מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

פשר השם "נעטי"

הודעהעל ידי בינוני » ו' יוני 23, 2017 3:02 pm

ברישומי הנישואין של ר' עמרם בלויא (הראשון אביו של ר' יצחק שלמה) שבפרשבורג כתוב כך (פורסם בעלי זיכרון 5):
"נשא את הבתולה קאטארינה פלייסיג ילידת שוסבורג בת בערנ' פלייסיג ונעטי".
מה יכול להיות פשר השם "נעטי"?
[זו' ר' עמרם נקראה עלקא, וכאן ובעוד רישומים היא מופיעה "קאטארינה". אביה "בערנ'" נקרא בירך.]

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: משמעות השם 'עטיל' (ועוד שמות)

הודעהעל ידי מעיין » א' יוני 25, 2017 6:07 pm

ראש חכם כתב:בשורה לא טובה להנקראות 'הינדל' [או 'הינדא'?], עיין היטב שו"ת חתם סופר אבהע"ז ח"ב סימן לח.

שם כתוב שהוא מלשון הינטל שגל כלבתא, אבל לכאורה אין זה בשורה לא טובה רק הוא לשון געגוגים כשגל וככלבתא, להמתגעגים בה
ועיין בדברי חיים שכתב דהינדא נגזר משם הקדוש הנקרא [אדני] שיש צירוף כזה [היינו ינדא] והא ניתוסף הוא ה"א בתראה משם הנכתב [הוי'] עיי"ש מ"ש משם אדוני, ושם כתריאל

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' יוני 25, 2017 6:35 pm

למה אנשים לא נמנעים מלקרוא בשם "מחלה" (בפרט חסידים) ?

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי גביר » ב' יוני 26, 2017 8:15 am

הכהן כתב:
שפרינצא = אספרנסה = ספרדית: תקווה. בעקבות נדודי היהודים מספרד ומארצות סמוכות לה למרכז אירופה ואחר כך למזרחה, יש ביידיש מילים רבות ממקור לטיני. (ספרדית היא נגזרת של הלטינית, ומכאן 'לאדינו' כינויו של הניב היהודי-ספרדי.)

את המידע הזה איששתי בעזרת ד''ר קרן דובנוב מן האקדמיה, שתרמה דוגמאות מעניינות נוספות:
אחת הדוגמות המפורסמות היא בענטשן (מן הפועל הלטיני benedicere) - 'לברך'. השפעת הלשונות ממשפחה לטינית ניכרת מאוד גם בשמות הפרטיים. בּוּנֵם (בעיקר בצירוף שמחה בונם) הוא 'איש טוב', בצרפתית bonne homme. בֵּלָה - בלטינית ובאיטלקית 'יפה'. וכך גם השם שפרינצא; המעבר מ-s ל-sh לפני עיצור לא קולי (כגון p, t) חל בניבים רבים של מרכז אירופה (בגרמנית האות s לפני עיצורים אלו נהגית sh, לדוגמה sprache - 'לשון').

דוגמא נוספת - שניאור, שבא מסניור. יעויין כאן https://books.google.co.il/books?id=XmK ... A8&f=false ושם ישנן דוגמאות רבות נוספות [כדי למנוע טרחה יתירה מכמה מחו"ר אתרא קדישא הדין אציין שהדברים שם כתובים בלשונם של שאינם בני ברית].

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ג' יוני 27, 2017 3:24 am

יש הרבה שמות דומים: כגון מרים מירל, רבקה ריקל, שמיסודם היו כינויים א' להשני, על שאלתי בפניכם האם כהיום אפשר ליתן שמות אלו לב' בנות, או אם כגון הסבתא שמה א' מן השמות האם יש משום כבודה שלא לתת שם השני?????????

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יוני 27, 2017 8:19 am

דיוניםבהלכה כתב:יש הרבה שמות דומים: כגון מרים מירל, רבקה ריקל, שמיסודם היו כינויים א' להשני, על שאלתי בפניכם האם כהיום אפשר ליתן שמות אלו לב' בנות, או אם כגון הסבתא שמה א' מן השמות האם יש משום כבודה שלא לתת שם השני?????????


אם הפך לשם עצמאי (אני מכיר אשה ששמה 'ריקל', בלי קשר בשמה ל'רבקה'), אין סיבה הלכתית לאסור.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' יוני 27, 2017 3:14 pm

משה ובני ישראל כתב:למה אנשים לא נמנעים מלקרוא בשם "מחלה" (בפרט חסידים) ?

פירושו מתוק!

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' יוני 27, 2017 3:44 pm

מעט מים כתב:
שם צפורה
יש שכתבו דהוא על שם צפרה אשת משה שבתורה עיין בבית שמואל (שמות נשים אות צ'), אבל בטיב גיטין (שמות נשים אות צ' סק"א) כתב מצאתי בס"ג למהרא"ש שכתב בשם הגאון מו"ה מאיר ז"ק אב"ד לבוב שכתב, שהאלוף המרומם האב"ד מו"ה יעקל פקפק בשם צפורה למה בכל הפוסקים נמצא צפורה מלא ובתורה כל צפרה חסר ו', ונראה שהשמות שלנו על שם עוף צפור שרוב מלאים, וכן משמע מלשון רמ"י על שם לשון אשכנז פוגיל עכ"ל. ובשו"ת מהרש"ם (ח"ג סי' רפ"ה ורפ"ו) כתב, דהמעיין במדרש רבה פרשת שמות (א') ימצא דצפרה אשת משה רבינו נקראת צפרה לפי שמיהרה את עצמה כצפור עיי"ש, ועיין בשו"ת נשאל דוד (אהע"ז סי' י"ב) דכתב, וגדולה מזה צפורה עצמה נקראת על שם ציפור האמור בתורה, וכאשר איתא להדיא במדרש ילקוט (שמות רמז קס"ט) בשם מדרש אכביר וזה לשונו, ויאמר אל בנותיו ואיו, מיד יצאתה צפורה כצפור והביאתו בית אביה כדם הצפור עכ"ל, צא ולמד שם צפורה גופה מקורו נובע על שם צפור. אבל בספר החזקוני (שמות ב' כ"א) כתב למה נקרא שמה צפורה שרצתה כצפור לקרוא למשה, דבר אחר היתה יפה ומאירה כבוקר דמתרגמינן צפרא, ואומר באה הצפירה (יחזקאל ז') ישוב ויצפור מהר הגלעד (שופטים ז').

אי משום הא לא איריא גם בִּתיה דרשינן במדרש כבתו של יה ואעפ"כ באה חרוקה.
ומן כבר תמהתי על הכנענים המקפידים כביכול לדבר נכון, שלמה הוגים כיונים בפתח בַּתיה

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יוני 29, 2017 7:46 pm

אבא יודן כתב:
מעט מים כתב:
שם צפורה
יש שכתבו דהוא על שם צפרה אשת משה שבתורה עיין בבית שמואל (שמות נשים אות צ'), אבל בטיב גיטין (שמות נשים אות צ' סק"א) כתב מצאתי בס"ג למהרא"ש שכתב בשם הגאון מו"ה מאיר ז"ק אב"ד לבוב שכתב, שהאלוף המרומם האב"ד מו"ה יעקל פקפק בשם צפורה למה בכל הפוסקים נמצא צפורה מלא ובתורה כל צפרה חסר ו', ונראה שהשמות שלנו על שם עוף צפור שרוב מלאים, וכן משמע מלשון רמ"י על שם לשון אשכנז פוגיל עכ"ל. ובשו"ת מהרש"ם (ח"ג סי' רפ"ה ורפ"ו) כתב, דהמעיין במדרש רבה פרשת שמות (א') ימצא דצפרה אשת משה רבינו נקראת צפרה לפי שמיהרה את עצמה כצפור עיי"ש, ועיין בשו"ת נשאל דוד (אהע"ז סי' י"ב) דכתב, וגדולה מזה צפורה עצמה נקראת על שם ציפור האמור בתורה, וכאשר איתא להדיא במדרש ילקוט (שמות רמז קס"ט) בשם מדרש אכביר וזה לשונו, ויאמר אל בנותיו ואיו, מיד יצאתה צפורה כצפור והביאתו בית אביה כדם הצפור עכ"ל, צא ולמד שם צפורה גופה מקורו נובע על שם צפור. אבל בספר החזקוני (שמות ב' כ"א) כתב למה נקרא שמה צפורה שרצתה כצפור לקרוא למשה, דבר אחר היתה יפה ומאירה כבוקר דמתרגמינן צפרא, ואומר באה הצפירה (יחזקאל ז') ישוב ויצפור מהר הגלעד (שופטים ז').

אי משום הא לא איריא גם בִּתיה דרשינן במדרש כבתו של יה ואעפ"כ באה חרוקה.
ומן כבר תמהתי על הכנענים המקפידים כביכול לדבר נכון, שלמה הוגים כיונים בפתח בַּתיה



אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' יוני 29, 2017 7:50 pm

עתניאל בן קנז כתב:אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

כבמקרא וגם בצ' חרוקה: בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ו' יוני 30, 2017 1:19 am

קאצ'קלה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

כבמקרא וגם בצ' חרוקה: בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע.

דומני דהקוראים בשם זה, אין כוונתם לקרא זאת על שם המלכה הלזו. אלא על שם נקיבת הצבי.
ובמקרא (שיר השירים ד,ה; שם ז,ד) זה מנוגד צ' שוואית וב' חרוקה.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' יוני 30, 2017 5:05 am

עתניאל בן קנז כתב:
קאצ'קלה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:אגב כיצד מקובל לבטאות את השם 'צביה', האם כבמקרא, או בצ' חרוקה?

כבמקרא וגם בצ' חרוקה: בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע.

דומני דהקוראים בשם זה, אין כוונתם לקרא זאת על שם המלכה הלזו. אלא על שם נקיבת הצבי.
ובמקרא (שיר השירים ד,ה; שם ז,ד) זה מנוגד צ' שוואית וב' חרוקה.

בסדר הגט למהר"ש מלובלין כתוב:
ואני הסופר הייתי מכיר אשה אחת שהיה שמה צביה והיו קוראין אותה ציוויא, ועיקר שם צביה. ונ"ל שעיקר השם על שם תאומי צביה, כמו שקורין לאיש צבי ששמו הירש כן קוראין לאשה צביה ודו"ק.

אבל בסדר הגט של רבי מיכל רבי יוזפש מקראקא, הביא את דברי הנ"ל וכתב:
רצונו לומר דמאחר שעיקר השם צביה על שם תאומי צביה וכו' על כן יש לכתוב צביה המכונה ציוויא. וזה אינו, שהרי במלכים ב' פ' י"ב ובדברי הימים ב' פרק כ"ד שם כתוב שם אשה צביה, הצד"י בחיריק והבי"ת בשבא נח, ואם כן ודאי אינו שם של לעז כלל רק של עברי, ואין לכתוב אלא צביה לחוד.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: משמעות השם 'עטיל'

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ו' יוני 30, 2017 3:57 pm

קאצ'קלה כתב:
עתניאל בן קנז כתב:דומני דהקוראים בשם זה, אין כוונתם לקרא זאת על שם המלכה הלזו. אלא על שם נקיבת הצבי.
ובמקרא (שיר השירים ד,ה; שם ז,ד) זה מנוגד צ' שוואית וב' חרוקה.

בסדר הגט למהר"ש מלובלין כתוב:
ואני הסופר הייתי מכיר אשה אחת שהיה שמה צביה והיו קוראין אותה ציוויא, ועיקר שם צביה. ונ"ל שעיקר השם על שם תאומי צביה, כמו שקורין לאיש צבי ששמו הירש כן קוראין לאשה צביה ודו"ק.

אבל בסדר הגט של רבי מיכל רבי יוזפש מקראקא, הביא את דברי הנ"ל וכתב:
רצונו לומר דמאחר שעיקר השם צביה על שם תאומי צביה וכו' על כן יש לכתוב צביה המכונה ציוויא. וזה אינו, שהרי במלכים ב' פ' י"ב ובדברי הימים ב' פרק כ"ד שם כתוב שם אשה צביה, הצד"י בחיריק והבי"ת בשבא נח, ואם כן ודאי אינו שם של לעז כלל רק של עברי, ואין לכתוב אלא צביה לחוד.



תודה רבה!!!
החכמתני!

משה נטע
הודעות: 417
הצטרף: ד' ינואר 11, 2017 7:01 pm

Re: משמעות השם 'עטיל' (ועוד שמות)

הודעהעל ידי משה נטע » א' יולי 02, 2017 7:24 pm

מי יודע מה פירוש השם מאנצ'ע/ מאנצ'י (מאנטשע)?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

האם השם 'איטה' משמעותו 'יהודית'?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוקטובר 16, 2017 6:00 pm

[url]ן[/url]שמעתי שהיו אומרים שהשם 'איטה' פירושו יהודית, האם כנים הדברים?[url][/url]
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ו' יוני 21, 2019 12:50 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: האם השם 'איטה' משמעותו 'יהודית'?

הודעהעל ידי בריושמא » ב' אוקטובר 16, 2017 10:27 pm


עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משמעות שמות נשים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 17, 2017 7:26 am

העניא? (או: הניה, הענא, וכו')
טילא?
(מכיר אשה אחת שזהו שמה: טילא העניא...)

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 17, 2017 10:56 am

ארזי ביתר כתב:אגב, עדיין איני בטוח שזה שהשם 'שירה' הוא מילה נרדפת ל'זמירה' המקובל, זה הופך אותו לשם 'טוב'.

למשל 'נתניה' זה מילה נרדפת ל'יונתן'. בהיפוך הסדר. כמו יוחנן וחנניה...


ולא שמענו /ומ"מ אינו ראיה, ואפשר טעיתי/ שקריאת השם 'נתניה' נפוצה.

בתנ"ך מצאנו רק "נתניה" אחד (אביו של ישמעאל שרצח את גדליה בן אחיקם), והוא היה רשע (רש"י במדבר כז,א).

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 17, 2017 1:47 pm

עזריאל ברגר כתב:בתנ"ך מצאנו רק "נתניה" אחד (אביו של ישמעאל שרצח את גדליה בן אחיקם), והוא היה רשע (רש"י במדבר כז,א).

טעות.
מצאנו נתניה בדה"א כה, ב מבני אסף מן הלויים המשוררים.
כמו"כ יש נתניהו צדיק בדה"ב יז, ח (ויש עוד). והוא ונתניה שם אחד, כמו שנקרא ישמעאל הנ"ל 'בן נתניהו' בירמיהו מ, ח.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי דודי צח » ג' אוקטובר 17, 2017 3:16 pm

בשלמא שמות חיות המסמלות מעלות ואופי, כגון 'אריה' 'צבי' וכדומה, ניחא שאנו נותנים אותם לאנשים, ואפילו גם זאב ועוד. אבל איך הסתנן אצלינו השם 'דוב' - בער, דובער, דוב-בער. שכל מרעין בישין נאמרו על דובים, מסורבלים כדוב,

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי דודי צח » ג' אוקטובר 17, 2017 3:20 pm

מודיעין כתב:ידוע למאן דהוא מקור לשם 'אפרת' מעבר למדרש שמרים זו אפרת?

סיפר לי ידיד פלוני, כי בן הכולל שלו ילד בשעה טובה בת ביום ההילולא של רחל אימנו, נימנו וגמרו הוא ורעייתו לתת לבת את השם 'אפרת'. אך כמנהג הליטאים הצעירים החדשים, שכבר עקפו מזמן את החסידים, ביקש אף הוא לשמוע 'דעת תורה' ולקבל ברכת חכם לקריאת השם, ועלה לביתו של רב השכונה מורנו רבי עזריאל אויערבך שליט"א 'להתייעץ' בנוגע לשם.
אמר לו ר' עזריאל: למה 'אפרת'? כי כתוב אצל רחל "בדרך אפרתה היא בית לחם" - נו, אז תקרא לה 'בית לחם'....

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי דודי צח » ג' אוקטובר 17, 2017 3:23 pm

חכם באשי כתב:ומה עם שאר שמות החיות שאמצו האשכנזים, כמו: צבי, דוב, אריה. במיוחד שמדובר בשמות של בעלי חיים טמאים! איך שותקים על כך?
האם באמת כולם צריכים להחליף את שמותיהם. היכן בדיוק הגבול?


בעלי חיים טמאים הם רק באכילה ורק לאחר מותם, אבל בחייהם אין להם שום פחיתות וטומאה לעומת בעלי חיים טהורים, כך משמע מפורש בספר הנקרא 'חומש'.
ולפיכך לא מצינו בדור העבר גם מן המתחסדים שלא ירכבו בעגלת החמור והסוב, ויקפידו רק על כבשים וציפורים...

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוקטובר 17, 2017 4:01 pm

דודי צח כתב:
חכם באשי כתב:ומה עם שאר שמות החיות שאמצו האשכנזים, כמו: צבי, דוב, אריה. במיוחד שמדובר בשמות של בעלי חיים טמאים! איך שותקים על כך?
האם באמת כולם צריכים להחליף את שמותיהם. היכן בדיוק הגבול?


בעלי חיים טמאים הם רק באכילה ורק לאחר מותם, אבל בחייהם אין להם שום פחיתות וטומאה לעומת בעלי חיים טהורים, כך משמע מפורש בספר הנקרא 'חומש'.
ולפיכך לא מצינו בדור העבר גם מן המתחסדים שלא ירכבו בעגלת החמור והסוב, ויקפידו רק על כבשים וציפורים...

ומה נעשה שבספר הנקרא שולחן ערוך (יו"ד סו"ס קצח, ברמ"א ובש"ך שם) נמצא שלא כהבנתך בספר הנקרא חומש.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 17, 2017 8:22 pm

וראה גם רמב"ם הלכות מאכלות אסורות פרק ח הלכה יז.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי מענה איש » ג' אוקטובר 17, 2017 8:37 pm

דודי צח כתב:
מודיעין כתב:ידוע למאן דהוא מקור לשם 'אפרת' מעבר למדרש שמרים זו אפרת?

סיפר לי ידיד פלוני, כי בן הכולל שלו ילד בשעה טובה בת ביום ההילולא של רחל אימנו, נימנו וגמרו הוא ורעייתו לתת לבת את השם 'אפרת'. אך כמנהג הליטאים הצעירים החדשים, שכבר עקפו מזמן את החסידים, ביקש אף הוא לשמוע 'דעת תורה' ולקבל ברכת חכם לקריאת השם, ועלה לביתו של רב השכונה מורנו רבי עזריאל אויערבך שליט"א 'להתייעץ' בנוגע לשם.
אמר לו ר' עזריאל: למה 'אפרת'? כי כתוב אצל רחל "בדרך אפרתה היא בית לחם" - נו, אז תקרא לה 'בית לחם'....


סבתא רבא של בצלאל

וַתָּמָת עֲזוּבָה, וַיִּקַּח לוֹ כָלֵב אֶת אֶפְרָת וַתֵּלֶד לוֹ אֶת חוּר וְחוּר הוֹלִיד אֶת אוּרִי וְאוּרִי הוֹלִיד אֶת בְּצַלְאֵל.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

הודעהעל ידי מענה איש » ג' אוקטובר 17, 2017 8:49 pm

דודי צח כתב:
חכם באשי כתב:ומה עם שאר שמות החיות שאמצו האשכנזים, כמו: צבי, דוב, אריה. במיוחד שמדובר בשמות של בעלי חיים טמאים! איך שותקים על כך?
האם באמת כולם צריכים להחליף את שמותיהם. היכן בדיוק הגבול?


בעלי חיים טמאים הם רק באכילה ורק לאחר מותם, אבל בחייהם אין להם שום פחיתות וטומאה לעומת בעלי חיים טהורים, כך משמע מפורש בספר הנקרא 'חומש'.
ולפיכך לא מצינו בדור העבר גם מן המתחסדים שלא ירכבו בעגלת החמור והסוב, ויקפידו רק על כבשים וציפורים...


מפורש בפרשתן שלתיבה לקח נח מבהמה טהורה שבעה ומטמאה שתיים

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

שם "טריינדל"

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » א' יוני 10, 2018 10:40 pm

ראיתי בהזמנה לחתונה שם הכלה "טריינדל" האם יש מי שמכיר או יודע על מקור לשם זה?? במושכל ראשון נראה שיוצא משם "טראנא"!!!

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 10, 2018 10:41 pm

טריינדל בגרמנית זה דריידל באידיש, ובעברית סביבון.

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » א' יוני 10, 2018 10:46 pm

אולם גם דריידל לא מצינו בפוסקים על שם אשה

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי יבנה » א' יוני 10, 2018 11:05 pm

ים של שלמה מסכת גיטין פרק ד סי' לא אות ט'
טרינא שם האשה, וכותבין טריינא באל"ף, וכן מצאתי, ובארצינו קוראין טריינא בשני יודי"ן,
ושם באות ו'
וכן במקצת סמ"ק כתב המכונה טרינא באל"ף לבסוף
וכן הובא בבית שמואל שמות נשים אות ט.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יוני 10, 2018 11:11 pm

כמדומה שסבתו של הגאון נקראה טריינה/א והיא שנעשה לה נס שעליו בירך ר' חיים מוולוז'ין ברוך שעשה נס. וכידוע.

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ב' יוני 11, 2018 4:32 am

איני רואה שום קשר בין שם זה לשמות אלו - אבל שו"ר בספר דברי חיים על שמות נשים אות ט' סק"א שציין לשם "טריינדיל"

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 11, 2018 6:34 am

תוכן כתב:טריינדל בגרמנית זה דריידל באידיש, ובעברית סביבון.

גוגל מתרגם סביבון לגרמנית Dreidel. לא הצלחתי לכתוב בו טריינדל שמיתרגם לסביבון. איך אתה כותב את זה?

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי תוכן » ב' יוני 11, 2018 8:17 am

אוצר החכמה כתב:
תוכן כתב:טריינדל בגרמנית זה דריידל באידיש, ובעברית סביבון.

גוגל מתרגם סביבון לגרמנית Dreidel. לא הצלחתי לכתוב בו טריינדל שמיתרגם לסביבון. איך אתה כותב את זה?


Trendel. בתרגום של גוגל הוא לא מופיע, אבל תעשה חיפוש בגוגל של Trendel ו-Dreidel ותמצא נחת.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שם "טריינדל"

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 11, 2018 9:14 am

דיוניםבהלכה כתב:איני רואה שום קשר בין שם זה לשמות אלו - אבל שו"ר בספר דברי חיים על שמות נשים אות ט' סק"א שציין לשם "טריינדיל"

כוונתך שאינך רואה קשר בין טריינא לטריינדל? באמת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משמעות שמות נשים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 11, 2018 12:00 pm

ולהעיר, שאני מכיר משפחת דרנדל, מעולי רוסיה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

איטא = יהודית או אסתר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 28, 2019 6:03 am

שמעתי בשם רב אחד שליט״א שהשם איטא כינוי ליהודית ומרב אחר שליט״א שאיטא כינוי לאסתר. אשמח אם יש למישהו יותר מידע בזה.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: איטא = יהודית או אסתר

הודעהעל ידי הסרפד » ג' מאי 28, 2019 6:31 pm

בדר"כ מקובל שעטיל (עטיא, וכו') הוא כינוי לאסתר, ואולי לא שמע נכון את דברי השואל?

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: איטא = יהודית או אסתר

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' מאי 28, 2019 7:11 pm

ראה בספרי שמות גיטין דהדבר מפורש בהם

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: איטא = יהודית או אסתר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 29, 2019 1:48 am

באיזה ספר ?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: פלוריש ו־ 166 אורחים