אפרקסתא דעניא כתב:אני לא כל כך מבין. הרי בימי אדה"ר או בית שני בדקו בכל שנה בנפרד אימתי חלה התקופה ועיברו או לא עיברו לפי זה. הרי כולם מודים שאין שום שנה שמוכרח שפסח יהיה אחרי התקופה ואי אפשר לפתור את זה עם עיבור. אם כן ייתכן שהיה מחזור שעיברו אפילו 10 שנים, נניח, ואח"כ איזנו את זה לפי העניין.
אני אסביר.
אילו תקופת רב אדא היתה מדוייקת אכן לא היתה שום שאלה. בסופו של דבר הכל התאזן ואין בעייה. הקושי הוא שכיוון שתקופת רב אדא לא מדוייקת, שיטת החישוב של הלל קצת משבשת כלומר אם נצמד ללוח שלנו בסופו של דבר לא יצא ניסן באביב. השאלה הראשונה שמתעוררת מכך היא מה יהיה בעתיד. ועל זה התשובה הפשוטה והמסתברת היא שהלוח נכון עד סוף האלף הששי והנחתו הצודקת של הלל היא שעד אז יבוא משיח צדקנו ויורידו עיבור אחד והעניין יתקן.
אבל יש שאלה אחרת שהתעוררה כאן. היא שכיוון שהלוח אינו מדוייק על כרחך שגם לפני הלל היה צריך להיות תיקון, לשון אחרת אם עבדו כמו שתיארת ובדקו בכל שנה בנפרד ועברו לפי העניין בסופו של דבר היה אמור להיות שכמות העיבורים תהיה שונה מאשר לפי הלוח של הלל שאינו מדוייק.
אולי זה באמת כך?
אבל לא. הרי החשבון של המולדות לפי אנחנו עושים את הלוח מימות עולם מבוסס על החשבון של שבעה עיבורים מדוייקים בכל 19 שנה. ואם זה באמת נכון שהכמות היתה שונה מדוע אנחנו מחשבים אחרת.
אפשר לענות על השאלה הזו בצורה מחקרית. באמת זה לא נכון כלומר הלל נתן לנו לוח שמניח מצב מסויים שהוא לא אמיתי. הוא רק נכון חשבונית כי הוא מביא למצב שהיה נכון בימיו. ולמה הוא עשה את זה כי הוא לא ידע שתקופת רב אדא לא נכונה וטעה לחשוב שהיא נכונה וממילא חישב אחורה לזמן אדה"ר ואמר שהמולד היה ב ויד וכל זה אליבא דאמת אינו נכון כי היה חודש אח"כ.
זה מעורר שאלות. קודם כל הבנת הראשונים שעקרונות הלוח הם בקבלה מהנביאים או ממשה ועוד שאלות אחרות.
צופר הציג את הבעייה הזו עצמה בסגנון שונה אבל זו אותה שאלה. אם מקבלים את העובדה שחישוב הלוח נכון הרי שיש כבר בשנה הראשונה לבריאת העולם בעייה עם שמור את חודש האביב ואם נאמר שאדם הראשון עיבר אותה אם כן חישוב הלוח שמניח 7 מעוברות בכל 19 אינו נכון כי במחזור הראשון בעולם היה 8.
על זה כתבתי את התשובה שאני מציע. שבאמת נכון שאדה"ר עיבר את השנה הראשונה והסיבה שאנחנו מתעלמים מהעיבור הזה כי בכוונת מכוון תיקן הלל את החשבון והחזירו לחישוב הרגיל כלומר הסיר עיבור אחד. והסיבה היא כי ביטול עיבור אחד בזמן הלל אכן לא היה הכרחי כדי לשמור על האיזון בימיו אבל היה הכרחי כדי שהלוח יהיה תקף לאלפיים שנים הבאות ואילו לא עשה כך כבר מזמן היינו נתקלים בבעייה של שמור את חודש האביב. וכיוון שהוסיפו אחד והורידו אחד לא היה הלל צריך לומר לנו אלא שנחשוב 7 לכל 19.