גמ' תענית דף כו.
חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז, וכו'. בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר. ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל. ע"כ.
מהו הקשר (אם יש) בין כל הני חמשה דברים ?
(אגדה דרוש רמז או אפילו פשט !)
א.ד. כתב:לר' משה שפירא זצ"ל יש על זה שיעור.
....ומפני שי"ז בתמוז הוא התחלת הקצה, ולפיכך כל ה' דברים שבו נעשו אינם גמר פורעניות. כי מה ששברו לוחות אינו תכלית פורעניות, שהרי אפשר באחרים. כי זה הזמן הוא התחלת הקצה, ואינו גמר, רק בט' באב תכלית הקצה. וכן מה שבטל התמיד אינו תכלית הפורעניות, עד שחרב הבית. וכן מה ששרף אפוסטמוס התורה אינו תכלית פורעניות, שהרי אפשר באחרת. וכן מה שנבקעה העיר אין זה גמר פורעניות, רק כשחרב הבית. וכן מה שהעמיד צלם בהיכל אין גמר של פורעניות, רק כשחרב הבית. ולפיכך אלו חמשה דברים אירעו בי"ז בתמוז:
לענין כתב:מצורף השיעור מהגר"מ שפירא (בראש החוברת המצורפת).
נ.ב. חשוב לזכור שהדברים נכתבו די באופן של 'בעל השמועה לנגד עיניו', ולא כ"כ ערוכים לדפוס. נלע"ד.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים