הודעהעל ידי יונת אלם » ד' מאי 30, 2018 4:35 pm
מה שרשום אצלי ע"ז:
"הביאו עלי כפרה שמיעטתי את הירח" שאל הגה"צ רבי דניאל מקלם זצ"ל הי"ד הרי טענת הלבנה לכאורה הייתה נכונה, וכי בשביל שטענה דבר נכון התמעטה. אלא טענת הלבנה הייתה ששני מלכים אינם משתמשים בכתר אחד, היא טענה נכונה רק במקום שכל אחד יש לו ממשלה לכן אי אפשר שישתמשו בכתר אחד, והיא הרגישה שיש לה ממשלה.
זו הייתה טעות, כי הרי היא והשמש הם רק שמשים של הקב"ה ואין להם שום ממשלה מעצמם. היא הרגישה שיש לה ממשלה, א"ל הקב"ה לכי ומעטי את עצמך כדי שתרגיש שהיא רק שמש של הקב"ה ואין לה ממשלה לעצמה. (קובץ שיחות לר"נ ווכטפויגל ח"ז ע' רפ"ז).
הגאון הגדול רבי אלי' מאיר בלאך זצ"ל מטעלז אמר, כי אם הקב"ה היה ממעט את החמה בשביל הלבנה, היה זה חטא ללבנה שהיא משתמשת לבד בכתר שמגיע לשניהם בשווה, לכן הגביה הקב"ה את החמה שלא דרשה. ואחרי שהתמעטה הלבנה הבורח מן הכבוד, הכבוד רודף אחריו והרבה הקב"ה את כבודה בזה שכל ראש חדש הוא יום טוב. (פניני דעת ח"א ע' ט').
וכך למד מרן רבי אריה פינקל זצוק"ל 'עין טובה' מקידוש לבנה: 'וללבנה אמר שתתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן, שהם עתידים להתחדש כמותה, ולפאר ליוצרם על שם כבוד מלכותו'. אומרים ללבנה - תתחדשי כמו שעם ישראל עתיד להתחדש. כמו שלא רואים את פגימתך. פגימה יש. אבל רואים את הלבנה שעתידה להיות כמו השמש. זה לא נבואה שיראה את העתיד הטוב. אלא כבר עכשיו אני רואה טוב! לא לראות את הפגימה זה הברכה של קידוש לבנה!! לראות את היכולות ואת הטוב שעתידים להתחדש כמותך! זה כח של "עין טובה" שלא רואה את הפגימה אלא רק את הטוב שעתיד להתחדש!
המשיך רבי אריה, כך צריך להסתכל על כל יהודי. כמו שמסתכלים על הלבנה ומבשרים לה על התחדשותה שתהיה כמו השמש ורואים את הטוב שבה ולא את הפגימה בה. צריך לדעת איך מעודדים ומבשרים לה את הבשורה הגדולה הזו, שעם ישראל יתחדשו כמו שאת תתחדשי. לחשוב אני לא רואה את הפגימה כי יש בכוחי להתחדש, זה מעודד אותי לחשוב שאני טוב!!
הלוואי שנזכה להגיע לדרגה הזו לא לראות את הפגימות. אם היינו מקדשים כך קידוש לבנה, היינו יוצאים כמו שרבי ישמעאל אומר "אילו לא זכו ישראל להקביל פני אביהם פעם אחת בחודש דיין" אין לשער כמה שזה מספיק להיות קרוב להקב"ה ולדעת לא להסתכל על פגימות ישראל. אלא להסתכל שעתידים להיות כמו הלבנה. וסיים: מי שיחשוב כך בקידוש לבנה, יראה את השכינה!