מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חצי - מקצת

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 16, 2018 6:51 pm

כמדומני שראיתי פעם בספר דעת תורה (מהרש״ם) שמצינו לשון ״חצי״ שהכוונה מקצת ולאו דוקא חצי ממש.
היום למדתי זבחים לח. לא מצינו דמים שחציין למעלה וחציין למטה כו׳ ומבואר כנ״ל.
אשמח במראי מקומות לזה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 16, 2018 7:30 pm

עכשיו ראיתי ברד״ק שמואל ב, יט- מא שכתב וז״ל חצי עם ישראל. קצת עם ישראל שהרי אמר אחר כן וכל ישראל באים אל המלך אם כן אותם שעברו עמו מישראל מעטים היו ולא היו אלא אותם שהיו בין בני יהודה שעברו עמו בברחו ואלה אלף איש שעברו עם שמעי בן גרא מבנימין ולשון חצי ומחצה ומחצית אינו אלא חלוק החלק מהכלל פעמים הוא חלק כחלק בשוה וזהו ברוב ופעמים אינו בשוה כמו חציו שרפתי במו אש וכן אומר עד צואר יחצה והצואר אינו חצי הגוף בשוה וממנו ולמעלה אינו אלא קצת מעט מהגוף

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי תוכן » ב' יולי 16, 2018 9:16 pm

מצאנו גם סוג של הפוך, דאם רובו ככולו סגי בחצי.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 16, 2018 11:18 pm

רש"י חולין יט. כותב 'פלגא' על חלק מועט.

ואיסור חצי שיעור כולל גם פחות מחצי, מלבד שי' המחודשת של מהר"ם חלאווה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' יולי 16, 2018 11:31 pm

פרה"ש: וחצי הר הגלעד ועריו נתתי לראובני ולגדי,
ויתר הגלעד וגו' נתתי לחצי שבט המנשה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 17, 2018 2:07 am

יישר כח לכולם.
ועיין דעת תורה טריפות סימן נד וע״ע מהרש"ם ח"ח סימן קיז
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ג' יולי 17, 2018 4:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי אוהב עמו » ג' יולי 17, 2018 2:55 pm

בסו"ס שט"ו גבי לפרוס עור ע"ג החבית בגמ' מבואר שעל חצי מותר, ובטור כ' שאם משאיר מקצת שרי

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 06, 2019 5:31 am

בכורות מח:

רש״י ד״ה אפילו בציר מעשרה בא״ד דהא דאמרינן חצי חמש לאו דוקא דה״ה לרביע חמש (עיין הגהות הב״ח) כו׳

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 29, 2019 5:24 pm

רש״י כריתות ו:

חצאין דרבא לאו דוקא אלא כל דראוי להקטיר

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 29, 2019 6:32 pm

אין אדם מת וחצי תאוותו בידו והכוונה מקצת.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 29, 2019 6:50 pm

עיין בספר הפך בה והפך בה עמ' ג, ספר מיוחד על ענינים כאלו

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 29, 2019 7:29 pm

שברי לוחות כתב:עיין בספר הפך בה והפך בה עמ' ג, ספר מיוחד על ענינים כאלו

נמצא באוצר?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 29, 2019 8:11 pm

כן

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 29, 2019 8:47 pm

לא מצאתי

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 29, 2019 8:55 pm

הפוך בה והפוך בה, ותמצא

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 29, 2019 10:41 pm

יש לציין עוד לרש"י פר' פנחס שמתו חצי שבט שמעון, והיה יותר מחצי, לפי החשבון

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 29, 2019 10:44 pm

שברי לוחות כתב:הפוך בה והפוך בה, ותמצא

באוצר המקוון?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 29, 2019 10:52 pm

גם

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 22, 2019 7:43 pm

נתבקשתי להכניס:
אפשר לציין למאמר בהכי איתמר ג עמ' 95-96 לגבי "חציו לכם" ביו"ט

גלרשטיין
הודעות: 478
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

‎⁨״חצי״ בלשון חכמים = חלק⁩

הודעהעל ידי גלרשטיין » ג' אוקטובר 15, 2019 12:39 pm

מישהו יודע מקורו שאפשר להוכיח שלשון ״חצי״ בחז״ל או בראשונים אינו 50% אלא חלק...
מצאתי את הקובץ הנ״ל, אבל אשמח אם יפנו אותי לראיות נוספות...
״חצי״ בלשון חכמים = חלק.pdf
(53.83 KiB) הורד 890 פעמים

גלרשטיין
הודעות: 478
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי גלרשטיין » ג' אוקטובר 15, 2019 10:03 pm

כן מצאתי התייחסות בספר תורת החיים (חול המועד עמ׳ נג הע׳ 14):
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png (161.91 KiB) נצפה 8414 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 25, 2019 10:32 am


שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמר » ג' נובמבר 05, 2019 12:38 am

שמואל דוד כתב:כמדומני שראיתי פעם בספר דעת תורה (מהרש״ם) שמצינו לשון ״חצי״ שהכוונה מקצת ולאו דוקא חצי ממש.

הערה:
מנין לך שמקצת הוא פחות מחמישים אחוז, לענ"ד מקצת פירושו הוא לא שלם לגמרי - לא הכל.

"מודה במקצת" - האם במודה על 99 מתוך מאה לא מקרי מודה במקצת.

"כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" - וברש"י מקצת שבחו של אדם בפניו, והרי שם זה חצי ולא פחות (בלי ווארטים של "איש").

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 05, 2019 12:43 am

ביאה במקצת שמיה ביאה.

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמר » ג' נובמבר 05, 2019 12:48 am

אה"נ צודק.
זו היא בדיוק כוונתי שאין הכרח שמקצת הוא פחות מחמישים אחוז אלא כל שאינו הכל\שאינו שלם מקרי מקצת.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 05, 2019 1:10 am

עכ״פ לפעמים ״חצי״ לאו דוקא.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' נובמבר 05, 2019 4:54 am

עיין דרך אמונה (להגרח"ק) תרומות ה-ב בה"ל ד"ה אבל לא.
ולגבי חצי שיעור עי' יד מלאכי כללי הדינים כלל רסו (ובהערות במהדורת מ"י).

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ינואר 29, 2021 4:15 am

גלרשטיין כתב:כן מצאתי התייחסות בספר תורת החיים (חול המועד עמ׳ נג הע׳ 14):
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png

עיין ספר המפתח על הרמב״ם שם הרבה מראי מקומות בזה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' ינואר 29, 2021 12:51 pm

שמואל דוד כתב:
גלרשטיין כתב:כן מצאתי התייחסות בספר תורת החיים (חול המועד עמ׳ נג הע׳ 14):
ספר תורת החיים - חול המועד סימן א עוד נג - חצי = חלק.png

עיין ספר המפתח על הרמב״ם שם הרבה מראי מקומות בזה.


לא עיינתי שם, רק מה שראיתי בלימודי בזמנו את לשון הרמב"ם הזה היטב:

רואים שהבין ש"חציו וחציו" הכוונה בדוקא.

כותב להשכים כדי שלא יחסר חלק מהחציו לה' בשינה, והזמן שקורין ושונין מחצות היום עד זמן המנחה מתקזז עם הזמן ששבו לבתיהם לפני כן ואכלו.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' ינואר 29, 2021 12:55 pm

אוסיף עוד מ"מ מהתורה:

"אל נא תהי כמת אשר בצאתו מרחם אמו ויאכל חצי בשרו" (במדבר יב, יב).

רש"י (מהספרי): "חצי בשרו, חצי בשרנו היה לו לומר, אלא שכינה הכתוב, אשר מאחר שיצאה מרחם אמנו היא לנו כאילו נאכל חצי בשרנו, כענין שנאמר (בראשית לז) כי אחינו בשרנו. הוא ולפי משמעו אף הוא נראה כן אין ראוי לאח להניח את אחותו להיות כמת".

והלוא מרים לא היתה אחותו היחידה של אהרן, אלא אהרן פונה למשה ואומר לו שמרים היא אחותם ובשרם (לכן אומר הספרי שהול"ל "בשרנו", לא "בשרי"), כלומר מרים היתה שליש מסך האחים, ואומר אהרן למשה שאם היא תמות - ייאכל חצי בשרנו.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 7:35 pm

צופה_ומביט כתב:אוסיף עוד מ"מ מהתורה:

"אל נא תהי כמת אשר בצאתו מרחם אמו ויאכל חצי בשרו" (במדבר יב, יב).

רש"י (מהספרי): "חצי בשרו, חצי בשרנו היה לו לומר, אלא שכינה הכתוב, אשר מאחר שיצאה מרחם אמנו היא לנו כאילו נאכל חצי בשרנו, כענין שנאמר (בראשית לז) כי אחינו בשרנו. הוא ולפי משמעו אף הוא נראה כן אין ראוי לאח להניח את אחותו להיות כמת".

והלוא מרים לא היתה אחותו היחידה של אהרן, אלא אהרן פונה למשה ואומר לו שמרים היא אחותם ובשרם (לכן אומר הספרי שהול"ל "בשרנו", לא "בשרי"), כלומר מרים היתה שליש מסך האחים, ואומר אהרן למשה שאם היא תמות - ייאכל חצי בשרנו.


יש לדחות קצת לפי מה שראיתי בשבת זו בתנחומא (פרשת בשלח סימן י) שמי שמוסר נפשו על הדבר - נקרא הדבר על שמו, ומביא שם הרבה דוגמאות [וביניהן שמרים מסרה נפשה על משה לפיכך נקראה "אחותו" ולא "אחותם", עיי"ש], ולפי"ז אולי מכיון שכאן גם משה וגם אהרן מסרו נפשם להתפלל על מרים, אהרן פונה למשה ומבקש, ומשה מתפלל, לכן כלפי כל אחד ואחד מהם היא נקראת "אחותו" היחידה, וממילא נחשבת "חצי" בשרו. אבל איני יודע אם אפשר לומר שזהו פשוטו של מקרא.

וראה במכילתא עה"פ "ותיקח מרים הנביאה אחות אהרן" (שמות טו, כ) "אחות אהרן ולא אחות משה? ומה ת"ל אחות אהרן, אלא לפי שנתן אהרן נפשו על אחותו (היינו כשנצטרעה) נקראת אחותו על שמו". הנה מפרש עפי"ז פסוק מפורש, ומשמע לכאורה שאפשר גם להבין פשוטו של מקרא באופן זה. ויל"ע.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: חצי - מקצת

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' פברואר 09, 2021 9:20 pm

ב"ב לז א חצי קרקע לפי הרבה ראשונים



חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים