איש_ספר כתב:כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.
יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.
מה דעתכם?
איש_ספר כתב:האם נזכה לכרך חדש של שרשים
הרי לנו להדיא שאמירת ישתבח ויתפאר מחייבת כפיפת הראש, אלא שלדברי ספר העיתים אינה מחייבת עמידה, אולם אלו שעומדים (ככל דבר שבקדושה, כמובא בדברי הרמ"א בדרכי משה סוףצ סי' נו, וכמנהג הרווח אצל האשכנזים) מה יעשו? לא יכפפו ראשיהם?ואומר שליח צבור ברכו את ד' המבורך ואומר הצבור בלחש ישתבח ויתפאר ויתרומם וכו' ועונין הצבור ברוך ד' הל"ו והא מילתא נהגו כל ישראל בכל בתי כנסיות לישב בכובד ראשיהן כפופין בשעה שאומר הש"צ ברכו והן אומרין ישתבח ויתפאר ויתרומם וכו' ולאחר שאומרים ישתבח זה עונין ברוך ד' הל"ו וכ"כ נמי רב עמרם גאון, ואף על גב דנהגו עלמא הכי אנן שמיע לן מפומי דקצת חכמי הדור וחזי לן נמי הכי לעניות דעתן דכל מאן דמדקדק ומהדר על עצמו בתפילתו לית ליה למימר מידי בשעה שאומר הש"צ ברכו את ד' המבורך אלא לישב בכובד ראש ושותק ומאזין מפי ש"צ מה שהוא אומר ועונה אחריו ברוך ד' המבורך לעולם ועד.
איש_ספר כתב:כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.
יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.
מה דעתכם?
איש_ספר כתב:כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.
יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.
מה דעתכם?
הוגה ומעיין כתב:גם מנהג רוז'ין הוא כך לכרוע מעת שהחזן אומר "ברכו". בעיקר נהגו בו האדמו"רים ואלו מהחסידים האוחזים מנהגיהם.
שבטיישראל כתב:הוגה ומעיין כתב:גם מנהג רוז'ין הוא כך לכרוע מעת שהחזן אומר "ברכו". בעיקר נהגו בו האדמו"רים ואלו מהחסידים האוחזים מנהגיהם.
ברוזין האדמו"רים מתפללים בחדר מיוחד (דאווען שטוב) ולא בתוככי ביהמ"ד
שבענו מטובך כתב:שמעתי פעם שחסידי באבוב נוהגים לכוף ראשיהם בשעה שהש"ץ אומר 'ברכו', וטעמם: כך כתוב בסידור יעב"ץ.
בשעתו בדקתי בסידור יעב"ץ המקורי ולא מצאתי דבר זה, אלא בסידור 'בית יעקב', ה"עמדין סידור" החסידי, שם זה נמצא.
[לא בדקתי כעת, אלא כתבתי מזכרון. נא למחול לי אם טעיתי בפרטים הנ"ל]
דרומי כתב:הדברים שכתבת תמוהים (לזקוף כשהחזן אומר "ה"'), כי בעת שהכה"ג היה אומר את שם הוי' ככתבו היו כל העם כורעים ומשתחווים ולא מזדקפים. ופשוט שכל ענין הזקיפה בה' ("ה' זוקף כפופים") הוא כשהאדם עצמו מזכיר את שם ה' ולא כשהוא שומע ממישהו אחר. ודוק. (לא חידוש שלי הוא אלא שראיתי באיזה מקום שנעלם ממני כעת).
דרומי כתב:הדברים שכתבת תמוהים (לזקוף כשהחזן אומר "ה"'), כי בעת שהכה"ג היה אומר את שם הוי' ככתבו היו כל העם כורעים ומשתחווים ולא מזדקפים. ופשוט שכל ענין הזקיפה בה' ("ה' זוקף כפופים") הוא כשהאדם עצמו מזכיר את שם ה' ולא כשהוא שומע ממישהו אחר. ודוק. (לא חידוש שלי הוא אלא שראיתי באיזה מקום שנעלם ממני כעת).
מאיר נקי כתב:לפי מה שידוע לי נשתרש מנהג זה מאמירת ברכו שבליל שבת שכידוע אז מקבלים תוספת הרוח של ליל שבת ולכן נהגו לכרוע ומיזה יש שהתרגלו לכרוע בכל ברכו.
יש תקוה כתב:מאיר נקי כתב:לפי מה שידוע לי נשתרש מנהג זה מאמירת ברכו שבליל שבת שכידוע אז מקבלים תוספת הרוח של ליל שבת ולכן נהגו לכרוע ומיזה יש שהתרגלו לכרוע בכל ברכו.
מה המקור שצריך לכרוע כדי לקבל תוספת שבת, צריך לעמוד ולא לכרוע (כמ"ש רבותינו המקובלים ע"ה), וא"כ א"א לומר "ולכן נהגו לכרוע".
או, שאני טועה ויש שכתבו לכרוע בשביל קבלת תוספת שבת, ולא לעמוד.
באם יש מקור לכרוע בשביל לקבל תוספת שבת אשמח לדעת עליו.
יש תקוה כתב:אם כת"ר יוכל להפנות למקור בשו"ת?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google Adsense [Bot] ו־ 13 אורחים