מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

בקשת מקור: לדחות את היצר

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' יוני 04, 2018 5:15 pm

הנני מבקש מקור מהספרים הקדושים לרעיון
שבמלחמת היצר ידחה אותו ויאמר לו אעשה כן בעוד שבוע וכו' ועד אז תתקרר תאוותו, וכדומה לזה


תודה רבה!

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: בקשת מקור: לדחות את היצר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' יוני 04, 2018 5:31 pm

אפשר לומר בדרך הדרוש עפ"י דברי הגמ' בע"ז דף כ"ה ע"ב "ישראל שנזדמן לו עובד כוכבים בדרך וכו', ירחיב לו את הדרך כדרך שעשה יעקב אבינו לעשו הרשע", ופירש"י "ירחיב לו את הדרך - אם היה צריך לו לילך עד פרסה יאמר לו ב' פרסאות אני צריך לילך, אולי ימתין העובד כוכבים מלהכותו עד פרסה שניה, וזה יפרוש ממנו קודם לכן".

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת מקור: לדחות את היצר

הודעהעל ידי יבנה » ב' יוני 04, 2018 6:13 pm

שברי לוחות כתב:הנני מבקש מקור מהספרים הקדושים לרעיון
שבמלחמת היצר ידחה אותו ויאמר לו אעשה כן בעוד שבוע וכו' ועד אז תתקרר תאוותו, וכדומה לזה


תודה רבה!

סוטה מז. ע"ש במאירי
תניא רבי שמעון בן אלעזר אומר יצר תינוק ואשה תהא שמאל דוחה וימין מקרבת

ובמו"ק יז.
רבי אילעאי אומר אם רואה אדם שיצרו מתגבר עליו ילך למקום שאין מכירין אותו וילבש שחורים ויתעטף שחורים ויעשה מה שלבו חפץ ואל יחלל שם שמים בפרהסיא
וכתבו תוס'
אם רואה אדם שיצרו מתגבר עליו - וכתב ר"ח חס ושלום לא הותר לו לעשות עבירה אלא ע"י כך יכנע לבו בפ"ק דקדושין (דף מ. ושם) פירשתי.

וע"ע בגמ' קידושין שם בתחלת העמוד.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' יוני 04, 2018 6:25 pm

זה קרוב, אבל לא ממש

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

מקור אין הנחתום מעיד על עיסתו

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' יוני 04, 2018 8:19 pm

נשאלתי על אין הנחתום מעיד על עיסתו
בבר-אילן מצאתי ביטוי זה בהקדמת שו"ת בית אפרים
יש במדרש רבה עלובה עיסה שנחתומה מעיד עליה
אם זה עלה כאן נא להפנות

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: בקשת מקור: לדחות את היצר

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 04, 2018 8:21 pm

שברי לוחות כתב:הנני מבקש מקור מהספרים הקדושים לרעיון
שבמלחמת היצר ידחה אותו ויאמר לו אעשה כן בעוד שבוע וכו' ועד אז תתקרר תאוותו, וכדומה לזה
תודה רבה!
קבצים מצורפים
ספר הזכרון לבעל המכתב מאליהו.PDF
(172.74 KiB) הורד 214 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מקור אין הנחתום מעיד על עיסתו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 04, 2018 8:51 pm

יש באוצר ספר בשם שגרא דלישנא
כך הוא כותב על העניין:

אין הנחתום מעיד על עיסתו ובלשון המדרש ב"ר ל"ד י"ב עלובה היא העיסה שהנחתום מעיד עליה שהיא רעה וכ"ה בפס"ז בראשית ח כ"א


הנה הקישור
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?164173&pageid=16417300031

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בקשת מקור: לדחות את היצר

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' יוני 04, 2018 9:14 pm

בקרו טלה כתב:
שברי לוחות כתב:הנני מבקש מקור מהספרים הקדושים לרעיון
שבמלחמת היצר ידחה אותו ויאמר לו אעשה כן בעוד שבוע וכו' ועד אז תתקרר תאוותו, וכדומה לזה
תודה רבה!

תודה

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' יוני 04, 2018 10:22 pm

האם יש מקור שכהנים הוזהרו על טומאת ע"ז ותקרובתיה שמטמאת בהאהל כמו מטומאת מת עכ"פ מדרבנן (כ"מ בשלהי עירובין אבל אני מחפש מקור מפורש יותר)?.

בתודה מראש למסייע

תל אביבי
הודעות: 145
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תל אביבי » ג' יוני 05, 2018 7:49 pm

(לחבד־ניקים שבנינו:) ראיתי בעבר מאמר מאחד מאדמור"י חב"ד לפרש את דברי הגמרא בברכות ד, א: למד לשונך לומר איני יודע שמא תתבדה ותאחז, והקושיה ברורה: וכי ילמדו אותנו חז"ל ללמד את לשוננו לומר דבר שקר? ומובא משמו: למד לשונך לומר איני יודע, כי אכן אינני יודע איך אתה הולך להעביר את הדיבור, כי כל אחד מאיר נקודה אחרת.
מאד חשוב לי המקור לזה. בתודה מראש.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

מקור קדום לזה שמי ששב בתשובה שלא יחשוב בעבירות שעשה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 06, 2018 12:28 am

כי זה מזיק ופוגם?

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מקור קדום לזה שמי ששב בתשובה שלא יחשוב בעבירות שעשה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' יוני 06, 2018 1:53 am

יסוד התשובה לרבינו יונה.לא כי זה מזיק אלא כי לא כך היא דרך התשובה.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' יוני 08, 2018 4:02 pm

מצד אחד יש עניין לעשות שותפות עם אדם בר מזל אמנם מצד שני יש מצב שזה שהוא בר מזל,יסבול שיעקב מזלו בגלל השותפות , מחפש חומר על זה.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 240
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: מקור אין הנחתום מעיד על עיסתו

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' יוני 08, 2018 4:54 pm

אחד מעיר כתב:נשאלתי על אין הנחתום מעיד על עיסתו
בבר-אילן מצאתי ביטוי זה בהקדמת שו"ת בית אפרים
יש במדרש רבה עלובה עיסה שנחתומה מעיד עליה
אם זה עלה כאן נא להפנות


ראה כאן:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7 ... 7%AA%D7%95

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: מקור קדום לזה שמי ששב בתשובה שלא יחשוב בעבירות שעשה

הודעהעל ידי אותה אבקש » ש' יוני 09, 2018 10:27 pm

שייף נפיק כתב:כי זה מזיק ופוגם?

אמנם איני יודע ממקור קדום אך בחידושי הרי"ם (לעריו"כ) אי' כן וכדבריו [איני זוכר במדויק והספר אינו תח"י]: "לא להתעסק בסור מרע כי אם בעשה טוב כי אם תהפוך בבוץ הרי תשאר בבוץ ומה יצא מזה, לומר על חטא במהירות ולא לשקוע בהם אלא רק בותמלוך אתה ה' לבדך".
עיי"ש באריכות.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' יוני 10, 2018 12:15 am

עובדיה חן כתב:מצד אחד יש עניין לעשות שותפות עם אדם בר מזל אמנם מצד שני יש מצב שזה שהוא בר מזל,יסבול שיעקב מזלו בגלל השותפות , מחפש חומר על זה.

מענין לענין לא כ"כ באותו ענין, אבל אולי יהיה לתועלת
בספרו של בנו של החפץ חיים עה"ת מבאר שיעקב אבינו לא רצה לעבוד כשכירו של לבן אלא לרעות את צאנו שלו שבבעלותו משום שפעמים נגזר על האדם הטבה או שפע וכיוון שהפרנסה מגיעה לו דרך אדם רשע אזי הוא מפסיד את הטוב שנגזר עליו

יקוב
הודעות: 89
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

מקור?

הודעהעל ידי יקוב » א' יוני 10, 2018 11:59 pm

דאיתא בגמרא שכר מצוה בהאי עלמא ליכא (קידושין לט:), וכתב בספר עשרה מאמרות (.....) הטעם מפני שהמצוה הוא נצחיי לכן צריך להיות השכר גם כן נצחיי, לפיכך שכר מצוה בהאי עלמא ליכא
(חנוכת התורה)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מקור?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יוני 11, 2018 4:13 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' יולי 02, 2018 10:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תל אביבי
הודעות: 145
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תל אביבי » ב' יוני 11, 2018 9:38 am

תל אביבי כתב:(לחבד־ניקים שבנינו:) ראיתי בעבר מאמר מאחד מאדמור"י חב"ד לפרש את דברי הגמרא בברכות ד, א: למד לשונך לומר איני יודע שמא תתבדה ותאחז, והקושיה ברורה: וכי ילמדו אותנו חז"ל ללמד את לשוננו לומר דבר שקר? ומובא משמו: למד לשונך לומר איני יודע, כי אכן אינני יודע איך אתה הולך להעביר את הדיבור, כי כל אחד מאיר נקודה אחרת.
מאד חשוב לי המקור לזה. בתודה מראש.

הקפצה. אנא; חשוב לי מאד המקור.

גם זה יעבור
הודעות: 290
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שו"ע'

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ב' יוני 11, 2018 3:11 pm

בסימן ע"א סעיף ה': יפשוט מלבושיו מעליו ואל יישן במלבושיו.

מה המקור?
מה הסברה?
והאם פוסקים אחרים דיברו מזה?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שו"ע'

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יוני 11, 2018 3:32 pm

אמרי פנחס א - שער תורת האדם כא - תשסג עמ תכג.png
אמרי פנחס א - שער תורת האדם כא - תשסג עמ תכג.png (30.56 KiB) נצפה 11866 פעמים

ויעוין הל' בית הבחירה ח, ו; זכר עשה, תשס"ז, עמ' שסח; מאיר עוז א, עמ' 58.

גם זה יעבור
הודעות: 290
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שולחן ערוך

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ב' יוני 11, 2018 8:44 pm

בסימן ע"א סעיף ה': יפשוט מלבושיו מעליו ואל יישן במלבושיו.

מה המקור?
מה הסברה?
והאם פוסקים אחרים דיברו מזה?

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שולחן ערוך

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' יוני 12, 2018 3:55 am

גם זה יעבור כתב:בסימן ע"א סעיף ה': יפשוט מלבושיו מעליו ואל יישן במלבושיו.

מה המקור?
מה הסברה?
והאם פוסקים אחרים דיברו מזה?

במנהגי חת"ס מובא שהיה ישן כשהוא לבוש ברוב בגדיו:
מנהגי חתס.JPG
מנהגי חתס.JPG (20.15 KiB) נצפה 11824 פעמים

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יוני 12, 2018 5:01 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ו' יולי 27, 2018 9:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שולחן ערוך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 12, 2018 9:52 am

גם זה יעבור כתב:בסימן ע"א סעיף ה': יפשוט מלבושיו מעליו ואל יישן במלבושיו.

מה המקור?
מה הסברה?
והאם פוסקים אחרים דיברו מזה?

אולי כדי שלא יגע במלבושיו קודם נט"י. (וראה שו"ע הגר"ז ס"א ס"ז בב' המהדורות, והוא א' ממקורות הקצוש"ע).

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 12, 2018 10:39 am

ואולי כדי שיוכל לברך 'מלביש ערומים' כראוי?

או בכלל ענין של נימוס ונקיות?

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' יוני 12, 2018 2:10 pm

בשערי תשובה לרבינו יונה (א, לה) כתב "וכן אמרו רבותינו ז"ל הצדיקים באותו דבר שחוטאים בו מתרצים".

האם ידוע מקורו טהור, (יש קצת בדומה לזה בשמו"ר כג, ג ובמדרש תנחומא בשלח, כד).

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 12, 2018 2:24 pm

מחולת המחנים כתב:בשערי תשובה לרבינו יונה (א, לה) כתב "וכן אמרו רבותינו ז"ל הצדיקים באותו דבר שחוטאים בו מתרצים".

האם ידוע מקורו טהור, (יש קצת בדומה לזה בשמו"ר כג, ג ובמדרש תנחומא בשלח, כד).

ראה גם גבי רחב ותורידם בחבל וגו' וברש"י באלו חטאתי באלו מחול לי, ובדבריו זבחים קטז ע"ב.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' יוני 12, 2018 2:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' יוני 12, 2018 2:24 pm

מחולת המחנים כתב:בשערי תשובה לרבינו יונה (א, לה) כתב "וכן אמרו רבותינו ז"ל הצדיקים באותו דבר שחוטאים בו מתרצים".

האם ידוע מקורו טהור, (יש קצת בדומה לזה בשמו"ר כג, ג ובמדרש תנחומא בשלח, כד).



סנהדרין דף ע ע"ב: רבי נחמיה אומר תאנה היה שבדבר שקלקלו בו נתקנו שנאמר ויתפרו עלה תאנה.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' יוני 12, 2018 2:28 pm

יישר כח גדול לשניכם!

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אישצפת » ג' יוני 12, 2018 2:42 pm

דרומי כתב:ואולי כדי שיוכל לברך 'מלביש ערומים' כראוי?

או בכלל ענין של נימוס ונקיות?

בפשטות נראה כדברי כת"ר כדי לברוח מהמחלוקת בענין ברכת מלביש ערומים. אולם אפשר נמי שחששו מלבא לידי קרי וכמדומני שקראתי על הרה"צ סלמאן מוצפי זצוק"ל שנהג כן בליל כפור לישון ללא מכנסים מהאי טעמא. ומצאתי בחפיש'ה בספר קדוש בציון לבנו הגרב"צ שליט"א שכתב שכן נהגו חסידים ואנשי מעשה. ולא הזכיר ממור אביו. ואולי ראיתיהו במקום אחר.
כמו כן ניתן ללמוד מהרב שלחן גבוה שמספר על עצמו שפעם אחת ראה קרי בליל יום הכפורים כאשר נשאר בביתו לישן ליד בתו החולה וישן במלבושיו.
קבצים מצורפים
קדוש בציון.pdf
(809.84 KiB) הורד 303 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אישצפת ב ג' יוני 12, 2018 5:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ג' יוני 12, 2018 2:45 pm

בקרו טלה כתב:
מה שנכון נכון כתב:עצה טובה לפותחים אשכולות בפורום: לא להזכיר בשום פנים את המלה "מקור" בהודעה הפותחת וכ"ש שלא בכותרת!
אזכורה גורם להעברת כל האשכול לאשכול המרכזי של "חיפוש מקור", וכך נאבדים ענינים חשובים שראויים לקבוע מקום לעצמם לא פחות משאר אשכולות, טרחת המשיבים הולכת לטמיון, והאשכול המרכזי הופך למערבולת ענינים ברצוא ושוב.
כבר הוער על מנהג זה לעיל, אך לשוא.
על אותו משקל אפשר לפתוח אשכולות מרכזיים "תירוצי קושיות", "בירורי הלכות", "ספורי מעשיות" ולהעביר לשם את רוב אשכולות הפורום.
והנלענ"ד כתבתי.

במחילה - הרי אין מדובר כאן בהוראת "גולם ממוחשב" המעבירה אוטומטית - כשהיא מאתרת את המילה "מקור" - לאשכול הקרוי "חיפוש מקור".

או במילים אחרות - אפשר פשוט הודעה מעין זו להשאיר יום יומיים במקומה - מלבד הודעות שהן למציאת מקור "נטו" וכפי שכבר כתב הרב משנ"נ.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יוני 12, 2018 8:41 pm

מחולת המחנים כתב:בשערי תשובה לרבינו יונה (א, לה) כתב "וכן אמרו רבותינו ז"ל הצדיקים באותו דבר שחוטאים בו מתרצים".

האם ידוע מקורו טהור, (יש קצת בדומה לזה בשמו"ר כג, ג ובמדרש תנחומא בשלח, כד).

ראה עוד ברמב"ן פר' אמור (כג, מ) לגבי נטילת אתרוג.
ובשערי תשובה לעיל מיניה פיסקא טו על הלב והעינים.

ובהקשר לפר' שלח, יעויין בריקאנטי שסמך פרשת נסכים לפר' מרגלים לפי שחטאו בזמורה הנזכרת. ור"ח פלאג'י בס' נפש כל חי (מערכה ג אות יד) הוסיף בזה שהנסכים באו לכפר על עון המרגלים. ובמדרש שהש"ר )ד, ג) איתא בשם ר' לוי שהנסכים במדבר היו באין מן האשכול שלקחו! (הרעיון הנפלא מא' ממאמרי הגרי"ח סופר שליט"א).

גם זה יעבור
הודעות: 290
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

Re: חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שולחן ערוך

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ד' יוני 13, 2018 5:16 pm

מה שנכון נכון כתב:
גם זה יעבור כתב:בסימן ע"א סעיף ה': יפשוט מלבושיו מעליו ואל יישן במלבושיו.

מה המקור?
מה הסברה?
והאם פוסקים אחרים דיברו מזה?

אולי כדי שלא יגע במלבושיו קודם נט"י. (וראה שו"ע הגר"ז ס"א ס"ז בב' המהדורות, והוא א' ממקורות הקצוש"ע).


מקור שו"ע הגר"ז בזוהר ח"א דף נג ע"א.
אך נשאלת השאלה: איך נוגע בכלי המיטה. וכן בבגדי השינה שלו?

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיפוש מקור לדברי ה'קיצור שולחן ערוך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 13, 2018 9:16 pm

גם זה יעבור כתב:
מה שנכון נכון כתב:
גם זה יעבור כתב:בסימן ע"א סעיף ה': יפשוט מלבושיו מעליו ואל יישן במלבושיו.

מה המקור?
מה הסברה?
והאם פוסקים אחרים דיברו מזה?

אולי כדי שלא יגע במלבושיו קודם נט"י. (וראה שו"ע הגר"ז ס"א ס"ז בב' המהדורות, והוא א' ממקורות הקצוש"ע).


מקור שו"ע הגר"ז בזוהר ח"א דף נג ע"א.
אך נשאלת השאלה: איך נוגע בכלי המיטה. וכן בבגדי השינה שלו?

וכי לכן לא יעשה מה שביכלתו כדי שלא יסתובב כל היום וילמד ויתפלל עם בגדים שרו"ר שורה עליהם??
ובלילה בין כה הרו"ר שורה עליו ישירות, ולא רק מכח בגדי השינה.

ע. דשא
הודעות: 58
הצטרף: א' מאי 29, 2016 9:25 pm

חיפוש מקור

הודעהעל ידי ע. דשא » ה' יוני 14, 2018 12:46 pm

בא' מכתבי יד של קובץ מדרשים שאני עובד עליו נמצא מעשה זה ואולי מי מכם מכיר אותו ממקום אחר, אציגה כאן קטע קצר ממנו [הקטע לא מוגה!]
תחילתו של המעשה חסר בכתב היד:

. . . . . ואמר לו נתקבלה תפלתיך עלינו. וקמו והלכו להם וברחו מהמדינה מרוב חרפתם. והבן הצדיק נתחרט מזה הענין.
והלך הגדול ובא אליו ואמר לו שוער העיר מאין באת ולאין אתה הולך, שמא מרגל אתה. אמר לו, לא אדני, עברי אנכי, ואין דרך יהודי בזה הענין. ובזה עלילות דברים אל תביא לפני. חזר ואמר לו שוער העיר, יש לי חמור אחד, ולך והביא זבל בשדה שלי, ובכל יום ויום אתן לך כסף. אמר לו, הין, כן אעשה. ולקח החמור והלך ממבוי למבוי ומפינה אל פינה ומשוק לשוק, כדי לקבל ולקבץ זבל, עד שהגיע למבוי אחד שהיה דר לשם יהודי אחד תלמיד חכם וזקן, והיה לו בת אחת יפה ביותר ונאה במעשה וחכמה הרבה.
. . . .
ונכנס לבית ומצא לזקן שהיה לומד ספר לפניו אמר לו שלום עליך רבי. אמר לו עליך שלום בני. אמר לו מה מלאכתך והרי אינו זה מלאכה עברי ואתה
צריך להתפלל בכל יום. אמר לו אדני באונס בא עלי זה הענין. אמר לו הוליך החמור לבעליו ובוא אלי ועשה רצוני ואני אתן לך בכל יום פרח אחד זהב. הלך והוליך החמור לבעליו ובא אצל הצדיק הזקן העניו המשובח והחכם בכל חכמה. אמר לו בני שני שוורים הללו יש לי ולך אחריהם ואל תנהג אותם ואל תכה אותם והם ילכון ואתה לך אחריהם עד שיבואו במקום אחד יפה מקום נחלי מים ועשבים הרבה אבן גדולה אחד ויגיעו לשם וישמו ראשם על האבן ההיא ויפתח לך שער ולך לתוכה והמטה שלי שים בתוך הדלתות כדי שלא יסגרו ויתראה ל[ך] שני נחלים אחד מימין ואחד משמאל מימין של דבש ומשמאל של חלב ותראה אילן אחד גבוה ויפה עד למאד ובו כל מיני פירות שבעולם וכל העופות מצפצפים עליו ותשמח שמחה גדולה והזהר והשמר שלא תאכל מהפירות ותישן תחת האילן ויפלו עליך מפתחים ותקום ותפתח כל חדר וחדר ותראה כל מה שיש בפניך ובוא וספר לי כל המעשה.
עד כאן העתקתי לכאן [המעשה ממשיך עוד כמה עמו'].
ברור שאין זה מעשה קדום אך מעתיק כתב היד [יש לציין עם הרבה שיבושים] הביאו בין כמה מעשיות ומדרשים.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

מקור - מי יקום תחילה בתחיית המתים - מספר הרדב"ז הקדמון?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' יוני 15, 2018 12:25 am

ראיתי מובא ממכתבו של הג"ר אהרן ראטה זצ"ל השומר אמונים:
וְכָתוּב בַּסֵּפֶר הַקָּדוֹשׁ הָרִדְבַּ"ז הַקַּדְמוֹן, אֲשֶׁר קַבָּלָה בְּיָדוֹ כִּי אוֹתָם הַיִּשְׂרְאֵלִים הַמְעֻנִּים בְּיַד עַכּוּ"ם וּמְקַבְּלִים עֲלֵיהֶם בְּאַהֲבָה, יָקוּמוּ בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים רִאשׁוֹנִים לְכָל יִשְׂרָאֵל, וְיִהְיוּ גְּדוֹלִים וְנוֹרָאִים מְאֹד.

כאשר חיפשתי חיפוש מחופש באוצר, לא הצלחתי.
ואחר שיגעתי, אחפש מי ימצא?
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב ו' יוני 15, 2018 10:45 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקור - מי יקום תחילה בתחיית המתים - מספר הרדב"ז הקדמון?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 15, 2018 12:36 am

כנראה הכוונה לזה. (וע"ע בתשובתו שציין).
מגדל.PDF
(129.34 KiB) הורד 251 פעמים


אך לא כתב כאן 'שקבלה בידו' (כמ"ש בעל שומ"א בשם הרדב"ז).

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מקור - מי יקום תחילה בתחיית המתים - מספר הרדב"ז הקדמון?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' יוני 15, 2018 10:47 am

מה שנכון נכון כתב:כנראה הכוונה לזה. (וע"ע בתשובתו שציין).
מגדל.PDF


אך לא כתב כאן 'שקבלה בידו' (כמ"ש בעל שומ"א בשם הרדב"ז).


יישר כח עצום,
אולי כוונת השו"א שזהו עניין על פי הקבלה, כפי שכתב הרדב"ז בסוף דבריו.
אבל זהו עניין שולי.

נעזרתי ותודה.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' יוני 15, 2018 10:50 am

חיימקה כתב:
בקרו טלה כתב:
מה שנכון נכון כתב:עצה טובה לפותחים אשכולות בפורום: לא להזכיר בשום פנים את המלה "מקור" בהודעה הפותחת וכ"ש שלא בכותרת!
אזכורה גורם להעברת כל האשכול לאשכול המרכזי של "חיפוש מקור", וכך נאבדים ענינים חשובים שראויים לקבוע מקום לעצמם לא פחות משאר אשכולות, טרחת המשיבים הולכת לטמיון, והאשכול המרכזי הופך למערבולת ענינים ברצוא ושוב.
כבר הוער על מנהג זה לעיל, אך לשוא.
על אותו משקל אפשר לפתוח אשכולות מרכזיים "תירוצי קושיות", "בירורי הלכות", "ספורי מעשיות" ולהעביר לשם את רוב אשכולות הפורום.
והנלענ"ד כתבתי.

במחילה - הרי אין מדובר כאן בהוראת "גולם ממוחשב" המעבירה אוטומטית - כשהיא מאתרת את המילה "מקור" - לאשכול הקרוי "חיפוש מקור".

או במילים אחרות - אפשר פשוט הודעה מעין זו להשאיר יום יומיים במקומה - מלבד הודעות שהן למציאת מקור "נטו" וכפי שכבר כתב הרב משנ"נ.


גא"מ.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים