12 am

זמני כתב:
חבר פורום אוצר החכמה כתב:להבנתי היא תבוא פעם אחת לביקור של כמה דקות (מסתברא שכלל אינה מעוניינת לבוא) והאחים ישמרו על עיניהם.

אז נראה לי שלא הבין כבודו במה מדובר...

לא מדובר שהיא תבוא לגור אצלם בבית באופן קבוע ותפסיק לבלבל את המוח. מדובר שפעם אחת או מספר פעמים בודדות, ה'בן יקיר' רוצה להביא אותה לבית הוריו כדי לבחון את התגובה שלהם ואם הם כביכול מכבדים את "אורח חייו" ומקבלים אותו כפי שהוא (והיא..), וצריך להבליג ולאפשר לו, כמובן תוך צמצום נזקים מקסימאלי עם האחים שלו (מי מהאחים שאפשר לדאוג שלא יהיה בבית, שידאגו לכך. ומי שא"א, אזי לדבר איתו/איתם ולהסביר להם את המצב בצורה נבונה שתתן להם את היחס הנכון). המצב הזה הוא 'בדיעבד גדול', אבל מה לעשות שישנן משפחות טובות שנקלעות למצבים כאלו. ישמרנו אלוקים.

אגב, אם אתה מודאג משמירת העינים, אלו מעשים שבכל יום עם משפחות של בעלי תשובה, שהסבתא או הדודה מגיעות לבקר.

זמני
הודעות: 41
הצטרף: ו' מאי 20, 2011 5:08 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי זמני » ב' מאי 28, 2018 12:49 am

לא מדובר שתגור אצלם אבל גם לא מדובר בביקור אחד של כמה דקות אלא בביקורים סדירים כמעט יוםיומיים כנהוג אצל אלו.
משהו בין מה שטענו שמדובר לבין מה שטענת שאני טוען. צדק צדק תרדוף.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 28, 2018 12:59 am

מהיכן לקחת שמדובר על "ביקורים סדירים כמעט יוםיומיים"??? בסרטון זה לא מופיע וגם לא משמע.
כבוד חכמים ינחלו.

זמני
הודעות: 41
הצטרף: ו' מאי 20, 2011 5:08 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי זמני » ב' מאי 28, 2018 1:13 am

שוב. כל נער שיש לו אחת, נוהג להביאה לביתו לפחות פעם-פעמיים בשבוע והדברים ידועים למי שיודע. ואכמ"ל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 28, 2018 1:21 am

זמני כתב:שוב. כל נער שיש לו אחת, נוהג להביאה לביתו לפחות פעם-פעמיים בשבוע והדברים ידועים למי שיודע. ואכמ"ל.

פש... מה אתה אומר? ואני שמעתי שהם נוהגים להביא אותה לפחות פעם פעמיים ביום בנוסף לשבתות וימים טובים.. והדברים ידועים למי שיודע וגם למי שלא יודע וגם למי שיודע שהוא לא יודע ואכמ"ל וד"ל ודו"ק...


ועל סמך התובנה הזאת החלטת כך נחרצות כדי לנסות לזלזל בכב' ובדעתו של גדול הדור שליט"א. על זה נאמר 'תאלמנה שפתי שקר הדוברות עתק על צדיק בגאווה ובוז'.

זמני
הודעות: 41
הצטרף: ו' מאי 20, 2011 5:08 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי זמני » ב' מאי 28, 2018 1:28 am

אתה סטיריקן משהו! אם עיצבנתי אותך מחילה לא התכוונתי (ובטח שלא התכוונתי לזלזל חלילה בגדול הדור שליט"א)
כוס מים קרים לא תזיק. "תאלמנה שפתי שקר וכו' "

כל טוב וברוך תהיה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 28, 2018 1:34 am

זמני כתב:אתה סטיריקן משהו! אם עיצבנתי אותך מחילה לא התכוונתי (ובטח שלא התכוונתי לזלזל חלילה בגדול הדור שליט"א)
כוס מים קרים לא תזיק. "תאלמנה שפתי שקר וכו' "

כל טוב וברוך תהיה.

מגיע בן אדם ועל סמך איזו שהיא סברא מצוצה מהאצבע בודה דברים מליבו על גדול הדור במטרה להציג את עמדתו באור שלילי.
איך אני אמור להגיב לזה?

אם ללצים הוא יליץ.

זמני
הודעות: 41
הצטרף: ו' מאי 20, 2011 5:08 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי זמני » ב' מאי 28, 2018 1:53 am

והמשכיל בעת ההיא ידום

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי קראקובער » ש' אפריל 27, 2019 10:47 pm

חילול שבת בשביל קירוב רחוקים.pdf
להלכה ולא למעשה (שאלה שלישית)
(3.87 MiB) הורד 283 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' אפריל 27, 2019 11:17 pm

לגבי שאלת פותח האשכול. איני מבין, האם הסמינר לא מאפשר לזוגות נשואים (שמגיעים יחד וללא ספק אינם מקפידים על טבילה) להיות יחד בחדרים? והרי יש בזה לפני עוור וכו' וגו'?
והזוג דנן הלא נשוי (שיש בו חוץ מהכרת גם ספק איסור לאו) כבר הכירו זה את זה, והעניין כבר 'לאחר מעשה' (אם לא כאן אז במקום אחר כמובן), ומאי שנא מכל זוג נשוי אחר? האם הספק לאו משנה את ההסתכלות וחמיר יותר מכרת? או שתמיד זה בגדר ספק וכאן ודאי (לא מסתבר).

לעניין מה שדנו באפיקוס המקיים מצווה, נחלקו בזה הגרא"ו והגרש"ז אוירבעך, הגרא"ו כותב שחר בכוונת קיום המצווה, והגרש"ז סבר שודאי יש לו ספק כל שהוא בעניין ומכוון לשם מצווה.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי חיימשה » א' אפריל 28, 2019 9:11 am

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

להבנתי לא מבקשים את דעתו ו'הסכמתו' על המצוות, אלא השאלה היא אם הוא מבין את פשר המעשה (אף שהלשון "שהוא חייב באכילת מצה" משמע קצת לא כן. אבל להלן שם: אבל אם היה סבור שהוא חול או שאין זה מצה (ולא כתב: אבל אם היה סבור שאינו חייב במצה). ובשוע"ר כתב כן גם בצד החיוב: וכל זה כשהוא יודע שלילה זו פסח ושזו היא מצה. לא עיינתי ואולי דנים בדיוק הלשון בזה).

עושה חדשות כתב:ואגב, זה לא תלוי בהצהרה כפי שנקטת, אלא תלוי באמת, אם הוא מאמין לחיי, ואם לאו לא יעזור כלום. אין שום טעם בקריאת שמע של מי שחושב שה' לא ציוה מעולם דבר. וזה פשוט וברור גם למ"ד מצוות אי"צ כוונה. ובעצמך הבאת את הראיה, שהרי באכילת מצה ל"ב כוונה 'הואיל ונהנה', אבל המודעות לחיוב ולקיום היא בסיס קריטי.

לענ"ד דברים אלו אינם מכירים במורכבות של בני אדם. מה פירוש "תלוי באמת"? האם ה"אמת" היא מה שהוא מצהיר באוניברסיטה כדי למצוא חן בעיני חבריו, או מה שהוא צועק בשעה שהוא נתון בסכנת חיים? ומהי ה"אמת" - הזלזול שלו ביומיום או כובד הראש שלו בשעה שהוא אומר קדיש ליד קבר אביו? צריך קצת היכרות עם התחום כדי להבין את המציאות המורכבת בעניין.

וכיון שכך, אין שום קושי עם ההנחה שכבן לעם ישראל שעמדו רגליו על הר סיני ודאי שבפנימיותו מאמין הוא, שהרי ישראל הם מאמינים בני מאמינים. ומבואר זה היטב בארוכה בתניא פרקים יח-יט ושוב דברים נפלאים בפרק כט בסופו. וכבר העתקתי כאן בעבר דברי הרמב"ם באיגרת תימן: "וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחברו, ודי לנו בערבותו. והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני, שהם מאמינים בנבואות משה רבנו בכל מה שבא על ידו, הם ובניהם ובני בניהם עד עולם. שכן אמר הקב"ה יתברך "הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם".
מתוך הניסיון הנני להצטרף לדברי הרב סג''נ.
נדיר למצוא כופר של ממש בזמננו.
כל ההצהרות על 'כפירה', הינם בעיקר לצורכי נוחות, כדי להשתחרר מעול כלשהו, וברוב מוחלט של המקרים אינם עומדים במבחן מעשי קטן.
מספיק ניתוח קטן כדי שיבקשו להתפלל עבורם 'ליתר ביטחון' וכדומה. ואני מדבר על אקדמאים,כאלו שמצהירים על אפשרות נישואין לגויה.
דרך אגב, כמה מהם מוותרים על ברית מילה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אפריל 28, 2019 9:29 am

לא רק בזמנינו, אלא בשום זמן.
אם הכופר לא היה מודע לכך שהוא בוחר ברע, הרי שלא היה נענש על כך. ועל כרחך שאין זו אלא פריקת עול ושיבוש השכל במודע.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי צביב » ג' אפריל 30, 2019 3:59 pm

לכאורה השאלה כאן אינה רק לפני עור,
אלא לתת להם איסור יחוד.

יונת אלם
הודעות: 385
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי יונת אלם » ד' מאי 01, 2019 11:55 am

והנה תשובה דומה ממרן הגר"ח גריינימן זצוק"ל כפי ששח לי השואל ה"ה הרב יוסף וליס שליט"א מנכ"ל "ערכים"
היה לנו סמינר בפסח. הייתה משפחה שבאמצע חול המועד רצו לעזוב את הסמינר כי לא היה מעדנים שהילדים שלהם אהבו. למה לא היו אותם מעדנים, כי זה לא ברמת כשרות מהודרת. התקשרתי לשאול מה לעשות. התשובה שקבלתי הייתה: ואם הוא היה אומר לך שהוא חייב לאכול פיתה הייתי אומר לך לנסוע לערבי לקנות לו פיתה... שיישאר בסמינר!
שאלתי את ר' יוסף וליס מה היה הקו המנחה של מרן הגר"ח בנושא והוא ציטט לי מכתב שכתב עבורם לנדיבים: 'לנוכח המצב אשר בידינו להחזיר למוטב אחינו התועים, הנני חושב לחובתנו לנהוג בהתאם לכל הפחות כאילו היה המדובר להציל נפשות מטביעה בים או ממחנות השמדה, ולכן על אף הקשיים איני מוצא אפשרות להשתחרר מפעולות הנעשות. ייסורי האדם נכתבים בראש השנה, ומי שמצטער בעבודת הצלה חוסך מלהצטער בעניינים פרטיים'
דהיינו, אומר ר' יוסף, הוא נתן לי לא פעם המחשה, אנחנו בני דור ניצולי שואה, הרכבת נוסעת לאושוויץ לקחת קרון ועוד קרון מלא ביהודים - עשית סמינר עצרת את הרכבת! הוצאת אנשים בדרך למשרפות! וזה הצלה גשמית, הצלה רוחנית זה פי אלף מזה, ומה עם הדורות האחרים והדורות שיבואו מאותו בעל תשובה עד עולם.
אם זה הקו המנחה, אין תימה על ההוראות בנושא.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ד' מאי 01, 2019 3:52 pm

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:"אפשר לדון". ככה? במה אותו כופר יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה? הרי לדעתו העולם נברא מעצמו ומעולם לא ציוה ה' את בני האדם מה לעשות. לא פסח לא מצה לא בדים ולא בלולות.

להבנתי לא מבקשים את דעתו ו'הסכמתו' על המצוות, אלא השאלה היא אם הוא מבין את פשר המעשה . .

בקובץ שיעורים (ח"ב סי' מד אות יד) מצדד לומר דכופר העושה מצוה אינה כלום דהוי מתעסק.
אולם בהליכות שלמה (תפלה פ"ד דבר הלכה אות כ, מועדים ניסן פ"ט דבר הלכה אות צא) משיג ע"ז ומסיק דעלתה לו המצוה כל שניכר המעשה לשמה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' מאי 01, 2019 3:56 pm

אולי בעל הליכות שלמה לשיטתו שאין דין של תינוק שנשבה לחילונים בני זמננו.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' דצמבר 26, 2019 6:33 pm

יונת אלם כתב:והנה תשובה דומה ממרן הגר"ח גריינימן זצוק"ל כפי ששח לי השואל ה"ה הרב יוסף וליס שליט"א מנכ"ל "ערכים"

בספר הביוגרופיה של הרב וליס מובא הוראה מהגר"ח אליו שבשמים רוצים שיעשה עוד סמינר אף שעל ידי כך לא יוכלו לשלם הלוואה.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' דצמבר 26, 2019 8:15 pm

כמדו׳ שמרן הגר"ח ז"ל אמר שהוא מעדיף שיתבעו אותו למעלה על זה שלא פרע הלוואה מאשר שיתבעו למה לא קירב את מי שיכל

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי מצליח » ה' דצמבר 26, 2019 9:51 pm

מקונטרס כי ברוך הוא דינוב חנוכה תש"פ
קבצים מצורפים
דינוב א.PNG
דינוב א.PNG (57.71 KiB) נצפה 5616 פעמים
דינוב ב.PNG
דינוב ב.PNG (27.13 KiB) נצפה 5616 פעמים
דינוב ג.PNG
דינוב ג.PNG (58.09 KiB) נצפה 5616 פעמים
דינוב ד.PNG
דינוב ד.PNG (15.41 KiB) נצפה 5616 פעמים

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי מאור עינים » ה' דצמבר 26, 2019 10:32 pm

לא הבנתי
הרי להציל אדם משמד מותר לחלל שבת, מאיזה טעם שיהיה, וגם אם זה ספק הצלה, ולמה לתת לאדם בעצמו לחלל שבת או כל איסור אחר, כדי להצילו משמד אסור?

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי אברך » ה' דצמבר 26, 2019 10:43 pm

שעת הכושר כתב:מעשה שהיה לפני הרבה שנים;

ארגון המתעסק בקירוב רחוקים יזם סופ"ש של חיזוק וקירוב והחזרה בתשובה במלון בצפון הארץ, וקהל היעד היו זוגות נשואים וגם אנשים בודדים. בין האורחים שהגיעו למקום, הגיע גם זוג שאינו נשוי, מתוך מטרה להשתכן יחד בחדר אחד. המארגנים קצת נבוכו, והציעו להם להשתכן בנפרד, הגבר עם עוד גברים שהגיעו בבודד, והאשה כנ"ל. אלא שהזוג המדובר סירב להצעה, בהודיעם כי אם לא יתאפשר להם להיות יחד, יחזרו כל אחד לביתו ולא ישתתפו כלל בשבת זו. המארגנים נבוכו שוב, מחד גיסא, איך אפשר לתת להם חדר באופן שבודאי יביאם לידי עבירה, (ובמקום מגוריהם הרי אינם גרים בבית אחד), ומאידך אולי חבל להפסיד את הסיכוי להשפיע עליהם לקרבם לתשובה ולתורה, ואם לא עכשיו אימתי.

ויצאו דחופים לשלוח שליחים לבתי הרבנים לידע המעשה אשר יעשון, אחד מהם הצליח להעביר את השאלה אצל הגרא"מ שך, ואילו השני בו בזמן הפנה את השאלה אל הגר"ח גריינמן. [זכר צדיקים וקדושים לברכה, זכותם תגן עלינו.] כצפוי התשובות אף הם הגיעו ביחד, תשובות הפוכות. האחד השיב כי בודאי ראוי להשקיע בקירובם כל מאי דאפשר ולהעלים עין מן האיסור וביטולה זוהי קיומה כדי שישמור שבתות הרבה ובודאי זהו הרצון העליון, והשני השיב כי אין לנו לעשות חשבונות ולא עשאנו הבורא קבלני הצלחות וההשתדלות שאיננה מנוקה מן העוון הרי היא אסורה והקב"ה ישיבם אליו בדרכים ישרות אשר צדיקים ילכו בם.

אדלג על הנתון המסקרן (או לא) מי אמר מה, גם כי זה לא נוגע לעצם הנידון, וגם במטרה לחסוך כמה תגובות לוהטות וצפויות מראש, שאין בהם שום תועלת להבין ולהשכיל. אדלג גם על התשובה לשאלה המסקרנת: מה הם עשו בסוף... וכל הפטור מדבר ומתעסק בו נקרא הדיוט. ובכל אופן, גופא דעובדה אכן היה, ושמעתיו מכבר מבעל המעשה.

וכעת לשאלה. הרי אם זאת לא השתדלות ראויה, לימדונו רבותינו שההצלחה שתבוא בעקבותיה (אם תבוא) אינה סיבה לקדש את האמצעים הפסולים, (וגם זה זוקק דיון: האם כך, ולמה). ומאידך שמא זאת אכן השתדלות ראויה ואפילו מחוייבת. כיצד מכריעים, ולמאי איכא לדמויי. האם מתאים שיהיה הדבר שנוי בפלוגתא המפורסמת של עבירה לשמה, או האם זה תלוי בשאלות העמוקות בגדרי ההשגחה. האם אפשר לנסות לשער מה היה אומר הח"ח או החזו"א או הגרי"ז. ומה יש לכם להרחיב עוד.



כעין זה יש עם הרבי מחב"ד עם שלמה קרליבך
וכך מובא במהכלול על שלמה קרליבך
לאחר פטירתו של האדמו"ר התקרב שלמה לחתנו, רבי מנחם מנדל שניאורסון[3]. בשנת 1951 ביקש ממנו הרבי להפיץ את תורת החסידות בישיבות, והוא החל להסתובב בישיבות בארצות הברית ולקרב תלמידים לחסידות ולתורת חב"ד[4].

בהמשך קיבל שלמה פנייה מסטודנטית באוניברסיטת קולומביה למסור שיעורי יהדות לסטודנטים שם, ובא לשאול על כך את הרבי מליובאוויטש. לאחר שהרבי אמר לו שהוא צריך לחשוב על כך, ביקש ממנו שלמה שייתן לו להתחיל עם השיעור ורק אחר כך יחשוב[4] וכבר למחרת החל בפעילות באוניברסיטה.

בשנת 1954 פנה שלמה לרבי ואמר לו שאם באים מאה איש לשיעור, לאחר שהוא מבקש מהם לשבת גברים ונשים בנפרד הוא מרגיש שהוא איבד 90 מתוכם, וכשהוא מבקש מהבנות לא לשיר הוא מאבד תשעה נוספים, וכך במקום לדבר עם מאה הוא מדבר עם אחד. הוא ביקש את רשותו לאפשר ישיבה מעורבת. הרב קרליבך סיפר שהרבי ענה לו: "אני לא אומר לך מה לעשות וגם לא אומר לך מה לא לעשות, אם אתה רוצה לעשות משהו על דעת עצמך, יהי רצון שתצליח"[4]. הרבי עצמו כתב שהוא מצטער על שסברו שהוא תומך בדרכו של קרליבך, שאותה הגדיר כמנוגדת להלכה ולשיטת החסידות[5]. קרליבך החליט לעזוב את ליובאוויטש ולפתוח בדרך עצמאית.

ובהערות מובא שם מאגרות קודש כרך י"ט אגרת ז'ר, משנת תש"ך: "במ"ש [במה שכתב] שהספק בעיניו מהו היחס שלי להנהגת פלוני אשר מאסף הוא וכו', - לפלא וגם לצער שחושד אותי בכגון דא, כוונתי בהנוגע לעניין אשר פס"ד [פסק דין] מפורש הוא בשו"ע [שולחן ערוך], קול באשה וכו' או תערובות וכו', ומה שמגדיל עוד יותר הפלא, שהרי כתבתי והדגשתי כ"פ [כמה פעמים], שזהו מנקודות היסוד בתורת ה' ומצותיו, ובייחוד תורת החסידות המבארת, שצ"ל [שצריך להיות] אהבת הבריות ומקרבן לתורה, ולא ח"ו [חס ושלום] לקרב את התורה ומשנה אותה כמתאים אליהם, ועוד הוספתי, שבכלל פס"ד [פסק דין] שבתורה הרי זה רצונו של הקב"ה, [והרי מפורש זה בתוה"ק [בתורתנו הקדושה] ובייחוד בתורת חב"ד בכו"כ [בכמה וכמה] מקומות, ומובן וגם פשוט שאין לבו"ד [לבשר ודם] לעשות מסחר ח"ו ברצונו של הקב"ה וכו'". בפרסומים חב"דיים נכתב כי האיגרת האמורה עוסקת ברב קרליבך. לדוגמה: שבועון בית משיח גיליון 307, עמ' 52, י"ז טבת תשס"א

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ו' דצמבר 27, 2019 3:13 am

אפרים זלמן כתב:בספר הביוגרופיה של הרב וליס מובא הוראה מהגר"ח אליו שבשמים רוצים שיעשה עוד סמינר אף שעל ידי כך לא יוכלו לשלם הלוואה.

חיים שאול כתב:כמדו׳ שמרן הגר"ח ז"ל אמר שהוא מעדיף שיתבעו אותו למעלה על זה שלא פרע הלוואה מאשר שיתבעו למה לא קירב את מי שיכל

כדברי חיים שאול מובא במילי דהספידא על הגר"ח, ומסתברא שכדברים האלה כתוב בספר הביוגרופיה שהזכרתי (ספר באנגלית הנקרא INCREDIBLE), ואני כתבתי מזיכרון שלא בדקדוק (אם כי איני רואה ההבדל הגדול בין ב' הנוסחאות)

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 22, 2020 8:48 am

קראקובער כתב:
עושה חדשות כתב:ודאי שיש חילוק טובא בין עשין ללאוין, ובודאי שהמגיעים לסמינר אינם בכלל המקרה הזה בהכרח.
אבל תקרא שוב את אשר כתב רסג"נ עמש"כ רשעה"כ,
ובהקשר לכך ביקשתי ממנו התייחסות מפורשת עקרונית על הערך האבסולוטי של מצות תפילין אצל יהודי שאינו מאמין בציווי ובמי שציווה.
והרב דרומי יצטרך להוכיח שדברי הרמב"ם מתאימים גם בכה"ג, ולענ"ד אין כל הכרח ואין בזה טעם.

לפי דבריך לא רק שאין מצווה להניח תפילין בכה"ג איסורא נמי איכא שמכשילו בברכה לבטלה ועל לאו של לא תשא הוא כן בפרשה וזה ממש לא מסתבר.

עוד נפק"מ בכל זה, בתקיעת שופר עבור מי שאינו שייך לאמונה בתורה ומצוות, כופר גמור רח"ל, האם מותר בר"ה לתקוע בשופר לאוזניו, או דמכיון דאין בזה מצוה יש כאן איסור שבות.

ולעצם הדיון ע"ע קוב"ש סו"ס מז.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' ספטמבר 22, 2020 9:13 am

הרי ברור שיש תועלת רוחנית בכך שהלה ישמע תקי"ש, כדי להרגילו במצוות, האם אין בזה כדי להתיר תקי"ש כשם שמתירים עבור כל מיני הידורים?

כעי"ז, האם מותר לתקוע עבור קטן שעדיין לא הגיע לחינוך?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ספטמבר 22, 2020 9:24 am

שש ושמח כתב:כעי"ז, האם מותר לתקוע עבור קטן שעדיין לא הגיע לחינוך?
ראה מ"ש בזה כאן (ראש ע' 2).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אנחנו לא עושים חשבונות! באמת?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' ספטמבר 22, 2020 12:32 pm

עושה חדשות כתב:
קראקובער כתב:
עושה חדשות כתב:ודאי שיש חילוק טובא בין עשין ללאוין, ובודאי שהמגיעים לסמינר אינם בכלל המקרה הזה בהכרח.
אבל תקרא שוב את אשר כתב רסג"נ עמש"כ רשעה"כ,
ובהקשר לכך ביקשתי ממנו התייחסות מפורשת עקרונית על הערך האבסולוטי של מצות תפילין אצל יהודי שאינו מאמין בציווי ובמי שציווה.
והרב דרומי יצטרך להוכיח שדברי הרמב"ם מתאימים גם בכה"ג, ולענ"ד אין כל הכרח ואין בזה טעם.

לפי דבריך לא רק שאין מצווה להניח תפילין בכה"ג איסורא נמי איכא שמכשילו בברכה לבטלה ועל לאו של לא תשא הוא כן בפרשה וזה ממש לא מסתבר.

עוד נפק"מ בכל זה, בתקיעת שופר עבור מי שאינו שייך לאמונה בתורה ומצוות, כופר גמור רח"ל, האם מותר בר"ה לתקוע בשופר לאוזניו, או דמכיון דאין בזה מצוה יש כאן איסור שבות.

ולעצם הדיון ע"ע קוב"ש סו"ס מז.

לפי זכרוני הגרשז"א חולק על הקוב"ש, וסובר שודאי יש לו ספק כל שהוא שמא התורה אמת ומכוון למצווה. וכמדומה שכן מורגל ונהוג כדעתו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים