מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 12, 2018 4:52 pm

מרן המשגיח כתב:
שמואל דוד כתב:באמת אפשר בדוחק. אבל לא הבנתי איך שהזרת מסייע להאצבע.
מלמעלה ומלמטה הפירוש שמוחק בגודלו מצד העליון של אגרופו (על יד האצבע) ובזרת מצד התחתון (על יד הקמיצה), ולא צריך להביא את הזרת אל האצבע.

יישר כח על ההסבר אבל עדיין לא הבנתי.

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 12, 2018 4:54 pm

נ״ה ע״א
אי הכי אפוקי נמי, לחדא מפקינן מתרתי לא מפקינן כו׳

לכאורה הול״ל מתלת לא מפקינן וצע״ק.

פלתי
הודעות: 2131
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי פלתי » ג' יוני 12, 2018 7:33 pm

שמואל דוד כתב:נ״ה ע״א
אי הכי אפוקי נמי, לחדא מפקינן מתרתי לא מפקינן כו׳

לכאורה הול״ל מתלת לא מפקינן וצע״ק.

בשיעורי ר' משולם דוד עע"ז והניח בצ"ע.
ולכאורה יש ליישב בקל, דפריך לרבא דכי היכי דאמרת דחדא מעיילינן תרתי לא מעיילין, ה"נ היה לך לומר גבי אפוקי דחדא מפקינן תרתי לא מפקינן. ואת לא אמרת הכי, אלא אמרת דמפקינן ליה אפילו משלש מחנות. וק"ל.

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 12, 2018 7:39 pm

יישר כל גדול.
גם אני חשבתי כן - מתרתי לא מפקינן, וכ״ש מתלת!

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 13, 2018 12:50 am

שמואל דוד כתב:י״ב ע״ב
לא הוסיף בן עזאי אלא העולה:
אמר רב הונא מ״ט דבן עזאי עולה הוא אשה ריח ניחוח לה׳ היא לשמה כשרה שלא לשמה פסולה כו׳

לכאורה צ״ל הוא לשמה כשרה כו׳ ולא מצאתי מי שהעיר בזה.

עיין זרע יצחק זבחים פרק ה משנה ד
viewtopic.php?f=46&t=10070

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 13, 2018 2:28 am

נ"ה ע"א
רש"י ד"ה בכל מקום - אין טעונין צפון
ולקמן בסמוך כתב רש"י
מתני' בכל מקום - אף בדרום ובגמרא יליף לה
וצ"ע בשינוי לשונו.

אותה אבקש
הודעות: 235
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' יוני 13, 2018 8:21 pm

בשיעורי משמה"ל העיר בזה ועיין מה שהוסיף לדקדק בדברי רש"י:
משמ''ר.png
משמ''ר.png (10.7 KiB) נצפה 521 פעמים

אותה אבקש
הודעות: 235
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' יוני 13, 2018 8:25 pm

ועיין מ"ש בזרע יצחק בזה [ויל"ע]:
זרע יצחק.png
זרע יצחק.png (56.19 KiB) נצפה 521 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4073
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי מיללער » ד' יוני 13, 2018 11:06 pm

זבחים כו.

נתלה וקבל מהו אמר ליה כשרה אמר ליה אישתבשת אין דרך שירות בכך

למה לא נגעו בה מדין חציצה בינו לבין הרצפה (ואויר/רוח נקרא חציצה כדלעיל נכנסה רוח בין בשרו לבגדו אי לאו משום דדרך לבישה בכך) וקשה לדחוק ולומר דכיון דאין דרך שירות בכך ממילא נקרא חציצה.

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 14, 2018 12:56 am

אותה אבקש כתב:ועיין מ"ש בזרע יצחק בזה [ויל"ע]:
זרע יצחק.png

יישר כח גדול!

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4073
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 14, 2018 4:30 am

מיללער כתב:זבחים כו.

נתלה וקבל מהו אמר ליה כשרה אמר ליה אישתבשת אין דרך שירות בכך

למה לא נגעו בה מדין חציצה בינו לבין הרצפה (ואויר/רוח נקרא חציצה כדלעיל נכנסה רוח בין בשרו לבגדו אי לאו משום דדרך לבישה בכך) וקשה לדחוק ולומר דכיון דאין דרך שירות בכך ממילא נקרא חציצה.

ראיתי שהשפת אמת מקשה יותר מזה, למה ליה למימר שאין דרך שירות בכך, הרי יושב פסול בעבודה שצריכה עמידה, ותליה בוודאי לאו עמידה הוא, ונשאר בצ"ע

פלתי
הודעות: 2131
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי פלתי » ה' יוני 14, 2018 8:13 am

מיללער כתב:זבחים כו.

נתלה וקבל מהו אמר ליה כשרה אמר ליה אישתבשת אין דרך שירות בכך

למה לא נגעו בה מדין חציצה בינו לבין הרצפה (ואויר/רוח נקרא חציצה כדלעיל נכנסה רוח בין בשרו לבגדו אי לאו משום דדרך לבישה בכך) וקשה לדחוק ולומר דכיון דאין דרך שירות בכך ממילא נקרא חציצה.

חזון איש קמא ל' ב'
חזון איש.jpg
חזון איש.jpg (149.72 KiB) נצפה 496 פעמים

אגרות משה
אגרות משה.jpg
אגרות משה.jpg (123.3 KiB) נצפה 496 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4073
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 14, 2018 3:41 pm

תודה רבה הרב פלתי

נמצא דלהחזו"א בעצם אויר מיקרי חציצה, אלא שאין בכלל דין חציצה בינו לבין הרצפה שהדין כאן נובע מהחיוב להיות בעזרה ואויר העזרה סגי רק דבכלי מיקרי שאינו עטמד בעזרה (זה חידוש דא"כ צריך לכאורה ד' על ד' שיהא נחשב כמקום בפ"ע)

ולרבי משה אכן הדין שנתלה פסול הוא מטעם חציצה, ולדבריו קשה על דברי הגמ' למה אמרו שאין דרך שירות בכך

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 14, 2018 7:32 pm

שמואל דוד כתב:נה.

לכהנים ״לנשיהם״ ולבניהם כו׳
פירש״י ולנשיהם כדכתיב ואת חזה התנופה וגו׳ אתה ובניך ובנותיך.

לכאורה צ״ע, איך ילפינן נשיהם של הכהנים מקרא של בנותיהם.
אשמח בביאור בזה.

ועיין רש״י פרשת קרח פרק יח פסוק יא כל טהור - לרבות אשתו. ועיין בחידושי הגאון רב מנחם זמבא ז״ל
0BB40C13-E061-4F5C-A2A1-65EAF5283B4F.jpeg
0BB40C13-E061-4F5C-A2A1-65EAF5283B4F.jpeg (269.01 KiB) נצפה 455 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יוני 15, 2018 5:51 pm

פלתי כתב:
שמואל דוד כתב:נ״ד ע״א

ת״ש דתני לוי כו׳ ומביא סיד וקוניא וזפת כו׳
ומביא זפת וקוניא וממחה ושופך וזהו קרן כו׳

יש לדקדק,
א) מדוע אצל היסוד הקדים קוניא לזפת ואצל הקרן הקדים זפת לקוניא?
ב) מדוע לא הזכיר סיד אצל הקרן?

ועיין הגהות הגר״א שהגיה דתיבת זפת נמחק וצ״ל גפסיס.
אשמח בביאור כוונתו.

ב) עי' במהדורת זכר חנוך שהביא דבכתבי היד הזכיר גם סיד.

עיין בספר הר המריה על הרמב״ם פרק ב הלכות בית הבחירה הלכה טז. ועיין פירוש מרי״ד על ליקוטי הלכות מש״כ בזה. אגב עיין אילת השחר שהעיר מדוע צריך שלשתן.

ההוא דאמר
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' יוני 16, 2018 9:54 pm

סא, א
בגדרי פסול יוצא
קדשים נפסלים
יש לחקור בגדר פסול יוצא בבשר,
האם זהו במעשה ההוצאה, מתוך מקומו למקום האסור באכילה. או דילמא, דאין הדבר תליא במעשה הוצאה, אלא דעצם המציאות שהבשר נמצא חוץ למקום המותר, זה עצמו מהווה דבר הפוסל.
ויש מקום לתלות בזה, את מחלוקת דרש"י [סא, א ד"ה ושני מקומות] והתוס' [סא, א ד"ה קדשים] והשיטמ"ק [סא, ב]. דדעת רש"י דהגם שפירקו את הקלעים והעמודים, מכל מקום אין על כך פסול יוצא. בעוד ששאר הראשונים הנ"ל פליגי וס"ל דרק כאשר יש קלעים מותר הבשר באכילה, אמנם אם פירקו את הקלעים הגם שהמזבח במקומו מ"מ איכא פסול יוצא.
ומעתה אולי אפש"ל, דלראשונים פסול יוצא, זהו בעצם המציאות שהבשר נמצא במקום שאינו מותר, ולהכי הגם שלא היה מעשה דהוצאה, מכל מקום כיון שנתפרקו הקלעים נוהג בו פסול יוצא. בעוד שרש"י יסבור, דפסול יוצא זהו רק כאשר היה מעשה הוצאה, ולהכי גם כאשר פירקו את הקלעים, מכל מקום ליכא לפסול דיוצא, וצ"ע.
וז"ל רש"י: "וחד לאחר שפירקו קרשים וקלעי החצר ועדיין המזבח במקומו".
וז"ל תוס': "וא"א דלמאי דמוקי לה השתא בקדשי קדשים אפילו בלא סילוק מזבח אלא סילוק קלעי החצר לחוד נפסלין קדשי קדשים ביוצא".

ההוא דאמר
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' יוני 16, 2018 9:56 pm

סב, א
והלא קיי"ל דלא בשמים היא?
שלשה נביאים עלו עמהן מן הגולה אחד שהעיד להם על המזבח ועל מקום המזבח ואחד שהעיד להם שמקריבין אף על פי שאין בית.
יש לעיין, מהא דקיי"ל דלא בשמים היא [ב"מ נט, א].
ועל מקום המזבח ניתן אולי ליישב, שזהו בירור המציאות, לסוברים דבירור המציאות מהני ע"פ נביא. אולם יש חולקים על כך כנודע [עיין תוספות יוה"כ יומא ע"ה].

ההוא דאמר
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' יוני 16, 2018 10:00 pm

ס, א
האם מזבח החיצון יש לו דין כלי או בניין?
ומר סבר דנין כלי מכלי ואין דנין כלי מבנין.
וברש"י, "כלי מכלי. מזבח הנחשת והזהב כלים הם".
מבואר שהמזבח הנחושת נחשב ככלי, ולכך עדיף ללומדו ממזבח הפנימי שנחשב ככלי.
וצ"ע מהגמ' לעיל [כז, ב], דמזבח החיצון נחשב כבניין ולא ככלי, "שאין מזבח החיצון מקדש פסולין אלא הראוי לו, והפנימי בין ראוי לו בין שאין ראוי לו, מאי טעמא האי רצפה, והאי כלי שרת", וצ"ת.

עזריאל ברגר
הודעות: 3390
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 16, 2018 10:44 pm

ההוא דאמר כתב:סב, א
והלא קיי"ל דלא בשמים היא?
שלשה נביאים עלו עמהן מן הגולה אחד שהעיד להם על המזבח ועל מקום המזבח ואחד שהעיד להם שמקריבין אף על פי שאין בית.
יש לעיין, מהא דקיי"ל דלא בשמים היא [ב"מ נט, א].
ועל מקום המזבח ניתן אולי ליישב, שזהו בירור המציאות, לסוברים דבירור המציאות מהני ע"פ נביא. אולם יש חולקים על כך כנודע [עיין תוספות יוה"כ יומא ע"ה].

זכור לי פירוש פשוט שהם אמנם היו נביאים, אבל את העדות הם מסרו כיהודים "רגילים" מדין עד א' נאמן באיסורין וכיו"ב.

עזריאל ברגר
הודעות: 3390
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יוני 16, 2018 10:45 pm

אי נמי - כל דיוקם של המזבח ומקומו הוא רק מצד "הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל", דהיינו נבואה, ואולי על זה ראוי שיעידו בנבואה.

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 17, 2018 11:50 pm

ס״ד ע״ב

ערפה - פירש״י גובה הראש כו׳

יש לדקדק מדוע לא פירש כן לעיל אצל חטאת העוף?
ועד יש לדקדק מדוע פירש ערפה אחר שפירש ומבדיל, שלא כסדר המשנה?

שמואל דוד
הודעות: 2744
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 18, 2018 5:22 am

ס״ד ע״ב

רד״ה פסול - דכל שינוי שהוא לפני עבודות הדם פסולות ״ובגמרא מפרש טעמא״
לא מצאתי בגמרא לפנינו. אשמח בביאור כוונתו.

עזריאל ברגר
הודעות: 3390
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 18, 2018 7:48 am

שמואל דוד כתב:ס״ד ע״ב

רד״ה פסול - דכל שינוי שהוא לפני עבודות הדם פסולות ״ובגמרא מפרש טעמא״
לא מצאתי בגמרא לפנינו. אשמח בביאור כוונתו.

בכלל, צ"ע בעיני כל סוגיית הגמרא שמונח לה בפשטות שאם עשה מעשה עולה בחטאת זה פוסל, אפילו שלא עשה שום דבר שלילי שאמור לפסול בחטאת!

ועוד, לא מצינו ששנה הכתוב לעכב במעשי העופות!

ההוא דאמר
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' יוני 18, 2018 8:59 am

ההוא דאמר כתב:סא, א
בגדרי פסול יוצא
קדשים נפסלים
יש לחקור בגדר פסול יוצא בבשר,
האם זהו במעשה ההוצאה, מתוך מקומו למקום האסור באכילה. או דילמא, דאין הדבר תליא במעשה הוצאה, אלא דעצם המציאות שהבשר נמצא חוץ למקום המותר, זה עצמו מהווה דבר הפוסל.
ויש מקום לתלות בזה, את מחלוקת דרש"י [סא, א ד"ה ושני מקומות] והתוס' [סא, א ד"ה קדשים] והשיטמ"ק [סא, ב]. דדעת רש"י דהגם שפירקו את הקלעים והעמודים, מכל מקום אין על כך פסול יוצא. בעוד ששאר הראשונים הנ"ל פליגי וס"ל דרק כאשר יש קלעים מותר הבשר באכילה, אמנם אם פירקו את הקלעים הגם שהמזבח במקומו מ"מ איכא פסול יוצא.
ומעתה אולי אפש"ל, דלראשונים פסול יוצא, זהו בעצם המציאות שהבשר נמצא במקום שאינו מותר, ולהכי הגם שלא היה מעשה דהוצאה, מכל מקום כיון שנתפרקו הקלעים נוהג בו פסול יוצא. בעוד שרש"י יסבור, דפסול יוצא זהו רק כאשר היה מעשה הוצאה, ולהכי גם כאשר פירקו את הקלעים, מכל מקום ליכא לפסול דיוצא, וצ"ע.
וז"ל רש"י: "וחד לאחר שפירקו קרשים וקלעי החצר ועדיין המזבח במקומו".
וז"ל תוס': "וא"א דלמאי דמוקי לה השתא בקדשי קדשים אפילו בלא סילוק מזבח אלא סילוק קלעי החצר לחוד נפסלין קדשי קדשים ביוצא".


הצעתי את הדברים לפני א' מראשי הישיבות שליט"א, והסכים שניתן להסביר זאת בפלוגתת הראשונים. אמנם הצד הפשוט יותר, זהו שעצם הדבר שאין מחיצות לבשר, נותן לזה דין יוצא.

ביקורת תהיה
הודעות: 141
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' יוני 18, 2018 2:06 pm

עזריאל ברגר כתב:צ"ע בעיני כל סוגיית הגמרא שמונח לה בפשטות שאם עשה מעשה עולה בחטאת זה פוסל, אפילו שלא עשה שום דבר שלילי שאמור לפסול בחטאת! ועוד, לא מצינו ששנה הכתוב לעכב במעשי העופות!

תוס' לקמן דף סה ריש ע"ב: הִבְדִּיל בְּחַטָּאת וְלֹא הִבְדִּיל בְּעוֹלָה פָּסוּל. בְּחַטָּאת נִיחָא, כִּדְדָרְשִׁינַן בְּת"כ 'חַטָּאת הִיא' שֶׁאִם מְלָקָהּ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ פְּסוּלָה, וְה"ה דְּכֹל שֶׁשִּׁינָּה בָּהּ פְּסוּלָה, אֲבָל בְּעוֹלָה קָשֶׁה מְנָלָן וכו' ע"ש ובגליון הש"ס.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 2 אורחים