מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין המצרים - כ"א יום

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בין המצרים - כ"א יום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 23, 2018 11:53 pm

בתוס' בבכורות (ח, א ד"ה תרנגולת), וז"ל,
וי"מ מקל שקד אחד לכ"א אף מי"ז בתמוז לתשעה באב כן.

והדברים מפורשים בירושלמי תענית (פ"ד ה"ה),
בין כמ"ד בתשעה לחדש בין כמ"ד בי"ז מה ביניהון. כ"א יום מיום שהובקעה העיר ועד יום שחרב בהמ"ק. א"ר אבונה סימנא מקל שקד אני רואה מה הלוז הזה משהוא מוציא את ניצו ועד שהוא גומר את פירותיו כ"א יום כך מיום שהובקעה העיר ועד יום שחרב הבית כ"א יום
.
והעירו בזה, שהרי מי"ז בתמוז ועד תשעה באב, אם אתה כולל את שניהם גם את י"ז בתמוז וגם את תשעה באב הרי כ"ב ימים, והי מינייהו מפקת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בין המצרים - כ"א יום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 23, 2018 11:54 pm

ושמעתי מפי הגאון רבי יוסף פטרוף שליט"א שאמר בזה בהקדם דברי הגמ' ביומא (עז, א),
וישלח הכרוב את ידו מבינות לכרובים אל האש אשר בינות הכרבים וישא ויתן אל חפני לבש הבדים ויקח ויצא. אמר רב חנא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא אילמלא לא נצטננו גחלים מידו של כרוב לידו של גבריאל לא נשתיירו משונאיהן של ישראל שריד ופליט... [אמר רבי יוחנן באותה שעה הוציאו לגבריאל מאחורי הפרגוד, ומחיוהו שיתין פולסי דנורא... אייתוה לדוביאל שרא דפרסאי, ואוקמיה בחריקיה, ושמש עשרים ואחד יום. היינו דכתיב ושר מלכות פרס עמד לנגדי עשרים ואחד יום והנה מיכאל אחד השרים הראשונים בא לעזרני ואני נותרתי שם אצל מלכי פרס.

ובמהרש"א חידושי אגדות שם, וז"ל,
ואמר ואוקמיה בחריקיה כו' עומד לנגדי כ"א יום וגו'. לנגדי כמו במקומי או מנגד וענין כ"א יום יש לכוין כי הצרה שעל שונאי ישראל הם במספר כ"א יום כמ"ש מקל שקד אני רואה וגו' שגידולו כ"א יום כשיעור הימים שבין י"ז בתמוז לט"ב. ואמר ואני נותרתי שם וגו'. הוא הוראה שיהיו ישראל משועבדים תחת יד מלכי פרס.


ונראה שאותם הכ"א יום הם כ"א יום שהם נתונים לשליטת האומות ולא לשלטון ישראל, וזהו דאיתא במדרש איכה (פרשה א),
ד"א כל רודפיה השיגוה בין המצרים ביומין דעקא, משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב, שבהם קטב מרירי מצוי כמד"א מדבר באופל יהלוך מקטב ישוד צהרים... ר' יוחנן הוה מפקד לספרייא ומתנניא דלא ליהוון טעונין ערקתא מינוקיא באילין יומי.
ונפסק ברמ"א סי' תקנא סעיף יח.
אולם תשעה באב אינו תחת שליטת אותם הכוחות אלא זה תחת שליטת הקב"ה בעצמו, ויום ט' באב אינו חלק מימי בין המצרים, והקב"ה הצית אש בציון ולא נעשה זה ע"י המזיקין. [ולא הביא מקורות לדבריו, וטעון בירור].

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בין המצרים - כ"א יום

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 23, 2018 11:54 pm

היה אשכול פעם שדן בשאלה פשוטה זו

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בין המצרים - כ"א יום

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יולי 10, 2020 2:58 pm

כאשר חל ש"ק פר' פינחס לאחר י"ז בתמוז מפטירין ההפטרה הראשונה מתלת דפורענותא, דברי ירמיהו,
ונראה שישנו ענין מיוחד בזה לפי מה שמצינו בדברי חז"ל (עי' ירושלמי תענית פ"ד ה"ה; איכ"ר פתיחה כג; קה"ר יב, ו ורש"י שם) שדרשו מן הכתוב שם: מקל שקד אני רואה - מה הלוז הזה משהוא מוציא את ניצו ועד שהוא גומר את פירותיו כ"א יום כך מיום שהובקעה העיר ועד יום שחרב הבית כ"א יום. הרי שכאן נרמז כל הזמן של בין המצרים שהוא כ"א יום.

שוב ראיתי שכבר נקיט האי טעמא ב"תיקון סופרים של קהילות ורמיישא מרבי דוסא היווני" בקובץ דברי שלום ואמת תשנ"ג, עמ' כא.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4657
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בין המצרים - כ"א יום

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 10, 2020 3:27 pm



חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים