שבטיישראל כתב:אין מה לבאר !
אמרת ש"האריז"ל סמך ידו על בידור ספרד ויניציא רפ"ד".
וע"ז הגבתי שזה הבל והבלים ולא היה ולא נברא !
מה לא מובן ?
אכן הלשון אינה מדוייקת
אך מתבאר מכתבי הרח"ו שקיבל את הגהות התפילה על סדר סידור זה (שעה"כ נ ע"ד)
וז"ל בעולת תמיד (וכן הוא בנגיד ומצוה ופע"ח):
הנה דע כי רצוני להגיה קצת הגהות שיש להגיה, והם מיוסדים על סדר הסדור של מנהג הספרדים, כפי נוסחת סידור גדול של תפלות כל השנה הנדפס בשנת רפ"ד ליצירה.
ואכתוב בלבד המלות והתיבות שצריך להגיה עכ"ל.
ומשמע שהגיה את כל הסידור, וכדי שלא יאריך לכתוב את כל נוסח התפילה, כתב רק את הגהותיו ע"פ נוסח זה.
אמנם בשעה"כ שם כתב ענין הי"ב שערים שיש בשמים כנגד י"ב שבטים וכל אחד יאחוז בנוסח אבותיו, אך כבר כתבו על כך הבאים אחריו בקודש, שכל שאינו יודע מהו נוסח אבותיו ידבק בנוסח האר"י, ומכאן משמע שהיה נוסח מסודר לכל התפילה ע"פ האר"י, וא"כ איה נוסח זה? אלא פשוט כדלעיל.
ואכן סדר התפילה בסידור חמדת ישראל למהרש"ו כמעט זהה לנוסח ויניציא רפ"ד למעט דקדוקי תיבות, והגהות שהוסיף מדעתו ע"פ סדרי הכוונות וע"פ דעתו הרחבה, ופלא שכנ"ל סודרו סידורי הרש"ש, וכבר העיד הרש"ש שכל דבריו מיוסדים על כתבי האר"י בלבד, ומשמע שהבין כנ"ל שנוסח האר"י כנוסח הספרדים. ואע"פ שהעיד הבא"ח שאין לסמוך על נוסחאות סידורי הרש"ש, פשוט שמדובר בדקדוקי תיבות, ולא יתכן שכל הנוסח השתבש.
ואדרבה, אשמח לשמוע השגות, שוודאי טחו עיני מראות דבר מה.