מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

חיפושי מקורות וכדומה
נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי נאשער » ג' אוגוסט 02, 2011 1:17 am

משהו בדומה,שבשבת עולה לאילן ואינו ניזון מכל המחובר לקרקע.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 02, 2011 1:22 am

עי' בעל הטורים, בפסוקים על מכת ארבה.
וגם היעב"ץ כתב משהו בענין, בספרו 'מגדל עוז'.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 02, 2011 1:25 am

וזה מה שכתבתי בזמנו, לפני למעלה מעשור, ולא שבתי לבדוק את הדברים:

ושמעתי אומרים, שיש עוד אות ליום מימים, מן היונה שאינה אוכלת מהנתלש מן המחובר בשבת. דכנסת ישראל ליונה אמתילא. (מגדל עוז, בית מדות, עליית הטבע, דף ק"כ ע"ג. מוזר הדבר שכמה חכמים הבינו את דברי היעב"ץ שכוונתו לומר "שהיונה אינה תולשת מן המחובר בשבת", ולא זאת כתב היעב"ץ. ומספר חכמים הבינו כך את היעב"ץ, ראה: רבי יוסף פאצאנאווסקי, פרדס יוסף, בראשית ח' י', אות ל"ז, עמ' קס"ט; רבי יעקב מייזליש אב"ד לאסק, שם, עמ' קס"ט הערה ו'; הרב יחיאל מיכל שטרן, נשמת כל חי, עמ' ק"ס)
קדם את היעב"ץ, רבי יעקב ב"ר שלמה ן' חביב ממגורשי ספרד, הכותב בפירושו "עיון יעקב" שעל ספר "עין יעקב" כך:
שמעתי מחכם אחד, שמקובל שבני יונה מכירין התבואה שנחתך בשבת, שאין אוכלין ממנה. ואם קבלה נקבל. (עין יעקב סוטה דף מ"ד ע"א מדפי הספר, פירוש "עיון יעקב", ד"ה "מכירין". וראה לרבי יהודה ליווא ב"ר שמואל זנויל אופנהיים, פירוש "פרחי שושנים" על זמירות ליום השבת, פיעטרקוב תר"ע, דף מ' ע"ב, מה שביאר על פי זה)

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי נאשער » ג' אוגוסט 02, 2011 1:27 am

הבעל הטורים כתבו על ארבה שנח בשבת,אני מתכוין לעיקרון שאין משתמש עם מחובר לאוכלו מחמת איסור שבת,[ויל"ע אם נכון מה שכתוב שם ? שהוא עולה על אילן, למה משון איסור שבות דעליה על אילן אינו חושש].

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי שיבר » ג' אוגוסט 02, 2011 1:45 am

חכם באשי כתב:
וראה לרבי יהודה ליווא ב"ר שמואל זנויל אופנהיים, פירוש "פרחי שושנים" על זמירות ליום השבת, פיעטרקוב תר"ע, דף מ' ע"ב, מה שביאר על פי זה)


כנראה ביאר על פי זה את הזמר "יונה מצאה בו מנוח".

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי נאשער » ג' אוגוסט 02, 2011 1:48 am

חכם באשי,סיפקתני בענין אי אכילת מחובר,עכשיו מקור לעליה על האילן למשך כל השבת,תודה מראש.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' נובמבר 01, 2019 6:57 am

דברי שאול - מהדו''ק.png
דברי שאול - מהדו''ק.png (59.07 KiB) נצפה 2697 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' נובמבר 03, 2019 1:29 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי אבני גזית » ו' נובמבר 01, 2019 10:06 am

חכם באשי טען שהיונה לא אוכלת ממה שנתלש מהמחובר בשבת, ואין הכוונה שאינה אוכלת.

ולדבריו, נצטרך להסביר למה היונה שבה לעת ערב. דבפשטות המתינה לאחר צאת השבת.

ושא_נס
הודעות: 1423
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: דחוף-מקור לזה שיש עוף שבשבת אינו אוכל ממחובר

הודעהעל ידי ושא_נס » ו' נובמבר 01, 2019 3:06 pm

חכם באשי כתב:וזה מה שכתבתי בזמנו, לפני למעלה מעשור, ולא שבתי לבדוק את הדברים:

קדם את היעב"ץ, רבי יעקב ב"ר שלמה ן' חביב ממגורשי ספרד, הכותב בפירושו "עיון יעקב" שעל ספר "עין יעקב" כך:
שמעתי מחכם אחד, שמקובל שבני יונה מכירין התבואה שנחתך בשבת, שאין אוכלין ממנה. ואם קבלה נקבל. (עין יעקב סוטה דף מ"ד ע"א מדפי הספר, פירוש "עיון יעקב", ד"ה "מכירין". וראה לרבי יהודה ליווא ב"ר שמואל זנויל אופנהיים, פירוש "פרחי שושנים" על זמירות ליום השבת, פיעטרקוב תר"ע, דף מ' ע"ב, מה שביאר על פי זה)


ספר עיון יעקב הוא לר' יעקב ריישר, ווילהרמרש דארף תפ"ט (בן דורו של היעב"ץ). והביאו הגאון רבי יצחק פאלאג'י בספר נפש היפה קונטריס נפש יתירה בשבת, ובהבנה נכונה ודלא כפי ששגו האחרונים בהבנה כדלעיל. ומצאתי כתוב שם בגליון ישן שלי מלפני 15 שנה מו"מ העתקת דברי היעב"ץ הנ"ל, ושיערתי כי מקור השמועה אצל היעב"ץ בכתוב בספר עיון יעקב.



חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים