כדכד כתב:אם המלה מוקפת היא אינה מוטעמת כלל אלא טעמה במלה שלאחריה
כדכד כתב:בנסוג אחור המילה השניה מוטעמת במלעיל ולכן זה משפיע על ההטעמה של המילה הראשונה אבל ב"רחם נא" המלה "נא" ודאי מוטעמת במלרע אז מדוע להטעים את "רחם" במלעיל?
חגי פאהן כתב:תודה רבה.
ה'מנחת שי' כותב שם: "אבל כשיהיה מקף ביניהן ומאריך במלה ראשונה ... לא נעמיד המלה ההיא העמדה גמורה (במלעיל) רק העמדה מועטת כמו שאמרנו, שהמקף מחבר שתי המלות יחד כאילו הן מלה אחת ארוכה שיש בה מאריך בתחלתה ועיקר הטעם בסופה".
"...דלגבי אחריני שהם מלרע ממש קרי להו ׁ(בעל המסורה) מלעיל".
ואם כן, צריך היה לקרוא רַחֶמְנָא במלרע. אני מסכים לגמרי. אך כעת, שמסדר הסידור לא שם מקף, אם נקח מסור וננסר את המילה רַחֶמְנָא לשנים, איך יהיה נכון יותר לקרוא את החצי הראשון? ובמה זה שונה מנסוג אחור, שגם בו המלעיל תלוי לחלוטין במילה שבאה אחריו, ושם בעלי הסידור כן שמו מתג של מלעיל? (וגם לא תמיד)
מעט דבש כתב:ג. לפי כללי המתגים לא אמור לבוא מתג במילה הראשונה של 'רחם נא', 'הבט נא', וממילא, לפי המנחת שי, דינם לקוראם כשתי מילים מחוברות לגמרי, בלי כל העמדה במילה הראשונה.
ה. והנה דוגמא מ'אשרי' (תהלים קמה, טו) עֵֽינֵי־כֹ֭ל; לפי המנחת שי, אמורים לקרוא את שתי המילים כמילה אחת, עם העמדה במילה הראשונה. וזה שלא כסידור וילנא שציינו שהמילה 'עיני' היא מלעיל (וכן עשו במקומות נוספים דומים).
חגי פאהן כתב:מעט דבש כתב:ג. לפי כללי המתגים לא אמור לבוא מתג במילה הראשונה של 'רחם נא', 'הבט נא', וממילא, לפי המנחת שי, דינם לקוראם כשתי מילים מחוברות לגמרי, בלי כל העמדה במילה הראשונה.
ה. והנה דוגמא מ'אשרי' (תהלים קמה, טו) עֵֽינֵי־כֹ֭ל; לפי המנחת שי, אמורים לקרוא את שתי המילים כמילה אחת, עם העמדה במילה הראשונה. וזה שלא כסידור וילנא שציינו שהמילה 'עיני' היא מלעיל (וכן עשו במקומות נוספים דומים).
לכא' אין הבדל בין רחם-נא לבין עיני-כל לענין העמדת המילה הראשונה.
מעט דבש כתב:חגי פאהן כתב:מעט דבש כתב:ג. לפי כללי המתגים לא אמור לבוא מתג במילה הראשונה של 'רחם נא', 'הבט נא', וממילא, לפי המנחת שי, דינם לקוראם כשתי מילים מחוברות לגמרי, בלי כל העמדה במילה הראשונה.
ה. והנה דוגמא מ'אשרי' (תהלים קמה, טו) עֵֽינֵי־כֹ֭ל; לפי המנחת שי, אמורים לקרוא את שתי המילים כמילה אחת, עם העמדה במילה הראשונה. וזה שלא כסידור וילנא שציינו שהמילה 'עיני' היא מלעיל (וכן עשו במקומות נוספים דומים).
לכא' אין הבדל בין רחם-נא לבין עיני-כל לענין העמדת המילה הראשונה.
ההבדל הוא, שב'רחם נא' לא אמור להיות מתג באות ר' (איני מדבר על המתגים שבסידורים, שבאים לסמן מלעיל ומלרע, אלא על המתגים שבתנ"ך, שבאים לסמן העמדה משנית, ועיקר ההטעמה היא בטעם), ואילו ב'עיני כל' יש מתג באות ע' (ואכמ"ל בכללי המתגים).
ועל זה כתב המנחת שי, שכשיש מתג, יש העמדה באות שיש בה מתג.
וכתב ה"ר דוד קמחי בספר מכלול (שם עג.) מה שאמרו רבותינו שצריך ליתן ריוח בין הדבקים כגון בכל לבבך בכל לבבכם לא אמרו להפסיק שלא לתת מקף בין שני הלמדי"ן באשר הוא אלא אף על פי שיקראה במקף יתן ריוח והבדל [ביניהם] בלשון שידמה כי שני למדי"ן קרא כי הנה בכל הוא נקוד בקמץ מפני המקף ואם יקרא אותו בלא מקף יהיה נקוד בחולם וזה לא אמרו רבותינו ז"ל להחליף התנועות אשר נתנו למשה מסיני עכ"ל וכתבו ה"ר דוד אבודרהם ז"ל (עמ' פב):
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים