קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 359
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' יולי 09, 2018 8:31 pm

האם יש איסור ליהנות מחילול שבת הנעשה בפיקוח נפש??

ולסיפור בהרחבה: אדם שמתגורר במודיעין עילית חשקה נפשו ללכת ולשמוח בליל שבת בשלום זכר אצל אחיו, חבירו לספסל הציע לו הצעה: "לך למוקד הרפואי הקרוב ותחכה שם עד שיגיע חולה שצריך פינוי לבית חולים או יולדת ותציע את עצמך להסיע אותם למעייני הישועה". האם שפיר למיעבד הכי?

ידוע שהחפץ חיים אוסר לומר לשון הרע לתועלת אם נהנה מזה, וכן במילי דקנאות מותר רק אם כל כוונתו לשם שמים, וכן אבא שאול לגבי יבום כשנושא לשם אישות אמר שהוא חושש לאשת אח כי אין כוונה רק למצוה (שם מבארים שהוא סובר דחויה ולא הותרה), השאלה היא לגבי חילול שבת?

ממרומי היער
הודעות: 359
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' יולי 09, 2018 8:37 pm

שאלה נלווית: האם יש למוהל אפשרות להעביר את המילה למוהל אחר, האם יש עניין כלשהו להימנע שהחילול שבת שהותר?

קראקובער
הודעות: 2492
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי קראקובער » ב' יולי 09, 2018 8:43 pm

מילה בשבת לכו"ע הותרה.

ממרומי היער
הודעות: 359
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי ממרומי היער » ב' יולי 09, 2018 8:50 pm

קראקובער כתב:מילה בשבת לכו"ע הותרה.


האם מותר למוהל לבקש מאבא במיוחד שהוא יבוא וימול את בנו, כי הוא צריך להראות למתלמד איך מוציאים דם - כלומר ליהנות מאותו "הותרה".

הא לחמא עניא
הודעות: 1436
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' יולי 10, 2018 9:09 am

ממרומי היער כתב:האם יש איסור ליהנות מחילול שבת הנעשה בפיקוח נפש??
ולסיפור בהרחבה: אדם שמתגורר במודיעין עילית חשקה נפשו ללכת ולשמוח בליל שבת בשלום זכר אצל אחיו, חבירו לספסל הציע לו הצעה: "לך למוקד הרפואי הקרוב ותחכה שם עד שיגיע חולה שצריך פינוי לבית חולים או יולדת ותציע את עצמך להסיע אותם למעייני הישועה". האם שפיר למיעבד הכי?
ידוע שהחפץ חיים אוסר לומר לשון הרע לתועלת אם נהנה מזה, וכן במילי דקנאות מותר רק אם כל כוונתו לשם שמים, וכן אבא שאול לגבי יבום כשנושא לשם אישות אמר שהוא חושש לאשת אח כי אין כוונה רק למצוה (שם מבארים שהוא סובר דחויה ולא הותרה), השאלה היא לגבי חילול שבת?

מבחינת הלכה איני יודע,
אבל זילותא וזלזול בכבוד השבת ושמירתה, ודאי שיש כאן.

כדכד
הודעות: 2950
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 10, 2018 10:40 am

מאי שנא מהציל תינוק מטביעה ועלו בידו גם דגים?

אש משמים
הודעות: 1489
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי אש משמים » ג' יולי 10, 2018 12:22 pm

כדכד כתב:מאי שנא מהציל תינוק מטביעה ועלו בידו גם דגים?

לא כתוב שהותר ללכת לדוג בשבת ע"י אנשים שטובעים, אלא שאם יש טובע מותר להעלותו אף עם דגים כדי שלא ימנעו מלהציל אך מניין לומר שמותר ללכת לדוג ע"י הצלת נפשות?

ממרומי היער
הודעות: 359
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי ממרומי היער » ד' יולי 11, 2018 8:45 pm

שאלתי רבנים כולם אמרו שפשוט שאסור וזה זלזול בשבת!
שאלתי אברכים כולם אמרו: מה הבעיה? דווקא רעיון טוב!
שאלתי בעלי תשובה כולם הזדעזעו עד עומק נשמתן מהחוצפה לזלזל כה בשבת!

שמר
הודעות: 474
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי שמר » ד' יולי 11, 2018 9:13 pm

בעלון דברי שי"ח (לפני כמה חודשים כמדומני) הביאו מהגר"ח שאין זה ראוי.

הנידון כאן הוא לגבי מי שהכניס את עצמו מרצונו למצב של פיקו"נ בכדי שיוכל לנסוע, אבל יש לדון למי שנכנס בע"כ למצב של פיקו"נ (כגון מתנדב הצלה) והגיע לעיר אחרת האם מותר לו ללכת לשלום זכר שם אע"פ שחוזר לעירו לאחמ"כ.
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ד' יולי 11, 2018 9:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 11, 2018 9:15 pm

עלולה להיות גם שאלה של איסור תחומין.

שמר
הודעות: 474
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי שמר » ד' יולי 11, 2018 9:20 pm

אם מדובר בעיר מוקפת עירוב אין שם בעיה של תחומין דהכל חשיב כמקום אחד.

עזריאל ברגר
הודעות: 4098
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 11, 2018 9:27 pm

עושה חדשות כתב:עלולה להיות גם שאלה של איסור תחומין.

תחומין הוא האיסור הקל. הבערת המנוע וכו' הוא האיסור הגדול והמרובה...

לייטנר
הודעות: 4504
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 11, 2018 9:47 pm

על כגון דא אפקוהו למ"ה מבית המדרש

כרמי שלי
הודעות: 100
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יולי 12, 2018 3:57 am

עתה ראיתי בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א שאין להזמין בשבת לוכד-נחשים המוכר את הנחש לצרכי רפואה, דהוי מלאכה הצריכה לגופה. ודון מן הא.

עזריאל ברגר
הודעות: 4098
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 12, 2018 10:58 am

כרמי שלי כתב:עתה ראיתי בשם הגר"י זילברשטיין שליט"א שאין להזמין בשבת לוכד-נחשים המוכר את הנחש לצרכי רפואה, דהוי מלאכה הצריכה לגופה. ודון מן הא.

כלומר, שאם לא מצד השינוי מדרבנן לדאורייתא - לית לן בה במה שיש לו הנאה!

כדכד
הודעות: 2950
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 12, 2018 11:43 am

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:עלולה להיות גם שאלה של איסור תחומין.

תחומין הוא האיסור הקל. הבערת המנוע וכו' הוא האיסור הגדול והמרובה...

אפשר לומר שהוא נוסע ללניאדו בנתניה והשלו"ז אצל האדמו"ר ואינו צריך לנסוע כי אם ללכת ברגל

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 12, 2018 2:10 pm

כתבתי תחומין למקרה בו הגיע לעיר שאינה מוקפת, ומכיון שיצא מתחומו אין לו אלא ד' אמות.
אבל טעיתי כי הקילו ביוצאים להציל.

הא לחמא עניא
הודעות: 1436
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' יולי 12, 2018 5:40 pm

ממרומי היער כתב:האם יש איסור ליהנות מחילול שבת הנעשה בפיקוח נפש??
ולסיפור בהרחבה: אדם שמתגורר במודיעין עילית חשקה נפשו ללכת ולשמוח בליל שבת בשלום זכר אצל אחיו, חבירו לספסל הציע לו הצעה: "לך למוקד הרפואי הקרוב ותחכה שם עד שיגיע חולה שצריך פינוי לבית חולים או יולדת ותציע את עצמך להסיע אותם למעייני הישועה". האם שפיר למיעבד הכי?
ידוע שהחפץ חיים אוסר לומר לשון הרע לתועלת אם נהנה מזה, וכן במילי דקנאות מותר רק אם כל כוונתו לשם שמים, וכן אבא שאול לגבי יבום כשנושא לשם אישות אמר שהוא חושש לאשת אח כי אין כוונה רק למצוה (שם מבארים שהוא סובר דחויה ולא הותרה), השאלה היא לגבי חילול שבת?

מענין לענין באותו ענין:
איש הצלה שגר במזרח העיר, וביום השבת קיבל קריאת הצלה במערב העיר [מרחק הליכה ניכר], ולאחר סיום ההצלה בטרם עלייתו לרכב לנסוע הביתה, הוא נזכר שבאותו רחוב יש לו שמחת קידושא רבה של חבר וידיד קרוב.
השאלה היא [כפי ששמעתי פעם מרב אחד] האם מותר לאותו איש הצלה להתעכב באותו אזור לצרכו ללכת להגיד מזל טוב ואח"כ לנסוע הביתה.
כאן יש עוד מקום לדון - מלבד הנושא הנ"ל - גם אם מותר לו ליהנות ממעשה שבת לצרכיו האישיים בו בזמן שלולי זה הוא לא מגיע להגיד מזל טוב.

דרומי
הודעות: 4089
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 12, 2018 5:45 pm

לכאורה יש בכל זה גם ענין של לזות שפתיים הרחק ממך והייתם נקיים מה' ומישראל וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 7033
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קבלת שבת בקריית ספר - שלום זכר בבני ברק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 12, 2018 5:59 pm

שאלה אחרת קצת מקבילה, מתוך קונטרס שהעלו כאן בעבר:
קבצים מצורפים
הרב פוגל שער ד.pdf
(113.36 KiB) הורד 37 פעמים


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: עובר ושב ו־ 40 אורחים