מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקום שמקובלת יותר

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 01, 2018 7:01 pm

מלכים ב פרק ד -
וַיָּשָׁב וַיֵּלֶךְ בַּבַּיִת אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה וַיַּעַל וַיִּגְהַר עָלָיו וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד שֶׁבַע פְּעָמִים וַיִּפְקַח הַנַּעַר אֶת עֵינָיו.

וברד"ק - ומה שהלך אחת הנה ואחת הנה לכוין לבו יותר וכן אמר דוד אתהלך בתום לבבי בקרב ביתי.

כעת ראיתי פירוש נוסף, בס' חסידים הוצ' מק"נ. הנה הוא לעיונכם -

חסידים תל.png
חסידים תל.png (24.5 KiB) נצפה 5186 פעמים

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 02, 2018 12:25 am

ידוע כן על גאוני עולם (כעת בזכרוני על מוהר"ן ועל החזו"א) שבדרך הליכתם נעמדו לפעמים במקום מסוים, ולמדו או התפללו דוקא באותו המקום, בכדי לתקן מה שהרגישו בקדושתם שצריך תיקון.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 26, 2018 8:37 pm

לך נא אקחך אל מקום אחר, אולי יישר בעיני האלוקים וגו'.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי ישראליק » ד' יולי 15, 2020 6:36 pm

ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן קכד:

שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר, שֶׁלִּפְעָמִים מַגִּיעַ לָאָדָם הִרְהוּר תְּשׁוּבָה וְהִשְׁתּוֹקְקוּת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּאֵיזֶה מָקוֹם, שֶׁצָּרִיךְ שָׁם בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם דַּיְקָא לְהִתְחַזֵּק בְּזֶה הַהִרְהוּר תְּשׁוּבָה וְהַהִשְׁתּוֹקְקוּת, כְּגוֹן לְדַבֵּר שָׁם אֵיזֶה דִּבּוּרִים שֶׁל תְּחִנּוֹת וּבַקָּשׁוֹת אוֹ דִּבְרֵי הִשְׁתּוֹקְקוּת בַּפֶּה וּבַלֵּב כְּפִי הָעִנְיָן, וְלא יַמְתִּין וְלא יָזוּז מִמְּקוֹמוֹ, אַף-עַל-פִּי שֶׁאֵין זֶה הַמָּקוֹם מוּכָן לְכָךְ, כְּגוֹן שֶׁלּא בִּמְקוֹם קְבִיעוּת לְתוֹרָה וּתְפִלָּה, רַק בְּדֶרֶךְ הִלּוּכוֹ וְכַיּוֹצֵא כִּי כְּשֶׁיָּזוּז מִמְּקוֹמוֹ, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיִּפְסֹק וְכֵן מִמֶּנּוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בְּעַצְמוֹ רָאִינוּ עִנְיָן כָּזֶה כַּמָּה פְּעָמִים, שֶׁלִּפְעָמִים נִשְׁאָר עוֹמֵד בְּאֶמְצַע הַבַּיִת, וְדִבֵּר עִמָּנוּ וְגִלָּה לָנוּ תּוֹרָה נִפְלָאָה וְשִׂיחָה נָאָה מְאד, וְגִלָּה דְּרָכִים נִפְלָאִים לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל וְכוּ', וְלא רָצָה לָזוּז מִמְּקוֹמוֹ, עַד שֶׁגָּמַר מַה שֶּׁרָצָה, וְכֵן הָיָה כַּמָּה פְּעָמִים

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' יולי 15, 2020 7:11 pm

לענין כתב:ידוע כן על גאוני עולם (כעת בזכרוני על מוהר"ן ועל החזו"א) שבדרך הליכתם נעמדו לפעמים במקום מסוים, ולמדו או התפללו דוקא באותו המקום, בכדי לתקן מה שהרגישו בקדושתם שצריך תיקון.

חזו"א, לתקן?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יולי 15, 2020 11:31 pm

רבינו בחיי (דברים יב ה):
'המקום הזה הר המוריה הוא, והיה נודע ומפורסם באומות כי ידעו מעלתו בקבלה, אין צריך לומר ישראל במדבר שהיו יודעין זה מן האבות בהיות שם עקידת יצחק. ומה שסתם הכתוב המקום הזה ולא אמר בפירוש שהוא הר המוריה הנודע והמפורסם לכל, כתב הרמב"ם ז"ל בספר המורה כי העלמת המקום לשלושה ענינים, האחד אילו ידעו האומות כי שם התפילה מקובלת והקרבנות שם לרצון ירצו כל אומה ואומה להחזיק בו ותרבה המריבה וההריגה בין האומות'.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יולי 16, 2020 1:23 am

שינוי מקום מקרע גז"ד (ר"ה טז:).
ובס"פ איזהו נשך (עה:) ג' צועקין ואינם נענים וכו', והקונה אדון לעצמו וכו', איכא דאמרי דביש ליה בהאי מתא ולא אזיל למתא אחרינא. ובמהרש"א שם מבאר ע"פ הגמרא בר"ה הנ"ל.
וכבר כתב כן רבינו יהונתן שם וז"ל,
דשנוי מקום מועיל כדאמרינן במסכת ברכות [עיין ר"ה ט"ז ע"ב] דשנוי השם ושנוי מקום מקרעין גזר דינו של אדם.

וז"ל החת"ס שם
קונה אדון לעצמו. הק' מרש"א מה שייך בלא אזיל למתא אחריתי קונה אדון לעצמו ופשוט הוא דטעם שינוי מקום משום שינוי מזל ר"ל השר והככב המשפיעי' באותו המקום אינו טוב לו וילך למקום אחר כי טוב לו אז מעתה ואם אינו עושה כן ונשאר תחת אותו השר הרי הוא קונה אדון לעצמו. ומכלל זה נ"ל נמי ההיפך מאן דטב לי' בהאי מתא לא ליזל למתא אחריתי בלי טעם הגון כי טוב לו עתה ומי יודע מה יהיה שמה ע"כ ישאר בטוב:

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 16, 2020 8:09 am

יש חולק בדבר?
נראה לי ברור. וודאי שיש קדושה על מקומות.
האם כוונת האשכול לדוגמאות של מקומות כאלו? כי א"כ יש מה לדון.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 16, 2020 8:12 am

למשל: המדרגה השביעית במערת המפלה. מה משמעותה? מקום שהתפללו רבים במשך הדורות? או שיש עוד עניין?

הכותל המערבי. בגלל קדושת המקום, או בגלל פתיחת הלב?

קברי צדיקים. בגלל שהצדיק מתפלל בעד מי שבא לקברו או ששם שכינה מצויה יותר?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי ישראליק » ה' יולי 16, 2020 8:16 am


זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 16, 2020 9:20 am

מבולבל כתב:למשל: המדרגה השביעית במערת המפלה. מה משמעותה? מקום שהתפללו רבים במשך הדורות? או שיש עוד עניין?

הכותל המערבי. בגלל קדושת המקום, או בגלל פתיחת הלב?

קברי צדיקים. בגלל שהצדיק מתפלל בעד מי שבא לקברו או ששם שכינה מצויה יותר?


המדרגה השביעית, משמעותה פשוטה ביותר: בני דודינו ששלטו כאן בארצינו לא איפשרו ליהודים לעלות מעבר לכך.
מצאת מקור שיש ענין במקום זה?!

קברי צדיקים, כמדומני דברי הרמב"ן הם.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי דמשק » ה' יולי 16, 2020 9:41 am

גם זו לטובה כתב:
לענין כתב:ידוע כן על גאוני עולם (כעת בזכרוני על מוהר"ן ועל החזו"א) שבדרך הליכתם נעמדו לפעמים במקום מסוים, ולמדו או התפללו דוקא באותו המקום, בכדי לתקן מה שהרגישו בקדושתם שצריך תיקון.

חזו"א, לתקן?

ככה"נ תרי חזון איש הוו, וכאן מדובר על החזון איש הזה..

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מקום שמקובלת יותר

הודעהעל ידי פולסברג » ש' ספטמבר 26, 2020 10:53 pm

ובאותו ענין יש לציין לדבריו המופלאים של רבה של קובנה בדבר אברהם, שהתפילה בביהכ''נ פועלת גם בטבע, שגלי הקול באויר מתקבצין וכו'


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים