מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 04, 2018 7:23 pm

המזמור ״הודו לה׳״ נמצא בתהילים קה וגם בדברי הימים א - טז.
ויש כמה שינויים ביניהם. (וכבר הרגישו בזה מפרשי נ״ך)

תהלים קה: א הוֹד֣וּ לַ֭יהוָה קִרְא֣וּ בִּשְׁמ֑וֹ הוֹדִ֥יעוּ בָ֝עַמִּ֗ים עֲלִילוֹתָֽיו: ב שִֽׁירוּ-ל֖וֹ זַמְּרוּ-ל֑וֹ שִׂ֝֗יחוּ בְּכָל-נִפְלְאוֹתָֽיו: ג הִֽ֭תְהַלְלוּ בְּשֵׁ֣ם קָדְשׁ֑וֹ יִ֝שְׂמַ֗ח לֵ֤ב | מְבַקְשֵׁ֬י יְהוָֽה: ד דִּרְשׁ֣וּ יְהוָ֣ה וְעֻזּ֑וֹ בַּקְּשׁ֖וּ פָנָ֣יו תָּמִֽיד: ה זִכְר֗וּ נִפְלְאוֹתָ֥יו אֲשֶׁר-עָשָׂ֑ה מֹ֝פְתָ֗יו וּמִשְׁפְּטֵי-פִֽיו(בדברי הימים פיהו) : ו זֶ֭רַע אַבְרָהָ֣ם (בדברי הימים ישראל) עַבְדּ֑וֹ בְּנֵ֖י יַעֲקֹ֣ב בְּחִירָֽיו: ז ה֭וּא יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ בְּכָל-הָ֝אָ֗רֶץ מִשְׁפָּטָֽיו: ח זָכַ֣ר(בדברי הימים זכרו) לְעוֹלָ֣ם בְּרִית֑וֹ דָּבָ֥ר צִ֝וָּ֗ה לְאֶ֣לֶף דּֽוֹר: ט אֲשֶׁ֣ר כָּ֭רַת אֶת-אַבְרָהָ֑ם וּשְׁב֖וּעָת֣וֹ לְיִשְׂחָֽק(בדברי הימים ליצחק): י וַיַּֽעֲמִידֶ֣הָ לְיַעֲקֹ֣ב לְחֹ֑ק לְ֝יִשְׂרָאֵ֗ל בְּרִ֣ית עוֹלָֽם: יא לֵאמֹ֗ר לְךָ֗ אֶתֵּ֥ן אֶת(בדברי הימים ליתא)-אֶֽרֶץ-כְּנָ֑עַן חֶ֝֗בֶל נַחֲלַתְכֶֽם: יב בִּֽ֭הְיוֹתָם(בדברי הימים בהיותכם) מְתֵ֣י מִסְפָּ֑ר כִּ֝מְעַ֗ט וְגָרִ֥ים בָּֽהּ: יג וַֽ֭יִּתְהַלְּכוּ מִגּ֣וֹי אֶל-גּ֑וֹי מִ֝מַּמְלָכָ֗ה (בדברי הימים וממלכה)אֶל-עַ֥ם אַחֵֽר: יד לֹֽא-הִנִּ֣יחַ אָדָ֣ם(בדברי הימים איש)לְעָשְׁקָ֑ם וַיּ֖וֹכַח עֲלֵיהֶ֣ם מְלָכִֽים: טו אַֽל-תִּגְּע֥וּ בִמְשִׁיחָ֑י וְ֝לִנְבִיאַי(בדברי הימים ובנביאי) אַל-תָּרֵֽעוּ:

אשמח אם יש לחכמי הפורום מראי מקומות למי שביאר החילוקים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יולי 04, 2018 8:57 pm

שמואל דוד כתב:ט אֲשֶׁ֣ר כָּ֭רַת אֶת-אַבְרָהָ֑ם וּשְׁב֖וּעָת֣וֹ לְיִשְׂחָֽק (בדברי הימים ליצחק):

בעל הטורים ויקרא פרק כו פסוק מג
מתחילת התוכחה עד געלה נפשם ש"ץ תיבות כנגד ש"ץ שנים שחטאו עשר השבטים. ובכולן לא הוזכר בהם השם לפי שאמרו אין להם חלק באלהי ישראל ולכך כתיב בדברי הימים (א' טז, טז) ושבועתו ליצחק ובתהלים (קה, ט) כתוב לישחק, שנשבע הקב"ה כל זמן שלא חטאו בניו יותר מש"ץ שנים לא יגלם

העמק דבר בראשית פרק כא פסוק ג
ויש להוסיף ולבאר הא שדוד המלך אמר בתהלים ושבועתו לישחק ובד"ה אמר ושבועתו ליצחק. עפ"י עוד שינוי שבתהלים אמר זכר לעולם בריתו היינו הקב"ה. ובדה"י אמר זכרו לעולם וגו' והיינו ישראל. משום דכבר ביארנו בפ' מילה דשתי מצות נכללו בברית מילה. הטפת דם ברית ושיהא לעולם מהול ולא להמשיך הערלה. והטפת דם הוא כעין דם קרבן שמביא לידי השפעה וההיכר התמידי שאנחנו נימולים הוא כדי לציין את ישראל בעמים ולא יוכל לכפור בעמו. ואמר דוד בתהלים זכר הקב"ה לנו לזכות מה שאין ממשיכים הערלה אע"ג שאין בזה מעשה מכ"מ זכר הזכות להקימנו באוה"ע אע"ג שאנו מצוינים במילה וא"א להתגבר לפניהם. וע"ז כתיב ושבועתו לישחק לרמז שחוק לימי צרה שמגיע לנו בשביל זה ואנו קיימים. אבל בדה"י אמר זכרו ישראל מה שהקרבנו דם מילה בעת ילדותנו אע"ג שנשכח צערי דינוקי מכ"מ הזכות קיים כקרבן וע"ז כתיב ושבועתו ליצחק. ויצא חוק ומזוון.
קבצים מצורפים
פירושי סדר התפלה לרוקח א.PDF
(158.6 KiB) הורד 191 פעמים
ליקוטי יהודה.PDF
(245.31 KiB) הורד 242 פעמים

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 04, 2018 9:30 pm

הזכרת לי אפיזודה מימי ילדותי.

כשלמדנו ספר שמואל, הטיל עלינו המלמד משימה כשיעורי בית - להשוות את שירת דוד כמו שהיא בספר שמואל לשירת דוד כמו שהיא בספר תהלים (קאפיטל יח).

אני בתמימותי ישבתי ועמלתי על המשימה, והעליתי על הכתב כ-70 שינויים.

למחרת, כשהבאתי את העבודה אל המלמד הוא לא הבין מה אני רוצה. הוא התכוון שנשווה בין השירות ונראה שאין שום הבדל מהותי... אלא רק הבדלי סגנון קלים.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 04, 2018 9:52 pm

בקרו טלה כתב:
שמואל דוד כתב:ט אֲשֶׁ֣ר כָּ֭רַת אֶת-אַבְרָהָ֑ם וּשְׁב֖וּעָת֣וֹ לְיִשְׂחָֽק (בדברי הימים ליצחק):

בעל הטורים ויקרא פרק כו פסוק מג
מתחילת התוכחה עד געלה נפשם ש"ץ תיבות כנגד ש"ץ שנים שחטאו עשר השבטים. ובכולן לא הוזכר בהם השם לפי שאמרו אין להם חלק באלהי ישראל ולכך כתיב בדברי הימים (א' טז, טז) ושבועתו ליצחק ובתהלים (קה, ט) כתוב לישחק, שנשבע הקב"ה כל זמן שלא חטאו בניו יותר מש"ץ שנים לא יגלם

העמק דבר בראשית פרק כא פסוק ג
ויש להוסיף ולבאר הא שדוד המלך אמר בתהלים ושבועתו לישחק ובד"ה אמר ושבועתו ליצחק. עפ"י עוד שינוי שבתהלים אמר זכר לעולם בריתו היינו הקב"ה. ובדה"י אמר זכרו לעולם וגו' והיינו ישראל. משום דכבר ביארנו בפ' מילה דשתי מצות נכללו בברית מילה. הטפת דם ברית ושיהא לעולם מהול ולא להמשיך הערלה. והטפת דם הוא כעין דם קרבן שמביא לידי השפעה וההיכר התמידי שאנחנו נימולים הוא כדי לציין את ישראל בעמים ולא יוכל לכפור בעמו. ואמר דוד בתהלים זכר הקב"ה לנו לזכות מה שאין ממשיכים הערלה אע"ג שאין בזה מעשה מכ"מ זכר הזכות להקימנו באוה"ע אע"ג שאנו מצוינים במילה וא"א להתגבר לפניהם. וע"ז כתיב ושבועתו לישחק לרמז שחוק לימי צרה שמגיע לנו בשביל זה ואנו קיימים. אבל בדה"י אמר זכרו ישראל מה שהקרבנו דם מילה בעת ילדותנו אע"ג שנשכח צערי דינוקי מכ"מ הזכות קיים כקרבן וע"ז כתיב ושבועתו ליצחק. ויצא חוק ומזוון.

יישר כח גדול על המראה מקומות!

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 04, 2018 9:54 pm

דרומי כתב:הזכרת לי אפיזודה מימי ילדותי.

כשלמדנו ספר שמואל, הטיל עלינו המלמד משימה כשיעורי בית - להשוות את שירת דוד כמו שהיא בספר שמואל לשירת דוד כמו שהיא בספר תהלים (קאפיטל יח).

אני בתמימותי ישבתי ועמלתי על המשימה, והעליתי על הכתב כ-70 שינויים.

למחרת, כשהבאתי את העבודה אל המלמד הוא לא הבין מה אני רוצה. הוא התכוון שנשווה בין השירות ונראה שאין שום הבדל מהותי... אלא רק הבדלי סגנון קלים.

צדקת! ואין לי ביאור לדברי המלמד שלך!

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 04, 2018 9:55 pm

האם יש למישהו ביאור להחילוק ״איש״ לעשקם, ״אדם״ לעשקם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 04, 2018 9:55 pm

מילא שלא למד תנ"ך, אבל גמרא לא למד?!

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 04, 2018 9:59 pm

דרומי כתב:הזכרת לי אפיזודה מימי ילדותי.

כשלמדנו ספר שמואל, הטיל עלינו המלמד משימה כשיעורי בית - להשוות את שירת דוד כמו שהיא בספר שמואל לשירת דוד כמו שהיא בספר תהלים (קאפיטל יח).

אני בתמימותי ישבתי ועמלתי על המשימה, והעליתי על הכתב כ-70 שינויים.

למחרת, כשהבאתי את העבודה אל המלמד הוא לא הבין מה אני רוצה. הוא התכוון שנשווה בין השירות ונראה שאין שום הבדל מהותי... אלא רק הבדלי סגנון קלים.


תמיד היית יסודי!
אל תצטער על המאמץ, הוא לא היה מיותר!!!

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 04, 2018 10:01 pm

תודה על המחמאות ודברי העידוד...

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 04, 2018 10:01 pm

לייטנר כתב:מילא שלא למד תנ"ך, אבל גמרא לא למד?!

לא הבנתי כוונתך

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי טור תלגא » ה' יולי 05, 2018 1:59 am

עי' פי' ר' שמואל מסנות לדברי הימים.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יולי 05, 2018 6:37 am

טור תלגא כתב:עי' פי' ר' שמואל מסנות לדברי הימים.

מה השם של הספר?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 05, 2018 7:58 am

דרומי כתב:הזכרת לי אפיזודה מימי ילדותי.

כשלמדנו ספר שמואל, הטיל עלינו המלמד משימה כשיעורי בית - להשוות את שירת דוד כמו שהיא בספר שמואל לשירת דוד כמו שהיא בספר תהלים (קאפיטל יח).

אני בתמימותי ישבתי ועמלתי על המשימה, והעליתי על הכתב כ-70 שינויים.

למחרת, כשהבאתי את העבודה אל המלמד הוא לא הבין מה אני רוצה. הוא התכוון שנשווה בין השירות ונראה שאין שום הבדל מהותי... אלא רק הבדלי סגנון קלים.

הייתי מציץ במסכת סופרים ולא היית צריך לעבוד קשה.

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי טור תלגא » ה' יולי 05, 2018 2:03 pm

שמואל דוד כתב:
טור תלגא כתב:עי' פי' ר' שמואל מסנות לדברי הימים.

מה השם של הספר?

מדרשי וביאורי איוב דניאל עזרא נחמיה דברי הימים (זכרון אהרן).

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יולי 05, 2018 5:42 pm

טור תלגא כתב:
שמואל דוד כתב:
טור תלגא כתב:עי' פי' ר' שמואל מסנות לדברי הימים.

מה השם של הספר?

מדרשי וביאורי איוב דניאל עזרא נחמיה דברי הימים (זכרון אהרן).

אפשר לשלוח מש״כ שם?

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי טור תלגא » ה' יולי 05, 2018 8:12 pm

ר' שמואל מסנות:
זרע ישראל עבדו ובספר תלים אומר אברהם עבדו, מלמד שזרע אברהם האמור אינו על כל זרע אברהם וזרע יצחק, אלא זרע המיוחד ואיזה זה, זה זרעו של ישראל.

זכרו לעולם בריתו ובספר תלים זכר לעולם בריתו, כלומר הברית שכרת עם אברהם זכר אותה לעולם לבניו.

לא הניח לאיש לעשקם וכתיב לא הניח אדם לעשקם, אדם זה פרעה וכן הוא אומר ובישראל ובאדם (ירמיה לב), איש זה אבימלך שנאמר בו השב אשת האיש.
נערך לאחרונה על ידי טור תלגא ב ו' יולי 06, 2018 2:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי משולש » ה' יולי 05, 2018 8:45 pm

יש מאות או אלפי פסוקים כפולים בתנ"ך שרבים מהם מכילים שינויים מעטים או רבים זה מזה, וחלקם זהים לחלוטין.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי בן אדם » ו' יולי 06, 2018 10:55 am

שמואל דוד כתב:המזמור ״הודו לה׳״ נמצא בתהילים קה וגם בדברי הימים א - טז.
ויש כמה שינויים ביניהם. (וכבר הרגישו בזה מפרשי נ״ך)

תהלים קה: א הוֹד֣וּ לַ֭יהוָה קִרְא֣וּ בִּשְׁמ֑וֹ הוֹדִ֥יעוּ בָ֝עַמִּ֗ים עֲלִילוֹתָֽיו: ב שִֽׁירוּ-ל֖וֹ זַמְּרוּ-ל֑וֹ שִׂ֝֗יחוּ בְּכָל-נִפְלְאוֹתָֽיו: ג הִֽ֭תְהַלְלוּ בְּשֵׁ֣ם קָדְשׁ֑וֹ יִ֝שְׂמַ֗ח לֵ֤ב | מְבַקְשֵׁ֬י יְהוָֽה: ד דִּרְשׁ֣וּ יְהוָ֣ה וְעֻזּ֑וֹ בַּקְּשׁ֖וּ פָנָ֣יו תָּמִֽיד: ה זִכְר֗וּ נִפְלְאוֹתָ֥יו אֲשֶׁר-עָשָׂ֑ה מֹ֝פְתָ֗יו וּמִשְׁפְּטֵי-פִֽיו(בדברי הימים פיהו) : ו זֶ֭רַע אַבְרָהָ֣ם (בדברי הימים ישראל) עַבְדּ֑וֹ בְּנֵ֖י יַעֲקֹ֣ב בְּחִירָֽיו: ז ה֭וּא יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ בְּכָל-הָ֝אָ֗רֶץ מִשְׁפָּטָֽיו: ח זָכַ֣ר(בדברי הימים זכרו) לְעוֹלָ֣ם בְּרִית֑וֹ דָּבָ֥ר צִ֝וָּ֗ה לְאֶ֣לֶף דּֽוֹר: ט אֲשֶׁ֣ר כָּ֭רַת אֶת-אַבְרָהָ֑ם וּשְׁב֖וּעָת֣וֹ לְיִשְׂחָֽק(בדברי הימים ליצחק): י וַיַּֽעֲמִידֶ֣הָ לְיַעֲקֹ֣ב לְחֹ֑ק לְ֝יִשְׂרָאֵ֗ל בְּרִ֣ית עוֹלָֽם: יא לֵאמֹ֗ר לְךָ֗ אֶתֵּ֥ן אֶת(בדברי הימים ליתא)-אֶֽרֶץ-כְּנָ֑עַן חֶ֝֗בֶל נַחֲלַתְכֶֽם: יב בִּֽ֭הְיוֹתָם(בדברי הימים בהיותכם) מְתֵ֣י מִסְפָּ֑ר כִּ֝מְעַ֗ט וְגָרִ֥ים בָּֽהּ: יג וַֽ֭יִּתְהַלְּכוּ מִגּ֣וֹי אֶל-גּ֑וֹי מִ֝מַּמְלָכָ֗ה (בדברי הימים וממלכה)אֶל-עַ֥ם אַחֵֽר: יד לֹֽא-הִנִּ֣יחַ אָדָ֣ם(בדברי הימים איש)לְעָשְׁקָ֑ם וַיּ֖וֹכַח עֲלֵיהֶ֣ם מְלָכִֽים: טו אַֽל-תִּגְּע֥וּ בִמְשִׁיחָ֑י וְ֝לִנְבִיאַי(בדברי הימים ובנביאי) אַל-תָּרֵֽעוּ:

אשמח אם יש לחכמי הפורום מראי מקומות למי שביאר החילוקים.

בין כלל השינויים אין שום שינוי במשמעות המילה (עי' בראב"ע פר' יתרו בתחילת עשרת הדברות בענין זה), מלבד שינוי אחד, בפסוק "זכר לעולם בריתו" שעולה על הקב"ה שהוא זכר את הברית אשר כרת עם האבות, ואילו בדה"י כתוב "זכרו לעולם בריתו" שעולה על המשוררים עצמם, והדברים צ"ב.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 06, 2018 4:26 pm

משולש כתב:יש מאות או אלפי פסוקים כפולים בתנ"ך שרבים מהם מכילים שינויים מעטים או רבים זה מזה, וחלקם זהים לחלוטין.

אז מה?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 06, 2018 4:26 pm

טור תלגא כתב:ר' שמואל מסנות:
זרע ישראל עבדו ובספר תלים אומר אברהם עבדו, מלמד שזרע אברהם האמור אינו על כל זרע אברהם וזרע יצחק, אלא זרע המיוחד ואיזה זה, זה זרעו של ישראל.

זכרו לעולם בריתו ובספר תלים זכר לעולם בריתו, כלומר הברית שכרת עם אברהם זכר אותה לעולם לבניו.

לא הניח לאיש לעשקם וכתיב לא הניח אדם לעשקם, אדם זה פרעה וכן הוא אומר ובישראל ובאדם (ירמיה לב), איש זה אבימלך שנאמר בו השב אשת האיש.

יישר כח

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי משולש » ש' יולי 07, 2018 11:15 pm

שמואל דוד כתב:
משולש כתב:יש מאות או אלפי פסוקים כפולים בתנ"ך שרבים מהם מכילים שינויים מעטים או רבים זה מזה, וחלקם זהים לחלוטין.

אז מה?

זה מה ששאלתי מה נתפסו דווקא ל'הודו'.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הודו לה׳ קראו בשמו כו׳

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יולי 08, 2018 4:55 am

משולש כתב:
שמואל דוד כתב:
משולש כתב:יש מאות או אלפי פסוקים כפולים בתנ"ך שרבים מהם מכילים שינויים מעטים או רבים זה מזה, וחלקם זהים לחלוטין.

אז מה?

זה מה ששאלתי מה נתפסו דווקא ל'הודו'.

משום שאני אומר הודו כל יום....


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים